Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Dramatik C
|
Lærer(e)
|
Mai Pedersen, Stine Nielsen
|
Hold
|
2024 1g/dr (1g dr)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
skuespillerens værktøjer
vi arbejder ud fra Jens Arentzens bog "Skuespillerens værktøjer" (Frydenlund, 2006) og set første kapitel på DVD lavet over en af hans workshops. Derudover har eleverne fået udleveret fra side 8-23 fra ”dramatik en grundbog” (se evt. vedhæftede dokumenter)
Fokus har ligget på:
Diverse grundlæggende kernebegreber
Diverse virkemidler: bevægelseskvaliteter, variation i udtryk,
De 3 niveauer for en skuespiller
Spænding, modstand, konflikter og time-lock
Kongens fald eller Askepot?
De 3 rum/blikretninger
Karakter/type definitioner
Status.
derudover har vi arbejdet med den gode historie, hvad er den og hvordan kan den formidles.
Arbejdet har bestået i gennemgang af teori og uddybende øvelser hertil.
Miniprojekt: ”Fool for Love” uddrag. Med 3 forskellige statusser: May høj og Eddie Lav, May lav og Eddie høj, samt lige status.
ca. 8 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
græsk teater
vi arbejder ud fra "Klar Scene" om det græske teater.
fokus har ligget på at den basale teori omkring oprindelse, scenografi, aristoteles model osv (det der er nævnt i bogen) er blevet forstået og forklaret.
Der er set 2 korte klip fra filmen "herkules" (disney) for at visualisere korets funktion.
Kort øvelse med masker – fokus på kropssprog.
ca. 4 sider
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Commedia Dell Arte
Vi arbejder ud fra "Klar Scene"
Vi har set forskellige videoer, som kommer rundt i Commedia dell'Arte og trækker tråde til i dag.
Eleverne har arbejdet med at genkende karaktererne i film/serier fra nutiden.
Vi har arbejdet med kropssprog og selvsikkerhed i at stå på scenen.
Eleverne har arbejdet med "Tandudtrækningen" som et lille projekt.
Ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Performance teater
Vi arbejder med performance teater, og ser et uddrag af forestillingen "Snehvides Billede".
Under arbejdet læser eleverne om performance og vi diskutere desuden om "hvad kunst er".
Eleverne skal lave et mini projekt i performance teater, ud fra givne temaer og restriktioner.
ca. 8 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Naturalismen
Vi arbejder primært ud fra "klar scene" om naturalismen.
Derudover arbejder vi lidt med stillisering, i forbindelse med at vi ser 3 forskellige udgaver af "et dukkehjem" .
Eleverne har fokuseret på arbejdet med skuespilleren og indlevelse i rollen. ( f.eks. den varme stol og undertekst) med fokus Stanislavskij og hans system.
Eleverne har lavet miniprojekter over nultekster.
ca. 12 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
7,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Moderne teater
Vi arbejder med moderne teater.
Vi har i forløbet set: Torben Toben (på film) og "hverdagens granatchok" (om Line knutzon og tilblivelsen af Torben Toben)
Teoretisk gennemgang af moderne teater. Med afstikker ift. hvor det har fundet inspiration fra f.eks. absurd teater og commedia dell'arte.
Til slut har eleverne arbejdet med "Først blir man jo født" som praktisk projekt.
ca. 10 sider
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
7
|
eksamensprojekt
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65225183687",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65225183687",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65225183687"
}