Holdet 2024 3g Bi/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi B
Lærer(e) Anna Drost Svendsen
Hold 2024 3g Bi/1 (3g Bi/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Nervesystemet: Den påvirkede hjerne
Titel 2 Genetik og genteknologi
Titel 3 Evolution
Titel 4 Bakterier - fremtidens dræber?
Titel 5 Immunforsvaret
Titel 6 Styr på blodsukkeret
Titel 7 Økologi

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Nervesystemet: Den påvirkede hjerne

I dette forløb har vi snakket om hjernens opbygning, og hvordan den kan påvirkes af både alkohol, koffein og rusmidler. Vi har arbejdet med nervesystemets opbygning og signalering.
Vi har været igennem nervecellens opbygning og struktur, og hvordan et aktionspotentiale sættes i gang, og dermed hvordan nerveceller kommunikerer med hinanden over synapsespalten. Vi har talt om agonister, antagonister og receptorer.

Dokumentar: Historien om menneskehjernen - begyndelsen. Første afsnit DR 1, 2023
https://www.dr.dk/drtv/se/historien-om-menneskehjernen_-begyndelsen_479680

Restudy: Nervesystemet

Udførte forsøg:
- Lateralitet
- Venstre- og højrehjernehalvdel
- Nerveledningshastighed
- Alkohol som giftstof for karse
- Koffein forsøg, påvirkning af puls/ blodtryk og reaktionsevne (elevernes design)

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Mundtlig aflevering - nervesystemet 09-09-2024
Koffein forsøg 22-09-2024
Selvvalgt rusmiddel 23-09-2024
Omfang Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Genetik og genteknologi

I dette forløb har vi gennemgået opbygningen af DNA, det centrale dogme, proteinsyntese, replikation, genetiske grundbegreber.
Vi har også haft fokus på enzymers funktion, deres optimum og denaturering, og herunder også proteiners struktur (primær, sekundær, tertiær og kvaternær).
Vi har kigget på stamtræsanalyser mest med dominant og recessiv nedarvning og lidt med kønsbunden. Vi har set på 1-gens og 2-gens nedarvning, epistasi og metoderne PCR og elektroforese.
Vi har gennemgået gensplejsning af bakterier og planter, GMO planter, og om det kan være en løsning på fremtidens fødevaremangel, samt fordele og ulemper ved GMO. Herunder har vi også været igennem fødevareproduktion, den grønne revolution og CRISPR metoden og etik i brugen af denne.
Til slut har vi også snakket om epigenetik.


Udførte forsøg:
- Denaturering af protein (æggehvider)
- Bromelin i ananas
- Mendels 2. lov (2 gens nedarvning i majsplanter)
- Elektroforese med farver (del af miniprojekt om cystisk fibrose)
- Transformation af pGLO-plasmid i E.coli bakterier
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Bromelin i ananas 29-10-2024
Miniprojekt - Cystisk Fibrose 13-12-2024
Flowdiagram - pGLO 13-01-2025
Omfang Estimeret: 25,00 moduler
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Evolution

Kort forløb om evolution, livets opståen og udvikling. Vi har gennemgået endosymbiontteorien, Charles Darwins teorier, naturlig selektion, mutationer, artsbegrebet og menneskets udvikling.
Vi har kigget på menneskets evolution ved brug af programmet, "Menneskedyret", som er udviklet af Københavns Universitet. Her målte vi kranier af f.eks. chimpanse og homo sapiens for at bestemme deres evolutionære udvikling.


Udførte forsøg:
- Variation inden for en art (højde i klassen)
- Naturlig selektion (perler som biller og eleverne som fugle)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Bakterier - fremtidens dræber?

I dette forløb har vi haft mest fokus på resistente bakterier og den stigende resistens udvikling, og hvad det betyder for behandling af bakterieinfektioner i fremtiden. WHO mener, at i 2050 vil der dø flere af bakterieinfektioner end af kræft. Vi har kigget på, hvad man kan gøre for at stoppe den udvikling, og hvilke udfordringer der er ved de forskellige løsninger.
Vi startede med at gennemgå opbygning og struktur af den prokaryote celle, herunder også grampositive og gramnegative bakterier.
Vi har set på bakteriers deling (binærfission), vækstkurver (nølefasen, eksponentielle fase, stationær fase og dødsfasen), og hvad væksten kan påvirkes af.
Herefter har vi gennemgået, hvordan bakterier kan udvikle resistens, og hvordan antibiotika kan dræbe og/ eller hæmme væksten hos bakterier (hæmningszoner).

Dokumentar: The truth about antibiotics. BBC


Udførte forsøg:
- Bakterier på skolen og kimfald i klasseværelset
- Resistens hos bakterier (målte hæmningszoner hos E.coli ved penicillin, ampicillin og tetracyklin)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Immunforsvaret

Udførte forsøg:
- ELISA (skulle forestille påvisning af antigener fra coronavirus og smittespredning i klassen)
- Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Økologi

Grundet tidspres så har fokus været på stofkredsløb og fotosyntesens delprocesser. Udover det er der blevet koblet til Vegen Å ekskursion fra C-niveau.

Udførte forsøg:
- Lysintensitet
- Lys og skyggeblad
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer