Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Camilla Juhl Sørensen
|
Hold
|
2024 bi/2e (2e bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kost og sundhed
I dette forløb har vi arbejdet med de forskellige nærringstoffer i kosten (kulhydrat, fedt og protein). Desuden har vi arbejdet med fordøjelsen med særligt fokus på fordøjelsesenzymerne. Vi har arbejdet med transportprocesser over cellemembranen (passiv diffusion, facilliteret diffusion (herunder osmose) og aktiv transport. Set på at den største optagelse af næringsstoffer sker i tyndtarmen. Og hvad vi bruger næringsstofferne til i kroppen.
Vi har set på de gavnlige effekter ved at spise kostfibre. Arbejdet med energiindholdet og energifordelingen i maden samt hvad det vil sige at være i energibalance.
Hjemmeside:
Kostråd:
https://altomkost.dk/raad-og-anbefalinger/de-officielle-kostraad/
Journaløvelser:
Det svulmende æg (osmose i æg)
Kostfibres metalbindingsevne
Spytamylase (Her brugte vi ikke spyttet, men kunstigt amylase-enzym)
Fordøjelse af fedt (fløde forsøget)
Mikroskopi af tyndtarmen og tyktarmen (hvilken er mest foldet? størst optag af næringsstoffer)
Mundtlig præsentation
ppt med kostvejledning til fru Jensen (Anvendt kostprogram - Kend din kost). Her så vi på om fru Jensen opfylder de 10 kostråd og om hun er i energibalance. Opgaven var at komme med gode forslag/justeringer til en sundere livsstil for fru Jensen.
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Fordøjelse af kulhydrat (stivelse)
|
10-10-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Evolution
Evolution
Her er naturlig selektion, mutation og variation nøglebegreber.
Livets udvikling og endosymbiontteorien.
Darwin. Artsbegrebet.
Journaløvelse - Naturlig selektion (Biller- og fugle- forsøget på farvet karton)
Journaløvelse - Variation indenfor en art (så på højdeforskelle indenfor klassen).
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
2 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik
Genetik
Her har vi arbejdet med DNA´s opbygning. DNA replikation. Celledeling (mitose og meiose). De genetiske grundbegreber, som homozygot, heterozygot, genotype, fænotype, allel, dominant, recessiv, codominante. Nedarvning og stamtræs-analyser (recessiv og dominant). Krydsningsskemaer. Proteinsyntese. Mutationer på kromosom og gen-niveau. Vi har set på arv og miljøets betydning for fænotypen i forbindelse med Mendels forsøg med majs (1 gens udspaltning). Blodtypebestemmelse i klassen og arbejdet med teori om antigen og antistoffer i blodet. ABO systemet og rhesus.
Opgaver proteinsyntese
https://learn.genetics.utah.edu/content/basics/txtl/
Animation proteinsyntesen
https://bioaktivator.systime.dk/index.php?id=945#c3955
Journaløvelse
DNA-drink (set på DNA i jordbær).
Mikroskopisk undersøgelse af mitosedelinger i rodspidsen af et rødløg (Ser på mitose-præparater, celler i mitosens forskellige faser).
Rapportøvelse:
Mendels forsøg med majs (majsmutant forsøg, et-gens udspaltning, arv og miljøs betydning for klorofyludviklingen hos majsplanter).
