Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
Lærer(e)
|
Ane Charlotte Skou Sølvsten
|
Hold
|
2024 bk/3 (1g bk/3)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
1) Kunst og leg
Det første forløb i Billedkunst hedder KUNST OG LEG, fordi eleverne i forløbet gerne skal opleve, at man kan forene Teori, Analyse og Praksis ud fra varierende indfaldsvinkler + problemstillinger og med undersøgende og eksperimenterende tilgange.
Forløbet består af 10x90 minutter, hvor grundstrukturen er skabt gennem et fokus på kunst set i 2-dimensionale værker og kunst set i 3-dimensionale værker inspireret af analyseafsnit i elevernes grundbog; Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk
Formålet med forløbet er således også, at eleverne opnår et kendskab til fagbegreber, som de kan anvende i tilknytning til forløb efter det første introducerende forløb.
Teori:
Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk. Heri kapitlet "Værktøjer", afsnit B1 og B2 (eleverne har denne i-bog som grundbog).
https://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/begreber/semiotisk-billedlaesning
Oversigt over indfaldsvinkler i forløbet:
Introduktion
1) Semiotik
Billeder i flade
2) Komposition
3) Farve
4) Lys
5) Rum
3-dimensionalitet
6) Fremstillingsteknikker
7) Skulpturens materiale, overflade og farve
8) Skulpturens detaljering, komposition og synsvinkel
9) Skulpturens bevægelse,volumen-rum-relation, beskuerinddragelse
10) Skulpturens massivitet, helhed og sokkel
I det introducerende forløb er der en vekselvirkning imellem præsentation af teori og relevante fagbegreber, analytiske greb og udførsel af visualiseringsøvelser. Til hver indfaldsvinkel er der en særskilt visualiseringsøvelse.
Eleverne bliver i forløbet introduceret for arbejdet med portfolio, som består af en værkmappe og en individuel mappe i OneNote.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
2) Dyr og det dyriske
Forløbet er lavet med inspiration fra udstillingen DYR I KUNSTEN på kunstmuseet ARKEN. Eleverne undersøger, hvordan dyr er gengivet som dyr, udyr eller tilføjet cuteness i kunst, samt hvordan den menneskelige adfærd kan forekomme dyrisk.
Eleverne arbejder med to visuelle projekter:
1. Kattememe - en kort visualiseringsøvelse:
"Katten bliver ofte brugt i memes. Hvordan kan du kreere et meme med katten som motiv, hvor du understreger enten begrebet cuteness eller udyret?"
2. Dyr og værk og/eller dyrisk værk.
Problemstilling:
"Hvordan kan du skabe et værk, der arbejder med et af følgende felter: dyret, dyrets cuteness, udyret eller den dyriske adfærd?"
Eleverne arbejder med skitser af deres projekter, afsøgning af inspiration, vurdering af materiale- og teknikbehov mv.
Teori:
Inspiration fra ARKENS katalog til særudstillingen DYR I KUNSTEN, 2020 med udvalgte værker præsenteret i en PowerPoint-præsentation.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
3) Intermezzo: ARoS - heldagsekskursion
Heldagsekskursion til ARoS, Aarhus, hvor vi har fokus på samtidskunst. Eleverne kommer med på en omvisning med fokus samtidskunst generelt.
Under ekskursionen arbejder eleverne med et arbejdsark, som sikrer, at de kommer omkring museets mange udstillinger.
Ekskursionen sluttes af med en tur omkring Aarhus Ø, hvor eksempler på den nyeste arkitektur opleves og fotograferes.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
4) STEAM
I forløbet STEAM har eleverne i virkeligheden medvirket i et større tværfagligt projekt, idet STEAM som forkortelse refererer til Science, Technology, Engineering, Art and Mathematic - en tværfaglighed som er ved at blive afprøvet på 10 gymnasier, der i alt samarbejder med 8 kunstmuseer. Det overordnede fokus er, hvordan man kan arbejde med naturvidenskabelige metoder og greb i kunsten, og hvordan kunsten kan bidrage til forståelse af naturvidenskab.
Udgangspunktet for STEAM på Holstebro Gymnasium og HF er, at eleverne har besøgt Holstebro Kunstmuseum, som er den faste samarbejdspartner - både i projektet særskilt og i det hele taget. Med fokus på metoder fra udvalgte naturvidenskabelige fag havde vi sammen med kunstmuseet valgt, at eleverne skulle opleve John Olsens "Undrekammer" - en stor installation hvor mange objekter, naturmaterialer, artificielle greb mv. er udstillet. Eleverne traf formidlingschefen Katrine Sofie Møller Jepsen, som formidlede kunstneren, hans virke og øvrige værker af John Olsen.
Derefter har eleverne arbejdet undersøgende med tre forskellige naturvidenskabelige metoder, som er omsat til forskellige visualiseringsøvelser, der tilsammen bliver variationer over John Olsens "Undrekammer".
Supplerende information:
I foråret skal alle skolens fire stx-hold arbejde med det samme forløb, hvorefter resultaterne skal udstilles på Holstebro Kunstmuseum.
Teori:
Tre metodeark udarbejdet af naturvidenskabelige kolleger:
1) Dehydrering
2) Mineraler
3) Forbrænding
Derudover inspiration fra grundbogen (i-bogen "Kunstens stemmer") - i forhold til analysegreb (se grundforløbet).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
5) Intermezzo: Et landskab i januar 2025
Eleverne skal løse en virtuel opgave selvstændigt
Kopi af beskrivelse her:
"Et landskab i januar 2025"
I dette modul skal du arbejde selvstændigt og individuelt med følgende opgave:
1.
Tænk over, hvordan du vil skabe et værk med titlen Et landskab i januar 2025.
2.
Find et landskab, og tag en fotoserie (minimum 3 billeder), som belyser titlen – du må vælge alle tider på døgnet, når blot du kan transformere dine fotos til et nyt udtryk.
OBS: Et landskab skal ses som et naturområde, hvor der ikke er en masse forstyrrende kulturelementer (huse, biler, veje, græsplæner mv.).
3.
Transformér dine fotos til et nyt udtryk ved at tegne, male, lave en skulptur, skabe en video, skabe en stop-motion-film, redigere dine fotos mv. – du må selv vælge udtrykket.
4.
Brug 90 minutter på at skabe selve værket!
5.
Skriv efterfølgende refleksioner over processen i din OneNote under en ny side, som du giver titlen "Et landskab i januar 2025".
• Er der en særlig stemning, handling, sanselighed eller andet, du haft fokus på i dit værk? Har din metode og dit medie (foto, video, tegning, skulptur…) været med til at fremhæve dette? Hvis ja, hvordan?
• Kan man tale om, at du har arbejdet med kontraster, farver, taktilitet…? Anvend relevante fagbegreber fra billed- og skulpturanalyse, som vi havde i grundforløbet.
OBS: Denne del af opgaven skal du se som lektie.
6.
Upload dine resultater i OneNote, så du undgår fravær…
God fornøjelse…
NB: Eleverne fik - som inspiration udleveret følgende værk:
Christian David Gebauer: "Vinterlandskab efter Naturen med Brabrand Kirke, som ligger omtrent 1 Mil vest for Aarhus, med Præstegaard og Have", 1831. Olie på lærred, 60x95 cm. ARoS, Aarhus Kunstmuseum.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
1 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
6) STOF - eksamensprojekt
Eleverne har arbejdet med oplægget (PDF-fil), der er rettet mod dette års Kørners Kunstkonkurrence, som er udarbejdet af Billedkunst- og Designlærerforeningen. Eleverne har derudover fået indblik i tre supplerende udvalgte vinkler, som de selvstændigt har skullet vælge et fokus fra:
1) Line Højgaard Porse og Bonnie Bay Andersen (2021). TAP. "Det magiske" (s. 92-98).
2) Line Højgaard Porse og Bonnie Bay Andersen (2021). TAP. "Drømme" (s. 100-106).
3) Line Højgaard Porse og Bonnie Bay Andersen (2021). TAP. "Æstetik" (s. 257-262).
Temaet i dette års eksamensprojekt er STOF - på baggrund af temaet og den udvalgte teori har eleverne forholdt sig til følgende problemstilling:
Hvordan kan man arbejde undersøgende i udarbejdelsen af et værk, der på en eller anden vis forholder sig til temaet STOF?
Eleverne udarbejdede individuelt - som et led i afklaringsprocessen - et kreativt MindMap, som de tog udgangspunkt i.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65225048255",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65225048255",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65225048255"
}