Titel
2
|
Islam
Formålet med dette forløb:
At give eleverne kendskab til grundlæggende elementer ved islam - såsom islams grundlæggelse, troen, praksis og ritualer - og til moderne islam i Danmark, Skandi-navien og i verden. Desuden arbejder vi i forløbet videre med forskellige religions-faglige begreber.
Fokus i forløbet:
- Væsentlige sider ved og fænomener i islam
- Islams mangfoldighed (dette illustreres ved at lade forskellige udefra- og indefra-stemmer møde hinanden, og vi arbejder ligeledes med de fire idealtyper)
- Nutidige udtryk (Vi skal prøve at forklare og forstå aktuelle problematikker ud fra religionen og dens oprindelse, ritualer og historie).
Læreplanen
Faglige mål
Eleverne skal kunne:
-Redegøre for væsentlige sider af yderligere to verdensreligioner, hvoraf den ene skal være islam
-Redegøre for religiøse fænomener som myte, grundfortælling, kosmologi, eskato-logi, ritual, åbenbaring, lære og etik
-Anvende elementær religionsfaglig terminologi
-Karakterisere, analysere og perspektivere tekster og andet dokumentarisk materiale
-Fortolke og vurdere religiøse synspunkter og problemstillinger såvel ud fra en reli-giøs selvforståelse som ud fra sekulære, herunder religionskritiske, synsvinkler
Kernestof
- islam set i globalt perspektiv under inddragelse af dens europæiske og danske kon-tekst. I arbejdet indgår tekster fra Koranen samt nutidige tekster.
- religionernes centrale fænomener og religionsfaglig terminologi og metode.
Materiale
”Øjenåbner: Hvorfor være muslim?” I Grundbogen til Religion C https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=156 (ca. 2 s.)
”Fakta om islam” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=157 (1,2 s.)
”Islams historiske udvikling” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=158 (3,8 s.)
Kort kig på den muslimske kalender: : https://calendar.zoznam.sk/islamic_calendar-en.php og dagens hadith: https://www.facebook.com/profile.php?id=100053118555605
Koranen og Hadith
Tekst om Koranen og Hadith (as) – bygget på Andreasen, Esben m.fl: RELIGION OG KULTUR - en grundbog (2.udg), Systime; http://www.ahl-alquran.com/English/show_article.php?main_id=733, http://www.forlagetvandkunsten.dk/97507/
Om dommedag i islam: http://religion.systime.dk/?id=c3076
Sura 47, vers 15 (om paradis og ’ilden til evig tid’) (ca ½ s.)
Hvad tror muslimer på?” (Islamiske forestillinger) i: Grundbogen til Religion C, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=160 (ca. 2 s.)
Om Profeten Muhammed og hans autoritet
Sura 53, 1-23, http://www.forlagetvandkunsten.dk/104682/ (ca. ½ s.)
”Den første åbenbaring” fra Hadith-samlingen: Bukhari, Gads Religionshistoriske tekster, 1984, s. 414 f. (ca. 2 s.)
De fem søjler
” Obligatoriske ritualer” I Grundbogen til Religion C, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=219 (4,5 s.)
+ div. Små videoklip
Pilgrimsfærd - hajj
Hajj - The Journey of a Lifetime, BBC dokumentar, 2001. (ca. 7 s.)
http://www.forlagetvandkunsten.dk/100020/
Om Abraham / Ibrahim i Koranen:
Sura 2, 125-128 og sura 37, v. 100-113 på http://www.forlagetvandkunsten.dk/103897/
(om Abraham, Ismael og Isak)
Bibelen (GT) om Abraham, Isak og Ismael (uddrag)
1. Mosebog kap. 16-17 og 21-22 (bare læst hurtigt igennem)
”Hellige steder” – ”Mekka” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=221 (½ s.)
Jihad
”Fakta – begrebet jihad” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=161#c562 (ca. ½ s.)
Et hurtigt blik på reaktioner mod IS og deres brug af begrebet jihad:
”Not in my name” https://www.youtube.com/watch?v=hAxIOC8Zisc
»Desværre kalif Baghdadi, United spiller« FREDAG D. 1. JANUAR 2015,
http://www.b.dk/globalt/desvaerre-kalif-baghdadi-united-spiller
Sharia
”Det islamiske samfundssyn” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=223 (2,5 s.)
”Religionen i spil: Muslimer i Danmark” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=161 (ca. 4 s.)
Podcast: Sharia Manifestet: https://www.danskmuslimskmanifest.dk/podcast-sharia-manifestet/episode/4b287dfa/islam-og-sharia (svarende til ca 7 s.)
”Koranen og Hadith om utugt” (Koranen 4,15-18 og Sura 24,1-5, Hadith-tekst fra Muslims traditionssamling), Tekst 43 i: Forman, Jens: MUSLIMERNES RELIGI-ON, Systime, 141-142
Sharia-lovgivning i Nigeria, januar 2000, Tekst 44 i: Forman, Jens: MUSLIMER-NES RELIGION, Systime, 143-145
”Stening står ikke til diskussion” svar af Abdul Wahid Pedersen på spørgsmål stillet af Jørgen Wahl i Kristeligt dagblad 18/4 2002, Tekst 45 i: Forman, Jens: MUSLI-MERNES RELIGION, Systime, 145-147
”Der burde ikke være dødsstraf for hor” af Aminah Tønnsen, i Weekendavisen 26. april 2002, tekst 46 i: Forman, Jens: MUSLIMERNES RELIGION, Systime, 147-149
”Dansk imam: Der er plads til homoseksuelle i islam”. Interview med imam om homoseksualitet- https://www.dr.dk/nyheder/indland/dansk-imam-der-er-plads-til-homoseksuelle-i-islam
”Islamiske spørgsmål og svar” – et hurtigt blik:
“Ruling on hair coloring and plucking of eyebrows - Assim al hakeem” https://www.youtube.com/watch?v=nFcAa4lfcLY
“Om Islamsvar” på Islamsvars hjemmeside: http://islamsvar.dk/om-islamsvar/ (1 s.)
Lille kompendium med inspirationsmateriale til rollespil matrix-grupper – idealty-pernes syn på jihad og tørklæder (blot læst igennem i gruppearbejde – Heri: Skema over holdninger til Sharia, Grundbog til Religion C s. 116-7, Jihad i Koranen – tekst 8 i Grundbogen til Religion C, Sura 4, v. 34, Sura 24, v. 30-31, Sura 33, v. 59) – her skulle grupperne bl.a. bruge Chat GPT
Skema over sunni og shiaislam
Islamdebat i Danmark i dag
SKAM, sæson 4 afsnit 1 (25 min). (Særlig vægt på minutterne fra 20:00-25:00).
SKAM, sæson 4 afsnit 4 (25 min).
SKAM, sæson 4 afsnit 7 (ca. 4 minutter – samtalen mellem Isak og Sana)
Geeti Amiri: ”Fri os for klichéen, Sana”, Soundvenue, 23. juni 2017. http://soundvenue.com/film/2017/06/fri-os-for-klicheen-sana-261780 (3 s.)
”Norsk forfatter vil skabe skandinavisk islam”, 27. juni 2017 Kristeligt Dagblad, ULRIK STRØJER KAPPEL (2½ s.)
”Religion: Integration af muslimske flygtninge” og ”Har man særlige udfordringer som muslimsk flygtning i Danmark?” i Kultur og samfund.
https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=347 0,8 s.
https://kulturogsamfund.systime.dk/?id=349 1,6 s.
Vinkler på islam i dag
– Islamdebat og diskussioner og tendenser – eleverne har i grupper arbejdet med selvvalgte emner (Koranafbrændinger, muslimsk feminisme, Ramadandebat, IS og tørklæder i militæret)
Vi har lyttet til Isam B - RAMADAN I KØBENHAVN - Official Music Video, https://www.youtube.com/watch?v=cod5-JrAlwI&ab_channel=IsamB
Opsamling:
Sura 2, 117 om fromhed
(Teksten stammer fra: Ellen Wulffs Koranoversættelse (2006) bragt i Jens Forman: Muslimernes religion, s. 57) (½ s.)
”I Danmark er jeg født som muslim” (uddrag), af Daniel Øhrskov – interview med Isam Bachiri, 7. august 2015, Kristeligt Dagblad (1½ s.)
Væsentligste arbejdsformer
Forforståelse
Læreroplæg
Gruppearbejde
Matrix-grupper (rollespil)
Individuelt arbejde
Lærerstyret undervisning
Klassediskussioner
Pararbejde
Refleksionsskrivning
Mini-projekt med fremlæggelse for klassen (valgfri form)
i alt ca 70 s.
|