Titel
5
|
EU’s grænser - et splittet fællesskab?
Den frie bevægelighed mellem EU-landene og grænserne rundt om EU er under pres i disse år.
EU presses af flygtninge og migrantstrømme og EU har svært ved at finde fælles løsninger. Samtidig har Coronakrisen endnu engang vist svagheder ved EU samarbejdet, og de enkelte lande har genindført restriktioner på den frie bevægelighed og indført grænsekontrol.
Vi undersøger årsager til presset på EU's grænser, og hvad EU gør for at håndtere problemerne med migration/flygtninge fra 3. verdenslande. Her har vi gennemgået begreber og teorier om migranter: Hvem er de, og hvorfor flygter de fra deres hjemland? Eleverne har desuden selv undersøgt migranternes forhold i EU-landene ved at indhente data fra Eurostat og opstille disse i grafer, hvor de bl.a. er blevet klogere på migranter i arbejde samt fattigdom og social eksklusion.
Vi diskuterer, hvad der kan gøres for at finde en fælles løsning, der kan forhindre de mange katastrofer med bådflygtninge i Middelhavet og tilstrømningen til EU.
Vi arbejder med EU institutionerne og lovgivningsprocessen i EU samt flygtninge/migrantkrisens betydning for sammenholdet i og fremtiden for EU.
Vi undersøger danskernes holdning til EU og flygtninge/migration, herunder hvilke partier der støttede op om, at retsforbeholdet blev ændret i 2015.
De 9 moduler har haft følgende temaer:
1. Introduktion
2. Hvorfor migration og flygtninge?
3. Hvad er EU?
4. EU’s institutioner
5. EU’s asylpolitik
6. Hvem er migranter og flygtninge?
7. EU’s historie og integration I
8. EU’s historie og integration II
9. EU’s beslutningsprocessor
Kernestof:
- politiske beslutningsprocesser i Danmark i en global sammenhæng, herunder de politiske systemer i Danmark og EU
- konflikter og integration i Europa
- kvalitativ og kvantitativ metode, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af undersøgelser samt systematisk behandling af forskellige typer data
Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber fra fagets discipliner til at undersøge aktuelle samfundsmæssige problemstillinger i Danmark og andre lande og diskutere foreliggende og egne løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge fra kernestoffet samt enkle teorier til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemstillinger
- undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder
- formulere faglige problemstillinger og indsamle, kritisk vurdere og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
- forholde sig kritisk til forskelligartede materialer fra forskellige typer afsendere og anvende viden om samfundsvidenskabelig metode til at gennemføre mindre empiriske undersøgelser
- påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af tabeller, diagrammer og enkle modeller samt egne beregninger og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
- analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminologi
- på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Litteratur:
- Sarah Vormsby, Flugten til Europa, Systime (se dok i Lectio), (2,4 sider).
- Lars Søndergård, Verdens syv udfordringer, Columbus (se dok i Lectio), (10 sider).
- Hans Branner, Det politiske Europa, Columbus (ibog)
1.1: Et nyt Europa bliver til https://detpolitiskeeuropa.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=325 (2 sider)
Integrationsudvikling - succes eller glidebane? https://detpolitiskeeuropa.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=323 (4,2 sider)
- Lars Frederiksen, EU’s udfordringer, Columbus (ibog)
1.3: Hvordan træffer EU beslutninger? https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=139 (1,8 sider)
Ide- og forberedelsesfasen https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=169 (1,5 sider)
Beslutningsfasen https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=170 (2,2 sider)
Implementeringsfasen https://eusudfordringer.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=171 (1,5 sider)
Artikler læst fra nettet:
- EU's institutioner, Europa-Kommisionen, Ministerrådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Råd, EU-formandsskabet og Domstolen: (https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/institutioner), (ca. 4+3+3+2+2+2=16 sider)
- EU-oplysningen: “De mest benyttede ruter for flygtninge og migranter” (https://www.eu.dk/da/temaer/asyl-og-migration/asyl-og-flygtninge-i-eu/kort-over-de-mest-benyttede-ruter), (ca, 2 sider)
- JP-artikel: “De skulle være klassens duks: Ny migrantbølge får billedet til at krakelere” af Heidi Plougsgaard 27/9-2023 (se dok i Lectio), (2,5 sider)
- Altinget: “EU-lande når til enighed om migrationsaftale: ”En badebillet for Danmark”” af Freja Søgaard, 9/6-2023, https://www.altinget.dk/artikel/eu-lande-naar-til-enighed-om-migrationsaftale-en-badebillet-for-danmark, (ca. 3 sider)
- EU’s asylpolitik: (https://www.eu.dk/da/temaer/asyl-og-migration/asyl-og-flygtninge-i-eu/eus-asylpolitik), (ca. 2 sider)
- Fri bevægelighed for EU-borgere: (https://www.eu.dk/da/temaer/asyl-og-migration/fri-bevaegelighed), (ca. 1 side)
- Schengensamarbejdet og grænsekontrol (https://www.eu.dk/da/temaer/asyl-og-migration/schengen), (ca. 2 sider)
- Migration fra lande uden for EU (https://www.eu.dk/da/temaer/asyl-og-migration/migration-fra-tredjelande), (ca. 3 sider)
- DR, “OVERBLIK Retsforbeholdet - hvad er det egentlig, vi skal stemme om?” af Maya Nissen, 21 august 2015: https://www.dr.dk/nyheder/politik/eu15/overblik-retsforbeholdet-hvad-er-det-egentlig-vi-skal-stemme-om#!/, (ca. 6 sider)
Dokumentarer og klip:
- EU’s historie (https://www.eu.dk/da/fakta-og-tal/medlemslande/eus-historie), (6 min.)
- DR-explainer: “Forsvarsforbeholdet” (https://www.dr.dk/nyheder/indland/vi-skal-stemme-om-et-knap-30-aar-gammelt-eu-forbehold-men-hvad-gaar), (6 min.)
- DR explainer “Hvorfor risikerer så mange livet på Middelhavet? (https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-hvorfor-risikerer-saa-mange-livet-paa-middelhavet_393983 ), (6,30 min.)
- Podcast, Orientering Udsyn, “Hvem kaster raketter mod USA i Mellemøsten” fra minut 12 om kvindelige migranter, der arbejder som sexarbejdere: https://www.dr.dk/lyd/p1/orientering-udsyn/orientering-udsyn-2023/orientering-udsyn-hvem-kaster-raketter-mod-usa-i-mellemoesten-11802301236 (15 min.)
- DR, “OVERBLIK Retsforbeholdet - hvad er det egentlig, vi skal stemme om?” af Maya Nissen, 21 august 2015: https://www.dr.dk/nyheder/politik/eu15/overblik-retsforbeholdet-hvad-er-det-egentlig-vi-skal-stemme-om#!/, (2 min.)
- Filmklip: Krisetid i Europa - Flygtninge i EU - samarbejdets store test (https://mediehuset-kbh.dk/krisetid-i-europa-flygtninge-eu-samarbejdets-store-test/) (20 min.)
- “Sådan lovgiver EU” (https://www.eu.dk/da/undervisning/ungdomsuddannelser/undervisning_saadan-lovgiver-eu/elevopgaver) (5 min.)
- Podcast, Orientering Udsyn, “Hvem betaler prisen for migrationspagten?” fra minut 0 til 15 om EU’s migrationspagt (asylpolitik) https://www.dr.dk/lyd/p1/udsyn/udsyn-2023/orientering-udsyn-hvem-betaler-prisen-for-migrationspagten-11802301256 (15 min.)
- “Debatten: Et magtesløst Europa?”, 11. april 2024 (https://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-et-magtesloest-europa_447862) (30 min.)
Sider i alt = ca. 75 sider
|