Holdet 2024 2h3g Ke - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Kemi B
Lærer(e) Pernille Damsgaard Jensen
Hold 2024 2h3g Ke (2h3g Ke)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Antioxidanter
Titel 2 DRINKS
Titel 3 Aminosyre, proteiner og syre-baseegenskaber
Titel 4 Intermezzo: Koffein i energidrik (EAMV Holstebro)
Titel 5 Farvede uorganiske forbindelser
Titel 6 Acetylsalicylsyre
Titel 7 Enzymer og reaktionshastighed
Titel 8 Husker du?...
Titel 9 Intermezzo - Fremstilling af eddike, likør og øl

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Antioxidanter

I forløbet ”Antioxidanter” arbejder eleverne med redoxkemi samt antioxidanter, særligt C-vitamin/ascorbinsyre. Forløbet er centreret omkring hvordan eleverne med redoxkemi kan forklare, hvorfor er det vigtigt at spise kost med antioxidanter?

Emner
Redoxreaktion
- Reduktion
- Oxidation
Spændingsrækken
Oxidationstal
- for organiske stoffer
- for uorganiske stoffer
Afstemning af redoxreaktioner
- Simple redoxreaktioner (med delreaktioner)
- Afstemning med oxidationstal
Redoxtitrering
Antioxidanter
- Særligt C-vitamin/ascorbinsyre
- Naturlige antioxidanter
- Tilsatte antioxidanter

Eksperimentelle øvelser
Øvelse 1: Den Kemiske kamæleon
Øvelse 2: Analyse af juice (Rapportforsøg)
DEMO: Oxidation af alkoholer


Kilder
Egebo, L.A. (2023). I gang med kemi. Nucleus (i-bog) : p149-150, p152, p201-202, p261-263, p265-266, p270, p274, c1420

Supplerende kilder
- Youtube – Gymnasiekemi – Afstemning af redoxreaktioner | Kemi B
: https://www.youtube.com/watch?v=MgESjTUtdwU

Holdet anvender Systimes i-bogssystem samt OneNote til at tilgå materialer.

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 DRINKS

I forløbet ”DRINKS” arbejder eleverne med stofklassen alkohol samt organiske farvede forbindelse. Eleverne munder ud i at skulle undersøge indhold af farvestofferne tartrazin og brilliant blue FCF i den alkoholiske drik "Små Sure Sour Apple" vha. spektrofotometrisk undersøgelse.

Emner
Alkohol
- Opbygning
- Navngivning
- Fysiske og Kemiske egenskaber
- Alkohols reaktion i kroppen ved forbrænding.
- Volumenprocent
- Destillation
- Gaschromatografi
Farvede organiske forbindelser
- Konjugerede dobbeltbindinger og delokaliserede elektroner
- Chromofore, auxochrome grupper og aromatiske ringes betydning for farvedannelse
- Azofarvestoffer
Sepktrofotometri
- Standardkurve
- Lambert Beers lov
- Absorptionsspektrum

Eksperimentelle øvelser
Øvelse 3: Ethanol i likør og vin (Destillation og Gaschromatografi)
Øvelse 4: Farvestoffer i Små Sure

Kilder
Egebo, L.A. (2023). I gang med kemi. Nucleus (i-bog) : p171, p173, p178, p182, p184-187, p201, p261-263, p265-266, p270-271, p274, p276

Egebo, L.A. & Wolff, H. (2023). I Videre med kemi. Nucleus. (i-bog): p169, p202, p222, p236-238 p278-280, p289-291

Programmer til analyse
- Vernier: https://www.vernier.com/downloads/?srsltid=AfmBOoqIBdDf3NxXofhFKE3NppmlwOq3QqJnvgIpto39dbFm0Bexx4MZ

Supplerende kilder
- Basiskemi A (PDF-scan), s. 222-226
- Yotube – Gas chromatography | Chemical processes | MCAT | Khan Academy: https://www.youtube.com/watch?v=4Xaa9WdXVTM
- Yotube – Gas Chromatography (IQOG-CSIC)
: https://www.youtube.com/watch?v=iX25exzwKhI
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Aminosyre, proteiner og syre-baseegenskaber

I forløbet "Aminosyre, proteiner og syre-baseegenskaber” repeterer og bygger eleverne videre på deres viden om syre-basekemi fra Kemi C samt arbejder med aminosyrers syre-baseegenskaber. Til slut i forløbet skal eleverne ved potentiometrisk titrering undersøge pKs og pI for en aminosyre.


Emner
Kemisk ligevægte
Forskel på homogen og heterogen ligevægt
Reversibel og irreversibel ligevægt
Ligevægtsloven (Y)
Ligevægtskonstanen (Kc)
Indgreb i ligevægt
Le Chatelliers princip
Syre og base
Syre-basereaktion
Vands selvionisering
- Vandsionprodukt (Kv)
- Sure, neutrale og basiske opløsninger
Styrkekonstanter (Ks og Kb)
Styrkeeksponenter (pKs og pKb)
pH
- For stærk syre og base
- For ikke-stærk syre og base
Potentiometrisk titrering
Titrerkurve
Puffersystem
Pufferligning
Bjerrumdiagram
Grundstoffet nitrogen
Aminer
- Struktur
- Navngivning
- Fysiske egenskaber
- Aminer er baser
Aminosyrer
- Struktur
- Amfo-ion
- Isoelektrisk punkt (pI)
- Syre-baseegenskaber
Proteiner
- Struktur og strukturniveauer


Øvelser
Øvelse 5: pH-titrering af ethansyre
Øvelse 6: Bjerrumdiagram for syre-baseindikatoren bromthymolblåt
Øvelse 7: Bestemmelse af pKs og pI for aminosyrer

Kilder
Egebo, L.A. & Wolff, H. (2023). I Videre med kemi. Nucleus. (i-bog): p130, p150-151, p162–170, p236-238, p244, p248, p254-356, p258-259, p261, p264-265, p269, p272

Programmer til analyse
- Vernier: https://www.vernier.com/downloads/?srsltid=AfmBOoqIBdDf3NxXofhFKE3NppmlwOq3QqJnvgIpto39dbFm0Bexx4MZ
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Intermezzo: Koffein i energidrik (EAMV Holstebro)

Eleverne besøger Erhvervsakademi Midt-Vest, Holstebro, hvor de med HPLC-metoden undersøger indholdet af koffein i energidrik.

Besøget er et fagligt modul af 2 timer.

Intermezzoet peger tilbage til forløbet DRINKS og fungerer som et karrierelæringsperspektiv.

Kilder
Egebo, L.A. & Wolff, H. (2023). I Videre med kemi. Nucleus. (i-bog): p207
EAMV-Holstebro hjemmeside:
- https://www.eamv.dk/guide-til-uddannelsesvalg/holstebro
- https://www.eamv.dk/laborant
- https://www.eamv.dk/procesteknolog
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Farvede uorganiske forbindelser

I miniforløbet “Farvede uorganiske komplekser” arbejder eleverne med uorganiske komplekser og forskydning af ligevægt. Forløbet refererer desuden kort tilbage til forløbet "DRINKS", hvor eleverne arbejdede med farvede organiske forbindelser.

Emner
Farvede uorganiske komplekser
- Navngivning
- Opskrivning af formler for komplekser
Ligander
Koordinationstal
Le Chatelliers princip
Forskydning af ligevægt
- Ændring af aktuel stofmængdekoncentration
- Ændring af volumen og tryk
- Ændring af temperatur


Øvelser
Øvelse 8: Fremstilling af komplekser med kobber(2+)-ioner
Øvelse: 9 Forskydning af ligevægt

Kilder
Egebo, L.A. & Wolff, H. (2023). I Videre med kemi. Nucleus. (i-bog): p272-274, p281-284
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Acetylsalicylsyre

Forløbet "Acetylsalicylsyre" kigger ind i den smertestillende medicin samt hvordan stoffet optages i kroppen. Slutteligt undersøger eleverne fordele, ulemper og alternativer til acetylsalicylsyre.

Emner
Alkaner
- Opbygning
- Navngivning af forgrenede og uforgrenede
- Fysiske og kemiske egenskaber
Alkener og alkyner
- Opbygning
- Navngivning af forgrenede og uforgrenede
- Fysiske og kemiske egenskaber
Cykliske carbonhydrider
- Opbygning
- Navngivning
Aromatiske fobindelser
- Opbygning
- Navngivning
Aldehyder og ketoner
- Opbygning
- Navngivning
- Fysiske og kemiske egenskaber
Bradys reaktion
Tollens reaktion
Organiske forbindelser med flere funktionelle grupper
Isomeri
- Strukturisomeri: Kæde-, stillings- og funktionsisomeri
- Stereoisomeri: Geometrisk isomeri (cis/trans og Z/E) og spejlbilledisomeri(D- og L-isomeri)
Carboxylsyre
- Opbygning
- Navngivning
- Fysiske og kemiske egenskaber
Syntese
Kondensation
Omkrystallisation
Smeltepunkt
Estere
- Opbygning
- Navngivning
- Fysiske og kemiske egenskaber
Fordelingsligevægt
Lipinskis regler

Øvelser
Øvelse 10: Kvalitativ analyse
Øvelse 11: Syntese af benzoesyre
Øvelse 12: Fremstilling af acetylsalicylsyre
Øvelse 13: Reaktioner med carbonhydrider


Kilder
Egebo, L.A. & Wolff, H. (2023). Videre med kemi. Nucleus. (i-bog): p176-184, p197, p209-219, p224-229

Egebo, L.A., Johansen, J.S., Jørgensen, F.G., Mantoni, T.S., Wolff, H. 2023: Bioteknologi A - bind 2. Nucleus. (i-bog): p265-266, p269-270, p272, p274.

Parbo, H., & Nyvad, A. (2022). Kend kemien 3. Gyldendal (i-bog): c1396

Programmer til analyse
- MarvinSketch: https://docs.chemaxon.com/display/lts-europium/marvinsketch-downloads.md

Supplerende kilder
- Gymnasiekemi, YouTube – Tollens Test/Forsøg: https://www.youtube.com/watch?v=xCa3qmtAA2Y&list=PL_o_Qy9eT70-85WKS5JSYJkdTRcgSw5EA&index=15
- Gymnasiekemi, Youtube – Test med 2,4-DNP/Forsøg: https://www.youtube.com/watch?v=A2HgNoSdjnI&list=PL_o_Qy9eT70-85WKS5JSYJkdTRcgSw5EA&index=14
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Enzymer og reaktionshastighed

I forløbet “Enzymer og reaktionshastighed” arbejder eleverne med reaktionshastighed og vinkler det mod enzymer.

Emner
Reaktionshastighed
- Gennemsnitlig reaktionshastighed
- Øjeblikkelig reaktionshastighed
Energiprofil
- Aktiveringsenergi
- Aktiveret kompleks
Faktorer der kan påvirke reaktionshastighed
- Aktuel stofmængdekoncentration
- Overfladeareal
- Temperatur
- Katalysator eller enzym (homogen -, heterogen - og koral katalyse)
- Inhibitor (reversible -, kompetitive -, non-kompetitive - og irreversible inhibitorer)
Enzymer
Enzymers virkning
- Substrat
- Aktivt center
- Enzymkatalyse
Enzymaktivitet
- Substratkoncentration
- Enzymkoncentration
- Temperatur og Temperatur-optimum
- pH og pH-optimum


Øvelser
Øvelse 14: Faktorer der påvirker reaktionshastigheden
Demo: Undersøgelse af enzymet catechol oxidase og katalase i æble og kartoffel.

Kilder
Egebo, L.A. & Wolff, H. (2023). I Videre med kemi. Nucleus. (i-bog): p136-148, p330-332, p337-344
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Husker du?...

I forløbet "Husker du?..." arbejder eleverne med at danne overblik over de i Kemi B gennemgåede emner.

Emner
– Nedslag i emner fra forrige temaforløb.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Intermezzo - Fremstilling af eddike, likør og øl

Eleverne besøger Westjysk Smag og Rækkermølle Bryghus, hvor de undersøger fremstilling af eddike samt to forskellige måder at fremstille alkohol i form af likør og øl.

Besøget svarer til 3 moduler a' 90 minutter.

Intermezzoet peger tilbage til forløbet DRINKS og fungerer som et karrierelæringsperspektiv.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer