Holdet 2024 re/3y - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Lise Debel Christensen
Hold 2024 re/3y (3y re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Intro til religionsfaget + tilladte links
Titel 2 Etik (med fokus på aktiv dødshjælp)
Titel 3 Kristendom
Titel 4 Islam
Titel 5 Hinduisme
Titel 6 Repetition + eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Intro til religionsfaget + tilladte links

Faglige mål fra læreplanen:
Eleven skal kunne:
- anvende elementær religionsfaglig terminologi
- karakterisere og analysere forskelligartede materialer med anvendelse af religionsfaglige begreber
- demonstrere viden om fagets identitet og metoder.

Formålet med forløbet har været at tage udgangspunkt i elevernes forforståelse om religion og derfra introducere grundlæggende religionsvidenskabelig metode og fagbegreber.

GRUNDLÆGGENDE RELIGIONSVIDENSKABELIG METODE OG FAGBEGREBER som:
• at religion er en dynamisk størrelse og et mangesidigt historisk og menneskeligt fænomen
• indefra- og udefra-synsvinkel
• ritual
• tro
• minimalisme - maksimalisme (kulturreligiøs – troende)
• forskellige religionsdefinitioner, inkl. religionskritiske
• Ninian Smarts 7 dimensioner
• privilegeret talesituation
• religionsfænomenologi (religioners indhold)
• religionssociologi (religioners funktion)
• samfundstyper: førmoderne, moderne og senmoderne
• senmodernitet og religion
• intro til verdens religioner (modul 4)

KERNESTOF:
Som grundbog er brugt Grundbogen til Religion C, Madsen m.fl., systime, 2012, i-bog. Hvis ikke andet er anført, henviser links til denne bog.
Hvordan undersøger man religion: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=277
Religion i det senmoderne samfund: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=280
Fakta om religion i det senmoderne samfund: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=279
Hvad er religion? (LCs ppt; ret omfattende)
Samfundstyper og religion (LCs dok.)
Verdens religioner (se modulet d. 9.10.2024): Andreasen, Esben m.fl: Religion og Kultur - en grundbog (2.udg), Systime: side 31-37


SUPPLERENDE STOF:
Introøvelse om forforståelse af religion
Verdens religioner – en oversigt
Begrebsark

4 moduler

TILLADTE LINKS TIL FORBEREDELSEN AF MUNDTLIG EKSAMEN:
Foruden de specifikke links, der allerede er nævnt i undervisningsbeskrivelsen, må eleverne bruge følgende som opslagsværker:
- Grundbogen til Religion C: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/
- Begrebsnøglen til religion: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/
- Bibelen online: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
- Ordbogen.com

Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Etik (med fokus på aktiv dødshjælp)

ETIK MED FOKUS PÅ AKTIV DØDSHJÆLP
Formålet med dette forløb:
At eleverne opnår indsigt i grundlæggende etiske positioner, særligt nytte-og pligtetik, og kan karakterisere og analysere såvel religiøse som ikke-religiøse synspunkter i den aktuelle diskussion om aktiv dødshjælp med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver.
Forløbet indledtes og afsluttedes med en hemmelig afstemning om, hvorvidt aktiv dødshjælp skulle tillades i DK.
Endvidere indgik korte oplæg ved elever pba. interviews med familiemedlemmer om eller egne erfaringer med emnet aktiv dødshjælp

KERNESTOF
Intro til emnet:
Etik er foranderlig: https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=135 (Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: Etik i det senmoderne samfund, systime, 2022 (i-bog))
Tab af kontrol: https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=143
Deadline DR 2, 26.06.2023: Debat om aktiv dødshjælp (26 min.) (via mitCFU)
Overblik: https://www.dr.dk/nyheder/indland/overblik-nu-tager-etisk-raad-stilling-til-aktiv-doedshjaelp-her-er-hvad-der-er-paa  af Katja Sønder Tuxen, DR.dk, 3.okt. 2023
Aktiv dødshjælp – omfanget vist grafisk (LCs ppt)
Menneskeværd, Kristen etik, Løgstrup og Habermas (LCs ppt)