Blodtypebestemmelse
|
Indhold
|
Kernestof:
-
DNA struktur.pptx
-
5. På opdagelse i generne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
DNA | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Virtuelt arbejde om DNA og replikation.docx
-
Det centrale dogme | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
DNA og replikation (Biologi i fokus s.80-85).pdf
-
Arbejdsark DNA og replikation.docx
-
Video: How to make a cocktail from strawberry DNA
-
DNA krydsord.docx
-
Dannelse af polypeptider foregår på ribosomerne (C) | BioAktivator
-
Ordbog proteinsyntesen.docx
-
Journaløvelse DNA drink.docx
-
Transskription.html
-
TranslationV2.html
-
Proteinsyntese - opgave (elektronisk)
-
Proteinsyntese.ppt
-
Genregulering | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Proteinsyntesen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Restudy
-
Mitosen.html
-
Arbejdsark - mitose.docx
-
Celledeling (mitose).pptx
-
Kromosomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Cellens livscyklus | Biologi i udvikling
-
Mitose | Biologi i udvikling
-
Arbejdsark genmutationer.docx
-
Karyotype - et kort over kromosomerne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Arbejdsark - genetiske grundbegreber.docx
-
Genetiske grundbegreber, Mendels love, stamtræs analyser.pptx
-
Ordbog for genetiske grundbegreber.doc
-
KrydsningsskemaV3.html
-
Genetik - modeller for nedarvning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Fænotype | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Nedarvningsmønstre for monogene egenskaber | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mendels 1. lov kaldes også for kønscelleloven | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Krydsningsskemaer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
PedigreeGeneratorV4.html
-
PedigreeGeneratorSexV3.html
-
Stamtræsanalyser.docx
-
Stamtræsanalyser | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kønsbunden arv | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Opgaver Blodtyper.docx
-
Blodtypebestemmelse (2025).pptx
-
EldonKort.html
-
Blodtyper | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Rhesus positiv eller negativ? | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Rapportøvelse blodtypebestemmelse (2025).docx
-
Mandens anantomi.docx
-
Mandens anatomi og hormonregulering.ppt
-
6. Sex, hormoner og ønskebørn | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Pubertet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Hormoner | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mandens kønsorganer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Test - Kost og sundhed
|
07-11-2024
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forplantning
Forplantning
Her har vi set på manden og kvindens anatomi. Primære og sekundære kønsorganer. Hormonregulering hos både manden og kvinden (fokus på feedbackmekanismer). Vi har mikroskoperet sædceller fra en tyr og set på hvad der kan påvirke sædcellernes aktivitet (varme, kulde, syre etc).
Meiose og sædcelledannelsen. Og set på hvilke fejl der kan ske i kønscelledannelsen (mutationer).
Præventionsmidler (især kondom og de hormonelle præventionsmidler)
Kønssygdomme (hvor hver gruppe i klassen arbejdede med hver deres kønssygdom).
Barnløshed - set på mulige årsager til dette. Kunstig befrugtning. fertilitetsbehandling.
Vi har meget kort set på hvad der rent hormonelt i kvinden efter befrugtning og hvordan et foster udvikler sig. Vi har set på hvilken form for fosterdiagnostik som tilbydes til de gravide kvinder. Hvilken former for kromosomafvigelser, som kan testes for. Og hvilke genetiske sygdomme som et foster kan have og hvordan de nedarves. (kromosom og genmutationer)
Vi har også set på hvad der sker, hvis man udsættes for hormonforstyrrende stoffer.
Journaløvelse - Sædceller (påvirkning af deres aktivitet)
Journaløvelse - smittespredning i klassen
Mundtlig præsentation
Kønssygdom (udformet som et skuespil. Krav der var en læge + en patient med en kønssygdom. Vi havde fokus på smittevej, symptomer, virus eller bakterier og behandling)
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Genetiske grundbegreber, Mendels love, stamtræs analyser.pptx
-
Mandens anantomi.docx
-
Mandens anatomi og hormonregulering.ppt
-
6. Sex, hormoner og ønskebørn | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Pubertet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Hormoner | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mandens kønsorganer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Journaløvelse - Forsøg med tyresæd.doc
-
Arbejdsark - meiose (2025).doc
-
Arbejdsark kromosommutation.docx
-
Meiose og mutation.pptx
-
Vi er alle forskellige | Biologi i udvikling
-
Meiose | Biologi i udvikling
-
Når der sker en fejl i meiosen | Biologi i udvikling
-
FemaleGenitals.html
-
Den menstruelle cyklus (Original: The Menstrual Cycle - Narrated 3D Animation)
-
Ovulation - Nucleus Health
-
Arbejdsark Menstruatonscyklus.doc
-
Kvindens kønsorganer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Menstruationscyklus | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Arbejdsark- prævention .doc
-
Prævention | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kondomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Spiral | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
P-piller og andre hormonelle præventionsformer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Sterilisation | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Nødprævention | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Tjek din kommunes klamydiatilfælde
-
Kønssygdomme | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Klamydia | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Herpes | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
HPV | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Selvevaluering: 43 Kønssygdomme (C) | BioAktivator
-
Artikel - Klamydia
-
Artikel - hpv vaccine og hudkræft
-
Øvelse - Smittespredning.docx
-
Arbejdsark- Befrugtning. Ufrivillig barnløs. Fertilitetsbehandling.doc
-
Barnløshed | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Årsager til barnløshed | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Pas på forplantningsevnen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kunstig befrugtning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Etiske overvejelser | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Hormonforstyrrende stoffer.pptx
-
Arbejdsark Fosterdiagnostik.docx
-
Fosterdiagnostik - drømmen om det perfekte barn | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Tilbud om fosterundersøgelse | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Moderkagebiopsi og fostervandsprøve | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
DNA-diagnostik ved arvelige sygdomme i familien | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Skriftligt arbejde:
Titel |
Afleveringsdato |
Blodtypebestemmelse
|
04-02-2025
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Økologi (økosystem - vandløb)
Økologi - Vandløb som et økosystem:
Her har vi beskæftiget os med vandløbet som et økosystem. Vi har defineret hvad der kendetegner et økosystem. Vi har beskæftiget os med fotosyntese og respiration. Åens forløb (stryg, høl, brink, strømningshastighed mm). Vi har set på abiotiske og biotiske faktorer. Og hvordan dyrene tilpasser sig livet i vandløbet. Hvad er forureningstolerante arter og rentvandsindikatorer? Et vandløbs selvrensning. Og set på hvad der kan forurene en å. Kulstofkredsløbet og klimakrise. Vi har også været ved Vegen å for at bestemme makroindekset.
Desuden har vi set på fødekæder, energistrømme i en fødekæde. Nedbrydernes rolle i et økosystem. Biodiversitet
Dokument:
Saprobie kaskelot (Bestemmelse af makroindeks)
Journaløvelse:
Renhedsbestemmelse af Vegen å (makroindeks)
Fotosyntese og respiration
Fotosafari
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Journaløvelse fotosyntese og respiration.docx
-
Arbejdsark - Energi i et økosystem.doc
-
Økologi modul 1 (Økosystem, Energi, fotosyntese og respiration).ppt
-
8. Økologi - globalt og lokalt | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Energi i økosystemet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Fotosyntese | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Respiration | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Døgnvariation i oxygen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Økologi modul 2 (Fødekæder, nedbryder, abiotisk, biotisk, konkurrence).ppt
-
Fotosafari - Fødekæder og fødenet.docx
-
Fødekæder og -net | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Nedbrydning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Abiotiske og biotiske faktorer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Arbejdsark - Kulstofkredsløb og klimakrise.docx
-
Økologi modul 3(C-kredsløb og klimakrise).ppt
-
Carbons kredsløb | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Klimakrisen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Arbejdsark vandløb (abiotiske faktorer).doc
-
9. Vandløb | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Det naturlige vandløb og det regulerede | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Abiotiske faktorer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Arbejdsark - vandløbet som et økosystem (biotiske faktorer).doc
-
Vandløbet (biotiske faktorer + renhedsbestemmelse).ppt
-
Liv i vandløbene | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Tilpasning til strøm | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
9.3.2 Niche | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Iltoptagelse | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Bestemmelse af vandløbskvalitet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Når vandløbet bliver forurenet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
saprobie kaskelot.pdf
-
arbejdsark forurening af vandløbet.doc
-
Journal - Renhedsbestemmelse af Vegen å.doc
-
9.4 Bestemmelse af vandløbskvalitet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
9.5 Når vandløbet bliver forurenet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mundtlige eksamen i biologi c.docx
-
2e biologi c eksamen 2025 (Uden bilag).docx
-
2.3 Mikrobiel vækst | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
2.3.1 Den mikrobielle vækstkurve | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
5.1 Mikrobiel vækst | Bioteknologi A - bind 1
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294500795",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294500795",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294500795"
}