Holdet 2024 re/2c - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Religion C
Lærer(e) Pia Hald Holm
Hold 2024 re/2c (2c re)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Bøger mm
Titel 2 Intro
Titel 3 Islam
Titel 4 Kristendom
Titel 5 Buddhisme
Titel 6 Etik i det senmoderne samfund

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Bøger mm

Vi har brugt kapitel 1,4,6,9,11 og 12 i Gundbogen til religion c fra Systime https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=254

https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=1 pånær kap 6 og 7

www.bibelselskabet.dk
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Intro

Hvorfor og hvordan arbejde med religionsfag? Hvad er religion? Phil Zuckerman om religions betydning for hhv. DK og USA i Danskernes Akademi. Prognose ang. religion. Religionssociologisk blik fra teocentrisk til antropocentrisk til polycentrisk samfund. Luhmann og Rosa: kontingenshåndtering? Aktuelle sager. Gruppearbejde og fremlæggelser.
Etik - pligt, nytte, interdependens, diskurs.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Islam

Islam. Muhammeds biografi. Sunni-shia. De 6 trosartikler, de 5 søjler (op,ud,ind). Hajj som overgangsritual . Fokus på bønnen. Sharia, jihad. Uddrag fra serien Skam - herunder Jan Hjärpes 4 idealtyper. Den 2. dimension (2) DR2 Sufisme Kristian Leth. Gruppearbejde med fremlæggelser af selvvalgte emner. artikler med mest unge der konverterer.
Den 2. dimension fra DR2. Tørklædedebat med brug af AI og 4 typologier.
Sura 1, sura 2,35-48
Sura 23,12-14, sura 2,34-35+117, sura 7,54, sura 82,1-18
Uddrag af Sirat Rasul Allah 5+6
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Kristendom

Jødedom som baggrund.  Jødisk og kristne skabelsesmyte 1. Mos. 1
Udvælgelses- og pagtstanke. 1Mos 17
Messiasprofetier. Es11+53 og Jer 23
Tidslinje over jødedommens historie.
Hvem er Jesus?
Mark1, Joh1, Luk1, Matt1
GT og NT
Problem og løsningsmyte. 1. Mos 3. Uddrag fra Paulus breve Galaterbrev 3,26-28 og 1. Kor. 15,1-23
Lignelser: Den fortabte søn, Den barmhjertige samaritaner, Arbejderne i Vingården, Sædmanden, Kongesønnens bryllup. Uddrag fra The Chosen - indefra kilde .
Bjergprædiken
Undere
Jesu lidelseshistorie.
Den danske folkekirke. Phil Zuckerman - velfærdssamfund og Den danske Folkekirke
Etik
Fremlæggelser i grupper
sakramenter (dåb og nadver), moderne kristendom, de 3 Abrahamsreligioner (forskelle og ligheder), mission. Luther.
Besøg i kirke
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Buddhisme

Buddha-legenden
De 4 ædle sandheder
De tre retninger
Samsara. Herunder også en kristen udgave med kristent budskab til buddhister.
Nirvana - forskellige tolkninger
Buddhisme i DK
Lakha Lama, 17. Karmapa, Ole Nydahl.
Interview med 17. Karmapa.
Anne på Herrens mark (buddhisme) https://www.youtube.com/watch?v=bTUTj-MuWmM
Lakha Lama 2860 Søborg (1) DR2 2008 (https://mitcfu.dk/materialeinfo.aspx?mode=2&page=1&pageSize=6&search=titel:%20Lakha%20Lama%202860%20S%C3%B8borg%20(1)&orderby=title&SearchID=bb64e680-cb27-4a3e-9c70-6fc222ce1a85&index=1)
Den 2. dimension ( 6 ) Kristian Leth
Buddhas barn (udsendelse)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Etik i det senmoderne samfund

Traditionelle, moderne og senmoderne samfund
Teorier om det senmoderne af Giddens, Beck, Rosa, Reckwitz.
Dydsetik, pligtetik, nytteetik, situationsetik, tabuetik, diskursetik, teknologietik.
Stamcelleterapi mm
Assisteret reproduktion (kunstig befrugtning, designerbørn, donation, dobbeltdonation, rugemoderskab)
Aktiv dødshjælp
Abort
Organdonation og -turisme
Krig

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer