Holdet 2024 2h eø Business + valghold - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Erhvervsøkonomi C
Lærer(e) Jesper Rosenhagen
Hold 2024 2h eø Business + valghold (2h eø Business +valghold)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Iværksætteri og forretningsmodel
Titel 2 Strategi og vækst
Titel 3 Marketing
Titel 4 Regnskab
Titel 5 Ledelse og motivation
Titel 6 Miniprojekt organisation

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Iværksætteri og forretningsmodel

Efter en kort introduktion til begrebet "værdikæde" igangsættes et induktivt arbejde med at eleverne i grupper i løbet af de første moduletudvikler deres helt egen forretningsidé i bedste iværksætterstil.
I løbet af dette arbejde introduceres eleverne til forretningsmodellen som begreb og særligt Business Model Canvas som værktøj. Ligesom de introduceres til nyere forretningsmodeller inden for deleøkonomi og cirkulær økonomi. Samlet set dækker forløbet de erhvervsøkonomiske aspekter omkring iværksætteri, innovation og forretningsmodeller.
Elevernes egen forretningsidé vil være oplagt at bruge som "projektvirksomhed", til perspektiveringen til eksamen
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Strategi og vækst

Dette forløb har til formål at introducere eleverne til forskellige strategitilgange, med fokus på virksomhedernes eksterne forhold og forskellige vækststrategier.
Central teori og begreber er omverdensforhold, konkurrenceforhold, Porters generiske konkurrencestrategier, Ansoffs væksstrategier. Eleverne lærer at skelne mellem interne og eksterne strategier. Pga. et meget ujævnt skema deles forløbet i en del 1 før jul og en del 2 under repetitionen op imod eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Marketing

Forløbet fokuserer på en forståelse af virksomhedens marketingindsats som den kommer til udtryk i marketingmixet. Eleverne arbejder indgående med de forskellige "p´er" og undersøger ved besøg uden for skolen hvordan de indgår i fx supermarkedernes valg af indretning mm. Ligeledes sikres kendskab til såvel traditionelle som nyere marketingtilgange som det fx kommer til udtryk på sociale medier.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Regnskab

Dette forløb har haft fokus på virksomhedernes økonomiske forhold. Centralt er forståelsen af en årsrapport med resultatopgørelse og balance. Vi arbejder med de tre principper for økonomisk bæredygtighed (rentabilitet/indtjening, likviditet og soliditet). Eleverne lærer systematikken med at læse resultatopgørelsen oppe fra og ned. Ligesom der bruges tid på forskellen mellem hovedtal og nøgletal.
For at give eleverne bedre mulighed for at lære og forstå økonomiens lidt vanskelige dele er forløbet delt i en del 1 samt en opsamling på de lidt sværere dele hen i mod eksamen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Ledelse og motivation

Forløbet omhandler emnerne ledelse og motivation og der arbejdes med forskellige virksomheder og forskellige arbejdsformer (tekster, dokumentarfilm, podcast). Fokus er på udviklingen fra autoritære ledelses- og motivationstilgange til demokratiske og liberale tilgange som de fx kommer til udtryk hos Daniel Pink.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Miniprojekt organisation

I dette miniprojekt har eleverne selvstændigt arbejdet med to tidligere eksamensopgaver. Disse skulle besvares i grupper og med baggrund i læsning af afsnittet om organisation i Luk Virksomheden op.
Den ene opgave blev afleveret i kort skriftlig form, mens den anden blev afsluttet i form af elevfremlæggelser (eksamenstræning).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer