Holdet 2024 bi/2e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Biologi C
Lærer(e) Camilla Juhl Sørensen
Hold 2024 bi/2e (2e bi)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Kost og sundhed
Titel 2 Evolution
Titel 3 Genetik
Titel 4 Forplantning
Titel 5 Økologi (økosystem - vandløb)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Kost og sundhed

I dette forløb har vi arbejdet med de forskellige nærringstoffer i kosten (kulhydrat, fedt og protein). Desuden har vi arbejdet med fordøjelsen med særligt fokus på fordøjelsesenzymerne. Vi har arbejdet med transportprocesser over cellemembranen (passiv diffusion, facilliteret diffusion (herunder osmose) og aktiv transport. Set på at den største optagelse af næringsstoffer sker i tyndtarmen. Og hvad vi bruger næringsstofferne til i kroppen.
Vi har set på de gavnlige effekter ved at spise kostfibre. Arbejdet med energiindholdet og energifordelingen i maden samt hvad det vil sige at være i energibalance.

Hjemmeside:
Kostråd:
https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad/


Journaløvelser:
Det svulmende æg (osmose i æg)
Kostfibres metalbindingsevne
Spytamylase (Her brugte vi ikke spyttet, men kunstigt amylase-enzym)
Fordøjelse af fedt (fløde forsøget)
Mikroskopi af tyndtarmen og tyktarmen (hvilken er mest foldet? størst optag af næringsstoffer)

Mundtlig præsentation
ppt med kostvejledning til fru Jensen (Anvendt kostprogram - Kend din kost). Her så vi på om fru Jensen opfylder de 10 kostråd og om hun er i energibalance. Opgaven var at komme med gode forslag/justeringer til en sundere livsstil for fru Jensen.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Fordøjelse af kulhydrat (stivelse) 10-10-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Evolution

Evolution

Her er naturlig selektion, mutation og variation nøglebegreber.
Livets udvikling og endosymbiontteorien.  
Darwin. Artsbegrebet.

Journaløvelse - Naturlig selektion (Biller- og fugle- forsøget på farvet karton)

Journaløvelse - Variation indenfor en art (så på højdeforskelle indenfor klassen).
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 2 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Genetik

Genetik
Her har vi arbejdet med DNA´s opbygning. DNA replikation. Celledeling (mitose og meiose). De genetiske grundbegreber, som homozygot, heterozygot, genotype, fænotype, allel, dominant, recessiv, codominante. Nedarvning og stamtræs-analyser (recessiv og dominant). Krydsningsskemaer.  Proteinsyntese. Mutationer på kromosom og gen-niveau. Vi har set på arv og miljøets betydning for fænotypen i forbindelse med Mendels forsøg med majs (1 gens udspaltning). Blodtypebestemmelse i klassen og arbejdet med teori om antigen og antistoffer i blodet. ABO systemet og rhesus.

Opgaver proteinsyntese
https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/txtl/

Animation proteinsyntesen
https://bioaktivator.systime.dk/index.php?id=945#c3955

Journaløvelse
DNA-drink (set på DNA i jordbær).

Mikroskopisk undersøgelse af mitosedelinger i rodspidsen af et rødløg (Ser på mitose-præparater, celler i mitosens forskellige faser).

Rapportøvelse:
Mendels forsøg med majs (majsmutant forsøg, et-gens udspaltning, arv og miljøs betydning for klorofyludviklingen hos majsplanter).

Blodtypebestemmelse
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Test - Kost og sundhed 07-11-2024
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Forplantning

Forplantning
Her har vi set på manden og kvindens anatomi. Primære og sekundære kønsorganer. Hormonregulering hos både manden og kvinden (fokus på feedbackmekanismer). Vi har mikroskoperet sædceller fra en tyr og set på hvad der kan påvirke sædcellernes aktivitet (varme, kulde, syre etc).
Meiose og sædcelledannelsen. Og set på hvilke fejl der kan ske i kønscelledannelsen (mutationer).
Præventionsmidler (især kondom og de hormonelle præventionsmidler)
Kønssygdomme (hvor hver gruppe i klassen arbejdede med hver deres kønssygdom).
Barnløshed - set på mulige årsager til dette. Kunstig befrugtning. fertilitetsbehandling.

Vi har meget kort set på hvad der rent hormonelt i kvinden efter befrugtning og hvordan et foster udvikler sig. Vi har set på hvilken form for fosterdiagnostik som tilbydes til de gravide kvinder. Hvilken former for kromosomafvigelser, som kan testes for. Og hvilke genetiske sygdomme som et foster kan have og hvordan de nedarves. (kromosom og genmutationer)
Vi har også set på hvad der sker, hvis man udsættes for hormonforstyrrende stoffer.

Journaløvelse - Sædceller (påvirkning af deres aktivitet)
Journaløvelse - smittespredning i klassen

Mundtlig præsentation
Kønssygdom (udformet som et skuespil. Krav der var en læge + en patient med en kønssygdom. Vi havde fokus på smittevej, symptomer,  virus eller bakterier og behandling)
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Blodtypebestemmelse 04-02-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Økologi (økosystem - vandløb)

Økologi - Vandløb som et økosystem:

Her har vi beskæftiget os med vandløbet som et økosystem. Vi har defineret hvad der kendetegner et økosystem. Vi har beskæftiget os med fotosyntese og respiration. Åens forløb (stryg, høl, brink, strømningshastighed mm). Vi har set på abiotiske og biotiske faktorer. Og hvordan dyrene tilpasser sig livet i vandløbet. Hvad er forureningstolerante arter og rentvandsindikatorer? Et vandløbs selvrensning. Og set på hvad der kan forurene en å. Kulstofkredsløbet og klimakrise. Vi har også været ved Vegen å for at bestemme makroindekset.
Desuden har vi set på fødekæder, energistrømme i en fødekæde. Nedbrydernes rolle i et økosystem.  Biodiversitet

Dokument:
Saprobie kaskelot (Bestemmelse af makroindeks)

Journaløvelse:
Renhedsbestemmelse af Vegen å (makroindeks)
Fotosyntese og respiration
Fotosafari
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer