Holdet 2024 3g ps/2 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Karin Peters Lehm
Hold 2024 3g ps/2 (3g ps/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Introduktion til psykologifaget
Titel 2 Er vi gode til at trives?
Titel 3 Selvopfattelse, identitet og personlighed
Titel 4 Udvikling og udsathed hos børn og unge
Titel 5 Fordomme, diskrimination og ekstremisme

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 2 Er vi gode til at trives?

Forløbet forholder sig til, hvilke faktorer, der bidrager til at mennesker trives og hvilke, der bidrager til mistrivsel. Vi vil diskutere, om vi mennesker er godt rustede til at trives og ser her på evolutionære teorier og forskellige mentale 'programmer', der påvirker vores tanker, følelser og adfærd i forskellige situationer.
Vi trækker på viden om selvregulering, stress og coping, positiv psykologi, herunder mindfulness, flow og taknemmelighed, og en metakognitiv forståelse af tankernes magt over vores trivsel.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 9,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Selvopfattelse, identitet og personlighed

I forløbet ser vi på identitetsbegrebet for at undersøge, hvordan vores forståelse af os selv og af andres identitet opstår og formes. Vi undersøger identitet som en indre fænomenologisk oplevelse af at være 'sig selv' og som en social og dynamisk konstruktion, der skabes i fællesskaber og i sociale arenaer.
Især ser vi på særlige vilkår for unges identitetsdannelse i senmoderniteten, hvor vi anvender Bandura, Festinger, Erikson, Goffmann og Olesen til at forstå og bearbejde forskellige dimensioner og vinkler af identitetsbegrebet.

Endelig inddrager vi personlighedspsykologien, herunder Big Five og personlighedstests og vi undersøger, hvorvidt personligheden ligesom identiteten er foranderlig. Vi ser også på de ressourcer og udfordringer, der kan opstå for forskellige personlighedstyper, eksempelvis i arbejdslivet i form af stress og coping, og herunder inddrages også Olesens skelnen imellem den forsigtige og risikovillige type samt Seligmans optimistiske ><pessimistiske forklaringsstile.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Udvikling og udsathed hos børn og unge

Forløbet beskæftiger sig med børns udvikling med særligt fokus på børn og unge i udsatte positioner. Forløbet gennemgår psykologisk teori og empirisk materiale og forholder det undervejs til en gennemgående case om pigen Amalie, der er i en udsat position.

Indenfor udviklingspsykologien berøres
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens

Indenfor kognitions- og læringspsykologi berøres:
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen

Indenfor socialpsykologien berøres:
- kommunikation i sociale sammenhænge
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse

Afslutningsvis sætter vi teorierne i perspektiv gennem yderligere mindre cases, der illustrerer hvilke faktorer, der i særlig grad påvirker opvæksten og trivslen igennem børns udvikling.
Her diskuterer vi betydningen af opdragelse og kulturelle og historiske vilkår på børns opvækst, samt hvorfor nogle børn tilsyneladende klarer sig bedre end forventet. Her inddrager vi begreberne robusthed og resiliens, som vi holder overfor hinanden for bedst at kunne illustrere udviklingens dynamiske og systemiske karakter.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Fordomme, diskrimination og ekstremisme

Forløbet undersøger teorier om og forklaringsmodeller til at forstå menneskers holdninger og adfærd, når det drejer sig om synet på andre. Hvad er det, der får os til at tænke, føle, agere og reagere som vi gør - både når vi er alene og når vi er sammen med andre?
Vi beskæftiger os med kognitiv dissonans og vores behov for en rimelig psykisk balance. Og vi undersøger holdningsdannelse, samt hvilke sociale faktorer, der kan påvirke denne, herunder fordomme, stereotyper og negative opfattelser af sig selv og andre. Vi ser på stigmatisering og forskelsbehandling, samt hvordan fordomme kan skabes og nedbrydes.
Forløbet dykker ned i dele af socialpsykologien, der giver os perspektiver omkring sociale dynamikker, roller, grupper, normer, sociale sanktioner og meget mere. Desuden arbejder vi med klassiske forsøg og eksperimenter indenfor socialpsykologien, der kan hjælpe os til at forstå de sociale drivkræfters betydning for vores adfærd i det hele taget. Herunder bl.a. konformitet, lydighed overfor autoriteter, gruppedynamikker, tillærte fordomme, rolleforventninger og så videre.
Desuden hentes også forståelse fra kognitionspsykologiens bidrag til at forstå fordomsfulde holdninger og adfærd bl.a. gennem belysning af opmærksomhedens betydning, Kahnemanns to typer tænkning, bias og ekkokamre
Samlet vil forløbet belyse, hvad der kan få folk til at diskriminere og ligefrem i visse tilfælde agere ekstremt.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer