Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
Lærer(e)
|
Pia Vogel
|
Hold
|
2024 bi/2dx (2dx bi)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
1
|
Kost, fordøjelse og sundhed
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
11 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
2
|
Celler - mest om de eucaryote
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Eukaryote celler
-
Eucaryote celler 2dxbi.pptx
-
Cellemembranen og osmose 2dxbi.pptx
-
Forsøgsvejledning-osmose i æg (prøv selv udgave).docx
-
Cellemembranen og transportprocesser | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Diffusion kræver ikke at cellen bruger energi | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Faciliteret diffusion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Osmose | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Aktiv transport | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Intro mikrobiologi 2xbi.pptx
-
Vejledning til gæringsforsøg.docx
-
Prokaryote celler | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mikrobiel vækst | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Den mikrobielle vækstkurve | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Eksponentiel vækst | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Bakteriers generationstid | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Genetik, DNA og proteinsyntese
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Kromosomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Genetiske grundbegreber et-gen.pptx
-
Genetik - modeller for nedarvning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Fænotype | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Blodtypesystemet for c-niveau (2dxbi).pptx
-
BLODTYPEbestemmelse.docx
-
Blodtyper | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Rhesus positiv eller negativ? | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kredsløbet, lunger, blod og hjertet.pptx
-
Blodkredsløbet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Hjertets opbygning og funktion | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kranspulsåren og blodprop i hjertet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kroppens blodkarnet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
3-1 udspaltning.pdf
-
DNA opbygning, proteinsyntese og replikation.pptx
-
Translation.pptx
-
DNA | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Proteinsyntesen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mendels forsøg.pptx
-
majsforsøg 3-1.jpg
-
Karyotype - et kort over kromosomerne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Genteknologiske undersøgelser | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
10 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Forplantning
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Øvelse sædcellers aktivitet.docx
-
Pubertet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mandens kønsorganer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Intro forplantning 2dx.pptx
-
Hormoner | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Menstruationscyklus rettet.pptx
-
Menstruationscyklus | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Abortgrænsen hæves fra 12. til 18. uge
-
Seksualundervisning: Præventionsformer
-
Samleje og befrugtning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Graviditetstest | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Prævention | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Abort | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
DRTV - Hvordan bliver jeg gravid?: Hvorfor kan vi ikke få børn?
-
Barnløshed | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Kønssygdomme | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Fosterdiagnostik - drømmen om det perfekte barn | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
Evolution
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
3 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
6
|
Økologi
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Respiration og fotosyntese 2dx.docx
-
8.1.1 Fotosyntese | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.1.3 Respiration | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Carbons kredsløb.pptx
-
8.5 Carbons kredsløb | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.6 Klimakrisen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.1 Energi i økosystemet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.1.2 Fødekæder og -net | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.2 Nedbrydning | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
8.3 Abiotiske og biotiske faktorer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Vores vandløb 2dxbi.pptx
-
8.1.4 Døgnvariation i oxygen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Det naturlige vandløb og det regulerede | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
9.2 Abiotiske faktorer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Næringsstofbelastning af vores søer og vandløb 2dx.pptx
-
9.3 Liv i vandløbene | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
9.3.1 Tilpasning til strøm | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
9.3.2 Niche | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
9.3.3 Iltoptagelse | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
9.5 Når vandløbet bliver forurenet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
image.png
-
Biodiversitetskrisen_Haefte1_2024.pdf
-
Biodiversitetskrisen_Haefte2_2024.pdf
-
8.4 Biodiversitet | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Oversigt over eksamensopgaver 2dx bi - kun oversigten.docx
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294507377",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294507377",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65294507377"
}