Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Matematik C
|
Lærer(e)
|
Maj-Britt Boll Jensen
|
Hold
|
2024 ma/n (1n ma)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Ligninger og lineære funktioner
Forløbet indledt med anvendelse af ligningsregler til løsning af ligninger med og uden parenteser og herefter med anvendelse af CAS.
Lineære funktioner:
- Forskrift og betydning af a og b for grafens udseende.
- Bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen, inkl. bevis
- Bestemmelse af a og b ved lineær regression samt finde største afvigelse mellem observeret værdi og modelværdi og udregne relativ afvigelse.
- Bestemmelse af skæringspunkt mellem linjer ved beregning og grafisk.
Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 1.2-1.8
- Kap. 3
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
14 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
2
|
Trigonometri
Forløbet indeholder:
- Grundlæggende om trekanter, herunder kendetegn ved ensvinklede, retvinklede og vilkårlige trekanter, betegnelser/navngivning og vinkelsum.
- Beregninger i ensvinklede trekanter, herunder skalafaktor.
- Aflæsning af cos(v) og sin(v) i enhedscirklen.
- Beregninger i retvinklede trekanter med Pythagoras, cosinus, sinus og tangens.
- Konstruktion af trekanter i GeoGebra.
- Bestemmelser af længder og arealer med Geogebra.
Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 5
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
3
|
Procent- og rentesregning
I forløbet gennemgås følgende:
- Brug af fremskrivningsfaktoren til at lægge procenter til og trække procenter fra
- Absolut og relativ ændring.
- Renteformlen
Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 2.
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
4
|
Eksponentielle funktioner
Forløbet indeholder følgende:
- Forskrift
- Betydningen af a og b for grafens udseende
- Formel til beregning af a og b ud fra to punkter
- Eksponentiel regression
- Fordoblings- og halveringskonstant
- Opstille og fortolke eksponentielle modeller
Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 4
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
5
|
Deskriptiv statistik
Forløbet indeholder følgende:
Statistik over ugrupperede datasæt
- Hyppighed
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Middelværdi
- Kvartilsæt (nedre kvartil, median, øvre kvartil)
- Kvartilbredde og variationsbredde
- Outlier
- Søjlediagram
- Boksplot
Statistik over grupperede datasæt
- Intervalhyppighed
- Intervalfrekvens
- Kumuleret intervalfrekvens
- Middelværdi
- histogram
- sumkurve samt aflæsning på denne, bl.a. af kvartilsættet
Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 6
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
6
|
Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Forløbet indeholder følgende:
- Symmetrisk sandsynlighedsfelt
- A priori og frekventiel sandsynlighed
- Formel for sandsynlighed (gunstige/mulige)
- Additionsprincippet anvendt både i kombinatorik og sandsynlighedsregning
- Multiplikationsprincippet anvendt både i kombinatorik og sandsynlighedsregning
- Fakultet
- Formlen for antal kombinationer når rækkefølgen er uden betydning, K(n,r)
- Pascals trekant
Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 7 (underkapitel om permutationer undtaget)
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Skrive
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
7
|
Privatøkonomi
Er forløb med fokus på budget og annuiteter, som også indeholdt et besøg på Erhvervsakademi MidtVest til en workshop om budget, lån og kreditvurdering.
Fokuspunkter:
Annuitetslån (Gryn-formel) - hovedstol, termin, løbetid, ydelse, rente og afdrag - samt amortisationstabel over ydelsesforløb
Annuitetsopsparing - rente, terminer/antal indbetalinger, beløb der indsættes pr. termin, saldo efter sidste indbetaling
Budget - udgifter, indtægter, rådighedsbeløb
Materiale:
- Lorenzen, Madsen, Carstensen og Frandsen, "MAT C hf (Læreplan 2024)", Systime, kap. 9.1, 9.4 og 9.5
- Madsen, Studsgaard, Overgaard og Dalby, "Plus C hf (Læreplan 2024)", Systime, kap. 2.7
- Opgaver i annuitetslån fra Jensen, Hovmand-Hansen og Nielsen, "Matema10k for hf og stx C-niveau", Forfatterne og Frydenlund + kap. 15.2
Forløbet indledtes med øvelser fra Forbrugerrådet Tænk -> Økonomi- og gældsrådgivning -> Til Skoler -> Start samtalen om økonomi,
https://gaeld.taenk.dk/til-skoler/start-samtalen
|
Indhold
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Lytte
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Diskutere
- Selvrefleksion
- Almene (tværfaglige)
- Analytiske evner
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Selvtillid
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
- Åbenhed og omgængelighed
|
Væsentligste arbejdsformer
|
-
Gruppearbejde
-
Individuelt arbejde
-
Lærerstyret undervisning
-
Pararbejde
|
Titel
8
|
Repetition og eksamensforberedelse
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
- Faglige
- Læse
- Søge information
- Skrive
- Formidling
- Almene (tværfaglige)
- Kommunikative færdigheder
- Overskue og strukturere
- Personlige
- Selvstændighed
- Initiativ
- Ansvarlighed
- Sociale
- Samarbejdsevne
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280148833",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280148833",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65280148833"
}