Teori om etik:
Lykkeetik, pligtetik og situationsetik: https://ksbogen.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=197#c588 (Maria Madsen m.fl.: KS-bogen, Columbus, 2020 (i-bog))
Kristen etik. Fra: Ulrik Nissen og Mickey Gjerris: Liv og magt – Bioetik og videnskabsteori, systime 2012, s. 38-42
Oversigt over etiske teorier. Fra: Andreasen, Esben m.fl: Religion og Kultur - en grundbog (2.udg), Systime: side 260
Et historisk eksempel på nytteetik: ’Fjernelse af defekte individer og forbrydere’ af Alexis Carrell, 1936. Fra: E. Thestrup Pedersen og S. Johannessen, Etik til debat, Gjellerup, s. 28 (tekst 16)
Et historisk eksempel på pligtetik: ’Agtelsen for mennesket’ fra Den katolske kirkes 2. Vatikanerkoncil, ca. 1962. Fra: E. Thestrup Pedersen og S. Johannessen, Etik til debat, Gjellerup, s. 28 (tekst 13)
Nyfortolkning af begreberne menneskeværd og værdighed: https://mok.systime.dk/?id=208 (Preben Brock Jacobsen: Modernitet, systime, 2015 (i-bog))

Den danske debat om aktiv dødshjælp:
Deadline DR 2, 26.06.2023: Debat om aktiv dødshjælp (26 min.) (via mitCFU)
’Kære Mette, du passede på mennesker som mig under corona. Det håber jeg, du vil blive ved med’ af Ditte Guldbrand, Politiken, 21. juni 2023
’Selvfølgelig skal aktiv dødshjælp legaliseres’ af Sabrina Bech Røn, Avisen Danmark, 30. jul. 2023: https://avisendanmark.dk/debat/debat-selvfoelgelig-skal-aktiv-doedshjaelp-legaliseres
’Mere end nytteværdi’, af Mathias Mogensen Brosbøl, Kristeligt Dagblad, 17. juni 2023:
Aktiv dødshjælp – for eller imod? Ugeskrift for Læger, 17. nov. 2015: https://ugeskriftet.dk/nyhed/aktiv-dodshjaelp-eller-imod

SUPPLERENDE STOF:
Korte oplæg ved elever pba. interviews med familiemedlemmer om eller egne erfaringer med emnet aktiv dødshjælp
https://faktalink.dk/emner/aktiv-dodshjaelp
Analysespørgsmål til etiktekster (dok.)
Begrebsark

OMFANG: 7 moduler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Kristendom

KRISTENDOM
FORMÅL
At eleverne skal kunne redegøre for grundlæggende sider ved kristendom, herunder både dens formative, historiske (lidt) og nutidige skikkelser og rolle, i europæisk og dansk idéhistorie og identitetsdannelse. Undervisningen har inddraget såvel klassiske tekster fra GT og NT foruden senere og helt nutidige tekster.
Klassen har haft besøg af og debatteret med to unge praktiserende kristne fra KFS (Kristeligt Forbund for Studerende).

Intro til kristendom:
Fakta om kristendom: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=285
Hvad tror kristne på?: Den apostolske trosbekendelse (kildetekst): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=282#c1322
Bibelselskabets intro om Bibelen: https://www.bibelselskabet.dk/om-bibelen-menu/indhold

Skabelsen og syndefaldet:
1.Mosebog kap. 1-3 (kildetekster): https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1 (klik videre til kap. 2 og 3)
Myte (inkl. begreberne hellig tid, mytiske forbilleder, kaos > kosmos, klassifikation, paradigmatisk sand, ideologi i narrativ form): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=254
Hvad er fortolkning? m.m. Fra: Andreasen, Esben m.fl: Religion og Kultur - en grundbog (2.udg), Systime: side 268-271 og 275-276

1.Mos.1-3 som kulturel grundfortælling:
’Perspektiver på 1.Mos.1-3’ (LCs dok. med kildemateriale: religiøse billeder, sekulare reklamer, forskellige bibeloversættelser af 1.Mos.1, 26-31 i hhv. 1993 og 2020, ’Grøn Kirke’ og klimasalme – se nedenfor)
’Gud du skabte…’, klimasalme af Marianne Velling Bordinggaard, 2019
Grøn Kirkes hjemmeside: https://www.gronkirke.dk/

Julesalmer og deres sammenhæng med den kristne problem- og løsningsmyte:
Problemmyten + Løsningsmyten + Hvordan bliver man frelst? Fra: Andreasen, Esben m.fl: Religion og Kultur - en grundbog (2.udg), Systime: side 157-161
’Den lyriske genre’: https://kristendom.systime.dk/?id=170
Julesalmer og juletemaer (LC’s dok., kun side 3-4). Følgende salmer er blevet inddraget: Et barn er født, Dejlig er jorden, Dejlig er den himmel blå foruden ’Barn Jesus i en krybbe lå’, og ’Lovet være du, Jesus Krist’.

Kristendommens historie og hovedretninger:
Krd’s historiske udvikling: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=284
De dominerende kristne retninger: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=287
Kristendommens historie og hovedretninger (LC’s dok., bl.a. med tidslinje og tipskupon om den historiske Jesus)
Præsidenten fra Jylland. TV MidtVest, 2.6.2024 (Henrik Stubkjær på besøg i Addis Abeba som biskop og leder af Det Lutherske Verdensforbund)

Den forkyndte / mytiske Jesus:
Den jødiske pagtstanke: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=148#c328
Messias: https://horisontc.systime.dk/?id=142#c643 (Allan Ahle m.fl.: Horisont C – grundbog i religion, systime, 2022)
Den mytiske Jesus – evangeliernes fremstilling af Jesus: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=288
Den forkyndte Jesus Kristus (LC’s dok., bl.a. med Lukas kap. 1,1-5 og kap. 2,1-5; den jødiske pagtstanke; Jesu offentlige virke)
Jesu offentlige virke som forkyndt i evangelierne:
- Markus kap.1,14-45 og kap. 2,23 – kap. 3,6: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/1 (klik videre)
- Mattæus kap. 5,1-2 og kap. 5,17-48: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/5
- Markus kap. 7,1-23: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/7

Passionshistorien / Jesus’ lidelseshistorie:
Markus kap. 11,1-11 (Jesu indtog i Jerusalem) og kap. 11,15-18 (Tempelrensningen)
Markus kap. 14-16: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Mark/14  (Nadvermåltidet, Jesus’ tilfangetagelse, lidelse, død og opstandelse)
’Kristendommens myter og lære’. Fra E. Andreasen m.fl.; Religion og Kultur, systime, 2005 (2. udg.), s. 157-161 (dok.)
‘Paulus: Kristendom selvstændiggøres fra jødedom’: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=289#c1265
’Modeller for opstandelsen’ af Karsten Nissen: https://religion.systime.dk/?id=481#c2025 (video)
’Påsketanker: Opstandelse fra de døde’ af Eva Tøjner Götke: chrome-extension://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/https://www.fyensstift.dk/_Resources/Persistent/e/b/7/b/eb7b1edede1bc5f6fc65cf0793e0dd3142db5ccf/Eva_Toejner_Opstandelse.pdf
Passionshistorien I (LC’s dok.) – inkl. 3 billeder af krucifikser med hvert sit syn på den korsfæstede
Passionshistorien II (LC’s dok.; bl.a. om henholdsvis bogstavelig og symbolsk tolkning af opstandelsen + teksten af Eva Tøjner Götke + følgende tekster af Paulus:
Paulus’ brev til Romerne kap. 5,12-17: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Rom/5  (Adam og Kristus)
Paulus’ 1. brev til Korinterne kap. 15,3-8 og 15,12-14: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Kor/15  (’Opstandelseskapitlet’)
’Hvem er kristen?’: https://horisontc.systime.dk/?id=142&L=0#c624 (især begreberne maksimalisme, liberal og minimalisme)


Jesu lignelser og etik:
Lignelser – lignelsesgenren mm. (LC’s dok.)
Lukas 18,9-14 (lignelsen ’Farisæeren og tolderen’): https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Luk/18
Lukas 10,25-37 (lignelsen ’Den barmhjertige samaritaner’): https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Luk/10
Mattæus 22,34-40 (Det dobbelte kærlighedsbud): https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/Matt/22

Debat om flygtninge og næste-begrebet:
Kristen etik: Hvad er næstekærlighed – og hvem er næsten?: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=292 (kildeteksterne er ikke læst)
Debat om næstekærlighed og flygtninge (LC’s dok. med mange vigtige begrebspar ang. etik)
Nutidige holdninger til næstekærlighed: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=292#c1297 ’Marie Krarup: Den syriske flygtning er ikke min næste’, af Anna Rask Pedersen, Kristeligt Dagblad, 6. oktober 2015
’Svar til Marie Krarup: Den syriske flygtning i nød er også min næste’, af Marie Louise Poulsen, 9. oktober 2015, kristendom.dk

Pinse og kristen praksis:
Pinse og kristen praksis (LC’s dok., bl.a. med tidslinje og sammenligning mellem jødisk og kristen påske og pinse)
Apostlenes Gerninger, kap. 2,1-13 og 37-47: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/ApG/2 (Pinsedag og den første kristne menighed i Jerusalem)
’Højmesse i den danske folkekirke’ (tekst 6): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=283#c1281
Nadveren som ritual og kultdrama: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=283#c1282 (inkl. tekst 6, 7 og 8)

SUPPLERENDE
Diverse arbejdsark
Gennemgang af påskedagene. Fra folkekirken.dk:  https://www.folkekirken.dk/aarets-hoejtider/paaske/paaskens-dage
Tidehverv: https://religion.systime.dk/?id=894#c4817 (kun indledningen)

OMFANG: 13 moduler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Islam

Formålet med dette forløb:
At give eleverne kendskab til grundlæggende elementer ved islam - såsom islams grundlæggelse, troen, praksis og ritualer - og til nutidig islam i Danmark og i verden. Desuden arbejder vi i forløbet videre med forskellige religionsfaglige begreber, som er blevet introduceret i tidligere forløb, samt tilføjer nye.

Fokus i forløbet:
• Væsentlige sider ved og fænomener i islam
• Islams mangfoldighed
• Ritualanalyse, især Podemann Sørensens generelle analysemodel og van Genneps analysemodel for overgangsritualer
• Typologi over nutidig islam: fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme
• Nutidige udtryk (Vi skal prøve at forklare og forstå aktuelle problematikker ud fra religionen og dens oprindelse, ritualer og historie). Her har vi bl.a. set på sharia-praksis i Nigeria og forskellige kulturmøde-problematikker i Danmark (gruppearbejde med fremlæggelse for klassen: spiseregler, tørklædedebat, ramadan, ytringsfrihed og koranafbrændinger)
• Oplæg ved elev om ramadan i praksis i Danmark i dag (baseret på interview med elevens mor).


KERNESTOF:
Intro til islam og islams historiske udvikling:
Øjenåbner: Hvorfor være muslim? https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=156
Fakta om islam: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=157
Islams historiske udvikling: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=158
’Rise of Islam’ (kort over islams tidlige historie): https://arabhistoryblog.wordpress.com/week-1-2-map-rise-of-islam/
Tekst 3: Fortælling om Muhammed åbenbaringer: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=158#c499

Trosforestillinger i islam:
Hvad tror muslimer på? https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=222
Helligskrifter (Koranen, Sunnaen og Hadith): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=157#c495
Sura 1, vers 1-7: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=222#c540
’A is for Allah’ af Yusuf Islam / Cat Stevens (sangtekst) (LCs dok.)
Sura 2, vers 35-48 (læst i forbindelse med eksamenstræning)

Religiøs praksis i islam (de fem søjler):
Religiøs praksis i islam: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=159
Obligatoriske ritualer: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219
Forberedelser til bøn (wudu): https://religion.systime.dk/?id=540#c2750
Islamisk bøn øvet af børn i britisk koranskole: https://www.youtube.com/watch?v=p-DVRelIc38
5. søjle: Valfart - hajj: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219#c523
’Hajj - pilgrimsrejse til Mekka’ (BBC og DR2, 2003) (via mitCFU)
’Overgangsritual’ og analysemodel hertil + begrebet ’axis mundi’: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=255#c961

Sharia og samfundssyn:
Det islamiske samfundssyn: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=223
Sharia og samfundssyn (LCs ppt)
’Når Sharia dømmer’ (DR1, Horisont, 2009; de første 20 min.) (via mitCFU)

Kulturmøder i Danmark med udgangspunkt i islam:
Muslimer i Danmark:  https://horisontc.systime.dk/?id=215#c1033
Islam i Danmark (inkl. tekst 5, 6 og 7 og faktaboks om jihad): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=161#c1086
Eleverne har i grupper arbejdet med følgende emner, fremlagt det for klassen og uploadet deres materiale i en fælles mappe:
• Kvindesyn og tørklæde eller ej
• Ytringsfrihed, Koranafbrændinger og Muhammedtegninger
• Seksuelle minoritetsgrupper og holdninger hertil Spise- og baderegler på offentlige institutioner
• Ramadan og forskellige holdninger hertil
• Forskellige dansk-muslimske gruppers hjemmesider
• Bedesteder og refleksionsrum på offentlige institutioner og sygehuse
• Spise- og baderegler på offentlige institutioner

SUPPLERENDE STOF:
Islamisk kalender 2025: https://www.webcal.guru/da-DK/begivenhedsliste/system_islamic?year=2025
Ashura-ritualet og sørgemusik i shia-islam: https://www.ashura.dk/ og https://www.youtube.com/watch?v=Kz10HVZWnR8
Søjle-nøgle (skema om islams fem søjler)
’A is for Allah’ af Yusuf Islam / Cat Stevens: https://www.youtube.com/watch?v=7iAm73GnYoo
Noras interview med sin mor om Ramadan i praksis
‘Sådan ser det religiøse Danmark ud’ (statistik, 2020): https://www.kristeligt-dagblad.dk/historier/religionsoverblik
’Hvor mange muslimer bor der i Danmark?’, KD 08.02.2018: https://www.kristeligt-dagblad.dk/religion/hvor-mange-muslimer-bor-der-i-danmark
Ninian Smarts 7 dimensioner (generel analysemodel): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=143#c989
Tekstanalyse: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=199#c994

Omfang: 9 moduler
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Hinduisme

FORMÅL:
Formålet med dette forløb er at give eleverne viden om og forståelse af væsentlige sider af hinduismen, både historisk og aktuelt.
Forløbet har præsenteret tekster og tanker fra Veda-religionen, Upanishade-religionen, Bhagavadgita samt nutiden – såvel i Indien som i Danmark (tamilsk hinduisme).
Vi har bl.a. arbejdet med begreberne atman, brahman, karma, samsara og moksha samt de tre frelsesveje (erkendelsens vej, handlingens vej og kærlighedens vej) inkl. forskellige praksisformer.
En elev har holdt oplæg om sine egne erfaringer som tamilsk hindu i Danmark.

KERNESTOF:

Intro til hinduismen:
’Øjenåbner: Hinduismens mangfoldighed’ (inkl. Tekst 1 og 2 om citater af Ghandi og RSS):  https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=162
Fakta om hinduisme: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=163
’5 skarpe om hinduismen’, DR Kultur, 2014 (via mitCFU)
Hinduismens udvikling og forestillinger: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=164

Vedaerne og kastesystemet:
’Vedaerne – forestillingen om de mange guder’ (inkl. Tekst 4- Vedaerne: Om verdens skabelse): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=225
Indiens kasteløse (LCs dok.)
“Our journey – how we know caste”, 2008: http://www.youtube.com/watch?v=JC3C2voZjrA&feature=related
“Why Am I An Untouchable?| Perspectives”, HuffPost, 2019: https://www.youtube.com/watch?v=1J4dKnYYIYk
Meeras interview med sin far om kastesystemet i tamilsk hinduisme I dag

Upanishaderne og grundbegreber i hinduismen:
‘Upanishaderne – forestillingen om gud som en kraft’: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=226
Fire kildetekster fra Upanishaderne:
- Krop og forgængelighed: https://hinduismen.systime.dk/?id=260
- Karma: https://hinduismen.systime.dk/?id=261
- Atman: https://hinduismen.systime.dk/?id=262
- Karma, samsara, moksha: https://hinduismen.systime.dk/?id=263

Bhagavadgita + de tre frelsesveje:
‘Bhagavad Gita – forestillingen om den personlige og kærlige gud’: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=227 (Tekst 6 og 7 er IKKE læst)
To kildetekster fra Bhagavadgita: https://hinduismen.systime.dk/?id=265#c1477 , dog kun
- afsnit e: Krishna præsenterer sig som hovedguden
- afsnit f: Krishna åbenbarer sig som gud

Maha Khumb Mela ritualet:
Puja og pilgrimsfærd (kun baggrundsstof): https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=229
Om puja og prasad (ikke andet): https://horisontc.systime.dk/?id=157#c1465
’I dag går det løs: 400 millioner pilgrimme strømmer til verdens største forsamling’. Af Ritzau / Kristeligt Dagblad 12-01-2025
Millions head to India's Kumbh Mela festival, the largest gathering of humanity on Earth | BBC News, 13 Jan., 2025: https://www.youtube.com/watch?v=BXWrL86phYc
Maha Kumbh Mela Breaks Records | Spirituality and Devotion in Prayagraj. WION, 18 Jan. 2025:  
https://www.youtube.com/watch?v=LYRjeG7e17g

Tamilsk hinduisme I Danmark:
‘Hinduisme blandt indvandrere I Danmark’: https://hinduismen.systime.dk/?id=374
’Hindu i Herning’, DR2, 2002 (mitCFU)
Oplæg ved Meera

SUPPLERENDE STOF:
Sammenligning af vedisk religion og upanishadereligion (LC’s dok.)
Sammenligning af de tre frelsesveje (LC’s dok.)
Krishna i tegneserie
De fire livsaldre i hinduismen: https://hinduismen.systime.dk/?id=360
’Kirken siger nej til reinkarnation’. Af Leif Kiil Sørensen, Kristeligt Dagblad, 21.12.2006

OMFANG: 6 moduler + 2 moduler med repetition og eksamenstræning
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer