Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi B
|
Lærer(e)
|
Christina Lindeskov
|
Hold
|
2024 3b Bi (3b Bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Overdrevets økologi
Elevforsøg:
Kromatografi af plantepigmenter
Fotosynteseforsøg ved bobletælling ved forskellige lysintensiteter
Næringssaltes betydning for algevækst
Ekskursion til områder med forskellige naturpleje
Læsestoffet er kapitel 6 Overdrevenes økologi fra https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=189 samt øvelsesvejledninger til forsøget.
Husk også økologiforløbet fra 2.g, delen om Vegen å hænger godt sammen med algeforsøget og stofkredsløbene, og vi har også lavet et andet fotosynteseforsøg
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
A1: Blågrå pil- respiration og fotosyntese
|
28-08-2024
|
Rapport om fotosyntese ved bobletælling
|
13-09-2024
|
A2 Mono-og blandingskultur
|
05-12-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Anvendt bioteknologi og genetik
Elevforsøg:
2-gen-nedarvning i majs
Blodtypebestemmelse
Transformation af E. coli (pGLO)
Forsøg med bromelin i ananas
Læsestoffet er kapitel 4: Anvendt bioteknologi i https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=188
samt mitose og meiose fra https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=157 og https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=171#c479,
Blodtyper fra https://biologiiudvikling.ibog.nucleus.dk/?id=167
samt 2-genspaltning fra Kim Bruuns GymnasieBIOS bind 2, Gyldendal, 2008 (som pdf)
Derudover øvelsesvejledninger samt en powerpoint til pGLO-forsøget.
Husk også at tænke på genetik- og evolutionsforløbet fra 2.g
|
Indhold
|
Kernestof:
-
4. Anvendt bioteknologiBefolkningsvækst og fødevareproduktionDen grønne revolutionI forlængelse af økologiforløbet ser vi nu på fødevareproduktionen.
-
ProduktionsorganismerAlgerPlanterDomesticering og forædlingSimple genetiske egenskaber
-
MitoseMeiosePå c-niveau var der ikke krav om at kende de to typer celledeling mitose og meiose i detaljer. Det er der på B-niveau, hvorfor vi bruger et modul på dette, da meiosen er grundlaget for at forstå baggrunden for krydsningsskemaet. Hold øje
-
Fra Kim Bruun GymnasieBIOS 2 2008 Gyldendal togennedarvning.pdf
-
BlodtyperI dag skal vi lave blodtypebestemmelse på dem, der har lyst og arbejde med blodtypernes genetik. Læs lektien, læs øvelsesvejledningen og lav forarbejdedelen af den. Man kan hente hjælp i "The Blood Typing Game", hvis man gerne vil have det v
-
The Blood Typing Game - about blood groups, blood typing and blood transfusions
-
image.png
-
Kvantitative egenskaber er mere komplekseStart med at kigge tilbage på et selvvalgt eksempel på 1-gens- og 2-gensnedarvning (fra sidste eller forrige gang). Læs så lektien ovenfor og se, hvad man forstår ved kvantitative egenskaber og hvorfor deres n
-
Gensplejsning
-
Udvalgte afgrøder og deres anvendelseHvedens mange formerRisKassavaStart evt. med det sidste link, det er her, der er mest bioteknologi, figur 101 er vigtig at forstå! Tænk på figuren med det centrale dogme, som jeg udleverede sidst.Om embryo-redning
-
Arbejdsark 34 Gensplejsning.docx Arbejdsark 35 Udvikling af afgrøder ved genteknologi.docx
-
Vi skal se en film om CRISPRCan CRISPR cure Sickle-cell Disease?
-
CRISPR-cas9 .pptx
-
Fordele og ulemper med GMOCRISPR/Cas9 - et præcist genteknologisk redigeringsværktøj
-
Proteiner og enzymer (Biologi i fokus).pdf
-
I skal læse om proteiner og enzymer i vedhæftede pdf. Meget stof er kendt fra 2. g, så de tre første sider (69-71) kan I nøjes med at skimme. Læs side 72-73, 74-75 og 76-19 grundigt. De sidste 2 sider er stort set også kendte men indeholder alligevel
-
Læs også op på afsnittet om enzymer i pdf'en fra i onsdags. Det er side 73 samt side 76-79 og besvar spørgsmålene på arbejdsarket, hvis du ikke nåede det i onsdag. Særligt spørgsmål 2, 4, 5 og 6 er vigtige for at være godt forberedt til forsøget.Øvel
-
Vær sikker på at du kan forklare resultaterne af bromelinforsøget fra i fredags. Vi løber resultaterne igennem i dag af hensyn til dem, der ikke kunne være med til forsøget i fredags.Dernæst går vi til at arbejde lidt på at styrke majrapporten, som j
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Kroppen i arbejde
Elevforsøg:
Måling af puls og blodtryk
Måling af vitalkapacitet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kroppens organsystemer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgaveNu starter vi på et fysiologiforløb, som dækker blodkredsløb, lunger og hormonsystemet.Læs lektien og prøv dig selv i, hvad du kan huske om fordøjelse og forplantningssystemet fra 2.g.
-
Blodkredsløbet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgaveLungernes opbygning og funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Hjertets opbygning og funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgaveLungekredsløbet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgaveHjerteklapper | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgaveKranspulsåren og blodprop i hjertet | Biologi i udvikling C-niveau
-
Link til hjertets anatomi
-
Blodtryk | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgaveKonditionstræning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Anaerobt arbejde og træning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Respiration | Biologi i udvikling B-niveauGlykolyse | Biologi i udvikling B-niveauMitokondrier | Biologi i udvikling B-niveauCitratcyklus | Biologi i udvikling B-niveauElektrontransportkæden | Biologi i udvikling B-niveauJeg har lige smidt citratcykl
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Nervesystemet og rusmidler
Elevforsøg:
Nerveledningshastighed
Lateralitet (farver, ord, konfliktkort)
Forsøg med koffein som præstationsfremmende middel
Spirings- og vækstforsøg med karse og alkohol
Læsestof er kapitel 2 nervesystemet fra https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=187
Alkohols virkning på nervesystemet fra Jane Brinch: Hjernens kemi, Nucleus, 1998
Samt øvelsesvejledninger og supplerende artikler til det selvplanlagte forsøg med koffein.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Gruppeaflevering koffeinforsøg
|
19-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Immunforsvaret
Elevforsøg:
ELISA til at illustrere smittespredning
Læstestoffet er kapitel 3 Immunsystemet fra https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/?id=139 samt øvelsesvejledning til ELISA-forsøget.
Man kan med fordel tænke dette forløb i sammenhæng med mikrobiologiforløbet
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Arbejdsark 50 Immunforsvaret (det ydre og uspecifikke).docx Arbejdsarket er til brug i modulet, start selv uden mig.
-
3. Immunsystemet | Biologi i udvikling B-niveau
-
Immunforsvaret | Biologi i udvikling B-niveauStart med at prøve at repetere delen om det ydre og det uspecifikke forsvar, som I besvarede arbejdsspørgsmål til sidst. I modulet i dag vil vi repetere udvalgte figurer fra denne del. Det meste af modulet
-
Virus – en primitiv form for liv | Biologi i udvikling B-niveauInfluenza | Biologi i udvikling B-niveau
-
Repetér gerne hvad du ved om immunforsvaret, inden du læser den mere tekniske og detaljerede lektie. Den bygger nemlig på alt det, vi har gennemgået de sidste to gange:Husk at besvare spørgeskema, hvis du ikke allerede har gjort det
-
Arbejdsark 51 Det specifikke immunforsvar.docx
-
Antistoffers opbygning | Biologi i udvikling B-niveauGener koder for antistoffer | Biologi i udvikling B-niveauAntistof-switch fra IgM til IgG | Biologi i udvikling B-niveau
-
Start med at repetere fra sidst og se, om I selv kan forklare figur 44. Hav jeres viden om proteiner i baghovedet, når I læser om opbygningen af antistoffer.
-
Arbejdsark 48 Antistoffer.docx
-
Antistoffer som test-værktøj | Biologi i udvikling B-niveauELISA-test | Biologi i udvikling B-niveau
-
Start gerne med at repetere indholdet fra både fredag og mandag, det er godt at have i frisk erindring. I skal lave en ELISA test selv senere, så i dag skal vi have styr på metoden.
-
Powerpointen er til brug i modulet, så vi kan bevare overblikket over forsøget.
-
ELISA forsøg.pptx
-
elisaimmunoexplorerkit.pdf Læs side 4 og 5, så I ved, hvad der skal ske, og prøv meget gerne at tegne en skitse til for både en prøve der er positiv og en der er negativ. Hvordan er det lidt forskelligt fra jeres tegninger fra i onsdags?
-
ELISA 3b.xlsx Her ses forsøgsresultaterne. Hvor langt kan man komme i forhold til at opspore, hvor smitten kom fra?
-
Ubegribeligt | Den spanske syge | DR LYDI modulet skal I høre podcasten om den spanske syge, så medbring airpods eller lignende, så I kan tage podcasten med ud, hvis vejret er til det. Efterfølgende skal I prøve at besvare spørgsmålene i arbejdsarket
-
Vaccination | Biologi i udvikling B-niveauVaccination – træning af det specifikke immunforsvar | Biologi i udvikling B-niveauBørnevaccinationsprogrammet | Biologi i udvikling B-niveauHPV-vaccinen | Biologi i udvikling B-niveau
-
Vi samler op på podcasten I hørte sidst og udvalgte af de tilhørende spørgsmål
-
Arbejdsark 54 vacciner.docx
-
Hvis I har fattet interesse for podcasten ubegribeligt, er der lige kommet et afsnit om AIDSUbegribeligt | Aids | DR LYD
-
Hiv og aids | Biologi i udvikling B-niveauHiv og aids i tal | Biologi i udvikling B-niveauHiv’s opbygning | Biologi i udvikling B-niveauInfektion af en T-hjælpecelle | Biologi i udvikling B-niveauFra hiv-RNA til celle-DNA | Biologi i udvikling B-nive
-
Arbejdsark 55 HIV og AIDS.docx
-
Fra infektion til aids | Biologi i udvikling B-niveauProduktion af hiv-antistoffer – en sisyfos-opgave | Biologi i udvikling B-niveauKampen mod hiv og aids | Biologi i udvikling B-niveauForebyggelse og vaccine | Biologi i udvikling B-niveauBehandling
-
Arbejdsark 56 Behandling af HIV.docx
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Opgave om influenza
|
28-04-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
Mikrobiologi
Elevforsøg:
Kimfaldsforsøg i biologilokalet
Forsøg med antibiotika
Det læste stof i dette forløb er udover de to øvelsesvejledninger sammensat fra https://biologiiudvikling-b.ibog.nucleus.dk/
Hvor kap 5 og 5.1, 5.2 og 5.3 er læst, inden vi er gået videre til anden udgave af bogen
https://biologiiudvikling-b2.ibog.nucleus.dk/
hvor kapitel 7 er læst, dvs. alle afsnit undtagen afsnit 7.5.2 antivirale midler (som er læst under immunforsvaret)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
5. Mikrobiologi | Biologi i udvikling B-niveau5.1 Mikrobiologi – et historisk overblik | Biologi i udvikling B-niveau5.1.1 Barselsfeber og håndhygiejne | Biologi i udvikling B-niveau5.1.2 Pasteurisering, kimfald og vaccination | Biologi i udvikling B
-
Læs side 145-150 i det udleverede kompendium, som også er vedhæftet som pdf.Mikrobiologi fra Biologi i udvikling B anden udgave.pdf
-
Arbejdsark 57 Mikrobiel vækst.docx
-
Her kan I se linket til 2. udgave af bogen, som kompendiet er kopieret fra. I skal selv klikke jer videre til de enkelte afsnit i kapitlet.7. Mikrobiologi | TEXT
-
Læs side 151-155 i kompendiet (se evt. sidste modul, ned til overskriften infektioner) og lav arbejdsarket fra i onsdags færdigt, så I er klar til at gennemgå punkt 5-8 efter fremlæggelserne.
-
Arbejdsark 58 Probiotika.docx
-
Læs side 155 nederst til side 162 nederst i kompendiet
-
Arbejdsark 59 Infektioner.docx
-
Læs side 162-163 i kompendiet (ned til antivirale midler, som vi har berørt i forløbet om immunforsvaret) og vejledningen til et antibiotikaforsøg, som vi laver i modulet.
-
Øvelse 30 Antibiotikas virkning på bakterier.docx
-
Arbejdsark 60 Antibiotika.docx
-
Læs side 164-166 i kompendiet.Vi skal afslutte forsøg med antibiotika
-
Hav færdiggjort arbejdsarkets spørgsmål 5-7 fra i onsdags og hav overvejet, om der er andre emner end DNA, nervesystem og overdrev, som I gerne vil repetere i næste uge.
-
Arbejdsark 61 Resistens.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481919217",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481919217",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64481919217"
}