Titel
3
|
Hvem er jeg - det reflekterende menneske.
I dette forløb arbejder vi med livet og identiteten i det senmoderne samfund samt i den forbindelse den kognitive psykologi. Vi ser på identitetsdannelse i det senmoderne, det fritstillede menneske i konkurrencestaten. Hele det kognitive felt inddrages med fokus på opmærksomhed og hukommelse, motivation, mindset og self-efficacy, social perception med fokus på Rosenthal-effekten, Vygotskys begreber stilladsering og zone for nærmeste udvikling samt Piagets teori om indlæring via adaption, assimilation og akkomodation samt tænkningens udvikling (kun de tre sidste faser).
Vi afslutter forløbet med at arbejde med angst, stress og coping-strategier i det senmoderne.
Forløbet indeholder udviklingspsykologiske, personlighedspsykologiske, socialpsykologiske samt kognitionspsykologiske aspekter.
Arbejdsformer i forløbet er en variation af større og små gruppearbejder, små øvelser, oplæg og lærerstyret undervisning.
Materialer:
"De perfekte piger" DR3 2018 afsnit 1
"Ung i det senmoderne", "Psykologiens veje", i-bog 2018 (Bourdieu, Erik Erikson, Narcissisme og socialkarakterer).
"Eksistentiel og humanistisk psykologi", "Psykologiens vej", i-bog 2018 (eksistentialistisk grundmodel samt Maslows behovspyramide).
"Opmærksomhed" samt "Mobiltelefonen i det offentlige rum" (Goffmans teori om backstage/frontstage), "Psykologiens veje" i-bog, 2018.
"Hukommelsen", "Psykologiens veje" i-bog, 2018, kun sensorisk, arbejds- og langtidshukommelse læses.
"Mød dit urmenneske - erfaring og hukommelse" DR 2018.
"Motivation og læring" samt "Kontekstafhængig motivation" begge fra Magnus Riisager
"PsykC" i-bog 2020 (Ryan og Deci samt Albert Bandura).
M.M. Madsen "Eskild Ebbesen har vindermentalitet", b.dk 04.02.25 - Carol Dwecks mindset-teori.
"Social perception - Førstehåndsindtryk, Halo-effekten og Rosenthal-effekten", "Psykologiens veje", e-bog.
"A Class Divided", Jane Elliott 1985, filmatisering af eksperiment.
"Samspilsprocesser" (fokus på Vygotsky), "Viden, læring og undervisning", Psykologiens Veje e-bog 2018.
"Tænkningens udvikling", "Psykologiens veje" Systime i-bog, fase 2-4 i børns tænkning samt adaption/assimilation/akkomodation.
"Klinisk psykologi", kort om hvad angst er, "Psykologiens veje" Systime 2018 - i-bog.
"Stress", "Psykologiens veje", 2018 i-bog, afsnittene om akut og kronisk stress, om indre og ydre faktorer (minus OAS) samt om coping.
"Mød dit urmenneske - frygt og stress", DR 2018.
Læst 68 ns.
I alt: 215 ns.
|