Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Pernille Damsgaard Jensen
|
Hold
|
2024 3g bk (3g bk)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
KUNST OG LEG
Eleverne introduceres til Billedkunst gennem forløbet KUNST OG LEG. Det har titlen, da eleverne i forløbet gerne skal opleve, at man kan forene Teori, Analyse og Praksis ud fra varierende indfaldsvinkler, problemstillinger, og med undersøgende og eksperimenterende tilgange.
Modulernes grundstruktur er skabt gennem et fokus på kunst set i 2-dimensionale værker og kunst set i 3-dimensionale værker inspireret af analyseafsnit i elevernes grundbog; Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk
Formålet med forløbet er således også, at eleverne opnår et kendskab til fagbegreber, som de kan anvende i tilknytning til forløb efter det første introducerende forløb.
Teori:
Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk. Heri kapitlet "Værktøjer", afsnit B1 og B2 (eleverne har denne i-bog som grundbog).
https://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/begreber/semiotisk-billedlaesning
Oversigt over indfaldsvinkler i forløbet:
Introduktion
1) Semiotik
Billeder i flade
2) Komposition
3) Farve
4) Lys
5) RUM
3-dimensionalitet
6) Fremstillingsteknikker
7) Skulpturens materiale, overflade og farve
8) Skulpturens detaljering, komposition og synsvinkel
9) Skulpturens bevægelse, volumen-rum-relation, beskuerinddragelse
10) Skulpturens massivitet, helhed og sokkel
I det introducerende forløb er der en vekselvirkning imellem præsentation af teori og relevante fagbegreber, analytiske greb og udførsel af visualiseringsøvelser. Til hver indfaldsvinkel er der en særskilt visualiseringsøvelse.
Eleverne bliver i forløbet introduceret for arbejdet med portfolio, som består af en værkmappe og en individuel mappe i OneNote.
Eleverne introduceres desuden til, at indholdbiblioteket i OneNote indeholder materiale fra oplæg, øvelser mv. i undervisningen.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Dyr og det dyriske i kunsten
Forløbet "Dyr og det dyriske i kunsten" er lavet med inspiration fra udstillingen "Dyr i kunsten" på kunstmuseet ARKEN. Eleverne undersøger igennem forløbet, hvordan dyr er gengivet som udyr eller cute i kunsten, samt hvordan den menneskelige adfærd kan forekomme dyrisk.
Eleverne arbejder med to projekter:
Kattememe: "Katten bliver ofte brugt i memes. Hvordan kan du kreere et meme med katten som motiv, hvor du understreger enten begrebet cuteness eller udyret?"
Dyre-værk og/eller dyrisk værk: "Hvordan kan du skabe et værk, der arbejder med et af følgende felter: dyrets cuteness, udyret eller den dyriske adfærd?".
Her arbejder eleverne med skitser af deres projekter, afsøgning af inspiration, vurdering af materiale- og teknikbehov, mv.
Teori:
- Katalogtekster fra ARKEN "Dyr i kunsten"
- Christian Gether, "Forord", s. 5-7
- Dorthe Juul Rugaard, "Kære dyr, vilde dyr, menneskedyr - Livet mellem arter i samtidskunsten", 8-35
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kørners Kunstkonkurrence –STOF
Forløbet STOF tager afsæt i temaet for Kørners Kunstkonkurrence 2025
Inspirationsmaterialet er udarbejdet af Billedkunst- og Designlærerforeningen - PowerPoint-præsentation findes på fagets hjemmeside.
Først er der introduktion af de mange værker fra konkurrencematerialet. Dernæst er der individuel brainstorming, kreative tanker, skitseringer, værkudførelse og procesrefleksioner i portfolio.
Eleverne arbejder med udvikling af et projekt individuelt eller par og kan trække på erfaringer og viden fra tidligere forløb.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
MATERIE, SUBSTANS OG TEKNIK
I forløbet “Materie, substans og teknik” arbejder eleverne i teori, analyse og praksis med en eksperimenterende tilgang til forskellige materialer og teknikker ud fra to indfaldsvinkler:
-Det haptiske og optiske syn
-Det grimmes æstetik
-Anarki og kreativ destruktion
Eleverne arbejder i forløbet med en gennemgående, større visualiseringsøvelse “Transformationstæppet” samt flere mindre visualiseringsøvelser, som udforsker hver af de tre indfaldsvinkler og har fokus på, at eleverne arbejder som reflekterende praktikere med materie, substans og teknik.
Teori:
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Anarki og kreativ destruktion. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s. 39-47). Praxis
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Det grimmes æstetik. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s. 83-93). Praxis
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Haptisk versus optisk syn. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s. 139-147). Praxis
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Intermezzo: Ekskursion ARoS og Aarhus Havn
Heldagsekskursion til ARoS Aarhus Kunstmuseum, hvor vi har fokus på samtidskunst. Eleverne kommer med på en omvisning med fokus på særudstilling samt samtidskunst generelt.
Under ekskursionen arbejder eleverne med et arbejdsark, hvor de kommer omkring museets mange udstillinger.
Ekskursionen sluttes af med en tur omkring Aarhus Havn, hvor arkitekturen opleves og studeres.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
3,00 moduler
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Eksamensprojekt - TAP
TAP
&
Affekt
Drømme
Køn og feminisme
Forløbet tager udgangspunkt i en fælles gennemgang af fem udvalgte kapitler i...
Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse: "TAP – TEORI TIL ANALYSE OG PRAKSIS I BILLEDKUNST", 2021. Forlaget Praxis
1) Affekt
2) Drømme
3) Køn og feminisme
Den enkelte elev vælger selv en indfaldsvinkel til inspiration for et eksamensprojekt med henblik på at folde tematikken ud i praksis.
Relevant problemstilling, hvor eleverne indsætter deres valgte vinkel:
Hvordan kan man udføre et værk, der på en eller anden vis udtrykker og forholder sig til…..?
Teori:
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Affekt. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s.28-37). Praxis
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Drømme. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s.100-107). Praxis
- Andersen, Bonnie Bay. & Porse, Line Højgaard. (2021). Køn og feminisme. TAP: Teori til Analyse og Praksis i billedkunst (s.156-167). Praxis
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Byrum - Et miniprojekt
Eleverne får i dette miniforløb introduceret Jan Gehl og de 12 kvalitetskriterier for det optimale byrum.
Efterfølgende arbejder eleverne med en kreativ løsning af følgende problemstilling:
"Hvordan kan I med afsæt i Jan Gehls tanker gøre atriumgården ved gymnasiets bibliotek til et bedre og mere visuelt interessant sted at opholde sig?
1) Lav en analyse af hvilke af Jan Gehls 12 kvalitetskriteriser, der er opfyldt – Dokumenter med observationsfotos. - Husk desuden jeres fokus på det relationelle byrum og sansernes byrum.
2) Tegn skitser/lav små modeller af jeres bud på forbedringer af atriumgården - Målgruppe: Gymnasieelever.
Jeres procesværk: skitser, fotoserie, små mockups/procesmodeller eller anden godkendt visuelt udtryksform.
HUSK – Gem jeres arbejde og procesrefleksioner i jeres personlige OneNote portfolio."
Teori:
- Gehl, Gemzøe, Kirknæs, Søndergaard, Det nye byliv, Arkitektens Forlag, 2006. Videreudviklet: Gehl Architects – Urban Quality Consultants, 2009.
- Line Højgaard Porse og Sune Porse Carlsen: ”Det relationelle byrum” i Byrumsdesign, 2020. s. 62-68
- Line Højgaard Porse og Sune Porse Carlsen: ”Sansernes byrum” i Byrumsdesign, 2020. s. 83-90
- Jan Gehl, Livet mellem husene, 2000. Instruktør: Lars Oxfeldt Mortensen. (57 minutter):
https://www.dfi.dk/viden-om-film/filmdatabasen/film/livet-mellem-husene
- Interview med Dan Ringgaard om Sted: https://www.youtube.com/watch?v=w8yhhiy5VWo
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481805376",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481805376",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481805376"
}