Holdet 2024 2h3g Bk - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst B
Lærer(e) Ane Charlotte Skou Sølvsten
Hold 2024 2h3g Bk (2h3g Bk)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 1) Grotesk æstetik
Titel 2 2) Intermezzo: Museumsklasse
Titel 3 3) Paratekster, museologi og kuratering
Titel 4 4) Tiny House
Titel 5 5) Kørners Kunstkonkurrence - STOF
Titel 6 6) Intermezzo: ARoS - heldagsekskursion
Titel 7 7) Astrid Noack, krop og kunst
Titel 8 8) Intermezzo: FABRICA og Astrid Noack
Titel 9 9) Stilleben, mad og kunst
Titel 10 10) Eksamensprojekt - TAP
Titel 11 11) Kunsthistoriske nedslag

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 1) Grotesk æstetik

Baggrundsviden:
Forløbet fungerer som opstart på dette års undervisning i Billedkunst B. Eleverne får problemstillingen: Hvordan kan det groteske komme til udtryk i et mineralsk materiale?

De arbejder med udgangspunkt i en tekst om grotesk æstetik og en PowerPoint-præsentation om emnet.

Eleverne udarbejder et stort GESAMTKUNSTVERK på væggen udenfor billedkunstlokalet bestående af individuelle fortolkninger af det groteske set i tre objekter; en mund, en næse og et øje i ler. Vi brænder, glaserer og brænder.

Teori:
Line Højgaard Porse og Bonnie Bay Andersen. (2021). Grotesk æstetik. I "TAP, Teori til analyse og praksis i billedkunst". København: Forlaget PRAXIS, s.130-137.

Omfang: 7 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 2) Intermezzo: Museumsklasse

Vi tager på ekskursion til Holstebro Kunstmuseum, hvor eleverne møder Katrine Sofie Møller Jepsen (KAT), som er museumsinspektør og chef for formidling på kunstmuseet.

KAT præsenterer eleverne for rammen, samlingen, organisationen og arkiverne, og eleverne hører for første gang om museologi og kuratering.

Billedkunst B er på Holstebro Gymnasium og HF en museumsklasse - læs mere under beskrivelsen af næste forløb...
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 3) Paratekster, museologi og kuratering

Baggrundsviden:
Holdet er en museumsklasse. Det betyder, at de får en særlig tilknytning til Holstebro Kunstmuseum, som de vil opleve på tæt hold flere gange i løbet af skoleåret. Vi vil inddrage perspektiver på kunstmuseets særudstillinger, ligesom de vil have fri adgang til kunstmuseet og kan indgå i en tæt dialog med den ansvarlige formidlingsinspektør; Katrine Sofie Møller Jepsen - derudover museumsinspektør Terese Østergaard + andre ansatte.

Indhold:
Eleverne vil få fremvist hele museet i første modul. De vil møde personale, ligesom de vil se kunstmuseets arkiver. Vi taler på den vis både om kunstmuseet som ramme og om kunstmuseet som organisation. Vi taler om, hvad en samling er. Det faglige mål er endvidere, at de skal lære betydningen af de to begreber 'Museologi' og 'Kuratering'.

Vi stiller skarpt på formidling og paratekster og ser nærmere på de kunstnere, som museet har valgt at samle på. Se nærmere her: https://holstebrokunstmuseum.dk/

Eleverne bearbejder de indtryk, som de har fået på kunstmuseet, på Holstebro Gymnasium og HF. Her vælger de individuelt eller i par en af de kunstnere, som kunstmuseet samler på, skaber et rum fra museet og kreerer et forslag til kuratering af en udstilling + en paratekst.

Problemstilling: Hvordan kan kuratering af en udstilling bidrage til at sikre visuel erfaring og viden hos beskuere?

Opsamling på kuratering – jf. teksten "Kurateringen af en udstilling" fra TEMAER I KUNSTEN, Jonas Wolter.
- Fremlæggelser og dialog

Fælles læsning af Holstebro Kunstmuseums hjemmeside med fokus på kapitlet om SAMLINGEN og kapitlet om KUNSTNERE.

Teori:
Jonas Wolter: "Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst", 2013. Heri kapitel 16 og 17: "Museologi - hvordan et museum fungerer", s. 193-209 og "Kurateringen af en udstilling", s. 209-223.

Ane Charlotte Skou Sølvsten: "Paratekster som undersøgelsesfelt i Billedkunst", s. 1-5. www.emu.dk
https://emu.dk/stx/billedkunst/kuratering-og-museologi/paratekster-som-undersoegelsesfelt-i-billedkunst?b=t430-t439-t3161

Supplerende stof:
Materiale fra FIP udarbejdet af Jonas Wolter og Ane Charlotte Skou Sølvsten om Museologi, kuratering og paratekster.

Kopi af formål med forløbet:
Du skal vide, hvad begrebet 'paratekster' dækker.
Du skal kende til betydningen af museologi.
Du skal kende til betydningen af kuratering.
Du skal opleve kunstmuseer ved hjælp af Virtual Reality.
Du skal opleve Holstebro Kunstmuseum.
Du skal skitsere og bygge dit eget udstillingsrum.
Du skal kuratere en udstilling.
Du skal skrive dit eget eksempel på en paratekst til udstillingen.
Du skal dokumentere hele processen i din portfolio

Omfang: 35 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 4) Tiny House

Baggrundsviden:
Forløbet har Tiny Houses som inspiration og mål og kredser derfor om arkitektur.

Eleverne møder arkitekten Jesper Sandfeld, som er tilknyttet forløbet om Tiny Houses.

Eleverne hører om betydningen af GENIUS LOCI og om professionel stedsregistrering, hvor nøgleordene er ophold på stedet, observation, notater, fotodokumentation. Den professionelle stedsregistrering sker konkret på et hemmeligt sted i et vildt landskab ved en stor og bred å.

Eleverne samler op på den professionelle stedsregistrering. Holdet bliver inddelt i grupper og arkitekten, Jesper Sandfeld, fortæller om lokationen, om vandet og om fiskeren - ham selv - som er den pensionerede arkitekt, der skal have et Tiny House, der skal placeres et eller andet sted i landskabet, som vi har været ude at se. Dermed bliver opgaven også defineret.

Problemstilling:
Hvordan kan man skabe en luksuriøs version af en fiskehytte, som på samme tid er et Tiny House?

Eleverne udarbejder kreative MoodBoards og arbejder løbende i OneNote.
De får en gennemgang af arkitekturens historie med udvalgte nedslag.

Eleverne får udleveret en koteplan over området, som fiskehytten skal placeres i. Vi taler også om andre "standardstørrelser".

Eleverne ser forskellige eksempler på Tiny Houses og
skaber modeller af deres forslag til Tiny Houses under vejledning af CS og Jesper Sandfeld.

Teori:
Katrine Busk og Janne Yde. Tiny House - og andre små huse. I "Design og arkitekturbogen" (i-bog). København: Forlaget Columbus. I-bog: Heri kapitel 4.3.
https://designogarkitekturbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=173

Model til analyse af arkitektur fra DAC:
Link: https://dac.dk/viden/artikler/den-formanalytiske-metode/

Arkitekturens histore i PowerPoint-præsentation med nedslag fra Antikken og frem til Dekonstruktivisme.

Supplerende materiale:
Videomateriale om Tiny Houses...

1) https://www.youtube.com/watch?v=x26xnGeoY3k&t=4s&ab_channel=FirstRunFeatures
2) https://www.youtube.com/watch?v=wAsXkkLumrk&ab_channel=LivingBigInATinyHouse
3) https://www.youtube.com/watch?v=-ky_Kc8zdgA&ab_channel=GoDownsize
4) https://www.tvmidtvest.dk/droemmehjem/droemmehjem-paa-hjul

Omfang: 13 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 5) Kørners Kunstkonkurrence - STOF

Forløbet STOF tager afsæt i temaet for Kørners Kunstkonkurrence 2024

Inspirationsmaterialet er udarbejdet af Line Højgaard Porse, Bonnie Bay Andersen og Billedkunst- og Designlærerforeningen. PowerPoint-præsentation findes på fagets hjemmeside. Link: https://kunstogdesign.net/koerners-kunstkonkurrence-2025/

Eleverne ser værkerne fra konkurrencematerialet, imens de individuelt udarbejder et kreativt MindMap. Indimellem stopper vi op med henblik på den udvidede dialog.

Problemstilling: Hvordan kan STOF blive til kunst?

Eleverne arbejder med individuel brainstorming, skitseringer, procesrefleksioner i OneNote og værkmappe.

Den enkelte elev skaber et værk
(NB: De må gerne arbejde sammen i par eller små grupper).

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 6) Intermezzo: ARoS - heldagsekskursion

Heldagsekskursion til ARoS, Aarhus, hvor vi har fokus på samtidskunst. Eleverne kommer med på en omvisning med fokus samtidskunst generelt.

Under ekskursionen arbejder eleverne med et arbejdsark, som sikrer, at de kommer omkring museets mange udstillinger.

Ekskursionen sluttes af med en tur omkring Aarhus Ø, hvor eksempler på den nyeste arkitektur opleves og fotograferes.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 7) Astrid Noack, krop og kunst

Problemstilling:
Hvordan kan man arbejde med en parafrasering inspireret af Astrid Noacks Studiesamling og hendes blik på menneskekroppen?

Baggrundsviden:
Eleverne oplever Astrid Noacks Studiesamling på Holstebro Kunstmuseum to gange - den ene gang formidlet af Katrine Sofie Møller Jepsen (se under Intermezzo) - den anden gang ved selvsyn...

I forløbet er der fokus på en klassisk disciplin, hvor de skal iagttage og tegne forskellige udvalgte kroppe, ansigter, detaljer fra udstillingen på Holstebro Kunstmuseum. Vi har forinden besøget pakket forskellige former for papir, tegneredskaber mv - eleverne mimer dermed en disciplin, som Astrid Noack udøvede gennem hele sit virke og som er kendt fra alle akademier.

Efterfølgende skal eleverne udarbejde en parafrase inspireret af egne tegninger og iagttagelser. Materialet er frit. Under denne del af arbejdet vil eleverne få oplæst introduktionsteksten til særudstillingen (skrevet af direktør Anders Gaardboe Jensen) og Jonas Wolters tekst "Kroppen i kunsten".

Teori:
Anders Gaardboe Jensen. (2024). Forord. I "Astrid Noacks Studiesamling". Holstebro: Holstebro Kunstmuseum. Heri s. 8-10.

Jonas Wolter: "Kroppen i kunsten", 2013. Fra "Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst", s. 53-69.

Omfang: 19 sider.

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 8) Intermezzo: FABRICA og Astrid Noack

Vi tager på Holstebro Kunstmuseum, hvor vi møder formidlingsinspektør Katrine Sofie Møller Jepsen.

Vi ser følgende to særudstillinger:

1) FABRICA ved Eva Steen Christensen og Nikolaj Danielsen, som peger tilbage til Kørners Kunstkonkurrence og STOF, fordi den handler om tekstil og kunst. Museets formidling af særudstillingen i kopi ses her:

"Du må både røre, se og lytte. Det er som regel ikke sådan, det er på et museum. Men det må man godt i sanseudstillingen FABRICA. For her handler det om at fortælle historier og åbne op for nye, anderledes universer, der appellerer til nysgerrigheden og giver os lyst til at udforske – at røre, lytte, lugte, kravle, iklæde os tekstiler og spille en rolle.

Udstillingen FABRICA tager udgangspunkt i et intimt hverdagsobjekt, nemlig tekstilet: som tøj, som symbol, identitet og materiale. Med inspiration i folkefortællingens både kulørte og kulsorte univers har billedkunstner Eva Steen Christensen (f. 1969) og scenograf Nikolaj Danielsen (f. 1966) i samarbejde sammenvævet en totalinstallation af genbrugstekstiler. Det billed- og stemningsskabende lydunivers i udstillingen er skabt musiker og kunstner Jomi Massage (f. 1974).

FABRICA tager os med ned i folkefortællingernes eventyrlige univers. Det er en genbrugsfortælling vævet i aflagte klædedele og indrammet af en lydkomposition af sakseklip, symaskiner, fælleskor, klaver og lirekassens karakteristiske nostalgi. Som i folkenes eventyr ledes man gennem garderoben, under parykken og ud i et stofhav i bølgende folder. Sammensyede collager af grå og blålige tekstiler tilføjer nuancer i mørket, hvor man møder fremmedartede og vrangvendte beklædningsdele, der ligger henkastet som dødvægt. En tragt danner indgang til en farvestrålende manege, hvor bløde former og flettede bånd inviterer til leg.

I manegen sættes gængse regler ud af kraft. Begreber vendes på hovedet og på vrangen, gennem uforudsigelig leg og humor, hvor sanseligheden er forstærket gennem farver, lyd og bevægelser. Tøjet, som vi kender så godt, er her udfoldet til et kæmpe tableau med referencer til karnevalets uforudsigelige leg og humor.

FABRICA kan opleves som et blødt formbart værk; en fælles krop bestående af tråde, stof, reb og tekstiler, som vi aktivt kan forme.

Det er en fælles fortælling om opløsning og genskabelse. Hver og en kan skabe sin egen historie. Man kan klæde sig på, klæde sig ud og blive en del af værkets skabelse, eller blot følge med de svævende lanterner, iført festlig beklædning, op til overfladen igen."

2) Vi ser også Astrid Noacks Studiesamling, som er en fantastisk flot samling af studieobjekter, gipsafstøbninger mv. for første gang i år samlet på Holstebro Kunstmuseum. Museets formidling af særudstillingen ses her i kopi:

"Igennem 70 år har Astrid Noacks Legatfond varetaget arven efter billedhugger Astrid Noack (1888-1954). En opgave, som fonden nu, i 2024, overdrager til Holstebro Kunstmuseum i form af Astrid Noacks Studiesamling. I anledning af overdragelsen præsenterer Holstebro Kunstmuseum for første gang samlingen i sin helhed med særudstillingen Menneske først - Astrid Noacks Studiesamling.

Billedhugger Astrid Noacks (1888-1954) Studiesamling udgør tyngdepunktet for én af det 20. århundredes store og usædvanlige skikkelser i dansk kunst. Hun blev født i Ribe og uddannet billedskærer på Vallekilde Højskole i 1910. I 1935 blev Noack det eksperimenterende udstillingsfællesskab Kunstnersammenslutningen Grønningens første kvindelige medlem, en undtagelse fra sammenslutningens egne regler dengang. Og hun var igen pioner i 2006, godt nok posthumt, som eneste kvindelige kunstner i den danske Kulturkanon. Alt dette på et bagtæppe af sin håndværksuddannelse, kompromisløshed og kunstneriske integritet. Samt sin både faglige og intuitive forståelse af – og forkærlighed for – middelalderens kunst og antikkens skulpturer. Disse forbindelser bagud i tid omdannes hos Noack til en renfærdig skulptur, som dog er fuld af intensitet. Autoritativ, men aldrig påtrængende. En skulptur med en indre bevægelse, der på konstruktiv vis skyder sig opefter i figuren, hvormed den nærmest bringes til live som en sluttet form i rummet.      

Man kan umiddelbart betragte denne sameksistens af modernismens formeksperimenter på den ene side og den tusindårige tradition for humanskulptur på den anden som modsætningsfyldt, men det er kun tilsyneladende. For i Astrid Noacks kunst forenes de så problemløst i volumener, akser og indlevelse, at hun formår ikke alene at vitalisere begge poler, men også at skabe et nyt tredje: et af de mest konsekvente udtryk og selvstændige kunstnerskaber i den nyere danske billedhuggerkunsts historie.

Studiesamlingen
Efter Astrid Noacks død den 26. december 1954 blev Astrid Noacks Legatfond stiftet med det formål at varetage den kunstneriske arv efter billedhuggeren. I dette ligger både at uddele Astrid Noacks Legat til yngre danske billedhuggere og forvaltningen af den fysiske arv. I år, 70 år efter og i forbindelse med den kunstneriske ophavsrets ophør, overdrager Legatfonden denne arv permanent til Holstebro Kunstmuseum. Særudstillingen og den ledsagende bogudgivelse er en markering af denne begivenhed.

Holstebro Kunstmuseum ejede i forvejen 52 inventariserede værker af Astrid Noack. Med den aktuelle tilføjelse af 88 skulpturer og 103 tegninger, som udgør Astrid Noacks Studiesamling, der siden 1982 har været langtidsdeponeret på museet – samt derudover et righoldigt arkiv bestående af kunstnerens bogsamling, et brevarkiv, værkstedsbøger og fotoarkiv – har Noacks kunstnerskab fået et blivende hjem for eftertiden. Samtlige 191 værker i Studiesamlingen ses på udstillingen med udvalgt materiale fra Noack-arkiverne. En stor del af værkerne er blevet konserveret til lejligheden og på foranledning af overdragelsen.

Bagrunden for donationen
Det gensidige forhold mellem Holstebro Kunstmuseum og Astrid Noacks Legatfond har udviklet sig gennem årene. Blandt fondens oprindelige opgaver var en af de væsentligste som nævnt at varetage den fysiske opbevaring af værkerne. Museumsmanden og kunstkenderen Knud W. Jensen, der anså Astrid Noack for at være ganske betydningsfuld, opkøbte efter stiftelsen af Louisiana en række skulpturer og tegninger af kunstneren til sit museum, hvoraf flere sidenhen er blevet overdraget til Holstebro. I forlængelse af Knud W. Jensens interesse fik Legatfonden mulighed for at opbevare sine værker på Louisiana, men efterhånden som det nordsjællandske museum voksede og i stedet orienterede sig mod det internationale kunstliv, opstod der behov for at frigøre plads.

I 1964 fik Legatfonden stillet lokaler til rådighed på Bordings Friskole, der netop havde erhvervet bygninger på Øster Søgade. Men også friskolen voksede til. Holstebro Kunstmuseums første leder, kunsthistoriker og forfatter Poul Vad (1927-2003), havde tidligere ladet antyde, at museet på sigt ville være interesseret i at overtage Legatfondens Noack-arkiv og -værker, og man havde allerede fra indsamlingens påbegyndelse i 1965 indtænkt en central plads til og repræsentation af Astrid Noack i Holstebro Kunstmuseum. Hertil var flere af Louisianas Noack-værker som nævnt blevet overført i 1976, og alle disse omstændigheder betød altså, at det endelige valg faldt på byen mod vest. Studiesamlingen – en betegnelse, museet tildelte Legatfondens Noack-samling og arkiver for i daglig tale at adskille disse fra museets egen samling – ankom til museet under museets anden leder, Jesper Knudsen. Intentionen var allerede i udgangspunktet, at kunstmuseet senere skulle overtage de mange værker og arkivet i forbindelse med ophavsrettens ophør, oprindeligt i 2004, men efter en lovændring undervejs endte året for overdragelsen af ejerskabet med at blive 70-året for Astrid Noacks død, altså 2024."
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 1 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 9) Stilleben, mad og kunst

Problemstilling: Hvordan kan man skabe værker, der på en eller anden vis forholder sig til  stilleben eller temaet EAT ME fra særudstillingen med samme navn?

Forløbet Stilleben begynder med en fælles gennemgang af en katalogtekst i "Det stille liv - ILLUSION & VIRKELIGHED", 2015, som blev udgivet i tilknytning til en særudstilling på Holstebro Kunstmuseum. Teksten er skrevet af museumsdirektør Anders Gaardboe Jensen: "Stilleben - før og nu" (s. 9-55).

Undervejs er der visuelle punktnedslag i stilleben-genren - fra den tidlige version og til de værker, som blandt andet var udstillet på særudstillingen i 2015 på Holstebro Kunstmuseum - hertil får eleverne en PowerPoint-præsentation.

Eleverne får også præsenteret værker fra særudstillingen "EAT ME", der var aktuel på TRAPHOLT i 2017-2018. De ser introduktionsvideoen med museumsinspektør Karen Grøn. Link: https://youtu.be/cdh5fg-ziTk, ligesom vi kigger på udvalgte værker fra særudstillingen.

Eleverne løser forskellige mindre visualiseringsøvelser, ligesom de skaber et større værk inspireret af problemstillingen i forløbet.  


Omfang: 46 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 10) Eksamensprojekt - TAP

TAP
&
Affekt
Det magiske
Køn og feminisme
Erindring og historie
Drømme

Forløbet tager udgangspunkt i en fælles gennemgang af fem udvalgte kapitler i...

Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse: "TAP – TEORI TIL ANALYSE OG PRAKSIS I BILLEDKUNST", 2021. Forlaget Praxis

1) Affekt, s. 28-37
2) Det magiske, s. 92-99
3) Køn og feminisme, s. 156-167
4) Erindring og historie, s. 108-113
5) Drømme, s. 100-107  

Den enkelte elev vælger selv en indfaldsvinkel til inspiration for et eksamensprojekt med henblik på at folde tematikken ud i praksis.

Relevant problemstilling, hvor eleverne indsætter deres valgte vinkel:
Hvordan kan man udføre et værk, der på en eller anden vis udtrykker og forholder sig til…..?

Omfang: 39 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 11) Kunsthistoriske nedslag

Baggrundsviden:
Som afrunding på skoleåret får eleverne en mundtlig og visuel gennemgang af kunsthistoriske nedslag inspireret af Jonas Wolters "Tidslinje over kunsthistoriske perioder". Eleverne har derudover mulighed for at supplere gennemgangen med egen baggrundslæsning hos Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen (begge tekster bliver udleveret som elektronisk fil).

Vi taler om den mundtlige eksamen.

Teori:
Jonas Wolter: "Tidslinje over kunsthistoriske perioder". I "Temaer i kunsten. Grundbog til billedkunst". Det ny forlag, s. 251-254.

Henrik Scheel Andersen og Ole Laursen: "Billedkunst - metode, kronologi og tema", s. 89-158.


Omfang: 73 sider.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer