Holdet 2024 3g EN - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Engelsk A
Lærer(e) Sarah Brems Thayer
Hold 2024 3g EN (3g EN)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1: Brexit Britain EXAM
Titel 2 2: Division in the USA (incl. election) EXAM
Titel 3 3: Aspects of modernism EXAM
Titel 4 4: Introduction to Nigeria EXAM
Titel 5 5: Shakespeare's Othello EXAM
Titel 6 Repetition
Titel 7 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1: Brexit Britain EXAM

I dette forløb fokuseres der på Brexit og den litteratur, som forsøger at behandle emnet i GB. Vi får en overordnet forståelse for, hvad Brexit var/er + den politiske debat, hvad emnerne til debat var, samt hvem der stemte på hvad. Vi fokuserer her på en tale af David Cameron og en leder fra the Sun. Derefter fokuserer vi primært på fiktion, der direkte og mest indirekte behandler brexit. Herigennem prøver vi at arbejde med forskellige genrer og analysen af dette, fx et kort drama, digt og uddrag fra en roman.
Vi ser på, hvordan disse på forskellige måder behandler de konflikter og spændinger, som har vist sig i det britiske samfund. Til slut berører vi meget kort engelsk som lingua franca i EU, men det er ikke noget vi gør meget ud af.

ca. sideantal 65

Kernestof:
Hovedanalysetekster:
- Cameron, David, 'David Cameron's speech on the EU referendum', May 9, 2016
- 'We urge our readers to beLEAVE in Britain', the Sun editorial, June 13, 2016
- 'Brexit - the uncivil war' inst., Toby Haynes (2019)
- Charlene, James, 'Go Home' (Brexit shorts) (drama), the Guardian, 23.6, 2017
- Doyle, Sarah, 'Cloudy, with outbreaks of Brexit' (poem), fra Holland Park Press, 14.1 2019
- Lanchester, John, 'the Wall' (extract of novel), pp. 43-48 + 55-60

Baggrunds-tekster:
'Explaining Brexit in 6 minutes', Vanity Fair, youtube

Fra i-bogen: Thaysen, Anne Hess & Lise Debel Christensen:  'Divided Kingdom', Systime, 2025:
'What is brexit?'
'What is brexlit?'

Supplerende stof:
'12 people who brought about Brexit', Politico, 25.6, 2016
'Language', fra Birmingham City University, Centre for Brexit studies (uddrag)
'English as a lingua franca' ,wikipedia
'Brexit means... Euro English?' (uddrag), Politico, 27.2, 2021
'Visit of Morgan Johansson, Inger Støjberg, and Ole Schröder, to Dimitris Avramopoulos: common press conference', EU pressemøde 6.1 2016
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2: Division in the USA (incl. election) EXAM

I dette forløb arbejdes med USA med fokus på de splittelser, man ser i det amerikanske samfund ift. fx værdier, immigration, abort, økonomi osv. uden vi går i dybden med én af dem. Meningen af at eleverne skal have en overordnet forståelse, hvad der deler amerikanerne og hvordan dette ses i både fiktion og nonfiktion.  Forløbet køres på baggrund af det amerikanske valg og det inkluderes derfor også. Her ser vi kort på valgsystem, partier og resultatet, dog uden de store analyser af resultatet. Vi starter med noget baggrundsviden ift. amerikanske værdier og idealer og veksler mellem baggrundsinformation og analyse af tekster. Her arbejder vi både med nonfiktion vha. taler og fiktion.

ca. sideantal: 60

Kernestof:
Hovedanalysetekster:
- Obama, Barack: 'A more perfect union' + 'The American Promise' (2008) extract, fra 'Worlds of English'
- Trump, Donald, 'America First' (2017), fra: 'Worlds of English'
- Vance, D. J. 'Hillbilly Elegy - a memoir of a Family and Culture in Crisis' (extract) fra engelsk    B eksamen 27. maj 2019
- Bill, Frank, 'Officer Down (Tweakers)' (2013), Short story, fra: i-bog: 'New American Frontiers', Systime, 2014
- Aldean, Jason, 'Try that in a small town' (lyrics + video), fra: genius.com  + youtube

Baggrundstekster:  
- 'Complete version of the 'Star Spangled Banner', Maryland historical society
- 'Colin Kaepernick Takes a Knee for National Anthem', ABC News, youtube
- 'Do Americans hate their democracy? | America, Are You OK? Part 1', ABC News in-depth,  youtube
- Sawhill, Isabella: 'Donald Trump’s election: Was it economics or culture?' (excerpt), 6.12, 2016, Brookings

Fra: Holm, Mette, 'Being American', i-bog, Systime, 2020:
- 'Having Rights'
- 'Having Values'
- 'Political parties'

Fra: Wich, Lise & Lotte Genefke, 'Election Year', i bog, Columbus, 2025:
- 'Parties and voters'
- 'Voters of each party'
- 'Immigration'
- 'How the Americans view the economy'
- ' the Abortion issue in elections'  + 'Roe v. Wade'
- 'Dobbs v. Jackson's  Women's Health Organization'
- 'Bidenomics'
' A Belief in Future Prospects'
' Cultural Divides'

Fra: Lund, Thomas Secher, 'New American Frontiers', i-bog, Systime, 2014:
- 'Postindustrial USA - the demise of the American Dream?'


Supplerende stof:
-'US presidential election explained', youtube
- 'Who's running for President', New York Times
- '2024 presidential candidates', CNN
- 'Election 2024: Presidential results', CNN
' 'Trump speaks his supoorter on election night' (video), CNN
' 'Kamala Harris speaks to supporters after conceding election', (video) CNN
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3: Aspects of modernism EXAM

I dette forløb arbejdes der med modernismen som en litterær strømning, og derfor arbejder vi både med den historiske + litteraturhistoriske baggrund for de læste tekster. Fokus har været på den tidligere modernisme, der centrerer sig omkring England/Europa (Woolf, Joyce etc.) samt på Hemingway os hans skrivestil som en del af modernismen. Her læser vi også værket 'A Farewell to Arms'.  På den måde skal eleverne kunne genkende og arbejde med de karakteristika i form, indhold og tematikker, der kendetegner modernisterne samt de forskellige udtryk disse får, fx i form af iceberg-theory og stream of consciousness'. Ift. 'A Farewell to Arms' har vi fokuseret på følgende kapitler: 1+5+9+11+21+29+32+41 (ca. 60 sider)  Vi  fokuserer på hovedpersonerne Henry og Cathrine + deres forhold, oplevelser/beskrivelser af krig, skrivestil og tematikker.

ca. sideantal: 42+60= 102 sider


ca. sideantal:

Kernestof:
Hovedanalysetekster:
- Joyce, James, 'Ulysses' (excerpt), fra: 'Fields of Vision vol. II'
- Woolf, Virginia, 'To the lighthouse' (two excerpts), fra: 'Fields of Vision vol II'
- Eliot, T.s. 'the Wasteland - burial of the dead' (excerpt), fra: 'A Short Story of Literature in English'
- Hemingway, Ernest', 'Hills Like White Elephants' , fra 'the Story and its writers'
- Hemingway, Ernest, 'A Farewell to Arms', Vintage London (værk)

Baggrundstekster:
- Dickens, Charles 'Oliver Twist' (excerpt), fra 'Technology and Society' (brugt som en kontrasttekst til modernistiske tekster)
- The iceberg theory, fra wikipedia

Fra Sigh, Pia Rørkær og Niels Randbo Back, 'Through Literary landscapes' (i-bog), Systime, 2023:
- 'Modernism: Historical background'
- 'Modernism: Literary background'

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4: Introduction to Nigeria EXAM

Dette forløb forsøger at introducere eleverne til Nigeria som et land med mange kontraster og facetter.Fokus er på nutidige kulturelle og samfundsmæssige forhold og udfordringer og en smule baggrund ift. landets historiske baggrund, bl.a. som britisk koloni. Ift. de nutidige emner har vi særligt fokuseret på kontraster ift kultur og sociale forandringer, fx geografiske, kulturelle/religiøse, kønsroller/kvinders muligheder, traditionel/moderne,som dele af det moderne nigerianske liv. Vi har i denne sammenhæng også beskæftiget os med Nollywood som udtryk for nogle af disse kulturelle/sociale forandringer samt kort med postcolonialism som litterær teori og eksemplificeret med 'Things Fall Apart'.

Ca. samlet sidetal: 45


Kernestof:
Hovedanalysetekster. Disse er alle fra: Thaysen, Anne Hess & Lise Debel Christensen,  'Africa Unfold', L&R, 2015:

- Atta, Sefi, 'Spoils' (2010), pp. 62-70
- Adieche, Chimamanda, 'A Private Experience' (2009), pp. 80-87
- Onwumere, Odimegwu, 'Poverty' (2010), p. 124
-  'Nollywood industry creating negative images of Africa?', pp. 32-35
- Lionheart (uddrag af film) (2018) (instr. Genevieve Nnaji). Uddrag: 00:00-00:40 + ca. 1.11.20 og til slut
- Achebe, Chinua, 'Things Fall Apart' (uddrag) (1958), pp. 180-183
Kuti, Fela, 'Colonial mentality' (1977), pp. 185-186


Baggrundstekster:
- Kipling, Rudyard, 'the White Man's Burden', the Kipling Society
- Adichie, Chimamanda, Ngozi, 'the Dangers of the Single Story' (excerpt) video, Ted, youtube
-

Fra: Thaysen, Anne Hess & Lise Debel Christensen,  'Africa Unfold', L&R, 2015:
'Setting the scene: The historical context', pp. 8-10
' Modern West African Literature'' pp. 12-14
'Postcolonial Perspectives' pp. 170-171

Supplerende stof:
- 'Nigeria Tourism short video', youtube
- two drawings - the white man's burden', fra 'Angles'
- Oplæg ved Christoffer Obionu: 'Nigeria Introduction' (powerpoint)


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5: Shakespeare's Othello EXAM

Shakespeare’s Othello
I dette forløb arbejdes med Shakespeare med fokus Othello og tragedien. Mere specifikt vil fokus ligge på især Othello som tragisk helt og på Iago som antagonisten og de karakteristikker og tematikker, der er i forbindelsen med de to karakterer. Vi vil også se på sproget og plotudvikling. Vi vil ligeledes snakke om fortolkningen af stykket samt hvilken rolle race spiller.
Derudover vil vi kort berøre en enkelt sonnet (sonnet 130) og sonnetformen og et kort uddrag af Hamlet som en anden tragisk helt. Vi ser også kort på tidsperioden.

ca. sideantal: 58

Kernestof:
Hovedanalysetekster:
Vi har læst følgende dele af 'Othello'. Udgaven er fra: Cambridge 3. udgave, 2014
Act 1, scene 1, l. 1-74
Act 1, scene 1, l. 74-177
Act 1, scene 3, l. 76-169
Act 2, scene 1, l. 163-265
Act 2, scene 3, l. 40-55 + l. 303-329
Act 3, scene 3, l. 410-480
Act 5, scene 2, l. 1-22

Andet af Shakespeare er læst:
- 'Sonnet 130', fra Fields of Vision II
- 'To be or not to be' soliloquy, Hamlet, Act 3, scene 1, fra Royal Shakespeare company

Baggrundstekster:
- 'Othello scene by scene', Royal Shakespeare Company
- 'Othello Full Play Summary in under 6 minutes',  (video) youtube
- Shakespeare central terms II (ark fra ST)

Fra: Østergaard, Trine, 'The English Handbook', (i-bog), Systime, 2017
- 'the Renaissance'

Fra:'Othello',  Cambridge 3. udgave, 2014:
pp. 222, 230+ 231, 233-37

Supplerende stof:
- 'Othello' (1997) Dir. Chuck Bentley
-''Why Shakespeare loved Iambic Pentameter', youtube
- 'Iambic Pentameter explained', youtube
-  'Othello Act 1, scene 1 (video), Nerdstudy, youtube
- 'Othello Act 4 summary lesson', Schooling Online, youtube
- 'Othello Act 5 summary lesson', Schooling Online, youtube
- 'Globe theatre: Performance during Shakespeare's time', Harvard online, youtube
- 'A brief summary' (af Hamlet), Reading Shakespeare
-- 'Insider Guide: Deception in Othello', FolgerLibrary, youtube
- 'Insider Guide: Language in Othello', FolgerLibrary, youtube
- 'Is Othello a racist play?', Royal Shakespeare Company, youtube
- 'Shakespeare's World', Timelines, youtube
- 'What makes Shakespeare's tragedies tragic?', ThoughCo
- Summary of Hamlet, fra: Reading Shakespeare
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Tilladte hjælpemidler til eksamen

Dette gælder for både skriftlig og mundtlig engelsk eksamen:

Digitale hjælpemidler som I må tilgå følgende fra nettet:
Ordbøger:
dansk/engelsk, engelsk/dansk: ordbogen.com

engelsk/engelsk:
Cambridge dictionary: https://dictionary.cambridge.org/
Merriam-Webster dictionary: https://www.merriam-webster.com/

thesaurus:
https://www.thesaurus.com/

grammatik:
minlæring - Engram basis/Engram: https://www.minlaering.dk/

analyse/genrer etc:
https://skriftligeksameniengelskstxoghf.systime.dk/index.php?id=1
https://theenglishhandbook.systime.dk/


Til forberedelsen til mundtlig engelsk eksamen må desuden bruges de links, som har været anvendt i undervisningen og som ligger ved det enkelte modul og i undervisningsbeskrivelsen.
Søgen på nettet og kommunikation med omverdenen er under ingen omstændigheder tilladt til eksamen.
Husk ellers at alt hvad der kan downloades skal downloades.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer