Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Ralph Andersen
|
Hold
|
2024 3g MA/1 (3g MA/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Eksamensspørgsmål
Vektorer og vektorfunktioner
Forklar hvad man forstår ved en vektorfunktion, samt hvordan man kan undersøge banekurven.
Forklar cirklens parameterfremstilling og redegør for egenskaber ved hastigheds og accelerationsvektoren
Differentialregning
Redegør for den naturlige eksponentialfunktion herunder differentialkvotienten for den.
Forklar metoden til differentiation af en sammensat funktion og gør rede for differentialkvotienten af f(x)=a^x
Differentialregning og funktioner af to variable
Gør rede for differentiation af et produkt af to funktioner af én variabel.
Forklar om funktioner af to variable, herunder stationære punkter og arten af disse.
Differentialregning og integralregning
Forklar sammenhængen mellem differentiation og integration.
Forklar metoden til differentiation af en sammensat funktion og gør rede for integration ved substitution.
Integralregning og normalfordeling
Gør rede for, at arealfunktionen A(x) er en stamfunktion til f(x).
Forklar om normalfordelingen, samt hvordan integralregning kan benyttes til beregninger i en normalfordeling.
Differentialligninger
Forklar begreberne differentialligning og hældningsfelt.
Gør rede for løsning af differentialligningerne y'=k∙y og y'=b-a∙y.
Differentialligninger
Forklar hvad der forstås ved en lineær differentialligning af første orden og redegør for panserformlen.
Forklar hvordan man kan bruge panserformlen til løsning af differentialligningerne y'=k∙y og y'=b-a∙y.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
0,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Differentialregning
Differentiation af sammensatte funktioner hvor den indre ikke nødvendigvis er lineær
Differentiation af kendte funktioner
Tangentligningen
Produktreglen med bevis
Vi har gennemgået https://plusstxba.systime.dk/?id=2798
3. Mere differentialregning
3.1 Sammensat funktion
3.2 Differentiation af kendte funktioner
3.3 Ligning for tangent
3.4 Bevis for produktreglen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Integralregning
Vi har gennemgået https://plusstxba.systime.dk/?id=2700
4. Integralregning
4.1 Stamfunktion og ubestemt integral
4.1.1 Stamfunktion for kendte funktioner
4.1.2 Regneregler for ubestemte integraler [herunder integration ved substitution]
4.2 Areal og bestemt integral
4.2.1 Anvendelse af integralregningens hovedsætning
4.2.2 Bevis for integralregningens hovedsætning
4.2.4 Punktmængder mellem grafer
4.3 Omdrejningslegemer og kurvelængde
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
17 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Vi har gennemgået https://plusstxba.systime.dk/?id=2701
5. Differentialligninger
5.1 Hvad er en differentialligning
5.2 Tangentligninger og linjeelementer
5.3 Lineære differentialligninger af 1. orden
5.3.1 y' = ky
5.3.2 y' = b - ay
5.3.3 y' + g(x)y = h(x) [Herunder "Panserformlen"]
5.4 Logistisk differentialligning
5.5 Separable differentialligninger
|
Indhold
|
Kernestof:
-
5. Differentialligninger | plus B til A stx
-
Løs 5.1.1-5.1.4
-
5.3 Lineære differentialligninger af 1. orden | plus B til A stx
-
regn 5.2.1-5.2.4
-
regn 5.3.1-5.3.2
-
5.3.1 y" = ky | plus B til A stx
-
regn 5.3.3-5.3.5
-
https://plusstxba.systime.dk/?id=2727#c25877
-
Sætning 2: Fuldstændig løsning til y' = b - ay
-
5.3.3 y" + g(x)y = h(x), Panserformlen
-
regn 5.3.12,5.3.13 og 5.3.15
-
Regn 5.3.10, 5.3.11, 5.3.13, 5.3.14, 5.3.15
-
regn 5.4.2-5.4.3, og til sidst 5.4.1
-
5.4 Logistisk differentialligning | plus B til A stx
-
Lav den interaktive øvelse
-
Regn 5.4.1, 5.4.4.1 (vent med 5.4.4.2), 5.4.5, 5.4.6
-
rEGN 5.5.1-5.5.5
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Vektorfunktioner
Vi har gennemgået https://plusstxba.systime.dk/?id=2702
6. Vektorfunktioner og banekurver
6.1 Introduktion til vektorfunktioner
6.2 Skæringspunkter og dobbeltpunkter
6.3 Differentiation af vektorfunktioner [Herunder hastigheds-, accelerations og tangentvektorer]
6.4 Cirkelbevægelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Funktioner af to variable
Vi har gennemgået https://plusstxba.systime.dk/?id=2703
7. Funktioner af to variable
7.1 Introduktion til funktioner af to variable [Herunder 3d koordinatsystem og grafer]
7.2 Niveaukurver og snit
7.3 Partielle afledede, tangentplan og gradient
7.4 Stationære punkter og ekstrema
Lineær regression: Bevis for formlerne for a og b ved hjælp af funktioner med to variable [supplerende stof]
i Morten Brydensholt og Grete Ridder Ebbesen: Lærebog i Matematik Bind 2, Systime: 98-110
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Normalfordelingen
Vi har gennemgået https://plusstxba.systime.dk/?id=2789
1. Mere sandsynlighedsregning og statistik
1.1 Normalfordelingen
1.1.1 Beregninger med normalfordelingen
1.1.3 Er fordelingen normal? [fraktilplot=normalfordelingsplot i Nspire]
1.2 Mere om lineær regression [normalfordelte residualer, residualspredning, konfidensintervaller for hældning med Nspire]
Vi har brugt Nspire til Fraktilplot, konfidensintervaller osv, så vi har ikke gennemgået Excelarkene i teksten
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
8
|
Forberedelsesmateriale
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481805036",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481805036",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481805036"
}