Holdet 2024 3g TY - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Tysk A
Lærer(e) Marianne Bentsen
Hold 2024 3g TY (3g TY)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Forløb#1: Existenz und Identität
Titel 2 Reisen (EKSAMEN)
Titel 3 Wer bin ich? Körperkult. EKSAMEN
Titel 4 Das Unheimliche EKSAMEN

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Forløb#1: Existenz und Identität

Existenz und Identität.

Fokus i dette emne er træning i at sammenfatte tekster mundtligt og skriftligt samt at udarbejde personkarakteristik, diskutere problematikker i teksterne og kommentere citater.
Teksterne er udvalgt med henblik på, at de kan behandles på redegørende og analyserende niveau i den mundtlige tyskundervisning og samtidig fungere som skriftlige opgaver. Der vil derfor også være fokus på at oparbejde grundig grammatisk basalviden (verbalbøjning, pronominer, præpositioner, adjektivbøjning, kasus, ordstilling).
Vi inddrager i-bogen "Eins, zwei, drei - mundtlig eksamen i tysk", (https://einszweidrei.systime.dk/) for ved hjælp af den at træne ordforråd, læringsstrategier og Redemittel.

Teksterne omhandler mennesker, som er stedt i en form for eksistentiel krise eller drives af en søgen efter identitet i problemfyldte situationer.

Tekster:

Følgende uddrag af længere tekster er fra bogen "Schreibfreude" af Kastberg, Aggedam og Dahl, Tyskforlaget 2023.

- Der Karneval (Kerkeling, Hape: "Der Junge muss an die Frische Luft", Piper 2014. )
- Feuer (Schulze, Ingo: "Adam und Evelyn", Berlin Verlag 2008)

Følgende tekster er STX-A-opgaver:

- Groschupf, Johannes: "Berlin Prepper", Suhrkamp 2019, uddrag hentet fra STX-A 19/5-2022.
- Sebastian Canaves: „Mach jeden Tag zu deinem Abenteuer – wie Reisen zu meiner Identitätsfindung beigetragen
hat“, Off the Path, 2016, uddrag fra STX-A 25/8-2021
- Wüstenhagen, Claudia: „Es ist nicht wichtig, was damals genau passiert ist“, ZEITmagazin 17.11.2016. Uddraget er hentet fra STX-A, 22/5-2017


Supplerende materiale:

Hermann og Blume: "Eins, zwei, drei", Gyldendal 2019, afsnittet om personkarakteristik og synonymer, se:
https://einszweidrei.systime.dk/?id=146
Afsnittet om at udvide ordforråd, se: https://einszweidrei.systime.dk/?id=141

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Reisen (EKSAMEN)

Tema: "REISEN".

Med afsæt i elevernes egne rejseerfaringer afsøger vi temaet "Reisen", hvor vi koncentrerer os om følgende:
- Entdeckungsreisen/Forschungsreisen,
- Urlaubsreisen,
- Reise und Beruf og
- die Reise, die mein Leben ändern sollte".

På denne måde kategoriserer vi forskellige typer af rejser, rejsernes formål og den rejsendes forventninger.
Læsningen af sagprosa- og litterære tekster vil i høj grad dreje sig om at se på rejsen som både en ydre og en indre rejse og rejsens indvirkning på hovedpersonens identitet. Vi læser tekster fra romantikken til i dag. Emnet har optaget forfattere til alle tider.

Tekster:
Daniel Suter: "Huber spannt aus, I, II, III"
Daniel Kehlmann: Aus "Die Vermessung der Welt"
Wilhelm Müller: "Das Wandern"
Peter Stamm: "Alles was fehlt"
Disse 4 førstnævnte tekster alle in: Bis ans Ende der Welt, v. Lisbeth Iversen, Tyskforlaget 2009

Eichendorff: Aus dem Leben eines Taugenichts, in: Moderne Vergangenheit (Ørum Hansen og Harsaa), Forlaget Hovedland 1991



Supplerende stof:
Sebastian Canaves: „Mach jeden Tag zu deinem Abenteuer – wie Reisen zu meiner Identitätsfindung beigetragen hat“, Off the Path, 2016. Uddraget er fra STX-A, 25/8-2021

Lexikon-opslag: Planet-Wissen om "Persönlichkeiten, Alexander von Humboldt" og "Amerika-Expedition – Vermessung der Neuen Welt" hurtiglæst og genfortalt med Redemittel.

Bildanalyse: Wanderer über dem Nebelmeer
Jonas Kaufmann: Das Wandern  (Müller/Schubert)
Dietrich Fischer-Dieskau: Mondnacht (Eichendorff/Schumann) https://www.youtube.com/watch?v=FpbLySoMKNg
ppt om romantikkens kendetegn (BE)


Anvendte grammatikker og opslagsbøger 2024
• Alles in allem 1 (basisgrammatik): https://allesinallem.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=1
• Alles in allem 2: https://allesinallem2.systime.dk/?id=132
• Eriksen, Husum og Stenestad: Grundbog tysk grammatik, Gyldendal (den blå grammatik, bogform, alle paragrafhenvisninger i dette dokument er til denne bog)
https://ordnet.dk/
• https://www.duden.de/woerterbuch
ordbogen.com  https://www.ordbogen.com/da/

Til eleverne: vores docs til emnet, se:
https://docs.google.com/document/d/1gvJ-g9wlFW0q7SywQ6ycXMUjkZTooOmlzIWVMlB2Yio/edit?tab=t.0  

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Wer bin ich? Körperkult. EKSAMEN

Vi arbejder ud fra sociologiske teoridannelser (om det senmoderne samfund (Ziehe)) og om identitet som social konstruktion (Goffmann)). Vi læser tekster om unge menneskers kamp for at konstruere den perfekte krop og deres overvejelser om denne proces.

Målet er at oparbejde relevant vokabularium om emnet; at kunne præsentere og anvende relevante sociologiske forklaringsmodeller på tysk samt at kunne udtrykke sin egen holdning.

Kernestof:
Bogen "Wer bin ich? Sport und Identität" af K. Krehan og K. Stammerjohann, Gyldendal 2020. Vi anvender i-bogen. ISBN: 9788762518087. I denne bog læses teksterne:

Was ist Körperkult?, se https://werbinich.systime.dk/?id=p133
Ziehes soziologische Theorie, https://werbinich.systime.dk/?id=p134
Anna Ruppert: Spieglein, Spieglein an der Wand.https://werbinich.systime.dk/?id=p136
Goffmanns soziologische Theorie, se: https://werbinich.systime.dk/?id=p159
Andrea Petkovic: Kampf ums Körperbild. Se https://werbinich.systime.dk/?id=p137

samt fra "Deutschlandfunk":
https://www.deutschlandfunk.de/muskeldysmorphie-wenn-sport-krank-macht-100.html

Supplerende materiale:


Anvendte grammatikker og opslagsbøger 2024
• Alles in allem 1 (basisgrammatik): https://allesinallem.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=1
• Alles in allem 2: https://allesinallem2.systime.dk/?id=132
• Eriksen, Husum og Stenestad: Grundbog tysk grammatik, Gyldendal (den blå grammatik, bogform, alle paragrafhenvisninger i dette dokument er til denne bog)
https://ordnet.dk/
• https://www.duden.de/woerterbuch
ordbogen.com  https://www.ordbogen.com/da/


Til eleverne, vores docs: https://docs.google.com/document/d/1re4vaS0L8fuYcZLhUW4bELO7kl8-bsHkPTmFh26ujuQ/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Das Unheimliche EKSAMEN

Das Unheimliche.



I bogen "Auf uns"  arbejdes med kapitlet "Abgründiges", samt enkelte andre tekster. Vi anvender i-bogsudgaven.
Auf uns – Grundbog til tysk i gymnasiet
af Kate Fuchs og Mathilde Sinding

1. i-bogsudgave, 2019
© 2016 Gyldendal A/S, ISBN: 9788762511811

Formålet er at styrke elevernes evner til at analysere, fortolke og udtrykke sig om skønlitteratur. Desuden: Inddragelse af tekstmateriale fra før 1900 og fra før 1945. Den overordnede forståelsesramme er således sproglig analyse, en meget forkortet udgave af Freuds personlighedsteori og "Das Eisbergmodell". Vi spørger os selv: Worin besteht das Unheimliche in diesem Text? Wie gestaltet der Autor das Unheimliche?- Und wie könnte man das eventuell zu Freuds Persönlichkeitsmodell und zu der "Eisbergtheorie"  in Beziehung setzen?

Tekster:
Alle fra: Auf uns – Grundbog til tysk i gymnasiet, 1. i-bogsudgave, 2019
© Kate Fuchs, Mathilde Sinding og Gyldendal A/S, 2016
Freuds Psychoanalyse (af antologiens forfattere), se https://aufuns.systime.dk/?id=p185
Thomas Bernhard: Frühzug, https://aufuns.systime.dk/?id=p186
Franz Kafka: Gib's auf, https://aufuns.systime.dk/?id=158
Erich Kästner: Das Eisenbahngleichnis, https://aufuns.systime.dk/?id=154#c433
Kaschnitz: Das dicke Kind, https://aufuns.systime.dk/?id=c1014
Goethe: Der Fischer, https://aufuns.systime.dk/?id=188

Desuden:
Joseph von Eichendorff: Die zwei Gesellen, in: "Deutsche Balladen in 200 Jahren", Hrsg. Henrik Borg, Gyldendal 1988

Øvrigt materiale:

https://www.ardmediathek.de/video/planet-schule/franz-kafka-dichter-dran/wdr/Y3JpZDovL3BsYW5ldC1zY2h1bGUuZGUvQVJEXzkyNTlfdmlkZW8
Fischer-Dieskaus fortolkning af Goethes/Schuberts "Der Fischer", https://www.youtube.com/watch?v=3D4fLxvnzVs
Filmen "Goethe!" (Philipp Stölzl, 2010) set.


Anvendte grammatikker og opslagsbøger 2024
• Alles in allem 1 (basisgrammatik): https://allesinallem.ibog.gyldendal.dk/index.php?id=1
• Alles in allem 2: https://allesinallem2.systime.dk/?id=132
• Eriksen, Husum og Stenestad: Grundbog tysk grammatik, Gyldendal (den blå grammatik, bogform, alle paragrafhenvisninger i dette dokument er til denne bog)
https://ordnet.dk/
• https://www.duden.de/woerterbuch
ordbogen.com  https://www.ordbogen.com/da/


Til eleverne: Vores docs: https://docs.google.com/document/d/14oETeBpym-h7mfZMCxa4i5WhuE80Hi0AszH-GVSYGyk/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer