Holstebro Gymnasium og HF
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Holstebro Gymnasium og HF
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2024 2h Bi valgfag - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2024/25
Institution
Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau
Biologi B
Lærer(e)
Malene Nees Mogensen
Hold
2024 2h Bi valgfag (
2h Bi valgfag
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Membranprocesser
Titel 2
Livet på overdrevet
Titel 3
Bakterier - fremtidens dræber?
Titel 4
Hvordan fungerer nervesystemet?
Titel 5
Generne - opskriften på dig
Titel 6
Energi til arbejdet
Titel 7
Repetition
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Membranprocesser
Emner:
Livets kendetegn og opståen. opbygning af pro- og eukaryote celler. Organeller. Cellemembran og transportprocesser. Diffusion. Faciliteret diffusion. Osmose. Aktiv transport.
Forsøg:
- Osmose i kartoffelceller
Andet:
Artikel: Vejsaltskader – en stigende udfordring for byens træer
Video: Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel.
Indhold
Kernestof:
Læs afsnittet Cellemembranen og transportprocesser og kig godt på figur 24 og 25. Hvad forestiller de blå bolde og de lange tråde?
Arbejdsark - Celler.docx
Membranprocesser
Hvorfor er det smart at salte spegepølsen og hvorfor har vi rigelige mængder sukker i syltetøjet? Dette kaldes konservering og har noget med osmose at gøre. Vi laver forsøg med osmose i kartoffelceller på fredag, så læs om processen Osmose med fokus
Osmose forklaret af biologilærer. Diffusion. Demo-forsøg med kartoffel.
Osmose i kartoffelceller.docx
Begreber trænes via linket her membranprocesser - vi quizzer i modulet.
Excel vejledning.docx
Øv jer på forløbets begreber om aktiv og passiv transport: Membranprocesser Flashcards | Quizlet
Aktiv transport
Hvorfor er det et problem med vejsalt Vejsaltskader? Hvordan kan problemet afværges?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Livet på overdrevet
Emner:
Økosystem. Biotiske og abiotiske faktorer. Biodiversitet. Fotosyntese. Spalteåbninger. Redoxprocesser. Lysprocesserne. Calvins cyklus. Glukosens anvendelse. Stivelse, cellulose og lignocellulose. Respiration. Glykolyse. Mitokondrier. Citratcyklus. Elektrontransportkæden. Energi fra lipider og protein.Energistrømme i økosystemet. Mad til dyrene. Assimilerede føde. Nettoproduktion. Fødekæder. Primærproducenter. Trofiske niveau. Bruttoprimærproduktion. Nettoprimærproduktion. Sekundærproducenter. Tertiærproducenter. Fødekædeeffektiviteten. Respirationstab. Fødepyramide.
Græsningsfødekæder. Nedbryderfødekæder. Autotrofe organismer. Heterotrofe organismer. Nedbrydere og stofkredsløb. Mineralisering. Regnorme, svampe og bakterier. Gæringsprocesser. Nitrogens kredsløb. Nitrogenfiksering. Symbiose. Ammonifikation. Nitrifikation. Denitrifikation.Fosfors kredsløb. Pleje af overdrev. Trusler mod overdrev. Invasive arter. Plantens opbygning. Optagelse af næringssalte og vand. Makronæringsstoffer. Mikronæringsstoffer. Kolloider.
Forsøg:
- Mikroskopi af læbecelle
- Spektrofotometri af spinat
- Næringssaltes betydning for algevækst
Artikel:
- DR: Fødekæde: Hvem spiser hvem? | Natur, udeliv og science | DR
Dokumentar:
- DR: Vilde vidunderlige Danmark: Sæson 1 – Det åbne land | DRTV
Video:
- Økosystem: Økosystem en kort forklaring med abiotiske og biotiske faktorer | Undervisningslokalet
- Fotosyntese: fotosyntesis in detail yutube - Søg Videoer
- Respiration: Respiration | Biostriben for gymnasiet | Se videoer og besvar spørgsmål.
- Netto- og bruttoprimærproduktion: Nettoprimærproduktion og bruttoproduktion | Undervisningslokalet
- Fødekæder: Fødekæder | Undervisningslokalet
- Kvælstofkredsløbet https://youtu.be/VkTKUgBa9SE
- Fosfors kredsløb: Fosfors Kredsløb Biologi B
- Begrænsende faktor: Begrænsende faktor
Indhold
Kernestof:
I bedes læse s. 115-118 i biologibogen. Hvad betyder overdrev, biodiversitet, økosystem og hvad foregår der i plantecellens kloroplastre?
Overdrevenes økologi, s. 115-118.docx
Læbecelle.jpg
I bedes læse s. 115-118 i biologibogen med fokus på figur 135 og 137. Hvilken del af fotosyntesen foregår i thylakoiderne og hvad foregår i stroma?
fotosyntesis in detail yutube - Søg Videoer
Hvad bruges den glukose, der dannes i fotosyntesen, til? Læs herom på s. 122-125.
I skal læse om, hvordan glukosen bliver omsat til brugbar energi (ATP) i mitokondrierne, s. 125-128.
Forklar jer selv ud fra nedenstående billede, hvad glukosen fra fotosyntesen bruges til.
image.png
Selvevaluering: 59 Fotosyntese og respiration (C) | BioAktivator (systime.dk)
Øv jer i fotosyntesen og respirationen - vi quizzer i modulet. Du kan med fordel se følgende meget korte film (7 min.), hvis ikke du var til biologi i sidste modul. Biostriben - Gymnasie - Respiration
Arbejdsark - Energistrømme.docx
Fødekæde: Hvem spiser hvem?
Arbejdsarket fra sidst om energistrømme laves færdigt Arbejdsark - Energistrømme.docx
https://youtu.be/l-206lxSlg4
I skal læse om nedbryderfødekæden og stofkredsløbet på s. 131-132(indtil gæringsprocesser).
Arbejdsark - kvælstofkredsløbet.docx
Kære jer. Hermed det dokument, I skal arbejde med i dagens virtuelle modul. Arbejdsark - kvælstofs og fosfors kredsløb.docx Det indeholder videoer og sider i bogen samt 10 tilhørende opgaver. Opgaverne afleveres i elevfeedback inden kl. 21 i aften.
I må gerne selv starte ud med at læse et par sider i bogen s. 146-149 og besvare tilhørende spørgsmål. Arbejdsark - plantens opbygning.docx
Vi skal lave forsøg med næringssalte og undersøge, hvilken betydning manglende næringssalte har for algers vækst.
Hvordan tager vi os godt af overdrevet? Og hvad truer modsat dets plante- og dyreliv? Læs herom på side 145-146 i bogen.
Arbejdsark - pleje af overdrevet.docx
Hent appen Seek og orientér jer om, hvordan appen bruges. Se vejledning: Undersøg planter med appsene iNaturalist og Seek by iNaturalist.docx Prøv den gerne af på forhånd derhjemme.
Feltøvelse - arter på overdrevet.docx
Arbejdsark - plantens opbygning.docx
Selvevaluering: 61 Bakterier og nitrogenforbindelser (B/A) | BioAktivator (systime.dk)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 13
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Bakterier - fremtidens dræber?
Kernestof:
Mikrobiologi. Sygdomsfremkaldende bakterier. Bakterier vigtige for helbredet. Identifikation af bakterier. Renkulturer og vækstmedier. Binær fission. Mikrobiel vækst. Vækstfaktorer og væksthastighed. Fødevaresikkerhed. Eksponentiel vækst. Antal bakterier fordobles i hver generation. Bakteriers generationstid. Antal kolonier ved pladeudspredning. Industriel anvendelse af mikroorganismer.
Resistens hos patogener. Overførsel af resistens. Multiresistente bakterier.
Virus. Form og opbygning af virus. Klassificering af virus. Formering af virus. Påvirkning af virusinficeret celle.
Forsøg:
- Støbning af agarplader.
- Bakterier i omgivelser og luft.
- Resistens hos bakterier.
Artikel:
- Forskere bekymrede for udvikling Endnu en multiresistent bakterie er kommet på anmeldelsesliste - Jyllandsposten.pdf
Dokumentarfilm:
- The Truth About Antibiotics. BBC 2021
Indhold
Kernestof:
Hvad betyder mikrobiologi, og hvilken type celler (pro- eller eukaryoter) hører disse under? Mikrobiologi
image.png
Øv jer på begreber i forløbet: Bakterier og antibiotika resistens Flashcards | Quizlet
Besvar tilhørende spørgsmål til dokumentaren, vi så i mandags: Arbejdsark - kampen mod superbakterier.docx
Øvelse - Bakterier i klasselokalet.docx
I skal læse om, hvordan bakterier kan opnå antibiotikaresistens. Figur 6 skal kunne forklares. Bakterier, vira og antibiotikaresistens - Biotech Academy
Arbejdsark - binær fission.docx
Her (gen)ses hvordan bakterier deler sig/vækster: Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi - Biotech Academy
Læs afsnittet om hvordan mikroorganismer vokser Den mikrobielle vækstkurve | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave,
Resistens hos patogener | Mikrobiologibogen
Genlæs dette afsnit, så I kan forklare ud fra figuren hvordan resistensgener mod antibiotika kan overføres. Overførsel af resistens | Mikrobiologibogen
04 Virus (B/A) | BioAktivator
Øvelse - Resistens hos bakterier.doc
Klassificering af virus (B/A) | BioAktivator
Hvordan resistens? Antibiotika og resistens - Biotech Academy - undervisningsmateriale
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
Hvordan fungerer nervesystemet?
Nervesystemet. Centralnervesystemet. Perifere nervesystem. Reflekser. Refleksbevægelse. Nervecellens opbygning. Nerveimpulsen. Aktionspotentialet. Synapsen. Transmitterstoffer. Hæmmende/fremmende signalering. Opbygningen af nervesystemet. Det autonome nervesystem. Det sensoriske nervesystem. Det sympatiske nervesystem. Det parasympatiske nervesystem. Det motoriske nervesystem. Energidrik og koffein.
Forsøg:
- Hudens sansereceptorer.
- Koffeins påvirkning
Artikel:
-
Videnskab.dk
: Hvor længe virker koffein?
Video:
- The Nervous System - CrashCourse Biology #26
- Hvilemembranpotentiale: Biostriben - Gymnasie - Neurologi - Biotech Academy
- Aktionspotenetiale: Biostriben - Gymnasie - Neurologi - Biotech Academy
- Signal ved aksonet: Axon Nervesignal: Hvad er Aktionspotentialet og dets Rolle? | Undervisningslokalet
- Signal ved synapse: Synapsens Nervesignal: Hvordan virker det? | Undervisningslokalet
- DR: Om energidrik: Er energidrik farligt?
- DR: Om energidrik: Sådan virker energidrik
Indhold
Kernestof:
Vi påbegynder nyt emne om rusmidler, og om hvordan rusmidler påvirker hos nervesystem. Læs derfor i biologibogen hjemmefra s. 19-23 (indtil nerveimpulsen).
Vi arbejder videre med, hvordan nervecellerne giver signal videre til hinanden i synapsen. Læs derfor s. 23-26.
Læs om reflekser s. 21, og forklar de fire forsøg ved at tegne dem forud for modulet. Tegningen indsættes i elevfeedback.
Øvelse - Hudens sansereceptorer.doc
The Nervous System - CrashCourse Biology #26
Hvordan modtages og videregives signaler? Læs s. 23-26 i Biologibogen. Hvad viser figuren her?
Arbejdsspørgsmål - nerveimpulsen.docx
Vigtigt at I læser side 23-26 i biologibogen for at kunne følge med i undervisningen. Hvad sker der i synapsen?
I skal læse om, hvordan koffein, som blandt andet findes i kaffe og energidrikke, påvirker nervesystemet på side 32-33 i biologibogen.
Øvelse - Koffeins påvirkning.docx
Jasmin: 3 energidrik + koffeinpiller
Er energidrik farligt?
Teoriafsnittet i øvelsesvejledningen læses grundigt forud for øvelsen. Øvelse - Koffeins påvirkning.docx
Neurologi Flashcards | Quizlet
Afsnit
Metode i naturvidenskab.pptx
Lektie: der øves på begreber fra forløbet Neurologi Flashcards | Quizlet
Biostriben - Gymnasie - Neurologi - Biotech Academy
Vi gennemgår figurerne fra sidst. Vi skal have helt styr på koffeins virkning. Figur A viser en normal nervecellen, figur B viser ved koffeinpåvirkning.
Selvevaluering: 35 Nervecellen (B/A) | BioAktivator
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Generne - opskriften på dig
Emner:
DNA. Det centrale dogme. Replikation. Proteinsyntese. Transkription. Translation. Karyotype. Autosomer. Kønskromosomer. Homologe og heterologe kromosomer. Kromosomtalsmutation. Kromosommutationer. Deletion. Duplikation. Inversion. Translokation. Genmutationer. Punktmutation. Længdemutation. Tavs mutation. Missense mutation. Nonsense mutation. Fænotype. Genotype. Gener og alleler.
Monogene egenskaber. Mendels 1.lov. Krydsningsskemaer. Stamtræsanalyser. Autosomal dominant. Autosomal recessiv. Genteknologiske undersøgelser. PCR-teknikken. Gelelektroforese. Evnen til at smage bitterstoffet PTC.
Enzymer. Protein. Aminosyrer. Rumlig struktur. Specifikt. Aktiv center. Cofaktor. Substrat. Produkt. Enzym-substratkompleks. Reaktionshastighed. Temperaturoptimum. Denatureret. pH-optimum. Katalase. Enzymatisk nedbrydning af alkohol. Hvor findes enzymer. Hvad anvendes enzymer til.
Forsøg:
- Mikroskopering af sæd
- Smagergen PTC
- Støbning af geler til elektroforese
- Gelelektroforese
- Proteinfoldning (med perler på snor)
- Evolutionsspil (fugl fanger biller – perleversion)
- Bromelin i ananas
- Laktase
Artikler:
-
Videnskab.dk
: Tre mutationer, der ændrede mennesket
-
Videnskab.dk
: Sådan fungerer evolution
Video:
- Eukaryoter og prokaryoters opbygning: Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi - Biotech Academy
- Mitose og meiose: Biostriben - Gymnasie - Mikrobiologi - Biotech Academy
- Mitose: Mitose: Hvad er det og hvordan fungerer det? | Undervisningslokalet
- Meiose: Meiose Forklaring | Undervisningslokalet
- Mutationer: Mutationer forklaret
- Proteinsyntese: protein synthesis
Indhold
Kernestof:
Vi skal arbejde med hvordan celler kan dele sig. Læs derfor dette afsnit. I skal fokuserer på forskellen på mitose og meiose. Kromosomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Mitosen i detaljer (C) | BioAktivator
Se på forhånd følgende videoer om mitose og meiose, og svar imens på følgende i elevfeedback:
Forskellen på meiosen hos mænd og kvinder: Meiose - reduktionsdeling | Genetikbogen B + A
Selvevaluering: 05 Celledelinger (C) | BioAktivator
Læs formål og teori sådan at du kan forklare, hvorfor vi skal lave denne øvelse, hvor vi undersøger sædceller. Forsøg med sæd.doc
Vigtigt at I kommer, så I kan fortælle om mutationer (forårsager downs syndrom og cystisk fribrose) til eksamen. Karyotype - et kort over kromosomerne
Kromosomtalsmutationer - opgave
Vi arbejder med, hvordan opskriften i vores gener bliver lavet om til et bestemt protein. Læs derfor følgende som lektie:
Øvelse - Støbning af geler til elektroforese.docx
Læs følgende sider:
Øvelse - Elektroforese PTC.docx
Genetiske grundbegreber Flashcards | Quizlet
Følgende sider er lektie:
Elektroforese.jpg
Hvordan kommer koderne i vores DNA til udtryk i os? Læs om proteinsyntese:
Genteknologiske undersøgelser + PCR-teknikken
http://biu.dk/IA/BIU/KAP8/Transskription/Transskription.html
Arbejdsark - proteinsyntesen.docx
DNA og proteinsyntesen Flashcards | Quizlet
Arbejdsark - proteinsyntesen (svar 2h Bi).docx
csm_061_Biokemi-Lok_iBog_8f7147e996.jpg
Karyotype - et kort over kromosomerne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Afsnit
Arbejdsark - Evolution.docx
Malenes datter er syg, så I skal arbejde selv med følgende arbejdsark: Arbejdsark - Evolution.docx . Der føres fravær ud fra uploadede besvarelser i elevfeedback.
Malenes datter er syg, så I skal arbejde selv med følgende spørgsmål til dagens lektie. Der registreres fravær ud fra uploadede besvarelser i elevfeedback. Arbejdsark - Enzymer.docx
Opsamling, birkemålerspil birkemålerspil, billespil, enzymer (øvelse i morgen)
Tre mutationer, der ændrede mennesket
Medbring besvarede spørgsmålsark - vi samler op.
Læs: Øvelse med enzymet bromelin i ananas Øvelse - Bromelin.doc
3.4.2 Aminosyrer
Vi snakker om eksamensspørgssmål.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Energi til arbejdet
Emner:
Kroppens organsystemer. Blodkredsløbet. Hjertets opbygning og funktion. Lungekredsløbet. Hjerteklapper. Kranspulsåren. Hjertets arbejdsevne. Puls og slagvolumen. Kroppens blodkarnet. Blodtryk. Lungernes opbygning og funktion.
Hurtige og langsomme carbohydrater. Blodsukkerregulering. Diabetes.
Konditions-træning.
Forsøg:
- Laktase
- Nedbrydning af stivelse
- Måling af blodtryk
- Dissektion af grisehjerte
- Mikroskopi af tyndtarm
- Blodglucosemåling
Video:
- Hjertet: Hjertet - opbygning og funktion (C) | BioAktivator
- Insulin og blodsukker: Forstå insulin og blodsukker | Undervisningslokalet
- Glukagon: Glukagon: Hvordan det Øger Blodsukkeret i Kroppen | Undervisningslokalet
- Glykæmisk indeks: Glykæmisk Indeks forklaret, hvad er det? og hvordan udregnes det?
Indhold
Kernestof:
Selvevaluering: 10 Enzymer (C) | BioAktivatorØvelse -
Læs på forhånd om hvad laktoseintolerans er:
Selvevaluering: 10 Enzymer (C) | BioAktivator
Selvevaluering: 18 Kroppens organsystemer (C) | BioAktivator
1.7 Kroppens organsystemer
Selvevaluering: 19 Kredsløbet (C) | BioAktivator
Læs om hvordan ilten kommer fra lungerne til blodet: 4.4 Lungernes opbygning og funktion
Gense følgende animationer om hjertet og kredsløbet: https://bioaktivator.systime.dk/?id=765#c3655
Øvelse - Dissektion af svinehjerte.docx
Hvad skal kroppen bruge ilt til? Læs herom: 4.2.1 Respiration
4.8 Konditionstræning
I skal arbejde med (afleveres i elevfeedback), hvordan kulhydrat, protein og fedt er opbygget.
Selvevaluering: 12 Næringsstoffer i føden (C)
Læs om hurtige og langsomme kulhydrater, og svar på følgende i elevfeedback: Hvilke type kulhydrater optages hhv. hurtigt og langsomt? 3.4 Hurtige og langsomme carbohydrater
PPT: PPT - energigivende stoffer.pptx
Hvilket enzym nedbryder stivelse og hvor i vores fordøjelsessystem finder vi det?
Tre videoer om blodsukkerregulering høres og tilhørende spørgsmål besvares. Se dokument. Besvarelserne uploades i elevfeedback. Arbejdsark - Blodsukkerregulering.docx
Følgende vejledning læses forud for forsøget: Øvelse - Blodglucose.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Repetition
Indhold
Kernestof:
Følgende læses forud for foredraget, så I er klædt på til at få mest muligt med derfra. Resistens hos patogener + Overførsel af resistens + Multiresistente bakterier
Hvad har I brug for at få repeteret?
3.5 Diabetes | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Biologi B, hf.docx
Fotosyntese: https://youtu.be/MaQUnnoKfVM
I forbereder minimum 3 figurer + tilhørende øvelse samt disposition til eksamensspørgssmål, som uploades i elevfeedback. Spørgsmålene gennemgås i små grupper på mandag. Eksamensspørgsmålene ses her Biologi B, hf.docx
Der holdes små oplæg om de respektive eksamensspørgsmål ud fra fordelingen fredag i det virtuelle modul:
Skabelon - Biologisk artikel.docx
Repetition.docx
Overblik over pensum fra MNM: Pensum Biologi B.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806138", "T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806138", "H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481806138" }