Holdet 2024 bk/1 - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Ane Charlotte Skou Sølvsten
Hold 2024 bk/1 (1g bk/1)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - KUNST OG LEG
Titel 2 Dyr og det dyriske i kunsten
Titel 3 STOF
Titel 4 STEAM
Titel 5 Intermezzo - ARoS
Titel 6 Eksamensprojekt
Titel 7 With a View

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - KUNST OG LEG

Grundforløbet i Billedkunst hedder KUNST OG LEG, fordi eleverne i forløbet gerne skal opleve, at man kan forene Teori, Analyse og Praksis ud fra varierende indfaldsvinkler og med undersøgende og eksperimenterende tilgange.

Forløbet består af 10x90 minutter, hvor grundstrukturen er skabt gennem et fokus på kunst set i 2-dimensionale værker og kunst set i 3-dimensionale værker inspireret af analyseafsnit i elevernes grundbog; Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk

Formålet med forløbet er således også, at eleverne opnår et kendskab til fagbegreber, som de kan anvende i tilknytning til forløb efter grundforløbet.

Teori:
Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk. Heri kapitlet "Værktøjer", afsnit B1 og B2 (eleverne har denne i-bog som grundbog).

https://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/begreber/semiotisk-billedlaesning

Oversigt over modulindhold i overskrifter:
Introduktion
1) Semiotik

Billeder i flade
2) Komposition
3) Farve
4) Lys
5) RUM

3-dimensionalitet
6) Fremstillingsteknikker
7) Skulpturens materiale, overflade og farve
8) Skulpturens detaljering, komposition og synsvinkel
9) Skulpturens bevægelse,volumen-rum-relation, beskuerinddragelse
10) Skulpturens massivitet, helhed og sokkel  

I grundforløbet er der en vekselvirkning imellem præsentation af teori og relevante fagbegreber, analytiske greb og udførsel af visualiseringsøvelser. Til hvert modul er der en særskilt visualiseringsøvelse.

Eleverne bliver i grundforløbet introduceret for arbejdet med portfolio, som består af en værkmappe og en individuel mappe i OneNote.
Indhold
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Dyr og det dyriske i kunsten

Forløbet er lavet med inspiration fra udstillingen "Dyr i kunsten" på kunstmuseet ARKEN. Eleverne undersøger hvordan dyr er gengivet som enten udyr eller cute i kunsten samt hvordan den menneskelige adfærd kan forekomme dyrisk.

Eleverne arbejder med to visualiseringsøvelser:
Kattememe: "Katten bliver ofte brugt i memes. Hvordan kan du kreere et meme med katten som motiv, hvor du understreger enten begrebet cuteness eller udyret?"

Dyreværk eller dyrisk værk: "Hvordan kan du skabe et værk, der arbejder med et af følgende felter: dyrets cuteness, udyret eller den dyriske adfærd?".
Her arbejder eleverne med skitser af deres projekter, afsøgning af inspiration, vurdering af materiale- og teknikbehov mv.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 STOF

Eleverne deltager i Kørners Kunstkonkurrence 2024-2025 under temaet STOF.

Materialet er udarbejdet af Billedkunst- og Designlærerforeningen, Bonnie Bay Andersen og Line Højgaard Porse.  
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 STEAM

I forløbet STEAM har eleverne i virkeligheden medvirket i et større tværfagligt projekt, idet STEAM som forkortelse refererer til Science, Technology, Engineering, Art and Mathematic - en tværfaglighed som er ved at blive afprøvet på 10 gymnasier, der i alt samarbejder med 8 kunstmuseer. Det overordnede fokus er, hvordan man kan arbejde med naturvidenskabelige metoder og greb i kunsten, og hvordan kunsten kan bidrage til forståelse af naturvidenskab.

Udgangspunktet for STEAM på Holstebro Gymnasium og HF er, at eleverne har besøgt Holstebro Kunstmuseum, som er den faste samarbejdspartner - både i projektet særskilt og i det hele taget. Med fokus på metoder fra udvalgte naturvidenskabelige fag havde vi sammen med kunstmuseet valgt, at eleverne skulle opleve John Olsens "Undrekammer" - en stor installation hvor mange objekter, naturmaterialer, artificielle greb mv. er udstillet. Eleverne traf formidlingschefen Katrine Sofie Møller Jepsen, som formidlede kunstneren, hans virke og øvrige værker af John Olsen.

Derefter har eleverne arbejdet undersøgende med tre forskellige naturvidenskabelige metoder, som er omsat til forskellige visualiseringsøvelser, der tilsammen bliver variationer over John Olsens "Undrekammer".

Supplerende information:
I foråret skal alle skolens fire stx-hold arbejde med det samme forløb, hvorefter resultaterne skal udstilles på Holstebro Kunstmuseum.

Teori:
Tre metodeark udarbejdet af naturvidenskabelige kolleger:
1) Dehydrering
2) Mineraler
3) Forbrænding

Derudover inspiration fra grundbogen (i-bogen "Kunstens stemmer") - i forhold til analysegreb (se grundforløbet).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Intermezzo - ARoS

Heldagsekskursion til ARoS, Aarhus, hvor vi har fokus på samtidskunst. Eleverne kommer med på en omvisning med fokus samtidskunst generelt.

Under ekskursionen arbejder eleverne med et arbejdsark, som sikrer, at de kommer omkring museets mange udstillinger.

Ekskursionen sluttes af med en tur omkring Aarhus Ø, hvor eksempler på den nyeste arkitektur opleves og fotograferes.
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 3 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Eksamensprojekt

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 With a View

I forløbet With a View har eleverne arbejdet med problemstillingen: Hvordan kan man kreere et værk, der har rum som omdrejningspunkt?

Teoretisk inspiration:
- Relationel æstetik
- Anne Ring Petersens fire kriterier for installationskunst
- Rosalind Krauss' begrebsliggørelse af kunst i et udvidet felt.

Eleverne undersøger forskellige blik på verden gennem kunst og værkskabelse ud fra problemstillingen. De arbejder med skitser af deres projekter, afsøgning af inspiration, vurdering af materiale- og teknikbehov, mv.

Eleverne har desuden arbejdet i grupper om en lille kreativ arkitekturøvelse, ligesom de er blevet præsenteret for indfaldsvinkler til arkitekturanalyse og nedslag i arkitekturhistorien.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer