Holdet 2024 ma/n - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Matematik C
Lærer(e) Maj-Britt Boll Jensen
Hold 2024 ma/n (1n ma)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ligninger og lineære funktioner
Titel 2 Trigonometri
Titel 3 Procent- og rentesregning
Titel 4 Eksponentielle funktioner
Titel 5 Deskriptiv statistik
Titel 6 Sandsynlighedsregning og kombinatorik
Titel 7 Privatøkonomi
Titel 8 Repetition og eksamensforberedelse

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ligninger og lineære funktioner

Forløbet indledt med anvendelse af ligningsregler til løsning af ligninger med og uden parenteser og herefter med anvendelse af CAS.

Lineære funktioner:
- Forskrift og betydning af a og b for grafens udseende.
- Bestemmelse af a og b ud fra to punkter på grafen, inkl. bevis
- Bestemmelse af a og b ved lineær regression samt finde største afvigelse mellem observeret værdi og modelværdi og udregne relativ afvigelse.
- Bestemmelse af skæringspunkt mellem linjer ved beregning og grafisk.

Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 1.2-1.8
- Kap. 3
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 2 Trigonometri

Forløbet indeholder:

- Grundlæggende om trekanter, herunder kendetegn ved ensvinklede, retvinklede og vilkårlige trekanter, betegnelser/navngivning og vinkelsum.
- Beregninger i ensvinklede trekanter, herunder skalafaktor.
- Aflæsning af cos(v) og sin(v) i enhedscirklen.
- Beregninger i retvinklede trekanter med Pythagoras, cosinus, sinus og tangens.
- Konstruktion af trekanter i GeoGebra.
- Bestemmelser af længder og arealer med Geogebra.

Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 5
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 3 Procent- og rentesregning

I forløbet gennemgås følgende:

- Brug af fremskrivningsfaktoren til at lægge procenter til og trække procenter fra
- Absolut og relativ ændring.
- Renteformlen

Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 2.


Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 4 Eksponentielle funktioner

Forløbet indeholder følgende:

- Forskrift
- Betydningen af a og b for grafens udseende
- Formel til beregning af a og b ud fra to punkter
- Eksponentiel regression
- Fordoblings- og halveringskonstant
- Opstille og fortolke eksponentielle modeller

Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 4
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 5 Deskriptiv statistik

Forløbet indeholder følgende:

Statistik over ugrupperede datasæt
- Hyppighed
- Frekvens
- Kumuleret frekvens
- Middelværdi
- Kvartilsæt (nedre kvartil, median, øvre kvartil)
- Kvartilbredde og variationsbredde
- Outlier
- Søjlediagram
- Boksplot

Statistik over grupperede datasæt
- Intervalhyppighed
- Intervalfrekvens
- Kumuleret intervalfrekvens
- Middelværdi
- histogram
- sumkurve samt aflæsning på denne, bl.a. af kvartilsættet

Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 6
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 6 Sandsynlighedsregning og kombinatorik

Forløbet indeholder følgende:

- Symmetrisk sandsynlighedsfelt
- A priori og frekventiel sandsynlighed
- Formel for sandsynlighed (gunstige/mulige)
- Additionsprincippet anvendt både i kombinatorik og sandsynlighedsregning
- Multiplikationsprincippet anvendt både i kombinatorik og sandsynlighedsregning
- Fakultet
- Formlen for antal kombinationer når rækkefølgen er uden betydning, K(n,r)
- Pascals trekant


Materiale:
Jørgensen, Ivan Tønner og Strøh, Kim: "Nøglen til Mat C hf - læreplan 2024", Systime A/S.
- Kap. 7 (underkapitel om permutationer undtaget)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Skrive
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 7 Privatøkonomi

Er forløb med fokus på budget og annuiteter, som også indeholdt et besøg på Erhvervsakademi MidtVest til en workshop om budget, lån og kreditvurdering.

Fokuspunkter:
Annuitetslån (Gryn-formel) - hovedstol, termin, løbetid, ydelse, rente og afdrag - samt amortisationstabel over ydelsesforløb
Annuitetsopsparing - rente, terminer/antal indbetalinger, beløb der indsættes pr. termin, saldo efter sidste indbetaling
Budget - udgifter, indtægter, rådighedsbeløb

Materiale:
- Lorenzen, Madsen, Carstensen og Frandsen, "MAT C hf (Læreplan 2024)", Systime, kap. 9.1, 9.4  og 9.5
- Madsen, Studsgaard, Overgaard og Dalby, "Plus C hf (Læreplan 2024)", Systime, kap. 2.7
- Opgaver i annuitetslån fra Jensen, Hovmand-Hansen og Nielsen, "Matema10k for hf og stx C-niveau", Forfatterne og Frydenlund + kap. 15.2

Forløbet indledtes med øvelser fra Forbrugerrådet Tænk -> Økonomi- og gældsrådgivning -> Til Skoler -> Start samtalen om økonomi,
https://gaeld.taenk.dk/til-skoler/start-samtalen
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Lytte
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Diskutere
  • Selvrefleksion
  • Almene (tværfaglige)
  • Analytiske evner
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Selvtillid
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
  • Åbenhed og omgængelighed
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde
  • Individuelt arbejde
  • Lærerstyret undervisning
  • Pararbejde
Titel 8 Repetition og eksamensforberedelse

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
  • Faglige
  • Læse
  • Søge information
  • Skrive
  • Formidling
  • Almene (tværfaglige)
  • Kommunikative færdigheder
  • Overskue og strukturere
  • Personlige
  • Selvstændighed
  • Initiativ
  • Ansvarlighed
  • Sociale
  • Samarbejdsevne
Væsentligste arbejdsformer
  • Gruppearbejde