Holdet 2o ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Johannes Hjelholt Bredthauer, Karen Rask Pedersen, Morten Fly, Pia Hald Holm
Hold 2024 ks/o (1o ks/ hi, 1o ks/ re, 1o ks/ sa, 2o ks intern projekt og prøve, 2o ks/hi, 2o ks/re, 2o ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk kolonisering i Vestindien (Hi)
Titel 2 Vikingetiden inkl. historieopgave (Hi)
Titel 3 Tyskland og nazismen (Hi)
Titel 4 Introduktion til religion + tilladte links
Titel 5 Jødedom
Titel 6 Det gode samfund (SA)
Titel 7 Det gode samfund (Hi)
Titel 8 Det gode samfund (kristendom)
Titel 9 Ulighed i Danmark (SA)
Titel 10 Indvandring og integration (Hi)
Titel 11 Indvandring og integration (SA)
Titel 12 Islam - Indvandring og integration
Titel 13 Etik (med fokus på aktiv dødshjælp)
Titel 14 Økonomi i Danmark efter Coronakrisen (SA)
Titel 15 Repetition mm. (Hi)
Titel 16 Forløb#15

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk kolonisering i Vestindien (Hi)

Forløbet handler om Danmarks kolonitid med fokus på de Dansk-vestindiske øer.

Der vil især være tale om lærerstyret undervisning, gruppearbejde, oplæg, litteratur-/informationssøgning.

Samlet sidetal: 55 sider

Materiale:

Fremstillinger:

- Pedersen, Karen Lerbech: 100-årsdag vækker Danmarks kontroversielle kolonifrtid til live, dr.dk 26/03/2017.
- Film: "Slavenation Danmark" DR 2017, 3 afsnit á cirka 30 minutter "1671-1755", "1755-1803" og "1803-1917".
-Kapitel 2,6 og 8 i "Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium" (https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=1)
-https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=177
-https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=178
- Rostgaard, Marianne og Lotte Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal 2010, side 182-185 (kapitel 7).

Kilder:

- "Guvernør Philip Gardelins Slavereglement af 5. september 1733" (https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-27/)
- Peter Mose: Ingen dansk undskyldning for slavehandel, Politiken 3. juli 1998, (kapitel 7, kilde 4), i: Rostgaard, Marianne og Lotte Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal 2010, side 190.
- Sig undskyld, Leder i Politiken 6. juli, 1998, (kapitel 7, kilde 5), i: Rostgaard, Marianne og Lotte Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal 2010, side 190-191
- Statuen af "I am Queen Mary"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vikingetiden inkl. historieopgave (Hi)

I forløbet om Danmarks tilblivelse vil der - helt overordnet set - være fokus på kildekritik. Ellers vil vi behandle emnerne: Den danske kongemagts fremvækst og kristendommens indførelse. Dernæst vil vi se på samfundsstrukturen og slaveriet (trælle) i vikingetidens samfund. Og endelig på vikingetogterne til England.

Der arbejdes med materialekritik, henunder kritik af dokumentarfilm og spillefilm.
Der er tale om lærerstyret tavleundervisning kombineret med par- og gruppearbejde.

Læst: 75 sider

Materiale:
Fremstillinger:
- "Historien om Danmark" - afsnittet om vikingetiden (dokumentarfilm)
- "Vikingeborgen - en dokumtarfilm om Trelleborg", You-tube, ca. 21 minutter.
- K. B. Danielsen m.fl.: Fra antikken til reformationen, Gyldendal 2007, side 64-72. (læst som i-bog)
- ”Danemordet 13. november 1002”, https://danmarkshistorien.lex.dk/Danemordet_13._november_1002
- ”John af Wallingfords krønike”, https://danmarkshistorien.lex.dk/John_af_Wallingfords_Kr%C3%B8nike,_ca._1220
-Historiebrug - hvad er det?" (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug)
-"Historiebrug af vikingetiden" (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden)

Kilder:
- ”arkæologiske vidnesbyrd” i: C. Harding-Sørensen: Danmark i vikingetiden, 1980, side 105-110 (pdf)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Ottars_og_Wulfstans_nordiske_rejsebeskrivelser_ca._890
- ”Widukind om hvordan danskerne blev kristne” (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=258)
-"Adam af Bremen om hedenskabet" (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=257)
-"A.D. Jørgensen: Vikingetogene, 1882" (pdf)
- "Ibn Fadlan", i: C. Harding-Sørensen: Danmark i vikingetiden, 1980, side 61-63, 98-101 (pdf)
- Uddrag af filmen: "Den 13. kriger" - om Fadlan (ca. 4 minutter)
-"Vikings" (2013, Bo m.fl)



Derudover har eleverne udarbejdet en historieopgave, hvor de har besvaret følgende opgaveformulering:
· Redegør for centrale træk i vikingetidens samfund på baggrund af det, du har læst i undervisningen og Grundbog til Danmarkshistorien (Systime; kapitel 2: Vikingetiden)

· Analyser vedlagte kilder med henblik på at vise, hvad synet på vikingerne er i de fire kilder. Forklar, så vidt muligt, hvorfor teksterne har det syn på vikingerne, som du analyserer dig frem til. Anvend skemaet til kildekritik (Værktøjskassen) i dine analyser (skemaet ser du nederst i dette dokument).

· Vurder, om det syn der er på vikingerne i kilderne, svarer til det syn, du har fået på vikingetiden på baggrund af det, du har læst i undervisningen og Grundbog til Danmarkshistorien.


- Bilag 1: En arabisk købmand i Hedeby (En arabisk købmands beretning om Hedeby, ca. 950 (danmarkshistorien.dk))
- Bilag 2: Brev til klosteret på Lindisfarne (Kilde 1.2 Alcuin om Angrebet på Lindisfarne, ca. 793 | Danmark i Europa (systime.dk))
- Bilag 3: Adam af Bremen om hedenskabet (4. Adam af Bremen om hedenskabet. Fra slutningen af 1000-tallet | Fokus – kernestof i historie 1. Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk))
- Bilag 4: Jim Lyngvilds bidrag til Nationalmuseets udstilling "Mød vikingerne", 2018 (Sådan lyder dommen over Jim Lyngvilds kontroversielle vikinger | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tyskland og nazismen (Hi)

I dette forløb har vi haft fokus på Hitlers vej til magten. Indledningsvis havde vi fokus på Weimarrepublikkens krise og sammenbrud. Derefter så vi på det nazistiske parti og dets vej til magten. Og slutteligt arbejdede vi med det nazistiske folkefællesskab.

Materiale:
Fremstilling:
-I I-bogen "Tyskerne og nazismen" har vi læst følgende: "Den politiske plakat", introduktionen til kap. 1, 1.1-1.3, introduktionen til kap. 2, 2.1-2.3, introduktionen til kap. 3, 3.1-3.3, 3.5, 5.5
-"Vores århundrede - fred og nye farer"
-"Hitler brutale inderkreds: Jødehad, afsnit 4" (https://www.dr.dk/drtv/se/hitlers-brutale-inderkreds_-joedehad_263348)
-Youtube-film om gennemgang af ww2 (https://www.youtube.com/watch?v=-CQatuQdQv4)

Kilder:
-Tekst 2.1: NSDAP’s partiprogram, 24. februar 1920 (fra: "Tyskerne og nazismen")
-Tekst 3.2: Baldur von Schirach om Hitler-Jugend, 1934 (fra: "Tyskerne og nazismen")
-"Die Welle" (Gansel, 2008)

Samlet sidetal i forløbet: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Introduktion til religion + tilladte links

TILLADTE LINKS TIL FORBEREDELSEN AF MUNDTLIG EKSAMEN:
Foruden de specifikke links, der allerede er nævnt i undervisningsbeskrivelsen, må eleverne bruge følgende som opslagsværker:
- Grundbogen til Religion C: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/
- Begrebsnøglen til religion: https://begrebsnoeglentilreligion.systime.dk/
- Bibelen online: https://www.bibelselskabet.dk/brugbibelen/bibelenonline/1_Mos/1
- Ordbogen.com

Forløbet har været en kort introduktion til faget religion med henblik på, hvad en religion er, hvordan vi arbejder med religion i undervisningen og introduktion til centrale begreber og fænomener, som bliver brugt videre i undervisningen.

Faglige mål
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier

Kernestof
- religionsfaglige metoder

Primærtekster
Dalgaard, Bente (2010): "Kan en fanklub være en religion?", https://videnskab.dk/kultur-samfund/kan-en-fanklub-vaere-en-religion/
"Menneskets enestående ritualer - overgangsritualer", afsnit 3, https://mitcfu.dk/MaterialeInfo/?faust=TV0000120593&s=43887844&n=1&o=hits
Rasmussen, Knud (1921): "Havets moder" i Grønland - historie, samfund, religion, https://groenland.systime.dk/?id=268

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 4 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Jødedom

Fokus i undervisningen
Gennem enkeltfagligt forløb skal eleverne opnå viden om jødedom. Fokus har været på den grundlæggende historie, den religiøse praksis og moderne fremtrædelsesformer. Forløbet har ligget i forlængelse af introduktion til af religionsfaget, og et stort fokus med forløbet har derfor også været at få styr på de religionsfænomenologiske begreber og metoder.

Faglige formål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning

Kernestof (religion)
- Udvalgte sider af yderligere én religion, jødedom
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.

Primærtekster

1 Mos 1-2,4
1 Mos 2,4-25
1 Mos 15
1 Mos 17
2 Mos 12
2 Mos 19-20
4 Mos 15,38-40  
5 Mos 11,18-21
Ahle, Allan (2022): Horisont - grundbog i religion, Systime
"Ungerne skal have hele pakken – interview med Kim Bodnia", https://horisontc.systime.dk/?id=169#c538
Hybel, Kjeld og og Torben Benner (2016): "Hvad Gud er, ved jeg ikke" i Politiken, https://politiken.dk/kultur/art5629612/J%C3%B8disk-konvertit-%C2%BBHvad-Gud-er-ved-jeg-ikke%C2%AB
"Shabbat er den jødiske hviledag", https://www.youtube.com/watch?v=9VGB48ROhKk
"Overgangsritualer i jødedommen", https://www.youtube.com/watch?v=nD-Z741Xbcw
"Strichtly kosher", mitcfu.dk
"Hvorfor er omskæring så vigtigt for jøder og muslimer?", https://fb.watch/jPWDGibiZE/
”Øjenåbner – Rulleskøjter på en Sabbat”, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p144


Baggrundslitteratur
Pedersen, Bodil Junker m.fl. (2016): Grundbogen til Religion C, Systime:
- "Jødedommens historiske udvikling", https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=146
-”Sabbat” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p200
- ”Bar/Bat Mitzvah” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c314
- "Pesach", https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=205
- ”Synagogen og bønnen”, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p201

Fafner, Hans Henrik (2018): Jødedom - tro og praksis, Systime
- "Brit Milah", https://joededom.systime.dk/?id=175
"Buddene", https://joededom.systime.dk/?id=132

Haaning, Katrine og Søren Korshøj LaursenReligionsportalen, Systime
- "Jødiske hovedretninger i nutiden", https://religion.systime.dk/?id=885#c906

"Pesach - den jødiske påske", https://www.religion.dk/joededom/pesach
"Kvindelig rabbiner: "Selvfølgelig skal vi gøre op med patriarkalske systemer i religionen"", https://www.religion.dk/interview/kvindelig-rabbiner-feminismen-gjorde-jodedommen-til-min-egen-tradition
"Det Jødiske Samfund har mistet hvert sjette medlem", https://www.kristeligt-dagblad.dk/kirke-tro/medlemstallet-falder-i-det-joediske-samfund-isaer-de-yngre-generationer-svigter
"De jødiske trossamfund", https://joediskinfo.dk/vidensbank/joediske-trossamfund


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 7,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det gode samfund (SA)

Forløbet "Det gode samfund" er et tværfagligt forløb med religion og historie i KS.

Vi har i forløbet haft særligt fokus på velfærdsstaten og velfærdsstatens udfordringer i Danmark. Disse udfordringer relaterer sig til generelle udfordringer i EU.

Først i forløbet arbejdede vi med politiske ideologier (socialisme, liberalisme og konservatisme). Her anvendte vi velfærdstrekanten til at definere, hvordan de tre velfærdsmodeller adskiller sig fra hinanden. Da vi havde det grundlæggende på plads undersøgte vi de konkrete udfordringer for den danske velfærdsmodel. Vi undersøgte både de interne og eksterne udfordringer. Der var særligt empirisk fokus på demografiklemmen. Dernæst arbejdede vi med de løsninger som velfærdsstaten anvender. Her så vi på nedskærings- udvidelses- og omprioriteringsstrategien.

Vi var kort inde på økonomiske mål for et velfungerende samfund. Her var der særligt fokus på bæredygtighed vs. økonomisk vækst.

Til slut i forløbet arbejdede vi med temaet velfærdsstat eller konkurrence stat. Vi definerede konkurrencestaten og så dokumentaren 9.z mod Kina. Der var både fokus på forskellige ideologiske og partipolitiske holdninger til konkurrencestaten og sociale udfordringer i forbindelse hermed (eks. mistrivsel).  

Begreber:
Ideologi
Socialisme
Konservatisme
Liberalisme
Velfærdstrekanten
Velfærdsstaten
Skillelinjer
Fordelingspolitik
Værdipolitik
Bæredygtig vækst
Interne og eksterne klemmer
Individualiserings- og forventningsklemmen
Krævementalitet og rettighedstænkning
Den demografiske udvikling
Ældrebyrde
Integrationsbyrden
Omkostningsklemmen
Globaliseringsklemmen
Outsourcing
Brain drain
Brain gain
EU-klemme
Konkurrencestaten


Kernestof:
- Velfærdsprincipper, herunder stat, marked og civilsamfund
- Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
- Politiske beslutninger i Danmark og i en global sammenhæng
- Kvantitativ og kvalitativ metode
- Rettigheder og pligter i samfundet.


Materiale:
- Thomas More Utopia: (0,5 sider)
- Stat, marked og civilsamfund: https://xn--samfpb-mua.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=216 (2 sider).
- LA partivideo: https://www.youtube.com/watch?v=GbqdeNaZXiE&ab_channel=LiberalAlliance (1 side)
- C partivideo https://www.youtube.com/watch?v=PHSa70u0CzI&ab_channel=KonservativeDK (1 side)
- Ø partivideo https://www.youtube.com/watch?v=FO1NuFIQr_Q&ab_channel=Enhedslisten (1 side)
- Libralisme, socialisme og konservatisme https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=385 (1 side)
- Velfærdsstatens udfordringer https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=413 (1 side)
- Fordelingspolitik https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=436 (1 side)
- Værdipolitik https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=437 (1 sider)
- Velfærdsstatens interne udfordringer https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=412 (1 side)
- Velfærdsstatens eksterne udfordringer https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=411 (2 sider)
- Løsninger på velfærdsstatens udfordringer https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=410 (4 sider).
- Grøn bæredygtighed vs. økonomiske vækst https://luksamfundetop.dk/kapitel-8/partifilm-om-groen-baeredygtighed-overfor-oekonomisk-vaekst (2 sider)
- 9.z mod Kina https://www.youtube.com/watch?v=-5-ejIlkdJw&t=1s&ab_channel=Speedracer10_dk (10 sider)
- Partiernes blik på velfærdsstat og konkurrencestat: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=493 (3 sider)
- Artikel: Gymnasieelever_ Er vi overhovedet mennesker mere_ - politiken.dk (2 sider).
- debat artikel: Debat_ Konkurrencestaten kan ikke lave klimapolitik (2 sider)
-Fra velfærdsstat til konkurrencestat: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=409 (3 sider)

I alt: 45 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 17,00 moduler
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Det gode samfund (Hi)

Forløbet har haft fokus på udviklingen af den danske velfærdsstat - særligt med fokus på perioden 1945-1973. Udover fokus på velfærdsstatens udvikling har vi også kort set på hvordan samfundet forandredes i slutningen af 1960'erne/starten af 1970'erne ift. diverse oprør.

Materialer:

Fremstilling:
-I I-bogen "Veje til velfærdsstaten" (https://xn--vejetilvelfrdsstaten-s0b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1) har vi læst følgende: Kap. 1 ("Hvad er velfærd?"), hele kap. 2, hele kap. 3, kap. 4 ("Kanslergadeforliget" og "Verdenkrise - også i Danmark"), hele kap. 5, kap. 6 ("Velfærdsstaten i det senmoderne samfund", "Velfærdsstaten i slutningen af 1990'erne", "Fra velfærdsstat til konkurrencestat" og "På vej mod konkurrencestaten", kap. 7 ("Fremtidens velfærdsstat" og "Fremtidens udfordringer"
- Kühle, Ebbe: Danmark Historie Samfund, 2 udg., Gyldendal, 1994: s. 206-215
- Dokumentar: Uddrag af Hammerichs Danmarkskrønike (Gamle Danmark), DR del 10, ca 40 minutter om ungdomsoprøret.
- Afsnit fra historien om Danmark "Det svære demokrati", episode 9, 2017 (60 min)
- Afsnit fra historien om Danmark "Velfærd og Kold krig", episode 10, 2017 (60 min)
-https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-velfaerdsstaten

Kilder:
Følgende kilder fra I-bogen "Veje til velfærdsstaten": Kilde 7 (Skildring af den uværdigt trængende familie), kilde 8 (Skildring af den værdigt trængende familie), kilde 14 (Interview med ung arbejdsløs i 1930'ernes København, kilde 20 (Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften), kilde 22 (Bent Rold Andersen: Den aktive velfærdsstat, 1966), kilde 23 (Kildeskatten løber løbsk)
- Olsen, Anne Okkels & Knud Ryg Olsen: Når lyset bryder frem, Systime, 1985, billederne side 25 (De unge rige, 1958), side 48 (To kulturer – Familien Koppel (1965 & 1969)), side 73 (Undervisning - Århus Universitet 1957 & AUC 1978), side 79 (Gymnasieelever 1981), side 104-105 (Familiebilleder 1 (1958-1981)).
-Foged, Ebbe m.fl.: Danmark i opbrud: Kilder: tekst 24-26: "Finn Ejnar Madsens tale ved Københavns Universitets årsfest 1968", "Mogens Fog om besættelsen af konsistorialkontoret marts 1970", "Et spark i røven"

Synopsis bestående af:
1. Jensen, Henrik Gade: ”Der var velfærd før velfærdsstaten” i Information 16/1 2012
2. Juhl, Sine Søndborg ”Tak til velfærdsstaten, som løftede min familie op fra bunden” fra Politiken 12/6 2016
3. Kirkens korshær: I fattigdommen tegn, 2010, Kirkens Korshær, 3/9 2010
4. Winther, Bent: ”Mette Frederiksen skal lytte til sin borgmester i Herlev: Velfærdssamfundet er ved at kollapse” Berlingske.dk, 23/2 2021
5. Statistik: Befolkningsfremskrivninger, dst.dk (Fra: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=30674), 2021

Samlet sidetal: 140
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 8 Det gode samfund (kristendom)

Forløbet har været en del af det fællesfaglige emne "Det gode samfund", hvor religion har fokuseret på kristendommens rolle i velfærdssamfundet. Forløbet har givet en introduktion til den historiske kontekst og de grundlæggende teologiske tanker, hvorefter vi har fokuseret på kristendommens rolle i forhold til samfund og demokrati.

Faglige mål
- anvende og kombinere viden, kundskaber og metoder fra fagene i faggruppen til at opnå indsigt i historiske, samfundsmæssige og kulturelle sammenhænge i Danmark og i andre lande
- formulere, forklare, undersøge og diskutere flerfaglige og enkeltfaglige problemstillinger ved anvendelse af begreber og viden fra fagenes kernestof
- redegøre for forskellige livsanskuelser, religioner og politiske grundholdninger samt analysere deres betydning i en historisk og aktuel sammenhæng
- diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
- sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
- formidle faglige sammenhænge både mundtligt og skriftligt på fagenes taksonomiske niveauer med anvendelse af faglig terminologi


Kernestof
- kristendom, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
- religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
- religionsfaglige metoder.

Primærtekster
Es 11 og 53
Jer 23, 5-8
Mark 1
Matt 1, 5 og 6
Rom 5, 1-21
Gal 1, 1-12
1 Mos 17
Luk 10, 25-37
”Hvad er virkelig gode gerninger?” af Martin Luther i Kampen for det gode samfund, https://detgodesamfund.systime.dk/?id=184
Anna Rask Pedersen (2015): ”Den syriske flygtning er ikke min næste”, Kristeligt Dagblad, https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/den-syriske-flygtning-er-ikke-min-naeste
Marie Louise Poulsen (2015): ”Den syriske flygtning i nød er også min næste”, Kristeligt Dagblad, https://www.kristendom.dk/hvem-er-min-naeste/svar-til-marie-krarup-den-syriske-flygtning-er-ogsaa-min-naeste
”På tro kan demokrati ikke bygges” i Kampen for det gode samfund, https://detgodesamfund.systime.dk/?id=189#c534
DR: Afsnit 1 af ”Indefra med Anders Agger – Udsat: En besked fra Paul McCartney”, https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger-_-udsat_-en-besked-fra-paul-mccartney_480092
DR: Afsnit 2 af ”Indefra med Anders Agger – Udsat: Vildkattens telefondame”, https://www.dr.dk/drtv/se/indefra-med-anders-agger-_-udsat_-vildkattens-telefondame_480091  


Baggrundslitteratur
”5 skarpe om kristendommen”, https://www.dr.dk/studie/religion/5-skarpe-om-kristendommen
”Paulus: Kristendommens selvstændiggøres fra jødedom” i Grundbog til religion c, https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=289#c1265
”Fra Luther til velfærdsstaten” i Kampen for det gode samfund, https://detgodesamfund.systime.dk/?id=184&L=10
”Den evangelisk lutherske kirke: Folkekirken” i Religionsportalen, https://religion.systime.dk/?id=667
Hele kapitlet ”Hvad siger Bibelen egentlig om rigdom, fattigdom og ulighed?” i  Kampen for det gode samfund, https://detgodesamfund.systime.dk/?id=205&L=10
”Kristendommen og samfundet” i Religionsportalen, https://religion.systime.dk/?id=528
”Kristendom og demokrati” i  Kampen for det gode samfund, https://detgodesamfund.systime.dk/?id=188
Troels Witter: ”Engang var kirken den vigtigste sociale støtte: Kirken kan genvinde sin relevans gennem diakonien”, https://www.viborgstift.dk/aarsmagasin/aarsmagasin-2023/diakoniens-historie
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Ulighed i Danmark (SA)

Ulighed og social ulighed er et tema, som de fleste har en holdning til og mærker til i deres hverdag. I dette forløb ser vi nærmere på, hvad begreberne ulighed og social ulighed handler om, herunder hvad konsekvenserne af den stigende ulighed er. Før dette forløb har eleverne stiftet bekendtskab med de politiske ideologier og fordeling- og værdipolitik, som er særligt relevant i dette forløb. Denne teori gentages ligeledes i slutningen af dette forløb og vi ser på, hvordan forskellige politiske ideologier ligger op til at bestemte fordelingsprincipper.
I forløbets indledning tager vi Henrik Dahl Minervamodel op og kigger på, hvor i minervamodellen eleverne vil placere sig selv. Vi diskuterer i denne omgang, hvordan man kan undersøge menneskers livsstile. Målet er at lære forskellen på kvalitativ metode og kvantitativ metode. Her analyserer eleverne to forskellige TV2 reklamer for at nå frem til pointen om at de forskellige metoder giver forskellige svar og er gode til at svare på forskellige spørgsmål.
Efterfølgende ser vi DR-dokumentaren En vej – to verdener, hvor vi drøfter de forskellige sociale klasser samt årsager til at mennesker ender som de gør. Her har vi haft et særligt fokus på teorier om kapital, felt og habitus af Bourdieu og sprogkoder af Bernstein. Med udgangspunkt heri drøftede vi social arv og social mobilitet, hvor vi tog udgangspunkt i En vej – To verdener. Vi drøftede også fattigdom og forskellen mellem absolut og relativ fat-tigdom. Her blev det drejet over på politiske ideologier og politiske partiers adfærd. Vi havde særligt fokus på fordelings- og værdipolitiske forskelle og forskellige holdninger til fattigdom. Yderligere havde vi fokus på, hvordan partierne vælger deres politiske holdninger. Vi havde her fokus på både Downs model og Molins model. Vi brugte især meget tid på at forstå Molins model, som mere detaljeret beskriver partiers valg af standpunkt.
Til slut undersøgte vi en aktuel udfordring i det danske samfund. Her handlede det om de 25% værst stillede mænd.


Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 10 Indvandring og integration (Hi)

Forløbet har haft fokus på indvandringen til Danmark siden ca. år 1900. Der har været nedslag ift. den jødiske indvandring omkring 1905-1920, men særligt fokus på indvandringen fra 1967 (gæstearbejderne) og frem imod starten af 2000'erne. Vi har set på hvordan lovgivningen har ændret sig og på hvordan synet på disse grupper også har ændret sig over tid.

