Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag B
|
Lærer(e)
|
Niels Olaf Lysdahl Christensen
|
Hold
|
2024 2h Sa Pæd/1 - no (2h Sa Pæd/1 - no)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1. Nationaløkonomi
Fokuspunkter:
- Hvad er økonomi?
- Den økonomiske kredsløb
- Marked og prisdannelse
- Den offentlige sektor - udgifter og indtægter
- Den finansielle sektor
- Eksportmarkedet
- Økonomiske konjunkturer
- De økonomiske mål og målkonflikter
- Multiplikatoreffekten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2. Styring af nationaløkonomien
Fokuspunkter:
Økonomisk politi:
- finanspolitik
- pengepolitik
- valutapolitik
- strukturpolitik
- arbejdsmarkedspolitik (den danske model, strejke og lock-out)
- skattepolitik
- Keynes vs. Friedmann
- Trumps aktuelle politik
- EU og økonomisk politik (valuta-, penge- OG finanspolitik (ERM II)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3. Identitetsdannelse i det senmaoderne
Fokuspunkter:
Identitetsdannelse:
Socialisering
- Normer - posi0ti0ve- og negative sanktioner
- Jeg identitet, personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet
- Social kontrol
- Sociale roller
- Sociale strukturer
- Primær socialisering
- Sekundær socialisering
- Tertiær socialisering
- Dobbeltsocialisering
- Fire forskellige familie typer: team-, svingdørs-, det sociale akvarium og den patriarkalske familietype
- Det traditionelle samfund: fra fællesskab til samfund (Tönnies)
- Det moderne samfund: Industrisamfundet (Simmel)
- Det senmoderne samfund:
- Giddens, aftraditionalisering, adskillelse af tid og rum, valgmuligheder, ekspertsystemer, refleksivitet og ontologisk usikkerhed (ansvaret)
- Ziehe: frigørelse, refleksivitet, formbarhed, subjektivisering og individualisering
- Sennet:: Det fleksible menneske, arbejdsmarkedets krav om omstillinger, angst for at fejle og froholdet mellem arbejde og familieliv
- Hartmut Rosa: hamsterhjulet og Den teknologiske acceleration, Acceleration af sociale forandringer og Acceleration af livstempoet.
- Sherry Turkle: "- Vi kan ikke finde ud af at være alene" og er samtidig bange for at være sammen med andre.
- Goffman: fokus på manglen på at være blackstage.
- Meyrowitz - grænsen mellem frontstage og backstage er under opløsning.
- Bourdieu - den sociale arv. Habitus, Forskellige typer ulighed, de tre kapitalformer
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
13 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4. Partier og vælgere
Fokuspunkter:
- Partier i forandring - fordelingspolitik og værdipolitik
- De politiske partier - baggrund, vælgerplan, organisationsplan og parlamentarisk0 pla0n/regeringsplan
- Fire-partisystemet
- Jordskredsvalget i 1973
- Klassepartier, massepartier, pragmatiske partier, protestpartier, catch-all-partier og enkeltsag0baserede partier.
- Markedspartier
- Eastons model
- Downs: Medianvælgermodellen - rationel choice-modelle0n
- Strøm: Office-, policy- og vote-seeking
- Molins model
- Vælgernes adfærd i forandring
- Kernevælgere og marginalvælgere
- Parti-identifikations-, Rational choice og den sociologisk model
- Fra Class voting til issue-voter - er vi på vej modideologiernes død
- Nærhedsmodellen og retningsmodellen
- Minervamodellen - herunder BOURDIEU (se Forløb 3: Identitetsdannelse);
https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365 .
Ulighed - forskellige ressourcer - Habitus og Felter.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5. Medier og demokrati
Fokuspunkter:
Medier:
- Nyhedskriterier: Aktualitet, Væsentlighed, Identifikation, Sensation og Konflikt
- Kanyle-, Opinions- og Markeds-teorien
- Nyhedskompasset og journalistik
- Hvilke forventninger har vi til nyhedsmedier? Special-hunde: Vagthunden, Jagthunden, Hyrdehunden og Redningshunden
- Spin
- SoMe
- Fake news, Misinformationer, desinformationer o.l.
Demokratiske grundprincipper:
- Konkurrence demokrati - Alf Ross
- Deltagelses demokrati - Hal Koch
- Det Deliberative demokrati - Habermas
Magtformer:
Magtens tredeling - og den fjerde statsmagt: nyhedsmedier
- Direkte-, Indirekte-, Bevidsthedskontrollerende- og Strukturel magt
- Initiativ- og forberedelses centrale aktører: Medier, Interesseorganisationer, Græsrodsbevægelser, EU, Politiske Partier, Ministre og Embedsmænd, Folket, Domstole, Virksomheder, Universiteter. Husk Eatons model - hvordan opnår man opmærksomhed hos politiske beslutningstagere?
- Pluralistisk- og Elitistisk magtopfattelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6. EU's opbygning og udfordringer
Fokuspunkter:
- Kort historisk overblik - Fra Kul- og stål samarbejde til i dag.
- EU's udvikling i bredden og i dybden
- EU's institutioner og deres roller. 'Det Europæiske Råd', EU-kommissionen, EU Parlamentet, Ministerrådet og EU domstolen.
- Er EU demokratisk - Stemmevægte og 'Top-down' vs 'Buttom-up'
- Integrationsteorier: Føderalisme, Neofunktionalisme (spill over) og Liberal Intergovernmentalisme.
- Nærhedsprincippet
- Det Indre Marked: Fri bevægelighed for Varer, Tjenester, Kapital og Arbejdskraft
- Danmarks forbehold - før og nu
- Formel og reel suverænitet
- ERM 2 - konsekvenser for suverænitet
- Konvergenskrav for optagelse i EU
- Udfordringer: Det rige nord vs det fattige syd, samarbejde omkring migranter, krig i Europa (Ukraine) og nationalistiske bevægelsers øgede opbakning mm.
- Danske partiers holdninger til EU
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63994949272",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63994949272",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d63994949272"
}