Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Naturgeografi B
|
Lærer(e)
|
Erik Bruun
|
Hold
|
2024 2h3g Ng (2h3g Ng)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Klimaudfordringen
I dette forløb har vi arbejdet med de udfordringer vejr og klima har af betydning forskellige steder på jorden. Der er taget udgangspunkt i de menneskeskabte klimaudfordringer, men der er også arbejdet med generelle vejr fænomener.
I forløbet har vi arbejdet med følgende begreber.
Strålingsbalancen - drivhuseffekt albedo, kortbølget stråling, langbølget stråling, konvektion, fordampning
Klimascenarier
Lufttryk og vind
Det globale vindssystem - herunder konvektionsceller, dynamiske og termisk højtryk og lavtryk, corioliseffekt
Nedbørstyper - konvektionsregn, stigningsregn og vejrfronter
Vandrene lavtryk
Havstrømme og klima herunder El Nino og La Nina, samt den termohaline cirkulation
Klimazoner og planterbælter - herunder Vahls og Kôppens klimazone inddeling.
Empiri, kort og eksperimentelt arbejde:
Øvelse 1: Strålingsbalancen
Øvelse 2: Lufttryk og vinde
Øvelse 3: Konvektions tank demo ( øvelsesvejledning er på film 23/9)
Øvelse 4: El Nino og La Nina (Aflevering 2)
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
21 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Islands vulkaner og jordskælv
I dette forløb har vi arbejdet med Islands Geologi. Hvilke fordele og ulemper Islands geologi bidrager til.
Vi har arbejdet med følgende emner og begreber:
Jordens opbygning og den pladetektoniske model herunder subduktionzone, spredningszone.
Konstruktive, destruktive og bevarende pladegrænser.
Magmatyper - forskellen på basalt og Rhyolit
Vulkanisme og vulkantyper herunder stratovulkan (keglevulkan), spaltevulkan, skjoldvulkan (hotspotvulkan) og caldera (eksplosionsvulkan)
Jordskælv og jordskælvsbølger herunder Primær, sekundær bølger, samt overflade bølger Love, Raleigh bølger
Epicenter og hypocenter
Seismografi - triangulering og måling af jordskælvstyrke
Det geologiske kredsløb - herunder forskellen på grundstof, mineral, bjergart
Magmatiske, sedimentær og metamorfe bjergarter.
Dagbjergarter og dybbjergart
Malmforekomster og hydrotermale processer
Geotermisk energi
Empiri, kort eller eksperimentelt arbejde:
Øvelse 5 GIS øvelse pladegrænser
Øvelse 6 Bestemmelse af et jordskælvs epicenter
Øvelse 7 Undersøgelse af bjergarter
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kysten og klimaforandringer
I dette forløb har vi arbejdet med bølger og hvordan de påvirker kysten. Vi har kigget på de geomorfologiske forandringer der er sket ved kystbyen Thyborøn og set på hvordan klimaforandringer vil påvirke byen i fremtiden.
Vi har arbejdet med følgende emner og begreber:
Kapilar og tyngdebølger
Bølgetop og bølge trug
Konstruktive og destruktive bølger
Bølgefrekvens
Bølgestejlhed
Bølgeperiode
Tværgående og langsgående transport af sediment. Herunder opskylsryg og strandvold
Oddedannelse.
Revler og hestehuller
Kysttyper herunder Klintkyst, klippekyst, barrierer kyst, strandvoldskyst, tilgroningskyst.
Tidevand
Kystsikring
Empiri, kort eller eksperimentelt arbejde:
Øvelse 8 Bølgers hastighed og højde
Øvelse 9 GIS øvelse Thybrøn
Øvelse 10 Felttur og opmåling af kystlinjen
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Vandkonflikter i Californien
Vi har i dette forløb undersøgt de klimatiske, såvel som de menneskelige årsager til at der opstår mangel på vand i Californien og hvad der kan gøres for at løse udfordringerne med vandmangel.
Vi har arbejdet med følgende emner og begreber:
Vands kredsløb og vandbalanceligningen
Temperatur og luftfugtighed.
Det subtropiske højtryksbælte, klimazonering og vinde
Hydrotermfigurer for Californien
Vandføring
Undersøgelse af kilder til vand I Californien
Undersøgelse af vandforbrug Californien
Empiri, kort eller eksperimentelt arbejde
Øvelse 11 Temperatur og luftfugtigthed
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Kina verdens værksted
I dette forløb har vi arbejdet med Kina som verdens store industriland. Vi kigget på hvorfor Kina har udviklet sig til et industrisamfund, samt hvilke miljømæssige, samfundsmæssige og befolkningsmæssige konsekvenser det bidrager til. Vi har desuden set på hvordan Kina forsøge at løse disse udfordringer.
Vi har arbejdet med følgende begreber/emner
Fourasties model for udvikling af Erhverv
Blackers model for demografisk Transition
Urbanisering
Undersøgelse af Kinas udvikling indenfor erhverv, befolkning og urbanisering
Undersøgelse af ressourceforbrug i Kina herunder vand, landbrug, energi
Undersøgelse af forurening og ulighed i Kina
Eksperimentelt, kort eller empiriarbejde
Øvelse 12 Kinas vandressource og vandforbrug (virtuel opgave 26/2)
Øvelse 13 Befolkningstilvækt og urbanisering i Kina
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Fremtidens energiproduktion
I dette forløb har vi arbejdet med udfordringerne ved fossile brændsler og hvordan det kan erstattes med vedvarende energikilder. Vi har desuden arbejdet med hvordan disse vedvarende energikilder fungerer, samt hvilke fordele og ulemper der er ved disse energikilder. Vi har har set på a-kraft som mulig alternativ til den vedvarende energiproduktion.
Begreber/ emner
Olie dannelse
Olie i nordsøen
Carbons kredsløb
vindmøller
solceller
Varmepumper og jordvarme
A-kraft
Ptx
Smart grid
Øvelse
Øvelse 14 udvinding af olie fra kalk
Øvelse 15 GIS analyse af vindpotentiale og møller
Øvelse 16 Solceller
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Repetition
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806039",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806039",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806039"
}