Holdet 2024 3g bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Pernille Damsgaard Jensen
Hold 2024 3g bk (3g bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KUNST OG LEG
Titel 2 Dyr og det dyriske i kunsten
Titel 3 Kørners Kunstkonkurrence  –STOF
Titel 4 MATERIE, SUBSTANS OG TEKNIK
Titel 5 Intermezzo: Ekskursion ARoS og Aarhus Havn
Titel 6 Eksamensprojekt - TAP
Titel 7 Byrum - Et miniprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KUNST OG LEG

Eleverne introduceres til Billedkunst gennem forløbet KUNST OG LEG. Det har titlen, da eleverne i forløbet gerne skal opleve, at man kan forene Teori, Analyse og Praksis ud fra varierende indfaldsvinkler, problemstillinger, og med undersøgende og eksperimenterende tilgange.

Modulernes grundstruktur er skabt gennem et fokus på kunst set i 2-dimensionale værker og kunst set i 3-dimensionale værker inspireret af analyseafsnit i elevernes grundbog; Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk

Formålet med forløbet er således også, at eleverne opnår et kendskab til fagbegreber, som de kan anvende i tilknytning til forløb efter det første introducerende forløb.

Teori:
Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk. Heri kapitlet "Værktøjer", afsnit B1 og B2 (eleverne har denne i-bog som grundbog).

https://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/begreber/semiotisk-billedlaesning

Oversigt over indfaldsvinkler i forløbet:
Introduktion
1) Semiotik

Billeder i flade
2) Komposition
3) Farve
4) Lys
5) RUM

3-dimensionalitet
6) Fremstillingsteknikker
7) Skulpturens materiale, overflade og farve
8) Skulpturens detaljering, komposition og synsvinkel
9) Skulpturens bevægelse, volumen-rum-relation, beskuerinddragelse
10) Skulpturens massivitet, helhed og sokkel  

I det introducerende forløb er der en vekselvirkning imellem præsentation af teori og relevante fagbegreber, analytiske greb og udførsel af visualiseringsøvelser. Til hver indfaldsvinkel er der en særskilt visualiseringsøvelse.

Eleverne bliver i forløbet introduceret for arbejdet med portfolio, som består af en værkmappe og en individuel mappe i OneNote.
Eleverne introduceres desuden til, at indholdbiblioteket i OneNote indeholder materiale  fra oplæg, øvelser mv. i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dyr og det dyriske i kunsten

Forløbet "Dyr og det dyriske i kunsten" er lavet med inspiration fra udstillingen "Dyr i kunsten" på kunstmuseet ARKEN. Eleverne undersøger igennem forløbet, hvordan dyr er gengivet som udyr eller cute i kunsten, samt hvordan den menneskelige adfærd kan forekomme dyrisk.

Eleverne arbejder med to projekter:
Kattememe: "Katten bliver ofte brugt i memes. Hvordan kan du kreere et meme med katten som motiv, hvor du understreger enten begrebet cuteness eller udyret?"

Dyre-værk og/eller dyrisk værk: "Hvordan kan du skabe et værk, der arbejder med et af følgende felter: dyrets cuteness, udyret eller den dyriske adfærd?".
Her arbejder eleverne med skitser af deres projekter, afsøgning af inspiration, vurdering af materiale- og teknikbehov, mv.

Teori:
- Katalogtekster fra ARKEN "Dyr i kunsten"
   - Christian Gether, "Forord", s. 5-7
   - Dorthe Juul Rugaard, "Kære dyr, vilde dyr, menneskedyr - Livet mellem arter i samtidskunsten", 8-35
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kørners Kunstkonkurrence –STOF

Forløbet STOF tager afsæt i temaet for Kørners Kunstkonkurrence 2025

Inspirationsmaterialet er udarbejdet af Billedkunst- og Designlærerforeningen - PowerPoint-præsentation findes på fagets hjemmeside.


Først er der introduktion af de mange værker fra konkurrencematerialet. Dernæst er der individuel brainstorming, kreative tanker, skitseringer, værkudførelse og procesrefleksioner i portfolio.

Eleverne arbejder med udvikling af et projekt individuelt eller par og kan trække på erfaringer og viden fra tidligere forløb.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 MATERIE, SUBSTANS OG TEKNIK

I forløbet “Materie, substans og teknik” arbejder eleverne i teori, analyse og praksis med en eksperimenterende tilgang til forskellige materialer og teknikker ud fra to indfaldsvinkler:

-Det haptiske og optiske syn
-Det grimmes æstetik
-Anarki og kreativ destruktion

Eleverne arbejder i forløbet med en gennemgående, større visualiseringsøvelse “Transformationstæppet” samt flere mindre visualiseringsøvelser, som udforsker hver af de tre indfaldsvinkler og har fokus på, at eleverne arbejder som reflekterende praktikere med materie, substans og teknik.

Teori:
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Anarki og kreativ destruktion. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s. 39-47). Praxis
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Det grimmes æstetik. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s. 83-93). Praxis
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Haptisk versus optisk syn. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s. 139-147). Praxis
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Intermezzo: Ekskursion ARoS og Aarhus Havn

Heldagsekskursion til ARoS Aarhus Kunstmuseum, hvor vi har fokus på samtidskunst. Eleverne kommer med på en omvisning med fokus på særudstilling samt samtidskunst generelt.

Under ekskursionen arbejder eleverne med et arbejdsark, hvor de kommer omkring museets mange udstillinger.

Ekskursionen sluttes af med en tur omkring Aarhus Havn, hvor arkitekturen opleves og studeres.
Indhold
Omfang Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt - TAP

TAP
&
Affekt
Drømme
Køn og feminisme

Forløbet tager udgangspunkt i en fælles gennemgang af fem udvalgte kapitler i...

Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse: "TAP – TEORI TIL ANALYSE OG PRAKSIS I BILLEDKUNST", 2021. Forlaget Praxis

1) Affekt
2) Drømme
3) Køn og feminisme


Den enkelte elev vælger selv en indfaldsvinkel til inspiration for et eksamensprojekt med henblik på at folde tematikken ud i praksis.

Relevant problemstilling, hvor eleverne indsætter deres valgte vinkel:
Hvordan kan man udføre et værk, der på en eller anden vis udtrykker og forholder sig til…..?



Teori:
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Affekt. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s.28-37). Praxis
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Drømme. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s.100-107). Praxis
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Køn og feminisme. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s.156-167). Praxis
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Byrum - Et miniprojekt

Eleverne får i dette miniforløb introduceret Jan Gehl og de 12 kvalitetskriterier for det optimale byrum.
Efterfølgende arbejder eleverne med en kreativ løsning af følgende problemstilling:

"Hvordan kan I med afsæt i Jan Gehls tanker gøre atriumgården ved gymnasiets bibliotek til et bedre og mere visuelt interessant sted at opholde sig?

1) Lav en analyse af hvilke af Jan Gehls 12 kvalitetskriteriser, der er opfyldt – Dokumenter med observationsfotos. - Husk desuden jeres fokus på det relationelle byrum og sansernes byrum.

2) Tegn skitser/lav små modeller af jeres bud på forbedringer af atriumgården - Målgruppe: Gymnasieelever.

Jeres procesværk: skitser, fotoserie, små mockups/procesmodeller eller anden godkendt visuelt udtryksform.

HUSK – Gem jeres arbejde og procesrefleksioner i jeres personlige OneNote portfolio."

Teori:
- Gehl, Gemzøe, Kirknæs, Søndergaard, Det nye byliv, Arkitektens Forlag, 2006. Videreudviklet: Gehl Architects – Urban Quality Consultants, 2009.
- Line Højgaard Porse og Sune Porse Carlsen: ”Det relationelle byrum” i Byrumsdesign, 2020. s. 62-68
- Line Højgaard Porse og Sune Porse Carlsen: ”Sansernes byrum” i Byrumsdesign, 2020. s. 83-90
- Jan Gehl, Livet mellem husene, 2000. Instruktør: Lars Oxfeldt Mortensen. (57 minutter):
https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/livet-mellem-husene

- Interview med Dan Ringgaard om Sted: https://www.youtube.com/watch?v=w8yhhiy5VWo
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer