Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Oldtidskundskab C
|
Lærer(e)
|
Helle Brink
|
Hold
|
2024 ol/3b (3b ol)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Homer:Odysseen:Telemachos`Paideia
Homer: Odysseen: Telemachien: Telemachos`Paideia:
KERNESTOF: Homer: Odysseen ( v. O.S. Due): i alt = 1686 vers = 56 sider
(alt er læst statarisk)
1. sang vers 1- 444 (hele sangen)
3. sang vers 1- 497 (hele sangen)
4. sang vers 1- 295; 512-549 og 587-620
11. sang: vers174 -187; 387-466; 492-493 og 504-540 (på kanten til Hades: Odysseus taler med 3 afdøde: mor Antikleia, Agamemnon og Achilleus).
15.sang: vers 64-65; 86-91 og 156-159 (Telemachos` afsked med Menelaos).
16.sang: vers 240-321 ( bejlerdrabet planlægges).
22. sang: vers 87-114; 292-296; 354-374 og 457-479 ( bejlerdrabet).
24. sang: vers 505-515 og 526-545 ( kampen mod bejlernes slægter)
24. sang: vers 15-40; 93-97; 191-202 og 473-487 ( afdøde Agamemnon og Achilleus taler om den æreløse/ ærefulde død og om gode/dårlige hustruer).
(NB: 2.sang: kun læst som et grundigt handlingsoversigt med nedslag i enkelte centrale vers om Telemachos` paideia).
Fokus på eposgenrens form, sprog og virkemidler.
Fokus på paideia-formålet med Telemachien (sang 1-4) og også paideia-temaet i uddragene fra de efterfølgende sange. Altså: Odysseens paideia-formål generelt: hvilke værdier/antiværdier fremhæves i Odysseen?
Fokus på Telemachos` udvikling og dannelse ( paideia), far-søn-forholdet, forholdet til guderne, forholdet mellem skæbnen og eget ansvar og handlinger, slægtssamfundets normer og idealer, aristokratiets normer og idealer (især xenia) og pligten til hævndrab.
Fokus på de helte ( og "anti-helte") som Telemachos forventes at spejle sig selv i.
Og dermed fokus på Agamemnon/Aigisthos-mytens funktion som rød tråd i Telemachos` paideia ( pligten til hævndrab). Også Agamemnon/Aigisthos-myten i 11. og 24. sang ( den æreløse død).
PERSPEKTIV TEKST:
J. Brodsky: Til Telemachos ( lille digt, hvor Odysseus skriver til Telemachos. Her fremstår Odysseus hverken som helt eller et ideal for sin søn.
https://poemanalysis.com/joseph-brodsky/odysseus-to-telemachus/
Læst i Oldportalen (under genrer/forfattere/epos): linket "Epos" og linket "Kendetegn ved antikkens eposgenre":
https://oldportalen.systime.dk/?id=318
Egne PowerPoints og øvelser om episke virkemidler.
Egen fil om episke virkemidler.
Egen fil med myterne om Odysseus.
Egen fil med kort oversigt over hele Odysseen.
Egne 2 filer om myten om mordet på Agamemnon og om brug af denne myte.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
16,00 moduler
Dækker over:
16 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
2
|
Tragedien Ødipus Tyrannos
KERNESTOF:
Sofokles: ØDIPUS TYRANNOS ( Garff og Hjortsø; Gyldendal 1975/1993): side 7-95.
I alt = 53 sider (heraf 45 sider statarisk; korsangene er læst kursorisk - dog er 2.korsang s. 42-46 øv. læst statarisk).
Fokus på en "klassiker" ( "Ødipus Tyrannos") med ikon-status". Fokuspunkter: centrale og evigtgyldige problemstillinger: skæbne, skyld, ansvar, straf, identitet, selverkendelse, blindhed og indsigt, overmod, slægt, magt og magtesløshed.
Aristoteles tragediemodel: fokus på tragediens formmæssige årsag og formålsårsag. Aristoteles` fagudtryk og definitioner.
PERSPEKTIVERENDE MATERIALE:
"trailer" fra teateropførelse af Ødipus: Det Kgl. Teater (2016-17):
https://www.youtube.com/watch?v=Hf2MyV2Cdg4
"trailer" fra teateropførelse af Ødipus: Stratford Teatre Festival 2015:
https://www.youtube.com/watch?v=Sehlj5W9RgE
Fokus på moderne problemstillinger:
Hvordan (mis)bruger vi Sofokles` tragedie? Hvor meget det tilladt at ændre i en "klassiker"? Hvorfor ændrer /omformer vi ( i moderne teateropførelser) teksten og dermed fortolkningen af "Ødipus Tyrannos"?
Kan 2 samtidige teateropførelser lægge vægten på vidt forskellige temaer i "Ødipus Tyrannos"? Hvilket publikum henvender de 2 trailere sig til?
Kan vi læse de (moderne?) temaer og budskaber ind i "Ødipus Tyrannos", som vi selv synes?
Paideia: side 101-108 midt ( om drama).
Egne oversigter om Ødipusmyten, temaer, opbygningen af en tragedie.
Egen liste med drama-fagudtryk.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
9,00 moduler
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
3
|
Æneiden Trojas fald og pius Æneas
KERNESTOF:
Vergil: Æneiden ( v. O.S. Due, Centrum 1996):
2.sang ( vers 1-807 = 26,5 sider ) - Æneas beretter om Trojas fald
Hele sangen er læst statarisk
4. sang (vers 1- 705 = 23,5 sider) - Æneas` og Didos forhold og brud.
Hele sangen er læst kursorisk.
6. sang (vers 434-476 = 1,4 sider) - Æneas møder Dido i Dødsriget.
Læst kursorisk.
1. sang (vers 223-241 og 250-296 = 2 sider) - Jupiter afslører Skæbnen og Roms fremtid for Venus.
Læst kursorisk.
Fokus-punkter:
Flashback-formens betydning for det tragiske aspekt.
Det tragiske aspekt: ate, skæbnen, peripeti, anagnorisis.
De romerske dyder/værdier (især "pietas" og "officium" ).
Trojanske Aeneas som den romerske helt ( at påtage sig skæbnen/det rette/pligten).
Paideia aspektet: romerske værdier i Æneiden.
Intertekstualitet ( til Odysseen og Iliaden).
Politisk propaganda for Augustus ( med inddragelse af Ara Pacis Augustae - Altret for Den Augustæiske Fred og Prima Porta-skulpturen - se under "perspektiverende stof").
PERSPEKTIVERENDE STOF:
Eget materiale ( med fotos fra nettet) om Ara Pacis Augustae.
Eget materiale ( med fotos fra nettet) om Prima Porta statuen.
Altså: alter og statue som politisk propaganda - på linje med Æneiden.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
8,00 moduler
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Diskutere
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
4
|
Platon, Sokrates og paideia
KERNESTOF:
PLATON: HULEBILLEDET( i "Kend Dig Selv" - et Platon-udvalg side 163-170,v. J. Mejer og C.G. Tortzen, Gyldendal 2000) - ca. 10 sider.
Læst statarisk.
PLATON: uddrag fra "ALKIBIADES" ( i "Kend Dig Selv") - ca.20 sider.
afsnit 2-4 (s. 33 linje 2 - s. 36 ned,)
afsnit 6 (s. 40 linje 4 - s. 41 linje 31)
afsnit 15-18 (s. 56 linje 15 - s. 63 linje 25)
afsnit 27-28 (s. 78 linje 9 - s. 80 linje 11)
Læst kursorisk.
PERSPEKTIVERENDE tekster:
"Bekendtgørelse af lov om de gymnasiale uddannelser" , Kapitel 1 § 1
Aalborg Universitets præsentation ( 2 sider) af sidefag i "Anvendt Filosofi" ( på universitets hjemmeside under fag/sidefag)
Egne oversigter over Platon og Sokrates
Forløbets primære tematiske fokus:
Stræben efter erkendelse = selvindsigt og uddannelse = forudsætning for statsledelse.
Paideia (uddannelse) hos Platon/Sokrates: Hvad er det? Hvordan opnår man det? Og hvilket formål har det? Den filosofiske uddannelses praktiske aspekt ( faget politik til gavn for bystaten).
Fokus på Sokrates` ironi og demokrati-kritik.
Fokus på Platons dualisme, erkendelseslære, læren om væren, etik og dialog-metoden.
Fokus på Platons/Sokrates` brug af konkret formidling ( via lignelser, historiske personer).
Platon som forudsætningen for vores moderne debat om dannelse, uddannelse og karrierekompetencer.
Inddragelse af de 2 moderne perspektivtekster:
Lærer vi for samfundet eller for vores egen skyld eller for begge deles skyld? Er selvindsigt ( at kende sig selv) og filosofi en del af det moderne danske samfunds uddannelsespolitik ? Kan vi bruge Platon til noget konkret praktisk- også i vores karriere?
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
6,00 moduler
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Diskutere
- Selvrefleksion
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
Titel
5
|
arkitektur templer
Græske og romerske templer
KERNESTOF:
Græske templer:
Hera 1 templet ( i Poseidonia); Athene templet ( i Poseidonia); Aphaia templet (på Aegina); Hera 2 templet ( i Poseidonia); Concordia-templet ( i Akragas); Apollon templet ( i Bassai i Messenien); Hefaistos templet (i Athen); Templet i Segesta ( på Sicilien);
Romerske templer:
Portunus templet i Rom; Maison Carree i Nimes; Augustus/Livia templet i Vienne
Fokus på de 3 søjleordener og på forskellene mellem græske og romerske templer, tempelgrundplaner (de almindeligste), fagtekniske udtryk
Templets skønhed/æstetik/ venustas: tekniske finesser , proportioner og farver (polykromi).Templets funktion (utilitas).
Egne oversigter ( og fotos fra nettet)
suppleret med uddrag fra bogen: "Kunsten at se på monumenter - Fundamentet" ( Marie Kluge og Katja Holm, Systime 2022): side 28-42 ( om de 3 søjleordener og grundplaner) og side 54-58 (kapitlet: Metode til Monumentgennemgang/ Kunsten at Se).
PERSPEKTIVERENDE STOF:
Nyklassicismen:
(med fokus generelt på nyklassicismens politiske, alment-dannende, identitetsskabende og æstetiske årsager):
Vor Frue i Kbh., Neue Wache i Berlin, Børsen i Paris, British Museum, Det Hvide Hus, Athenaeum Club i London, Christiansborgs Slotskirke, Erichsens Palæ på Kongens Nytorv, Hercules Pavilionen i Kongens Have.
Egne filer om Nyklassicismen og polykromi.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
5,00 moduler
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Søge information
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Lærerstyret undervisning
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279918293",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279918293",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65279918293"
}