Holdet 2024 3g MA/2 A - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Matematik A
Lærer(e) Maj-Britt Boll Jensen
Hold 2024 3g MA/2 A (3g MA/2)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Opsamling på B-niveau og mere differentialregning
Titel 2 Intergralregning
Titel 3 Normalfordelingen
Titel 4 Differentialligninger
Titel 5 Forberedelsemateriale
Titel 6 Vektorfunktioner
Titel 7 Funktioner af to variable
Titel 8 Repetition
Titel 9 Tilladte hjemmesider til eksamen

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Opsamling på B-niveau og mere differentialregning

Forløbet er en opsamling på B-niveau og indeholder desuden tilføjelser af A-niveaustof til emnet om differentialregning.

- Anvendelse af nulreglen.
- Harmoniske svingninger, herunder begreberne amplitude, svingningstid/periode, frekvens og faseforskydning.
- Differentiation af en sammensat funktion med ikke-lineær indre (kædereglen).
- Bevis for produktreglen.

Materiale:
Madsen, m.fl., "plus B til A stx", Systime iBog, kap. 2.1, 3.1. og 3.4.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Skrive
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Intergralregning

Forløbet dækker ubestemte og bestemte integraler.

Integrationsprøven
Regneregler for ubestemte og bestemte integraler, inkl. beviser
Stamfunktion gennem et bestemt punkt
Integration ved substitution med og uden grænser, inkl. beviser
Bevis for, at arealfunktionen A(x) er en stamfunktion til f
Arealberegninger over/under x-aksen og mellem grafer, ekskl. beviser
Omdrejningslegeme, inkl. bevis
Kurvelængde, inkl. bevis

Materiale:
- Madsen, Bjarke Møller, m.fl., "plus B til A stx", Systime A/S (iBog), kap. 4.1 (intro+4.1.2),  4.2.1, 4.2.3, 4.2.4 (minus bevis), 4.3.
- Madsen, Adam Lund, m.fl., "Mat B til A stx", Systime A/S (iBog), kap. 4.2 og 4.5.
- Carstensen, Frandsen, Lorenzen og Madsen, "Mat A3 stx", Forfatterne og Systime, kap. 2.2
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Normalfordelingen


Normale og exceptionelle udfald.
Formler og grafer for tæthedsfunktion og fordelingsfunktion i standardnormalfordelingen og for en normalfordelt stokastisk variabel givet ved middelværdi og spredning.
Normalfordelingsplot/QQ-plot i TI-Nspire til at afgøre, om et datasæt eller residualer er normalfordelte.
Generelt om inverse funktioner, samt bevis for at grafen for den inverse funktion til fordelingsfunktionen for standardnormalfordelingen er en ret linje.
Konfidensinterval for hældningskoefficient.
Sammenhæng mellem fordelingsfunktionen for standardnormalfordelingen og for en generel normalfordelt stokastisk variabel, inkl. bevis.

Materiale:
- Madsen, Bjarke Møller, m.fl., "plus B til A stx", Systime A/S (iBog), kap. 1
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Differentialligninger

Forløb om differentialligninger, herunder løsningskurver, tangent til løsningskurve, linjeelementer/hældningsfelt, og opstilling af differentialligninger.

Bestemmelse af fuldstændig løsning til:
y' = ky  (proportional differentialligning)  - inkl. bevis
y' = b - ay  (forskudt eksponentiel vækst)  -  inkl. bevis
y' = ay(M - y) og  y' = y(b - ay)  (logistisk vækst) - inkl. bevis
y' + a(x)y = b(x)   (Panserformlen) - inkl. bevis for entydighed

Bestemmelse af partikulære løsninger ud fra begyndelsesbetingelse, samt metoden separation af de variable.

Forløbet er afrundet med en skriftlig test.

Materiale:
- Carstensen, m.fl., "MAT B til A stx", Systime-ibog, afsnit 7.7. https://matstxba.systime.dk/?id=c4961&L=0
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Forberedelsemateriale

Eleverne får stillet fire moduler (6 timer) til rådighed til at sætte sig ind i og arbejde med årets forberedelsesmateriale i sandsynlighedsregning.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Projektarbejde
Titel 6 Vektorfunktioner

Forløbet indeholder

- Parameterfremstilling for en vektorfunktion, koordinatfunktioner og banekurve/parameterkurve.
- Vektorfunktion, hvis banekurve er en cirkel.
- Skæringspunkter med koordinatakser og dobbeltpunkt.
- Hastighedsvektor, fart og accelerationsvektor.
- Tangent til banekurve i givet punkt, samt vandrette og lodrette tangenter.

Materiale:
Carstensen, m.fl., "MAT B til A stx", Systime-ibog, kap. 6.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Funktioner af to variable

Forløbet introducerer følgende begreber og tilhørende metoder:

- Niveaukurve
- Snitfunktion og snitkurve
- Partielle afledede og gradient
- Tangentplan
- Stationært punkt, herunder lokalt maksimum, lokalt minimum og saddelpunkt

Materiale:
Carstensen, m.fl., "MAT B til A stx", Systime-ibog, kap. 7.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Repetition

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Skrive
  • Diskutere
  • Projektarbejde
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
Titel 9 Tilladte hjemmesider til eksamen

- Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard, "plus B til A stx (Læreplan 2017)", Forfatterne og Systime.
- Madsen, Adam Lund, m.fl., "Mat B til A stx", Systime
- Carstensen, Frandsen, Lorenzen og Madsen, "Mat A3 stx", Forfatterne og Systime
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer