Holdet 2024 3g musik og lydproduktion - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Musik C
Lærer(e) Jesper Fjord
Hold 2024 3g musik og lydproduktion (3g musik og lydproduktion)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Velkommen til faget
Titel 2 DAW - Reaper
Titel 3 Lydfortællinger
Titel 4 Podcast - 1. eksamensemne
Titel 5 Lyd til film - 2. eksamensemne
Titel 6 Remix - 3. eksamensemne
Titel 7 Eksamensproduktioner

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Velkommen til faget

Et kort introducerende forløb med henblik på at definere lyd og arbejde med det historiske overblik i lyd og lydproduktion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DAW - Reaper

Introduktion til DAW programmet Reaper (www.reaper.fm) herunder:
- opsætning
- optagelse
- redigering
- mix
- effekter som EQ, komprimering, pitching, panorering
- brug af envelope
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Lydfortællinger

Forløb om det at fortælle med lyd - inspireret af Murray Schafers teorier om Soundscape

Inspireret af lydfortællingerne Broer i Tiden (www.holstebro.dk/broeritiden) lavede eleverne en lille produktion, hvor de skulle  "fortælle" et narrativ kun vha. lyde
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Podcast - 1. eksamensemne

Længere forløb hvor eleverne - efter inspiration fra diverse podcasts og Håndbor i Dansk - lavede deres egne podcast produktioner, som de efterfølgende præsenterede og fik bedømt på klassen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Lyd til film - 2. eksamensemne

Forløb der arbejdede med at lægge lyd til filmsider - der arbejdes både med at lægge musik og reallyde (foley) til.

Forløbet blev skudt igang med et besøg hos Mads Martinussen i Aalborg. Mads er tidligere elev og har i mange år erhvervet sig ved at lave lyd og musik til bl.a. spillemaskiner (Spil Nu etc.), computerspil og diverse kortfilm.

Forløbet sluttede med at eleverne skulle enten lave en ny lydside til en film/serie intro eller lave en suspenselydside til en gyserfilm.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Remix - 3. eksamensemne

Sidste eksamensemne var et remix forløb, hvor eleverne sluttede med at lave remixes af en af følgende originalnumre, hvor alle stems var til rådighed:

You're still the One - Shania Twain
Hvor skal vi sove i nat? - Laban
Easy on me - Adele
Lovely - Billie Eilish

der blev arbejdet med forskellige slags remixes, både clubmixes, mashups, remakes og shredmixes
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Eksamensproduktioner

Som eksamensproduktioner har holdet valgt således:

Podcast:
Emilia og Mette-Marie - krimipodcast om en forsvunden person

Lyd til film:
Alma og Stefania - ny lydside til en scene fra animationsfilmen Toy Story 2 (Disney/Pixar)
August - ny lydside til en scene fra Django Unchaind (Quentin Tarantino)
Carl-Emil - ny lydside til en scene fra serien Black Mirror (Charlie Brooker)
Jeppe - ny lydside til en scene fra animationsfilmen Wallace & Gromit: The Curse of the Were-Rabbit (DreamWorks)
Magnus - ny lydside til en scene fra animationsfilmen Destiny (Fabian Wiebel)
Sebastian - ny lydside til en scene fra animationsfilmen Ratatouille (Disney/Pixar)

Remix:
Maja - et mashup mellem mellem ”Du har aldrig savnet nogen” af Benal og ”Pump up the jam” af Technotronics.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer