Titel
2
|
BIB & BOG
Eleverne arbejder i dette forløb med kommunikationsdesign.
BIB & BOG er resultatet af et samarbejde med Holstebro Bibliotek. Bibliotekar, Kathrine Sørensen Bech, er involveret i projektet som ekstern samarbejdspartner og skal dermed undervejs medvirke til at skabe en ramme for undervisningen.
Modul 1:
Eleverne bliver præsenteret for kommunikationsdesign.
Teori:
Jesper Bek: "Design og arkitektur, Grundbog til c-niveau". Forlaget Lindhardt og Ringhof, s. 11.
Eleverne får præsenteret Harold Laswell´s kommunikationsmodel, og vi ser en kampagnefilm sammen, som eleverne analyserer på baggrund af modellen:
Kampagnefilmen "Som ingen andre steder", Dit bibliotek 24:7
https://www.youtube.com/watch?v=q1ofH3_u9Vc
Supplerende materiale til denne del af modulet:
https://www.dbc.dk/brandingkampagne-som-ingen-andre-steder#film---embed-og-download-til-web-og-sociale-medier
Eleverne får præsenteret AIDA-modellen og får derefter følgende korte opgave (citat):
"Find en reklame for en bog, hvor der er et tydeligt blikfang, og hvor der indgår både billede og tekst. Vis dit valg i OneNote."
CS læser en overordnet introduktion af de tre komponenter tilhørende FORM i kommunikationsdesign; farver, typografi og illustrationer. Under oplæsningen undersøger eleverne deres grundbog for de tre komponenter med særligt fokus på omslaget. Notater i OneNote.
Teori:
Busk, Katrine Charlotte og Janne Yde: "Design og arkitekturbogen". (i-bog). Forlaget Columbus. Svarende til 1,6 sider.
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=159
CS læser en overordnet introduktion af komponenter tilhørende FUNKTION i kommunikationsdesign; ergonomi + materiale og teknologi. Under oplæsningen undersøger eleverne deres grundbog for de to komponenter med særligt fokus på omslaget. Notater i OneNote.
Teori:
Busk, Katrine Charlotte og Janne Yde: "Design og arkitekturbogen". (i-bog). Forlaget Columbus. Svarende til 1,3 sider.
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=158
CS læser en overordnet introduktion af de fem komponenter tilhørende KOMMUNIKATION i kommunikationsdesign; afsender, modtager, økonomi, bæredygtighed, kontekst. Under oplæsningen undersøger eleverne deres grundbog for de fem komponenter med særligt fokus på omslaget. Notater i OneNote.
Teori:
Busk, Katrine Charlotte og Janne Yde: "Design og arkitekturbogen". (i-bog). Forlaget Columbus. Svarende til 3,3 sider.
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157
Det første modul bliver afrundet med, at eleverne får præsenteret forløbets brief (citat):
"Det første møde, man som læser har med en bog, er altid forsiden.
Den gode forside vækker vores nysgerrighed og giver os lyst til at dvæle ved bogen; vi observerer den visuelle præsentation, læser teksten på forsiden, orienterer os på bagsiden, bladrer, mærker, låner eller køber, når forsiden vel at mærke har gennemslagskraft.
Men hvad stiller man op, hvis en forside slet ikke appellerer?
Jeres problemstilling lyder:
Hvordan kan I skabe en forside til en bog, der formidler bogens indhold på en appellerende og visuel effektfuld måde til en målgruppe efter eget valg?"
Briefet bliver fulgt af følgende krav til projektet (citat):
1) Projektet skal udarbejdes individuelt.
2) Målet med designobjektet er en forside til en bog efter eget valg.
3) Holstebro Bibliotek skaber en særudstilling på biblioteket med resultaterne af jeres proces.
4) Målgruppen til jeres design vælger I selv på baggrund af registreret og nuanceret research.
5) Designprocessen skal følge 6C-modellen. Processen skal være iterativ.
Specifikke krav til designet:
6) Forsiden skal være skitseret – håndtegnet - i reelt format. Derfra må man gerne flytte designet i en anden retning.
7) Designparametrene er ÆSTETIK, KOMMUNIKATION og MÅLGRUPPE. I skal derfor også forholde jer til komposition, typografi og farver
8) Forsiden skal printes på kraftigt papir (190 gram), hvis den er digital. Analoge forsider skal afleveres på kraftigt papir (190 gram).
9) Hele designprocessen og tilhørende refleksioner skal dokumenteres i din OneNote."
Modul 2:
Det andet modul foregår på Holstebro Bibliotek, hvor eleverne udarbejder professionel stedsregistrering ud fra en opgaveformulering.
Eleverne møder Kathrine Sørensen Bech, som formidler eksempler på ikoniske forsider og gode råd til en bogforside.
Modul 3:
I modul 3 får eleverne tid til at evaluere besøget på Holstebro Bibliotek, hvorefter vi taler om de første bøger, man kender til. Vi ser i den forbindelse en kort film:
https://www.youtube.com/watch?v=yPjmKR5BOVo
Vi arbejder kreativt med kompositionsøvelser, som leder til dialog om komposition og kompositionsstrategier inspireret af gennemgangen i grundbogen, komposition, hierarki og kontraster.
Herefter er der en gennemgang af farvelære, og eleverne arbejder med kompositions- og farveanalyse i OneNote med fokus på et design af Mikkeler efter eget valg.
Modulet bliver afrundet med en gennemgang af gode designprincipper.
Teori:
Bek, Jesper: "Design og arkitektur, Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof: side 12-20 (OBS: s. 12-18 har eleverne læst tidligere) og s. 20-25.
Modul 4:
I modul 4 bliver eleverne kort introduceret til, hvordan og hvorfor man i designprocesser ofte med fordel kan udarbejde MoodBoards. De skaber deres egen version af et MoodBoard på baggrund af følgende opgaveformulering (citat):
"Individuel øvelse
Som del af designprocessens Comprehend-fase (forstå-fasen) skal du lave et MoodBoard, der illustrerer, hvilke komponenter du ser som centrale for dit bogforsidedesign på nuværende tidspunkt (farver, komposition, illustrationer mv.).
MoodBoardet må du lave i hånden eller på din computer – en analog eller digital version.
Du skal anvende, den viden, som du allerede har, ligesom du gerne må researche yderligere for at hente inspiration.
Materialer
Magasiner, tekstil, saks, lim, A4 papir eller selvvalgt program på din computer, eller en kombination.
Organisering
Strukturér dit MoodBoard, så man tydeligt kan fornemme dine komponenter (fx farveprøver, skitser af komposition, illustrationer, fotos mv.). MoodBoardet er i virkeligheden et layout helt for sig – det må man gerne kunne se.
Det er vigtigt, at du har din udvalgte målgruppe, genre, æstetik og kommunikation in mente, når du arbejder.
Hvis du udarbejder et analogt MoodBoard, skal det fotograferes og i OneNote.
Evaluér dit eget resultat med få ord i OneNote."
Vi taler om typografi ud fra et citat fra grundbogen.
Teori:
Bek, Jesper: "Design og arkitektur, Grundbog til c-niveau". Forlaget Lindhardt og Ringhof, s. 12.
Derudover gennemgang af Typeface, skrifttyper, skriftfamilier, skriftvarianter, teksters arrangement samt historiske eksempler på typografidesign og brandingidentitet.
Eleverne arbejder praktisk med en typografiøvelse med henblik på at nærme sig et valg af typografi til bogforsiden.
Modulet bliver teoretisk set afrundet med en gennemgang af foto og illustration som et led i at skabe blikfang i det gode kommunikationsdesign.
Teori:
Bek, Jesper: "Design og arkitektur, Grundbog til c-niveau", Lindhardt og Ringhof: s. 12-19.
Eleverne arbejder på design af bogforsiden.
Modul 5:
I modulet er der fokus på den endelige definition af målgruppe + notater i OneNote. Vi taler om MINERVA-modellen, som de fleste elever allerede kender fra samfundsfag.
Eleverne arbejder på design af bogforsiden i de resterende moduler.
Bogforsiderne bliver trykt på et lokalt trykkeri, hvorefter vi holder fernisering på Holstebro Bibliotek, som til lejligheden udarbejder en særudstilling med alle elevernes resultater samt et eksempel på en designproces fra en elev.
Samlet omfang i forløbet: 14,3 sider.
|