Holstebro Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Holstebro Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2hf ps - valghold - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau
Psykologi C
Lærer(e)
Karin Peters Lehm
Hold
2024 2hf ps - valghold (
2hf ps - valghold
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Introduktion til psykologifaget
Titel 2
Er vi gode til at trives?
Titel 3
Selvopfattelse, identitet og personlighed
Titel 4
Udvikling og udsathed hos børn og unge
Titel 5
Fordomme, diskrimination og ekstremisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Introduktion til psykologifaget
Nogle af psykologiens store spørgsmål præsenteres; autonomi, determinisme, psyken, bevidsthed, arv, miljø, kultur og natur.
Psykologisk metode og psykologien som videnskab introduceres overordnet.
Indhold
Kernestof:
Introduktion til psykologien.pptm
Tip en 13'er - hverdagspsykologi vs. videnskabelig psykologi
Kapitel 1: Sådan arbejder man i psykologi på C-niveau
Vi tager en runde med jeres forventninger til psykologifaget, så overvej til i dag om der er noget særligt, I håber på at kunne lære om i år
Omfang
Estimeret: 3,00 moduler
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Er vi gode til at trives?
Forløbet forholder sig til, hvilke faktorer, der bidrager til at mennesker trives og hvilke, der bidrager til mistrivsel. Vi vil diskutere, om vi mennesker er godt rustede til at trives og ser her på evolutionære teorier og forskellige mentale 'programmer', der påvirker vores tanker, følelser og adfærd i forskellige situationer.
Vi trækker på viden om selvregulering, stress og coping, positiv psykologi, herunder mindfulness, flow og taknemmelighed, og en metakognitiv forståelse af tankernes magt over vores trivsel.
Indhold
Kernestof:
Introduktion til psykologien.pptm
Case - Kasper og skoletrætheden - introcase om multikausalitet.docx
Case - Sofies tilbagetrækning.docx
2.2.6. Videnskabelige metoder: Sammenfattende skema
causation-correlation.webp
The Marshmallow Test | Igniter Media | Church Video
3.2.4 Epigenetikken og miljøets indflydelse på vores gener
Selvregulering - spørgsmål til Zetland artikel om selvregulering.docx
Teens Try To Resist Their Phones For 20 Minutes
2.3 Den nærmeste udviklingszone | Neuroaffektiv udviklingspsykologi
Én særlig evne gør forskellen mellem succes og sammenbrud. Men vi har misforstået den
Den-kognitive-diamant.jpg
Den-kognitive-grundmodel.jpg
Livsmestring light - intro til positiv psykologi - positivitetsratio, selvregulering, mindfulness og taknemmelighed.pptx
3.9: Positiv psykologi | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
Vis andre din taknemmelighed - Taknemli'
brevskabelon-fysisk-taknemmelighedsøvelse.pdf
Hvad er stress?
Akut og kronisk stress
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer
3.5 Csikszentmihályi - flowteoriens fader
Stressbelastninger i gymnasiets arbejdsmiljø - opgaver.docx
Copingstrategier.pptx
Hvilke copingstrategier benytter du dig af, når du møder krav eller problemer, der overstiger dine ressourcer?
Coping
Gymnasieelever får stress: Ligger søvnløs om natten
Styr din stress
Nyt pilotstudie: For mange unge er mistrivsel noget, der kommer og går | ROCKWOOL Fonden
VILDFARELSE - Alarmen afblæst.docx
Undersøgelsesform og -metoder.pdf
Eksamensguide Psykologi C.docx
Er vi gode til at trives - temaoverblik og begrebsafklaring .docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Selvopfattelse, identitet og personlighed
I forløbet ser vi på identitetsbegrebet for at undersøge, hvordan vores forståelse af os selv og af andres identitet opstår og formes. Vi undersøger identitet som en indre fænomenologisk oplevelse af at være 'sig selv' og som en social og dynamisk konstruktion, der skabes i fællesskaber og i sociale arenaer.
Her ser vi på særlige vilkår for unges identitetsdannelse i senmoderniteten, hvor vi anvender Erikson, Goffmann, Meyrowitz og Høgh-Olesen til at forstå og bearbejde forskellige dimensioner og vinkler af identitetsbegrebet.
Endelig inddrager vi personlighedspsykologien, herunder Big Five og personlighedstests og vi undersøger, hvorvidt personligheden ligesom identiteten er foranderlig. Vi ser også på de ressourcer og udfordringer, der kan opstå for forskellige personlighedstyper, eksempelvis i arbejdslivet i form af stress og coping, og herunder inddrages også Høgh-Olesens skelnen imellem den forsigtige og risikovillige type samt Seligmans optimistiske ><pessimistiske forklaringsstile i attributionsteorien.
Indhold
Kernestof:
4.6: Goffman: Sociale roller og masker
Spørgsmål om identitet og unge.docx
Identitet intro psyk c .ppt
Psykologiens Veje: Roller
Roller - post-it øvelse og refleksionsopgaver omkring roller.docx
4.7: Meyrowitz: Elektroniske medier
Personlighed - intro.pptx
Gratis open source big five personlighedstest
Diskussionsspørgsmål efter personlighedstest.docx
Skyldes vores personlighed mest natur eller kultur.docx
Psykologiens Veje: Personlighedspsykologi - The Big Five
Personligheds typologi selv-test.docx
Personlighedstypologi -Adize præsentation.pptx
Aktivitet: Optimistisk og pessimistisk forklaringsstil | Kreativ psykologi
Attributionsteori - pessimistisk><optimistisk forklaringsstil
Oversigt_forklaringsstil.docx
Personlighedstyper - tekster, opgaver og spørgsmål om HHOs personlighedstyper og corona.docx
Coronakrisen påvirker os forskelligt alt efter personlighedstype.docx
Henrik Høgh-Olesen - den forsigtige og den risikovillige type.pptx
Psykologiens Veje: Personlighedspsykologi - Den forsigtige og den risikovillige type
OSN model.png
OSN individuelle variationer - model.png
Stress: Et samspil mellem ydre og indre faktorer
Personlighedspsykologi og Ole Henriksens hjerne.docx
Jeg vil være Ole Henriksen - helt ind i cremekongens hjerne
Jeg vil være Ole Henriksen - Helt ind i cremekongens hjerne (udsendelse 2:2)
5.3 Ungdomshjernen og risikovillighed | PsykC
5.3.1 Teorien om den modningsmæssige ubalance | PsykC
Undersøgelse om færdselsuheld blandt unge bilister | PsykC
Eksamenstrænings-opgave til temaet selvopfattelse, identitet og personlighed .docx
Ungdom og identitet - Tjek dig selv - oplæg til noteoverblik HF psyk C.docx
Eksamensguide Psykologi C.docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Udvikling og udsathed hos børn og unge
Forløbet beskæftiger sig med børns udvikling med særligt fokus på børn og unge i udsatte positioner. Forløbet gennemgår psykologisk teori og empirisk materiale og forholder det undervejs til en gennemgående case om pigen Amalie, der er i en udsat position.
Indenfor udviklingspsykologien berøres
- menneskets udvikling, herunder betydning af arv, miljø, køn og kultur
- tilknytning, sårbarhed og resiliens
Indenfor kognitions- og læringspsykologi berøres:
- psykologiske, sociale, digitale og kulturelle forholds betydning for læring, motivation og hukommelse
- perceptionens og tænkningens betydning for menneskets forståelse af sig selv og omverdenen
Indenfor socialpsykologien berøres:
- kommunikation i sociale sammenhænge
- social adfærd, gruppepsykologiske processer og social indflydelse
Afslutningsvis sætter vi teorierne i perspektiv gennem yderligere mindre cases, der illustrerer hvilke faktorer, der i særlig grad påvirker opvæksten og trivslen igennem børns udvikling.
Her diskuterer vi betydningen af opdragelse og kulturelle og historiske vilkår på børns opvækst, samt hvorfor nogle børn tilsyneladende klarer sig bedre end forventet. Her inddrager vi begreberne robusthed og resiliens, som vi holder overfor hinanden for bedst at kunne illustrere udviklingens dynamiske og systemiske karakter.
Indhold
Kernestof:
Introspørgsmål vedr. udvikling.docx
Erikson præsentation.pptx
6. Udviklingspsykologi
Erik H. Erikson
Spørgsmål til Eriksons teori om udvikling.docx
8 Stages of Development by Erik Erikson
Erikson - udfyldningstest.xlsx
Flash Cards - Eriksons faseudviklingsteori - Quizlet
ThingLink
Intro til dynamisk systemteori - udsatte positioner og udvikling.pptx
ThingLink - casen om Amalie
3.1.1 Den dynamiske systemteori – en overordnet rammeteori | PsykC
3.1.2 Systemniveauerne | PsykC
Systemisk vekselvirkende systemer fra celle til samfund. Fra Resiliens - fra robusthed til en dynamisk forståelse, af Dion Sommer, 2022, s. 78.docx
HOGYM Psyk 2hf Tilknytning.pptx
HOGYM Psyk 2hf Tilknytningsteori Arbejdsspørgsmål.docx
The Strange Situation | Mary Ainsworth, 1969 | Developmental Psychology
John Bowlby og Mary Ainsworth | Psykologiens veje
PP - Ainsworth - tilknytningstyper og -stil.pptx
Spørgsmål til Bowlby og Ainsworth - tilknytningens faser og kvaliteter.docx
The Strange Situation and Attachment
4.8 Påvirker din tilknytningsstil dine kærlighedsforhold? | Undersøgelser i psykologi
TIlknytningsmønstre og arbejdsmodeller - artikel fra Psykologiinformation juni 2020.pdf
Liste med begreber til Stern.docx
Tronick's Still Face Experiment
Opgaver til Stern .docx
Stern miniøvelser
Daniel Stern præsentation med illustrative youtube klip.pptx
Daniel Stern
Hvem skal være min mor og far?
Tidlig modgang og resiliens | Temaer til psykologi – Grundbog til C-niveau
2.11: Hudkontakt og nærhed | PSYKOLOGI - FRA CELLE TIL SELFIE
Harlow's Studies on Dependency in Monkeys
Sara: - Jeg havde skyldfølelse over, at min far drak
Omsorgssvigt | Psykologiens veje
Børns reaktioner på omsorgssvigt | Psykologiens veje
Den meningsfulde hjerne - intro til foredrag i morgen
6. Et nyt syn på udvikling | Forældre - hvor meget betyder de egentlig?
Kintsugi skål - fra ødelagte skår til hel igen.jpg
Jonathan Haidt: Raising Anti-Fragile Kids - Joe Rogan
Risiko og resiliens | Kauai-undersøgelsen Psykologiens veje
Case-eksamens-træningsopgave til udviklingspsykologi.pdf
Risiko og resiliens | Psykologiens veje
Eksamensguide Psykologi C.docx
Case-eksamens-træningsopgave til udviklingspsykologi - Bilag 1.docx
Omfang
Estimeret: 15,00 moduler
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Fordomme, diskrimination og ekstremisme
Forløbet undersøger teorier om og forklaringsmodeller til at forstå menneskers holdninger og adfærd, når det drejer sig om synet på andre. Hvad er det, der får os til at tænke, føle, agere og reagere som vi gør - både når vi er alene og når vi er sammen med andre?
Vi beskæftiger os med kognitiv dissonans og vores behov for en rimelig psykisk balance. Og vi undersøger holdningsdannelse, samt hvilke sociale faktorer, der kan påvirke denne, herunder fordomme, stereotyper og negative opfattelser af sig selv og andre. Vi ser på stigmatisering og forskelsbehandling, samt hvordan fordomme kan skabes og nedbrydes.
Forløbet dykker ned i dele af socialpsykologien, der giver os perspektiver omkring sociale dynamikker, roller, grupper, normer, sociale sanktioner og meget mere. Desuden arbejder vi med klassiske forsøg og eksperimenter indenfor socialpsykologien, der kan hjælpe os til at forstå de sociale drivkræfters betydning for vores adfærd i det hele taget. Herunder bl.a. konformitet, lydighed overfor autoriteter, gruppedynamikker, tillærte fordomme, rolleforventninger og så videre.
Desuden hentes også forståelse fra kognitionspsykologiens bidrag til at forstå fordomsfulde holdninger og adfærd bl.a. gennem belysning af opmærksomhedens betydning, Kahnemanns to typer tænkning, bias og ekkokamre
Samlet vil forløbet belyse, hvad der kan få folk til at diskriminere og ligefrem i visse tilfælde agere ekstremt.
Indhold
Kernestof:
Dukketesten - The Danish Doll Test
Spørgsmål til dukketesten.docx
Øvelse: Karantænezonen
3.3 Øvelse til fordomme og kognitiv dissonans
3.7 Ændrer du ofte holdning? | Undersøgelser i psykologi
3.3 Hvordan ville I undersøge fordomme?
Holdninger
Virtuel lektion i holdninger og kognitiv dissonans - 8. april 2025.docx
Holdninger og kognitiv dissonans - Leon Festinger om holdningsændring
Cognitive Dissonance Theory: A Crash Course
Arbejdsspørgsmål kognitiv dissonans.docx
Hvor meget lyver du?
The Pygmalion Effect
A Class Divided - Brown Eyes Blue Eyes Experiment
Jane Elliots eksperiment med børn med blå og brune øjne.pdf
Diskussionsspørgsmål til Jane Elliots eksperiment med skolebørn med blå eller brune øjne.docx
Forvent det bedste - om Rosenthal effekten.docx
Arbejdsspørgsma_l Rosenthaleffekten.docx
Racisme-Eksperimentet
Racisme eksperimentet - refleksions opgaver.docx
Introduktion til os og dem - et medfødt grundlag?
Introduktion til os og dem - læring spiller også en rolle
TV 2 | Alt Det Vi Deler
Robber's Cave Experiment - Realistic Conflict Theory
Grupper - Robbers Cave, realistisk konflikt teori og minimal gruppe eksperimentet.pptx
Øvelse om rockere .doc
Carlsberg stunts with bikers in cinema
Intergruppekonflikter
Kontakthypotesen
Er din klasse bedre end parallelklassen?
Social Identity Theory - Tejfel | Three Core Concepts | Distinction between In-groups & Out-groups
Hvem er jeg - når jeg sammenligner med andre.pptx
Social identitetsteori
Hvad er en gruppe? | Psykologiens veje
5.1 Fra kategorisering til konflikt | social identitetsteori - Radikalisering og ekstremisme
5.1 Fra kategorisering til konflikt | Tajfels minimalgruppeeksperiment - Radikalisering og ekstremisme
Brain Games Conformity Waiting Room
Spørgsmål til intro om socialpsykologi og konformitet.docx
Konformitet intro socialpsykologi.ppt
Asch Conformity Experiment
elevator experiment
2.2 Gør du som alle andre? | Undersøgelser i psykologi
Flokdyr eller egotripper?
Socialpsykologi Milgram.pptx
Socialpsykologi kompendium.docx
The Milgram Experiment | THE HEIST | Derren Brown
Moralsk frakobling
Sociale faktorer af betydning for ondskab - Fra Albert Bandura - Mechanisms of moral disengagement.png
MX eksperimentet #2: Tro mod autoriteter
Forsker pressede folk til at give andre farlige stød
The Brain: A Secret History - Emotions; Bandura Bobo Doll Experiment
Spørgsmål social indlæringsteori - Banduras Bobo-dukke-eksperimenter.docx
Social indlæringsteori | Psykologiens veje
4.2 Opmærksomheden | PsykC
4.3 Hukommelsen | PsykC
selective attention test
Colour Changing Card Trick
Kognitiv psykologi kompendium.docx
11. Kognitiv psykologi
Kognition og perception - kognitive skemaer og gestaltlove.pptx
perception og erkendelse - indledende øvelse.docx
Stroop effekten med øvelse.docx
4.5.1 Kahnemans dobbeltprocesteori | PsykC
Brain Tricks - This Is How Your Brain Works
Kognition og perception - kognitive skemaer - gestaltlove og dual process teorien.pptx
Sådan træner du din hjerne til at huske bedre
Mathias kan huske de sidste 1000 dage
Why your memory can't be trusted
Hukommelse.pptx
Illustrativ øvelse til Korttidshukommelse.docx
Clive Wearing - The man with no short-term memory
Affektiv polarisering | Ekkokamre - Temaer til psykologi – Grundbog til C-niveau
Gruppen farver vores tænkning | Temaer til psykologi – Grundbog til C-niveau
Fagbegreber til gennemgang inden dokumentar - Det Hvide Højre - møde med fjenden.docx
Det Hvide Højre: Møde med fjenden
Eksamen psyk C - hvad og hvordan skal jeg gøre .docx
Eksamensforberedelse C - De optimale 48 minutter .docx
Omfang
Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806093", "T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806093", "H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806093" }