Holdet 2024 3g ps/3 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Psykologi C
Lærer(e) Helle Nymann
Hold 2024 3g ps/3 (3g ps/3)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Barndommen som personlighedens fundament.
Titel 2 Mennesket - flokdyr i et senmoderne samfund
Titel 3 Hvem er jeg? - det reflekterende menneske.

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Barndommen som personlighedens fundament.

I dette forløb introduceres til psykologien ved teorier om arv og miljø med fokus på, hvad der er med til at danne et menneskes personlighed. Ligeledes introduceres til psykologifagets metoder. Vi arbejder med det biologiske aspekt, Freuds personlighedsmodel og forsvarsmekanismer,The Big Five, Høgh-Olesen teori om risikovillighed og forsigtighed samt Diane Baumrinds fire opdragelsesformer. Alle laver en test om personlighedstræk  ift The Big Five på nettet.

Forløbet fortsætter med udviklingspsykologien og inden for barnets normale udvikling arbejder vi med følgende: Daniel Stern, John Bowlby og Mary Ainsworth. Forløbet inddrager tilknytningsforstyrrelser, omsorgssvigt samt risiko- og resiliensfaktorer.

Forløbet gennemføres med en blanding af lærerstyret undervisning, gruppearbejde og individuelt arbejde.
Af hovedområder berøres især personlighedspsykologi og udviklingspsykologi.
Arbejdsformer benyttet i forløbet er en variation af gruppearbejder i større og mindre grupper, små øvelser, oplæg og lærerstyret undervisning.

Forløbets materialer:

"Arv eller miljø", "Fra celle til selfie", Systime i-bog.
"Freuds personlighedsmodel",og "Freuds forsvarsmekanismer", "Fra celle til selfie", Systime i-bog.
"Metode og kritiske overvejelser" samt "Forsøgseffekter og fejlkilder", "Undersøgelser i psykologi", Jensen og Quorning, Systime i-bog.
"Personlighedspsykologi", Psykologiens Veje 2018  (kun afsnittene The Big Five samt Risikovillig og forsigtigt).
""Opdragelse, familie og daginstitution", Psykologiens Veje 2018 (kun afsnittene om  de fire opdragelsesformer).
"Kan videnskaben spå om fremtiden" . 1. del - om verdens største psykologiske undersøgelse (Dunedin)
"Den perfekte opdragelse", uddrag af del 1, TV2 2017.
"Udviklingspsykologi", Psykologiens Veje 2018 (Daniel Stern, John Bowlby og Mary Ainsworth).
"Gift ved første blik" afsnit 5 DR1 2024.
"Tilknytningsforstyrrelser og omsorgssvigt", Psykologiens Veje 2018.
"Er du mors lille dreng?", TV2 1998.
"Sådan overlever du en lortebarndom", DR2 2018.
"Mød dit urmenneske - forældre og børn" DR 2018.


Læst i alt: 85 normalsider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Mennesket - flokdyr i et senmoderne samfund

Dette forløb ser på menneskets liv i gruppen. Vores udgangspunkt er socialpsykologien, og vi forgrener os derefter ud i kulturmøder og kulturforskelle, ondskab i forskellige aspekter samt et lille kig ind i  køn og kønsforskelle. Der introduceres også kort til evolutionspsykologien


Vi inddrager især socialpsykologi, personlighedspsykologi og udviklingspsykologi.

Arbejdsformer i forløbet er en variation af små og større gruppearbejder, små øvelser og lærerstyret undervisining.

Materialer:
Chr. B. S. Pedersen "Evolutionspsykologi", Systime i-bog, "Gruppedyret".
"Socialpsykologi", "Psykologiens Veje" i-bog: "Hvad er en gruppe", "Gruppepres og social kontrol", "Intergruppekonflikter", "Social sammenligning".
"Menneskedyret i gruppen", TV2.
"Kulturmøder og kulturforskelle", "Psykologiens veje" i-bog: "Etnocentrisme og kulturrelativisme", integration/assimilation/segregation samt Kulturelle forskelle og konflikter".
"Bryllup i farver" DR1 2013.
"Menneskedyret - hanner og hunner", TV2 2015.
"Køn og kønsforskelle", "Psykologiens veje" i-bog, "Kønsforskelle i barndom og ungdom" samt arbejde med køn som biologi eller kulturel konstruktion i små grupper.
"Ondskab", "Psykologiens veje" i-bog: "Opvækstens betydning", "Fravær af empati, "Lydighedens dilemma", "Zimbardo og virkelighedens fængsel" samt "Moralsk frakobling".
"Ondskab", DR2 2011, Lone Frank interviewer Henrik Høgh-Olesen i forbindelse med Anders Bering Breiviks terrorangreb på Utøya.



Læst i alt 62 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Hvem er jeg? - det reflekterende menneske.

I dette forløb arbejder vi med livet og identiteten i det senmoderne samfund samt i den forbindelse den kognitive psykologi. Vi ser på identitetsdannelse i det senmoderne, det fritstillede menneske i konkurrencestaten. Hele det kognitive felt inddrages med fokus på opmærksomhed og hukommelse, motivation, mindset og self-efficacy, social perception med fokus på Rosenthal-effekten, Vygotskys begreber stilladsering og zone for nærmeste udvikling  samt  Piagets teori om indlæring via adaption, assimilation og akkomodation samt tænkningens udvikling (kun de tre sidste faser).
Vi afslutter forløbet med at arbejde med angst, stress  og coping-strategier i det senmoderne.

Opsamlende på hele året arbejder vi med kapitlet "Den mangfoldige psykologi", "Psykologiens veje", Systime i-bog, hvor vi samler op på det psykologiske retninger, som vi i årets løb har taget udgangspunkt i og arbejdet med.

Forløbet indeholder udviklingspsykologiske, personlighedspsykologiske, socialpsykologiske samt kognitionspsykologiske aspekter.

Arbejdsformer i forløbet er en variation af større og små gruppearbejder, små øvelser, oplæg og lærerstyret undervisning.

Materialer:

"De perfekte piger" DR3 2018 afsnit 1
"Ung i det senmoderne", "Psykologiens veje", i-bog 2018 (Bourdieu, Erik Erikson, Narcissisme og socialkarakterer).
"Eksistentiel og humanistisk psykologi", "Psykologiens vej", i-bog 2018 (eksistentialistisk grundmodel samt Maslows behovspyramide).
"Opmærksomhed" samt "Mobiltelefonen i det offentlige rum"  (Goffmans teori om backstage/frontstage), "Psykologiens veje" i-bog, 2018.
"Hukommelsen", "Psykologiens veje" i-bog, 2018, kun sensorisk, arbejds- og langtidshukommelse læses.
"Mød dit urmenneske - erfaring og hukommelse" DR 2018.
"Motivation og læring" samt "Kontekstafhængig motivation" begge fra Magnus Riisager
"PsykC" i-bog 2020 (Ryan og Deci samt Albert Bandura).
M.M. Madsen "Eskild Ebbesen har vindermentalitet", b.dk 04.02.25 - Carol Dwecks mindset-teori.
"Social perception - Førstehåndsindtryk, Halo-effekten og Rosenthal-effekten", "Psykologiens veje", e-bog.
"A Class Divided", Jane Elliott 1985, filmatisering af eksperiment.
"Samspilsprocesser" (fokus på Vygotsky), "Viden, læring og undervisning", Psykologiens Veje e-bog 2018.
"Tænkningens udvikling", "Psykologiens veje" Systime i-bog, fase 2-4 i børns tænkning samt adaption/assimilation/akkomodation.
"Klinisk psykologi", kort om hvad angst er, "Psykologiens veje" Systime 2018 - i-bog.
"Stress", "Psykologiens veje", 2018 i-bog, afsnittene om akut og kronisk stress, om indre og ydre faktorer (minus OAS) samt om coping.
"Mød dit urmenneske - frygt og stress", DR 2018.

Læst 68 ns.
I alt: 215 ns.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer