Holdet 2024 1g/dr - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Dramatik C
Lærer(e) Mai Pedersen, Stine Nielsen
Hold 2024 1g/dr (1g dr)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 skuespillerens værktøjer
Titel 2 græsk teater
Titel 3 Commedia Dell Arte
Titel 4 Performance teater
Titel 5 Naturalismen
Titel 6 Moderne teater
Titel 7 eksamensprojekt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 skuespillerens værktøjer

vi arbejder ud fra Jens Arentzens bog "Skuespillerens værktøjer" (Frydenlund, 2006) og set første kapitel på DVD lavet over en af hans workshops. Derudover har eleverne fået udleveret fra side 8-23 fra ”dramatik en grundbog” (se evt. vedhæftede dokumenter)
Fokus har ligget på:
Diverse grundlæggende kernebegreber
Diverse virkemidler: bevægelseskvaliteter, variation i udtryk,
De 3 niveauer for en skuespiller
Spænding, modstand, konflikter og time-lock
Kongens fald eller Askepot?
De 3 rum/blikretninger
Karakter/type definitioner
Status.
derudover har vi arbejdet med den gode historie, hvad er den og hvordan kan den formidles.
Arbejdet har bestået i gennemgang af teori og uddybende øvelser hertil.
Miniprojekt: ”Fool for Love” uddrag. Med 3 forskellige statusser: May høj og Eddie Lav, May lav og Eddie høj, samt lige status.

ca. 8 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 græsk teater

vi arbejder ud fra "Klar Scene" om det græske teater.
fokus har ligget på at den basale teori omkring oprindelse, scenografi, aristoteles model osv (det der er nævnt i bogen) er blevet forstået og forklaret.
Der er set 2 korte klip fra filmen "herkules" (disney) for at visualisere korets funktion.
Kort øvelse med masker – fokus på kropssprog.

ca. 4 sider
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Commedia Dell Arte

Vi arbejder ud fra "Klar Scene"
Vi har set forskellige videoer, som kommer rundt i Commedia dell'Arte og trækker tråde til i dag.
Eleverne har arbejdet med at genkende karaktererne i film/serier fra nutiden.
Vi har arbejdet med kropssprog og selvsikkerhed i at stå på scenen.

Eleverne har arbejdet med "Tandudtrækningen" som et lille projekt.

Ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Performance teater

Vi arbejder med performance teater, og ser et uddrag af forestillingen "Snehvides Billede".

Under arbejdet læser eleverne om performance og vi diskutere desuden om "hvad kunst er".

Eleverne skal lave et mini projekt i performance teater, ud fra givne temaer og restriktioner.


ca. 8 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 6,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Naturalismen

Vi arbejder primært ud fra "klar scene" om naturalismen.

Derudover arbejder vi lidt med stillisering, i forbindelse med at vi ser 3 forskellige udgaver af "et dukkehjem" .

Eleverne har fokuseret på arbejdet med skuespilleren og indlevelse i rollen. ( f.eks. den varme stol og undertekst) med  fokus Stanislavskij og hans system.


Eleverne har lavet miniprojekter over nultekster.


ca. 12 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Moderne teater

Vi arbejder med moderne teater.

Vi har i forløbet set: Torben Toben (på film) og "hverdagens granatchok" (om Line knutzon og tilblivelsen af Torben Toben)

Teoretisk gennemgang af moderne teater. Med afstikker ift. hvor det har fundet inspiration fra f.eks.  absurd teater og commedia dell'arte.

Til slut har eleverne arbejdet med "Først blir man jo født" som praktisk projekt.


ca. 10 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 5,00 moduler
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer