Holdet 2024 2h ps Pæd/1 - no + valghold - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Sture Brock-Mølgaard
Hold 2024 2h ps Pæd/1 - no + valghold (2h ps Pæd/1 - no + valghold)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Tema 1 Præstation - i skolen
Titel 2 Tema 2 Tilknytning og leg
Titel 3 Tema 3 Dating

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Tema 1 Præstation - i skolen

Temaets problemformulering:
"Hvordan kan man øge sandsynligheden for at præstere godt i skolen?"

I dette forløb arbejder vi tematisk med "at præstere" fra et psykologisk perspektiv. Vi kigger dels på det psykologske processer der kan finde sted ved en skolerelateret præstation som en mundtlig eksamen med forberedelsestid er (angst, stress, nervøsitet, hukommelse) og de processer som forventes at finde sted i processen op til en præstation (læring, vaner, gruppearbejde, selvkontrol og motivation).

Materiale (kernestof):
- Præstation, præstationssamfund, identitet og eksistens: https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=269, 6.1-6.3.3 (7,4 sider)
- De to første afsnit om nervøse tilstande og angstens bestanddele ("den kognitive diamant"). https://psykveje.systime.dk/?id=p5615 (ca. 3 sider)
- Akut og kronisk stress. https://psykveje.systime.dk/?id=p5574 (1,9 sider)
- Indre og ydre faktorer. https://psykveje.systime.dk/?id=p5573 (undtagen OAS. 7 sider)
- "Mindfulness", sundhedsmagasinet, mit.cfu.dk https://hval.dk/mitcfu/materialeinfo.aspx?mode=2&page=14&pageSize=6&search=sundhedsmagasinet&orderby=title&SearchID=14ee425b-efdd-46c6-9fde-a33e3273becc&index=5 (30 min)
- Halo-effekten. https://psykveje.systime.dk/?id=c13266 (0,4 side)
- Rosenthal-effekten. https://psykveje.systime.dk/?id=c13267 (0,6 side)
- At fremme læring: Glemselvkurve og Dale's Læringspyramide. https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=226&loopRedirect=1 (2,5 sider. Der læses kun til og med Dale's læringspyramide)
- Arbejdshukommelsen. Mortensen, M. (2015). "Hjernen har travlt som aldrig før", kristelig dagblad. (3 sider)
- Selvkontrol, skumfidustest og kritik heraf. https://psykveje.systime.dk/?id=5089 (2 sider)
- Skumfidustesten https://www.youtube.com/watch?v=QX_oy9614HQ&t=2s (4 min)
- Motivation. Ågård, D. (2013): "1. Selvbestemmelsesteori", i Motivation, s. 20-25. (6 sider.)
- Vaner og vaneloop: https://maxer.dk/artikler/aendre-vaner (4 sider)
Artikel: "Læseferie: Mobilen stjæler unges motivation". https://www.tvmidtvest.dk/herning/laeseferie-mobilen-stjaeler-unges-koncentration (ca. 2,1 sider)

Eksamenstræningssæt (også kernestof):
- Knudsen, J. K. (2018). "To timer foran skærmen skader dit barns indlæring", dr.dk. https://www.dr.dk/nyheder/viden/kroppen/timer-foran-skaermen-dagligt-kan-skade-dit-barns-indlaering (3 sider)

Metode og begreber til kritisk vurdering:
- "Hvad er psykologi?" https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5769 (1,9 sider).
- Tabel om hverdagstænkning vs. videnskabelig tænkning fra psykveje.systime.dk (0,2 sider)
- Definitioner af "metodebegreber", bl.a. validitet, reliabilitet og forskellige effekter: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=c494. (0,5 sider).
- Sammenfattende tabel om metoder i psykologi. https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=155 (1 side)
- Tvillingeundersøgelse og adoptionsstudier. https://psykveje.systime.dk/?id=5761 (0,7 sider)
- Kompleksitetsniveauer i arbejde med psykologiske problemstillinger. https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=143 (3,5 sider)
- Analysetabel: "Træning af psykologifaglige kompetencer" http://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=139 (0,5 sider.)
Etiske retningslinjer.
https://psykveje.systime.dk/?id=c13971 (1 side)
- herunder krav om samtykke til deltagelse i undersøgelsen.

9,3 siders tekst i alt om metode og kritisk vurdering (samme som øvrige forløb)

Øvelser og supplerende materiale:
- Mindfulnessmeditation. https://www.youtube.com/watch?v=aSw4Pb-_4jg (5 min)
- caseanalyse fra kapitlet om stress i Psykologiens Veje ibog.
- Invisible gorilla: https://www.youtube.com/watch?v=Zve9xMp94UU (2 min)
- Dunedinundersøgelsen, fokus på metode og selvkontrol. Afsnittet: "De tidlige år". https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031601182000 (0-8 min + 30-45 min).
- "Battle in your mind". Om Daniel Kahnemans teori om system 1 og system 2, herunder en række biases. Ligger på mitcfu. (55 minutter).
- The neuroscience of learning https://www.youtube.com/watch?v=_nWMP68DqHE&t=106s (3 min)

Omfang: 47,4 sider + 79 minutters videomateriale (og 9,3 siders metode som går igen på tværs af forløbene)

Kernestof gennemgået i forløbet:
Socialpsykologi
– social adfærd (…)
- kommunikation i sociale sammenhænge

Udviklingspsykologi
– menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, (…)

Kognition og læring
– psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
– perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Personlighed og identitet
– personlighed
– individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer, herunder stress og coping.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Tema 2 Tilknytning og leg

Hvor meget betyder tilknytning for børns udvikling og trivsel på kort og lang sigt?
Hvad kan de voksne (forældre og pædagoger) gøre for at fremme en god udvikling?
Hvor meget betyder leg (i daginstitutionen) for børns udvikling og trivsel på kort og lang sigt?

I dette tema ser vi på tilknytningen og legens rolle for børns udvikling. Vi starter med at se på ”worst cases” med bl.a Wayne Dennis' undersøgelse af børnehjemsbørn i Libanon i 1970'erne  og undersøgelser om resiliens. Vi sammenligner barnets relation mellem den primære omsorgsperson – som har stor betydning for tilknytningsstile – overfor barnets relation med de andre børn og pædagoger i børnehaven – hvor de kan lege mere ”symmetrisk” og dermed udvikle andre kompetencer end man kan derhjemme. Slutteligt ser vi på pædagogens rolle i børns leg og på, hvordan normering og gruppestørrelse påvirker børnenes udviklingsmuligheder (vidensopsamlinger fra EVA).


Materiale:
Tilknytningsteori. https://psykveje.systime.dk/?id=5043 (4 sider). Inkl. powerpoint om tilknytningsteori.
Risiko og resiliens, ned til og med. Kauai-undersøgelsen. https://psykveje.systime.dk/?id=p5123. (ikke afsnittet, "Omsorgssvigt og hjerneudvikling") (7 sider)
Venskaber, gruppetilhørsforhold og gruppefællesskab https://neuroaffektivudviklingspsykologi.systime.dk/?id=170 (1,6 sider)
Mobning. https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5535#c12423 (ca. 3 sider).
Former for leg: https://paedagogikidagtilbud.systime.dk/?id=456 (2,2 sider).
Socialisering, Heckman-kurven og undersøgelse om stress og normering: https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=163 (4 sider)
Legens betydning for hjerneudvikling. https://neuroaffektivudviklingspsykologi.systime.dk/?id=171 (3,3 sider).
Identitetsdannelse (George Mead): https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=298&loopRedirect=1. (ca. 2 sider)
Daginstitutionen, herunder prospektiv undersøgelse om sammenhæng mellem institutionsstart og kompetencer (sociale og kognitive) i ungdommen. https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5186&L=0 (3,1 sider).
Et nyt syn på udvikling (Dion Sommer om "udviklingsvidenskab"): https://foraeldre.systime.dk/?id=134 (4,9 sider)
"Leg": Uddrag fra videnssopsamling fra EVA.dk (s. 22-25). https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/kvalitet-dagtilbud-pointer-forskning (3 sider).
Case: "Janni: Jeg er hjemmegående". https://www.alt.dk/boern/janni-jeg-er-hjemmegaende (2 sider)
Artikel: "Børn leger mindre og trives dårligere..." https://www.dr.dk/nyheder/indland/boern-leger-mindre-og-trives-daarligere-forsker-peger-paa-tre-ting-foraeldre-skal (ca. 4 sider)

Eksamensøvelse:
- Bilag: "Normering og gruppestørrelse": Uddrag fra videnssopsamling fra EVA.dk (s. 6-9). https://www.eva.dk/dagtilbud-boern/kvalitet-dagtilbud-pointer-forskning (3 sider).

Metode og begreber til kritisk vurdering (går igen i alle forløb)
- "Hvad er psykologi?" https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5769 (1,9 sider).
- Tabel om hverdagstænkning vs. videnskabelig tænkning fra psykveje.systime.dk (0,2 sider)
- Definitioner af "metodebegreber", bl.a. validitet, reliabilitet og forskellige effekter: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=c494. (0,5 sider).
- Tvillingeundersøgelse og adoptionsstudier. https://psykveje.systime.dk/?id=5761 (0,7 sider)
- Sammenfattende tabel om metoder i psykologi. https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=155 (1 side)
- Kompleksitetsniveauer i arbejde med psykologiske problemstillinger. https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=143 (3,5 sider)
- Analysetabel: "Træning af psykologifaglige kompetencer" http://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=139 (0,5 sider.)
Etiske retningslinjer.
https://psykveje.systime.dk/?id=c13971 (1 side)
- herunder krav om samtykke til deltagelse i undersøgelsen.


Supplerende:
"Formål", i dagtilbudsloven. https://danskelove.dk/dagtilbudsloven
"Hvem passer vores børn?", tv2 dokumentar. mitCFU.dk (44 min)
Afsnit 3 "Den gode leg" af programserien, "Børnenes hemmelige verden". mitCFU.dk.(28 min)
Illustration af Livstræ i relation til resiliens-begrebet.
Illustration af 4 pædagogtyper: hyggetante, ordensmagt, legeonkel og læremester + beskrivelse (1 side)
Videoklip: "The Strange Situation - Mary Ainsworth": https://www.youtube.com/watch?v=QTsewNrHUHU&t (3 min)
Videoklip: "Attachment - avoidant": https://www.youtube.com/watch?v=AGRT6VjnTm8 (3 min).
Podcast: "Drop den lykkelige barndom" - et afsnit i serien Brinkmanns Briks (57 min)
Opgave: Guide til forskningsinterview (2 sider)


Materialeomfang:: 45 s. + 9,3 (metode) +1,5 times video (=12 normalsider) + 57 min podcast (8=sider)
I alt: 65 sider + metode (går igen i alle forløb) og guide til forskningsinterview


Kernestof gennemgået i forløbet:
Socialpsykologi
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
- kommunikation i sociale sammenhænge (...)

Udviklingspsykologi
- Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, sårbarhed og resiliens

Kognition og læring
- Psykologiske, sociale (...) og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
(...)

Personlighed og identitet
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i (...) håndtering af udfordringer (...)

Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftlige småøvelser, CL-strukturer, inddragelse af it (især OneNote). 2 moduler brugt på interviewøvelse i grupper om, hvorvidt informanten mener at være påvirket af sin tid i dagtilbuddene.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Tema 3 Dating

Hvordan foregår pardannelse i dag? Hvorfor er der så mange ufrivillige singler på trods af, at mulighederne for dating aldrig har væres større? Hvad skal der til for at man finder en partner?
Det er bl.a. disse spørgsmål som forløbet om dating undersøger. Overordnet undersøger vi i temaet problemstillingen: "Hvordan påvirker de nye dating-muligheder menneskets vilkår og chancer for romantisk pardannelse?". Til besvarelsen diskuteres valgets paradoks og valget som eksistentiel kategori, seksuel selektion og kønsforskelle i online dating, statistikker om udbredelsen af online dating, matchmaking med fokus på personlighed og tiltrækning med Gift ved første blik som eksempel, tilknytningens betydning for parforholdet, definitioner af kærlighed og et indblik i teorier om parterapi.

Materiale:
"Hvad enorme mængder data fra datingapps afslører om vores sexappeal, scorestrategier og ukuelige optimisme": https://www.zetland.dk/historie/s81EkdXB-aOZj67pz-b5cd6 (6,5 sider).
Stereotyper, fordomme og diskrimination, ned til og med "Diskrimination"
https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/index.php? (ca. id=221&loopRedirect=1 (ca. 3 sider)
Stigmatisering. https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c788&loopRedirect=1 (0,4 sider)
Halo-effekten (udseende). https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=221#c783 (0,5 sider).
Barry Schwartz, "Valgets paradoks", TED-talk: https://www.ted.com/talks/barry_schwartz_the_paradox_of_choice/transcript?language=da (20 min).
Salecl om valgets tyranni og illusionen om det frie valg. https://psykologi.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c604, ned til og med "Man sidder selv med sorteper" (ca. 1,5 sider)
Sarte om valgets eksistentielle vigtighed. https://psykveje.systime.dk/?id=c12009 (ca. 5 sider)
Seksuel selektion og partnervalg. https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5674&L=0 (4,3 sider).
Roar, T. (2018) "Derfor har du heller ikke succes på Tinder" https://ekstrabladet.dk/sex_og_samliv/kys-og-kaerlighed/derfor-har-du-heller-ikke-succes-paa-tinder/7041612 (ca. 2 sider) KUN GIVET FOR SOM LEKTIE
Tiltrækning. https://psykveje.systime.dk/?id=5473 (2,9 sider)
Kærlighedens 3 faser https://underholdning.tv2.dk/2017-10-10-derfor-bestemmer-du-ingenting-naar-du-bliver-forelsket (ca. 3 sider).
Big Five. https://psykveje.systime.dk/?id=5664 (1,9 sider)
End-of-history-illusion, Dan Gilbert https://www.ted.com/talks/dan_gilbert_the_psychology_of_your_future_self#t-388293 (6 min).
Tilknytningsstiles betydning i kærlighedsforhold: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=176 (2,9 sider)
”Trekomponentmodellen” og ”7 slags forhold”. Robert Sternberg i https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=305&L=10 (2,3 sider) og https://psykb.ibog.frydenlund.dk/?id=319&L=10 (2,2 sider)
Hvad er Gottman-metoden og hvor effektiv er den? https://udforsksindet.dk/hvad-er-gottman-metoden-hvor-effektiv-er-den/ (3,5 sider)

Metode og begreber til kritisk vurdering (går igen i alle forløb)
- "Hvad er psykologi?" https://psykveje.systime.dk/index.php?id=5769 (1,9 sider).
- Tabel om hverdagstænkning vs. videnskabelig tænkning fra psykveje.systime.dk (0,2 sider)
- Definitioner af "metodebegreber", bl.a. validitet, reliabilitet og forskellige effekter: https://undersoegelseripsykologi.systime.dk/?id=c494. (0,5 sider).
- Sammenfattende tabel om metoder i psykologi. https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=155 (1 side)
- Tvillingeundersøgelse og adoptionsstudier. https://psykveje.systime.dk/?id=5761 (0,7 sider)
- Kompleksitetsniveauer i arbejde med psykologiske problemstillinger. https://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=143 (3,5 sider)
- Analysetabel: "Træning af psykologifaglige kompetencer" http://psykc.ibog.frydenlund.dk/?id=139 (0,5 sider.)
Etiske retningslinjer.
https://psykveje.systime.dk/?id=c13971 (1 side)
- herunder krav om samtykke til deltagelse i undersøgelsen.

Prøveeksamenssæt. (3 sider)
Bilag 1 Buhl, H. (2021). ”Sex med fremmede”, auhist.au.dk. https://auhist.au.dk/showroom/praesentationer/aviser-blade-og-magasiner-fra-au/augustus/2010/artikler/nr3/sexmedfremmede/ (senest tilgået 19.05.2025) (1 side)
Bilag 2: Bilag 2: ”Preben” i brevkasseindlæg på Sindnet.dk (2008). Uddraget fra https://psykveje.systime.dk/?id=5390&L=0 (senest tilgået 17.04.2025).
Bilag 3: Illustration 1: ”Eftertragtethed, alder og køn”. Kulager, F. (2018) ”Hvad enorme mængder data fra datingapps afslører om vores sexappeal, scorestrategier og ukuelige optimisme”. Zetland.dk. Senest tilgået 20-04-2025.
Bilag 4: Illustration 2. ”Eftertragtethed, etnicitet, uddannelse og køn”. Kulager, F. (2018). ”Hvad enorme mængder data fra datingapps afslører om vores sexappeal, scorestrategier og ukuelige optimisme”. Zetland.dk. Senest tilgået 20-04-2025.

Supplerende materiale:
Gift ved første blik, Sæson 8, afsnit 1, fokus på Olivia og Patrick (uddrag, ca. 30 min i alt)
"Hvorfor lige dig". Afsnit 3 i videnskabsserien, "Kærlighedens laboratorium", mitcfu.dk. https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=031210032030 (30 min)
Uddrag fra opslag på lex.dk om personlighed: oodle.aau.dk/course/view.php?id=37887
Brinkmanns briks | Single med vilje | DR LYD (1 time)
Taler du kropssprog? Episode 2 om speeddating. https://www.dr.dk/drtv/se/taler-du-kropssprog_47325 (20 min)

Videoklips om dating og minicases:
https://www.youtube.com/watch?v=kxBNHKR6LWo (1 min, Nicole)
https://www.youtube.com/watch?v=-WRR8X41zpM (3 min, Astrid)
https://www.youtube.com/watch?v=AXIN9Dfk07Q (3 min, Lior: "er vi overfladiske?")

Omfang:
43 s tekst  + ca. 2 timers video + 1 times podcast (=ca. 17 normalsider) = 60 sider (+ 9,3 siders metode der går igen i alle temaer) i alt.

Kernestof gennemgået i forløbet:
Socialpsykologi
- social adfærd, (…)
- kommunikation i sociale sammenhænge og på sociale medier
- stereotyper, fordomme og diskrimination

Udviklingspsykologi
- Menneskets udvikling, herunder betydningen af arv, miljø, køn og kultur
- Tilknytning, (…)

Kognition og læring
(…)
- Perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverden

Personlighed og identitet
- identitet og personlighed
- individuelle forskelle i livsstil og håndtering af udfordringer (…)

Arbejdsformer:
Læreroplæg, gruppearbejde, individuelt arbejde, skriftlige småøvelser, CL-strukturer, inddragelse af it (især OneNote)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 14,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer