Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik A
|
Lærer(e)
|
Maj-Britt Boll Jensen
|
Hold
|
2024 3g MA/2 A (3g MA/2)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Opsamling på B-niveau og mere differentialregning
Forløbet er en opsamling på B-niveau og indeholder desuden tilføjelser af A-niveaustof til emnet om differentialregning.
- Anvendelse af nulreglen.
- Harmoniske svingninger, herunder begreberne amplitude, svingningstid/periode, frekvens og faseforskydning.
- Differentiation af en sammensat funktion med ikke-lineær indre (kædereglen).
- Bevis for produktreglen.
Materiale:
Madsen, m.fl., "plus B til A stx", Systime iBog, kap. 2.1, 3.1. og 3.4.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
4 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Skrive
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Intergralregning
Forløbet dækker ubestemte og bestemte integraler.
Integrationsprøven
Regneregler for ubestemte og bestemte integraler, inkl. beviser
Stamfunktion gennem et bestemt punkt
Integration ved substitution med og uden grænser, inkl. beviser
Bevis for, at arealfunktionen A(x) er en stamfunktion til f
Arealberegninger over/under x-aksen og mellem grafer, ekskl. beviser
Omdrejningslegeme, inkl. bevis
Kurvelængde, inkl. bevis
Materiale:
- Madsen, Bjarke Møller, m.fl., "plus B til A stx", Systime A/S (iBog), kap. 4.1 (intro+4.1.2), 4.2.1, 4.2.3, 4.2.4 (minus bevis), 4.3.
- Madsen, Adam Lund, m.fl., "Mat B til A stx", Systime A/S (iBog), kap. 4.2 og 4.5.
- Carstensen, Frandsen, Lorenzen og Madsen, "Mat A3 stx", Forfatterne og Systime, kap. 2.2
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Normalfordelingen
Normale og exceptionelle udfald.
Formler og grafer for tæthedsfunktion og fordelingsfunktion i standardnormalfordelingen og for en normalfordelt stokastisk variabel givet ved middelværdi og spredning.
Normalfordelingsplot/QQ-plot i TI-Nspire til at afgøre, om et datasæt eller residualer er normalfordelte.
Generelt om inverse funktioner, samt bevis for at grafen for den inverse funktion til fordelingsfunktionen for standardnormalfordelingen er en ret linje.
Konfidensinterval for hældningskoefficient.
Sammenhæng mellem fordelingsfunktionen for standardnormalfordelingen og for en generel normalfordelt stokastisk variabel, inkl. bevis.
Materiale:
- Madsen, Bjarke Møller, m.fl., "plus B til A stx", Systime A/S (iBog), kap. 1
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Differentialligninger
Forløb om differentialligninger, herunder løsningskurver, tangent til løsningskurve, linjeelementer/hældningsfelt, og opstilling af differentialligninger.
Bestemmelse af fuldstændig løsning til:
y' = ky (proportional differentialligning) - inkl. bevis
y' = b - ay (forskudt eksponentiel vækst) - inkl. bevis
y' = ay(M - y) og y' = y(b - ay) (logistisk vækst) - inkl. bevis
y' + a(x)y = b(x) (Panserformlen) - inkl. bevis for entydighed
Bestemmelse af partikulære løsninger ud fra begyndelsesbetingelse, samt metoden separation af de variable.
Forløbet er afrundet med en skriftlig test.
Materiale:
- Carstensen, m.fl., "MAT B til A stx", Systime-ibog, afsnit 7.7. https://matstxba.systime.dk/?id=c4961&L=0
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Forberedelsemateriale
Eleverne får stillet fire moduler (6 timer) til rådighed til at sætte sig ind i og arbejde med årets forberedelsesmateriale i sandsynlighedsregning.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Projektarbejde
|
Titel
6
|
Vektorfunktioner
Forløbet indeholder
- Parameterfremstilling for en vektorfunktion, koordinatfunktioner og banekurve/parameterkurve.
- Vektorfunktion, hvis banekurve er en cirkel.
- Skæringspunkter med koordinatakser og dobbeltpunkt.
- Hastighedsvektor, fart og accelerationsvektor.
- Tangent til banekurve i givet punkt, samt vandrette og lodrette tangenter.
Materiale:
Carstensen, m.fl., "MAT B til A stx", Systime-ibog, kap. 6.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Funktioner af to variable
Forløbet introducerer følgende begreber og tilhørende metoder:
- Niveaukurve
- Snitfunktion og snitkurve
- Partielle afledede og gradient
- Tangentplan
- Stationært punkt, herunder lokalt maksimum, lokalt minimum og saddelpunkt
Materiale:
Carstensen, m.fl., "MAT B til A stx", Systime-ibog, kap. 7.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Repetition
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Skrive
- Diskutere
- Projektarbejde
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
9
|
Tilladte hjemmesider til eksamen
- Dalby, Madsen, Overgaard og Studsgaard, "plus B til A stx (Læreplan 2017)", Forfatterne og Systime.
- Madsen, Adam Lund, m.fl., "Mat B til A stx", Systime
- Carstensen, Frandsen, Lorenzen og Madsen, "Mat A3 stx", Forfatterne og Systime
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514115279",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514115279",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d64514115279"
}