Holdet 2024 2h3g Id - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt B
Lærer(e) Sture Brock-Mølgaard
Hold 2024 2h3g Id (2h3g Id)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Mountainbike - aerob træning og idrætsvaner
Titel 2 Fodbold - Idrættens skyggeside
Titel 3 Latin - Laban og læring
Titel 4 Badminton - Make badminton and muskler great again
Titel 5 Volleyball og springtræning
Titel 6 Sundhedstema - fokus på vægttab og fedmeepidemi
Titel 7 Rytmisk opvarmningsprogram (C-niveau)
Titel 8 Parkour (c-niveau)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Mountainbike - aerob træning og idrætsvaner

Teknisk fokus:
- Sving: "lad skulderen falde"
- Bremseteknik: "den gode, den onde og den grusomme" for- og bagbremse. Èn finger på bremsen. Brem EFTER de svære steder.
- Gearskifte: "op i fart, ned i gear" ved opkørsel.
- Ned-/opkørsel: position: "toiletstilling"
- Vægtfordeling og tyngdepunktet betydning: "tunge ben, lette hænder". Bounce-øvelser og trackstand
- Sikkerhed: "M-tjek", "hold afstand", "gå til egne grænser". Brems i sikre zoner (jævnt med stabilt underlag).
- Terrænforståelse: "kig fremad".
- Preskontrol: "hiv (opad)", "skub (nedad).

Teori gennemgået i forløbet.
12 Befolkningens idrætsadfærd. (https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=209, 18,9 sider)
4 Aerobe processer (https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=156.  21,4 sider)
https://quizlet.com/89056819/aerobt-arbejde-kap-4-b-for-bedre-idraet-flash-cards/

Teori gennemgået i andre forløb:
1 Idræt mellem sundhed og kultur https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=130 (15,4 sider)
2 Sundhed i biologisk perspektiv https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=130 (9,4 sider).
5 anaerobt arbejde https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=190 (11,6 sider).
11 Idræt som kultur https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=139 (12,3 sider).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Fodbold - Idrættens skyggeside

Fokus i dette forløb er at eleverne lærer enkelte tekniske elementer fra fodboldspillet, som gør spil muligt. Taktisk er formålet at bringe eleverne til en forståelse af hvad der bibringer boldbesiddelse og gør scoringer mulige. Der arbejdes med variationer af småspil og tekniske øvelser i arbejdet hen mod et 4 mod 4 spil på keglemål eller med zoner (som i ultimate), som det færdige spil. Forløbet har fokus på inklusion, leg og basale boldspilsfærdigheder og mindre fokus på konkurrence, blær og fysiske nærkampsdueller. Der er blevet arbejdet med en mentorordning, hvor en mere erfaren (fod)boldspiller sættes sammen med en mindre øvet (mentee). Formålet her er, at det bliver muligt
- at alle har en makker i makkerøvelser uden, at nogen føler sig som den der bliver valgt sidst. Øvelserne kommer hurtigt i gang.
- for mentees at stille "dumme" spørgsmål til sin mentor omkring regler, teknik eller taktiske elementer som kan virke indforståede for de mere øvede.
- at mentorer øver sig i at formidle viden som på fodboldbanen ofte forbliver tavs viden.
- hurtig niveaudifferencieret holddannelse, så mentees og mentorer får mulighed for nogle gange at spille med og mod nogle som er omkring deres eget niveau. Nogle gange er formålet blandede hold for at mentees bliver prøvet i et højere tempo og mentorer skal tilpasse sig deres holds niveau og kan indtage en mere vejledende trænerrolle.
- eleverne lærer at arbejde fagligt sammen over længere tid med nogen de måske ikke ellers ville vælge at arbejde med.

Faglige mål

Tekniske færdigheder og forståelse:
- Tæmning af bold langs jorden og i luften (inderside, fodsål eller lår). Fokus er på hurtigt at få bolden lagt klar foran fødderne, gerne retningsbestemt.
- Aflevering af bold (indersideafleveringer). Afleveringer er en relationel færdighed og eleverne skal opnå evne til at vurdere medspillerens evner ift. fart og retning i aflevering. Bolden skal rammes midt på og støttefodens peger i afleveringsretningen.
- Driblinger (inderside-, yderside med primærben) skal holdes tæt til fødderne. Farten er også vigtig, men sekundær. Formålet med finter skal kunne forklares på et elementært niveau.
- Dækning af egen bold: det skal kunne ses, at bolden forsøges skærmet af for den direkte modspiller med brug af kroppen (hold modstanderen bag ryggen, hvis muligt)
- Skud mod mål har ikke(!) været i særlig fokus, da kampene oftest har været med zoner, kegler eller keglemål.

Taktiske færdigheder og forståelse:
- Praktisk at vise, hvordan bolden drives frem (driblinger/afleveringer) på den mest effektive måde - med hensyn til medspilleres niveau i afleveringer..
- Kunne praktisere personmarkering, så hensigten er tydelig og forklare styrker og svagheder ved personmarkering.
- Bevægelse uden bold: at kunne vise retnings- og temposkift samt kunne forklare fordelene herved.
- Målrettethed: I forlængelse af ovenstående skal det kunne ses på løbene med og uden bold, at de retter sig imod at vinde frem mod modstanderens mål.

- Det forventes desuden, at eleverne kan forklare om fordele og ulemper ved en mentorordning i fodbold, bl.a. med udgangspunkt i teori omkring udfordringer ved fodbold i gymnasieskolen (se teori nedenfor).

Teori:
Fodbold i gymnasieskolen https://idraetsportalen.systime.dk/?id=514 (5,2 sider)
Dele af kapitel 14 om Idrættens skyggesider: (14.3, 14.4, 14.5).
https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=186 (ca. 8 sider).
Anaerobt arbejde https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=134 (11,5 sider)
"Forskere konstaterer: Fodbold har ændret sig markant" (2016). Videnskab.dk (3,5 sider)

Teori gennemgået i andre forløb:
Idræt mellem sundhed og kultur: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=130 (15,4 sider). Fokus på fodbold som tidlig organiseret sport for arbejdere.
Idræt som kultur: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=139 (12,3 sider) Fokus på øget fodboldens professionalisering og idrættens organisering

Dokumentar;
"Dansk fodbold til salg" om Jammerbugt FC: https://www.dr.dk/drtv/episode/dansk-fodbold-til-salg_-en-tysker-kommer-til-byen_397428
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Latin - Laban og læring



Teori:
Medfødte bevægelser: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=272 (1,3 sider)
Komplekse, tilførte bevægelser: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=273 (2,5 sider)
Eliteudøveres nervesystem https://idraetsportalen.systime.dk/?id=275 (1,5 sider)
Optimal motorisk læring: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=276 (2,4 sider)
https://rygsaek.fmk.dk/media/estbm4lv/labans-teori.pdf (PDF om Labans BESS-teori)

Videoer og øvelser
Cha cha cha grundtrin, New Yorker, Damedrejning og serie https://idraetsportalen.systime.dk/?id=564#c4584 3 videoer á ca. 3 minutter.
Klip fra cha cha cha mesterskab 2019: https://www.youtube.com/watch?v=p60HEWUPJ10 (2,5 min)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Badminton - Make badminton and muskler great again

Praktiske færdigheder:
- Kende slagene serv, clear, drop, netdrop, lob & smash
- Være bekendt med de grundlæggende regler i badminton
- Beherskelse af grundlæggende benarbejde frem til nettet og tilbage til baglinjen
- Beherskelse af benarbejde til henholdsvis kort forhånds- og kort baghånds-hjørne
- Rimelig beherskelse af netdrop og lob fra både forhånd og baghånd
- Rimelig beherskelse af clear, drop og lang forhåndsserv
- Kunne udføre slagsekvenser hvor det er tydeligt at se hensigten med slaget
- Have en taktisk forståelse af både boldens og egen placering på banen


Teoretisk har vi set på badminton historisk og lavet en grundig kravsanalyse med fokus på elitebadmintonspillere. Vi har talt om især krav til eksplosivitet (muskelfibertyper), bevægelse imod spilcentrum og udplacering af modstanderen ved brug af korrekte slag.

Materiale:
Badminton, historie, fysiske, tekniske og taktiske krav: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=578 (3,6 sider)
PowerPoint om arbejdskrav i badminton.
"Derfor er danske badmintonspillere de eneste, der kan matche asiaterne" (2021), videnskab.dk. Link: videnskab.dk/krop-sundhed/derfor-er-danske-badmintonspillere-de-eneste-der-kan-tage-kampen-op-mod-asiaterne/ (4 sider).
"Frank Hvam: Make badminton great again", dr.dk: https://www.dr.dk/drtv/serie/frank-hvam_-make-badminton-great-again_297214 (30 min).
Muskelfibertyper ud fra video om fysiologi og træningslære: https://www.youtube.com/watch?v=u4dKogT0zeA (14 min) + PowerPoint.
Muskler og styrke: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=135 (10,8 sider)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Volleyball og springtræning


Formålet med volleyballforløbet er en grundlæggende indføring i de centrale teknikker og taktikker i volleyball. I de første lektioner vil hovedvægten være på at få lært de forskellige
slag. Senere i forløbet skifter fokus over til at blive mere fokuseret på sammenspil og taktik.

Tekniske/praktiske færdigheder:
- Fingerslag med en højde og præcision, der gør det muligt efterfølgende at lave et angreb
- Baggerslag med en præcision og en højde, der gør det muligt for hæveren at spille bolden
- Smash hvor der sættes af på to ben, og bolden slås over nettet med en hånd
- Underhåndsserv og/eller overhåndsserv, der rammer modstanderens bane
- Forståelse for regler og rotationssytem
- Evne til at placere sig rigtigt på banen i forhold til bold og medspillere
- Evne til at spille bolden det taktisk mest fornuftige sted hen


Teori gennemgået i forløbet
Team og hold (kapitel 10): https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=138 (8,5 sider).
Bevægelsesanalyse af baggerslaget (grundig, fra kap 3.5 i B for bedre idræt).
Powerpoint om kapitel 3 om anatomi og bevægelseslære - fokus op overkroppens anatomi (kap. 3.1 og 3.2)

Teori til volleyball, der går igen i andre forløb:
Eksplosiv styrketræning/plyometrisk træning: Kapitel 6: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=135 (fokus i dette forløb på 6.6). (15,3 sider).
Aerob træning: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=133 (21,4 sider)
Anaerobt arbejde: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=134 (11,6 sider)

Videoklip:
Level 1-spil, "Terminator": https://idraetsportalen.systime.dk/?id=532#c2772
Videoer af baggerslag, fingerslag, smash, underhåndsserv fra hjemmeside: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=532#c2772
Level 4 spil - det færdige spil (6 mod 6): https://idraetsportalen.systime.dk/?id=532#c2828
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Rytmisk opvarmningsprogram (C-niveau)

Forløb: Opvarmning til musik
Område: Musik og bevægelse
Omfang ca. 7 moduler (90 minutter). + 2 repetitionsmoduler

Målbeskrivelse:
Praktisk skal eleverne:
• Planlægge og gennemføre et opvarmningsprogram, hvor de anvender relevant musik incl. taktslag til de forskellige elementer i programmet.
• Demonstrere bevægelseskvaliteter i forhold til opvarmningens relevante parametre – gang, hop, løb, sving, styrke og stræk.  
• Kunne sammensætte bevægelseselementer til de forskellige sekvenser i opvarmningen.

Teoretisk skal eleverne have en grundlæggende viden om de fysiologiske forhold omkring opvarmning herunder
Ændringer i kroppen i relation til opvarmning
Opvarmningens betydning i relation til forebyggelses af skader
Opvarmningens betydning for præstationsevnen
Have kendskab til basal musikteori herunder kunne tælle musik

Pensum:
• Udleveret materiale omkring program (3 sider)
• I- Bog: Din idræt C.  
https://dinidraetc.systime.dk/?id=158  (hvorfor opvarmning) 3
• I-bog: Grundbog idræt C
https://grundbogiidraetc.systime.dk/?id=146 (musik tælling) 2

Teori fra B-niveau:
Medfødte bevægelser: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=272 (1,3 sider)
Komplekse, tilførte bevægelser: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=273 (2,5 sider)
Eliteudøveres nervesystem https://idraetsportalen.systime.dk/?id=275 (1,5 sider)
Optimal motorisk læring: https://idraetsportalen.systime.dk/?id=276 (2,4 sider)
https://rygsaek.fmk.dk/media/estbm4lv/labans-teori.pdf (PDF om Labans BESS-teori)

I alt sider: ca. 18
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 2,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Parkour (c-niveau)

Forløb: Parkour
Område: Nye og klassiske idrætter
Omfang: 6 moduler

Målbeskrivelse:
Eleverne er blevet introduceret til idrætten parkour både på et praktisk og teoretisk plan. Praktisk er der blevet arbejdet med 10 forskellige bevægelsesellementer* som udgør grundlaget for eksamen. Teoretisk sættes parkour ind i en samfundsmæssig kontekst i forhold til forståelse af danskernes idrætsvaner og idrættens udvikling.

Opbygning af forløb:
Vi har derfor arbejdet med følgende tre hovedfokus:
1) Arbejde med de enkelte øvelser (teknik)
2) Bevæg sig flydende og i balnace (flow)
3) Bevæg sig hurtigt (jagt=chase).

Anvendte øvelser:
*Øvelser: Precision jump, Cat leap, Cat walk, Safety roll, Vaults (lazy, speed og monkey), Under bar/through the window, Wall tac, wall spin, Turn Vault, Vælte Vault
Ekstra: Palm spin, gate vault, around the bar, tarzan sving, armgang


Pensum:
Hogym 1
https://www.youtube.com/watch?v=Pkm2jRXlBhM
Hogym 2
https://www.youtube.com/watch?v=wISgfFFvFyU
Hogym 3
https://www.youtube.com/watch?v=GrGwef_2kSk

ROLL
https://www.youtube.com/watch?v=m-rIsUMjq5U

Idrætsportalen – systime.dk
Introduktion til Parkour (historien)
https://idraetsportalen.systime.dk/?id=602 (3)

Artikler:
• Lise Schou Norgaard: I Politiken: Idrætsforsker: Vi har vendt ryggen til klubberne for at dyrke os selv, 2. nov. 2013 (kopi)
https://politiken.dk/forbrugogliv/motion/art5472639/Parkour-Akrobatik-i-byrummet-er-blevet-et-hit, 2013

B-niveau teori:
4 Aerobt arbejde https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=133
6 Muskler og styrkehttps://bforbedreidraet.systime.dk/?id=135 (10,8 sider)
11 Idræt som kultur: https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=139 (10,5 sider)
12 Befolkningens idrætsadfærd. (https://bforbedreidraet.systime.dk/?id=209, 18,9 sider)
Besøg hos kommunen om idrætsarbejde i Holstebro
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 1,00 modul
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer