Titel
3
|
Dansk økonomi i EU og den globale verden
Forløbsbeskrivelse:
Dette forløb har handlet om dansk økonomi set i et globalt perspektiv, med fokus på hvordan danske arbejdsmarkedsforhold og konkurrenceevnen påvirkes af EU og globaliseringen generelt.
Centrale begreber og temaer i forløbet:
- Grundbegreber på arbejdsmarkedet (arbejdsstyrke, erhvervsfrekvens, beskæftigelsesfrekvens, arbejdsløshed, arbejdsløshedsprocenten).
- Typer af/årsager til arbejdsløshed (konjunkturarbejdsløshed, strukturarbejdsløshed, friktionsarbejdsløshed, klassisk arbejdsløshed, arbejdsløshed pga. social dumping).
- Arbejdsmarkedspolitik (strukturpolitik, flexicurity-modellen, passiv og aktiv arbejdsmarkedspolitik, opkvalificeringsstrategi, stramningsstrategi).
- Den danske model (kollektive overenskomster, trepartsforhandlinger).
- Konkurrenceevne (priskonkurrenceevne, strukturel konkurrenceevne).
- Globalisering (globaliseringens vindere og tabere, outsourcing, multinationale selskaber, Rodriks trilemma, hyperglobalisering)
- EU (frihandel, toldunion, fællesmarked, økonomisk union, politisk union, arbejdskraftens fri bevægelighed, løndumping/social dumping).
Forløbet dækker følgende kernestof:
Globaliseringens og EU’s betydning for den økonomiske udvikling i Danmark, herunder konkurrenceevne og arbejdsmarkedsforhold.
Faglige mål:
• undersøge og dokumentere et politikområde, herunder betydningen af EU og globale forhold
• formulere præcise faglige problemstillinger, herunder hypoteser, og indsamle og bearbejde dansk og fremmedsproget materiale, herunder statistisk materiale, til at undersøge og diskutere problemstillinger og konkludere
• påvise faglige sammenhænge og udviklingstendenser ved hjælp af foreliggende og egne beregninger, tabeller, diagrammer og modeller med brug af digitale hjælpemidler
• analysere og formidle – skriftligt og mundtligt – empiriske og teoretiske sammenhænge på en struktureret og nuanceret måde på fagets taksonomiske niveauer med anvendelse af fagets terminolog
• på et fagligt grundlag argumentere sammenhængende og nuanceret for egne synspunkter, placere disse i en teoretisk sammenhæng og indgå i en faglig dialog.
Materialer:
Sørensen, Jacob Graves (2021). Økonomiens kernestof (i-bog), Systime, kapitel 8, 14, 15 og 16.
Kureer, Henrik (2023). International økonomi A, Systime, afsnit 6.5
Sørensen, Kjeld Mazanti (red.) detdanskearbejdsmarked.dk, Columbus
|