Materialer:

Fremstilling:
- I I-bogen "Den ny indvandring" (https://dennyindvandring.systime.dk/?id=1) har vi læst følgende: kap. 2, kap. 3, kap. 4, kap. 5, kap. 6
- "Fra huguenotter til afghanere" s. 85-91
- "Indvandringen historie" afsnit 1-6 (https://www.dr.dk/drtv/episode/indvandringens-historie_-polakkerne-paa-lolland_428318)
-https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/INTEGRATION-STATUS-OG-UDVIKLING

Kilder:
-"Om de russiske jøder" (tekst 20) i "Fra huguenotter til afghanere"
- Følgende kilder fra I-bogen "Den ny indvandring": Kilde 7 (Udenlandske arbejderes forhold i Danmark, 1971), Kilde 14 (Udlændingeloven, 1983), kilde 18 (Åbent brev fra fem storbyborgmestre, 1997)

Samlet sidetal: 100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 11 Indvandring og integration (SA)

Forløbet indvandring og integration er et tværfagligt forløb med religion og historie. I samfundsfag har vi har vi arbejdet med idenditetsdannelse, socialisering, kulturelle forskelle og politiske partier i Danmark.

Vi har undersøgt disse områder af kernestoffet i relation til indvandringen og de nuværende udfordringer med integration i Danmark og Europa.

I begyndelsen af forløbet var der fokus på begrebet identitet. Her har vi defineret identitet som fire niveauer af identitetsdannelse: Jeg-identitet, personlig identitet, social identitet og kollektiv identitet. Her diskuterede vi hvordan integrationen kan få udfordringer, når/hvis der er uoverensstemmelse mellem identitetsformerne. Vi inddrog også teori om socialisering (dobbelt socialisering) og udfordringen med indvandres tvetydige socialisering i hjemmet vs. i skolen.

Efterfølgende havde fokus på den konkrete situation med indvandring og vi undersøgte indvandringen til Danmark og Europa historisk og i dag. Hvor kommer de fra? Her anvendte vi begreber push og pull faktorer.

Dernæst havde vi fokus på forskellige samfundstyper og vi så på indvandring som et møde mellem traditionelle/moderne samfundstyper og senmoderne samfundstyper. Her anvendte vi Yvonne Mørks teori om jeg- og vi-kultur. Dette brugte vi blandt andet ved at tage fat i cases om opdragelsen hos minoritetsbørn.

Vi inddrog også Hyllands tre typer af identitetsvalg: den rene identitet, bindestregsidentitet og kreolske identitet. Her identificerede vi forskellige typer af identitetsvalg i dokumentaren "Fire muslimske stemmer".

Til slut havde vi i forløbet fokus på indvandring og politik. Vi så på forskellige politiske deltagelsesmuligheder. Vi diskuterede om integration kunne ses som en ny skillelinje i Dansk politik. På baggrund af Eastons model undersøgte vi hvordan partier og vælgeres adfærd er styret. Her tog vi fat i Downs model for rationel vælger- og partiadfærd og Molins model for partiadfærd. Vi undersøgte Socialdemokratiets partiadfærd i relation til integration.

Kernestof:
- Identitetsdannelse og socialisering
- Kulturelle forskelle
- Politiske partier i Danmark
- Politiske deltagelsesmuligheder
- Politiske beslutninger i Danmark og i en global sammenhæng
- Kvantitativ og kvalitativ metode

Materiale:
- At være dansker eller ikke at være dansker: https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=179 (2 sider).
- Video om socialisering (2 sider)
- Normer, sociale roller og social kontrol https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=360 (2 sider).
- Video om identitet https://vimeo.com/524216641 (3 sider)
- Hvem er de, og hvor kommer de fra? https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=136 (1 side)
- Push og pull faktorer: https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=137#c258 (1 side).
- Det traditionelle samfund https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365 (2 sider).
- Det senmoderne samfund https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=365 (2 sider)
- De etniske minoriteter og dobbelt socialisering (Yvonne Mørk jeg- og vi-kultur) https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=176 (2 sider).
- Information artikel om minoritetsbørns opdragelse https://www.information.dk/indland/2017/08/minoritetsboern-faar-flere-taesk-opdragelsen-fordi-lever-familieform-etniske-danskere (2 sider).
- Hyllands tre identitetsvalg https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=175#c351 (1 side).
- Vælgerne og de politiske skillelinjer: https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=164 (2 sider).
- Molins model https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=157#c294 (1 side)
- LIMBO https://shorturl.at/elvKY (2 sider)
- Vi skal instruere vores eget liv https://amtsavisen.dk/debat/vi-skal-instruere-vores-eget-liv (2 sider)
- Har social demokratiet skiftet kurs? artikel https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/hvorfor-skiftede-s-udlaendingepolitik (2 sider)
- Det mener partierne om integration https://nyheder.tv2.dk/folketingsvalg/det-mener-partierne (2 sider)
- Adam og Noah (Kulturforskelle) https://www.youtube.com/watch?v=3a1fhER3Ar4&ab_channel=Adam%26Noah (3 sider)
- Indvandrere og integrationspolitik https://xn--rkedanskerperkerdansker-78b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=163 (2 sider).

Sider i alt: 36 sider

Begreber:
- Socialisering
- Identitet
- Identifikation
- Normer
- Kategorisering
- Jeg-identitet
- Personlig identitet
- Social identitet
- Kollektiv identitet
- Identitetsfusion¨
- Dobbelt socialisering
- Push faktorer
- Pull faktorer
- Det traditionelle samfund
- Det moderne samfund
- Det senmoderne samfund
- Jeg- og vi kultur.
- Kulturforskelle
- Den rene identitet
- Bindestregsidentitet
- Kreolsk identitet
- Skillelinjer
- Indvandringspolitik
- Downs model
- Molins model
- Markedspartier
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 26 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 12 Islam - Indvandring og integration

Formålet med dette forløb:
- At give eleverne kendskab til grundlæggende elementer ved islam - såsom islams grundlæggelse, troen, praksis og ritualer - og til moderne islam i Danmark, Skandinavien og Europa i dag.
- At eleverne får indsigt i islams mangfoldighed (ved at møde forskellige indefra-stemmer og udefra-stemmer samt ved at stifte bekendtskab med forskellige idealtyper: fundamentalisme, traditionalisme, modernisme og sekularisme)
- At eleverne kan bruge deres viden om islam til at forstå de muligheder og udfordringer, der ligger i kulturmøder som følge af flugt og indvandring


Fokus i forløbet:
- Væsentlige sider ved og fænomener i islam (de 6 troselementer, de 5 søjler, Sharia, Koranen og Hadith som kilder)
- Islams mangfoldighed (dette illustreres ved at lade forskellige udefra- og indefra-stemmer møde hinanden)
- Hovedvægten er lagt på nutiden og islams nutidige udtryk (Vi prøver at forklare og forstå aktuelle problematikker ud fra religionen og dens oprindelse, ritualer og historie).
- Desuden arbejder vi i forløbet videre med forskellige religionsfaglige begreber, som vi fik introduceret i første forløb (myte, ritual, åbenbaring, indefra- / udefrakilder mm)

Faglige mål (fra læreplanen):
Eleverne skal kunne:
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
̶ religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid

Væsentlige begreber og vinkler
Indefra-udefra
Minimalisme-maksimalisme
Elite-mainstream
Genrer som religiøs grundtekst, artikel mm (herunder en vurdering af tale-situationen - privilegeret /ikke-privilegeret)
Monoteisme
Idealtyperne: Fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme - samt euroislam og skandinavisk islam.

Integration, assimilation og segregation
Minoritet - Majoritet

Dette har vi brugt på forskellige ’tekst-typer’; traditionelle tekster, debatindlæg, afsnit fra serien SKAM mm.


Tekster og materiale

”Øjenåbner: Hvorfor være muslim?” i: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=156 (ca 4 s.)

Muhammed – den sidste profet
Læreroplæg om Muhammed og hans liv + et eksempel på dagens (eller nyeste) hadith på: https://www.facebook.com/pg/Dagens-hadith-Sahih-Al-Bukhari-688172454883902/posts/ (kun set hurtigt)
Koranen og Hadith (bl.a. med fokus på Muhammed som profet)
Sura 53, 1-18, http://www.forlagetvandkunsten.dk/104682/  
Eksempel på Koran-recitation: https://www.youtube.com/watch?v=1ApySvu8kWw  
”Den første åbenbaring” fra Hadith-samlingen: Bukhari, Gads Religionshistoriske tekster, 1984, s. 414 f.

”Fakta om islam” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p157
”Islams historiske udvikling” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p158
Øvelse 3 – islam indefra og udefra: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c505

Ritualer – De 5 søjler
”Religiøs praksis i islam” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p159
”Obligatoriske ritualer” (De 5 søjler”) https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p219  
https://www.youtube.com/watch?v=qcAiKrMfQnk (et eksempel på trosbekendelsens betydning – trosbekendelse og 3 unge mænd, der konverterer til islam)
https://religion.systime.dk/?id=c2877  (Zakariyah Kristoffer Scharff: Azan og det nyfødte barn)
Bønnen – 5 daglige bønner:
Bønsindkaldelse (Adhan): https://www.youtube.com/watch?v=fe8qRj12OhY  
Bønnens betydning – foprklaret af Abdul Wahid Pedersen: https://religion.systime.dk/?id=c1352  
Wudu (renselse før bønnen): https://religion.systime.dk/?id=c2750

De 6 trosartikler
”Islamiske forestillinger”: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p222
Om dommedag i islam:
https://religion.systime.dk/index.php?id=480#c3075
Sura 47, 15 Muhammad (fra Medina) (om dommedag – paradis og helvede)

Sharia og synet på samfundet
” Det islamiske samfundssyn” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p223
” Religionen i spil: Muslimer i Danmark”
https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=161


Religionsnørdens video om Islam:
https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden

”5 skarpe om Islam” DR2 - MitCFU

Islam i Danmark
Daniel Øhrstrøm: Interview med Isam B - “I Danmark er jeg født som muslim”, 7. august 2015 i: Kristeligt Dagblad, https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/i-danmark-er-jeg-foedt-som-muslim
Islam i Skandinavien
SKAM, sæson 4 afsnit 1, 4 og 7 (udklip) (MitCFU)


Islamdebat
Ramadan
Inger Støjberg: BLOG Nu er det ramadan, og jeg vil gerne slå tre ting fast. https://www.bt.dk/blogs/stoejberg-nu-er-det-ramadan-og-jeg-vil-gerne-slaa-tre-ting-fast
Thomas Ambrosius: Arriva efter Støjbergs ramadan-opsang: Det billede kan vi slet ikke genkende. 21. maj 2018
https://www.bt.dk/danmark/arriva-efter-stoejbergs-ramadan-opsang-det-billede-kan-vi-slet-ikke-genkende
Muslimer til Inger Støjberg: Hvis du passer dit arbejde, skal vi nok passe vores, Tirsdag 22 maj. 2018, Af Julie Steenbuch Holt  
https://www.avisen.dk/muslimer-til-inger-stoejberg-hvis-du-passer-dit-arbe_499350.aspx


Tørklæde
Koranen. Sura 24 (Lyset) vers 31
Jihad
Læreroplæg om jihad

Materiale til prøvesynopsis:
Bilag 2: Muslim: Derfor bærer jeg niqab med stolthed
Fra: https://www.religion.dk/muslim-derfor-baerer-jeg-niqab, 21. marts 2018, kl. 7:27
Bilag 3: Aminah Tønnsen: Grunde til at fravælge tørklædet (2004) religion.dk
Bilag 4: Debatinterview
Debatinterview 9. januar 2023 Berlingske af Nina Schaumann (let forkortet)

Besøg i Omar Ibn Al-Khattab Moschee i Berlin (herunder  om moskeen og rundvisning; renselsesrum (wudu), bedesal mm. (Dette er dog kun de elever, der var med på studieturen)

Væsentlige arbejdsformer
Klasseundervisning
Projektarbejdsform (synopsistræning) med gruppefremælæggelser
Refleksions- og hurtigskrivning
Gruppearbejde
Pararbejde
Quiz og byt
Moske-besøg (nogle)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 34 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 13 Etik (med fokus på aktiv dødshjælp)

ETIK MED FOKUS PÅ AKTIV DØDSHJÆLP
Formålet med dette forløb:
At eleverne opnår indsigt i grundlæggende etiske positioner, særligt nytte-og pligtetik, og kan karakterisere og analysere såvel religiøse som ikke-religiøse synspunkter i den aktuelle diskussion om aktiv dødshjælp med anvendelse af både indefra- og udefra-perspektiver.
Forløbet indledtes og afsluttedes med en hemmelig afstemning om, hvorvidt aktiv dødshjælp skulle tillades i DK.

Etik på baggrund af Berlintur/Holocaust. Antisemitisme i dag. 4 typer af ondskab.

KERNESTOF
Intro til emnet:
Etik er foranderlig: https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=135 (Lise Ludvigsen og Poul Storgaard Mikkelsen: Etik i det senmoderne samfund, systime, 2022 (i-bog))
Tab af kontrol: https://etikidetsenmodernesamfund.systime.dk/?id=143
Deadline DR 2, 26.06.2023: Debat om aktiv dødshjælp (26 min.) (via mitCFU)
Overblik: https://www.dr.dk/nyheder/indland/overblik-nu-tager-etisk-raad-stilling-til-aktiv-doedshjaelp-her-er-hvad-der-er-paa  af Katja Sønder Tuxen, DR.dk, 3.okt. 2023
Aktiv dødshjælp – omfanget vist grafisk
Menneskeværd, Kristen etik, Løgstrup og Habermas

Teori om etik:
Lykkeetik, pligtetik og situationsetik:

Oversigt over etiske teorier. Fra: Andreasen, Esben m.fl: Religion og Kultur - en grundbog (2.udg), Systime: side 260

Nyfortolkning af begreberne menneskeværd og værdighed: https://mok.systime.dk/?id=208 (Preben Brock Jacobsen: Modernitet, systime, 2015 (i-bog))

Den danske debat om aktiv dødshjælp:
Deadline DR 2, 26.06.2023: Debat om aktiv dødshjælp (26 min.) (via mitCFU)
’Kære Mette, du passede på mennesker som mig under corona. Det håber jeg, du vil blive ved med’ af Ditte Guldbrand, Politiken, 21. juni 2023

Artikler læst inden rollespilsdebat
31/1-25 https://www.dr.dk/nyheder/indland/regeringens-udvalg-foreslaar-aktiv-doedshjaelp-indfoert-i-danmark
Kronik14.08.23 https://www.kristeligt-dagblad.dk/debat/michael-boss-aktiv-doedshjaelp-i-canada-er-et-advarende-eksempel
Udtalelser fra etisk råd 2016 https://etiskraad.dk/Media/638364151748815249/Aktiv%20d%C3%B8dshj%C3%A6lp%20-%20hvor%20st%C3%A5r%20vi%20i%20dag%20(2016).pdf
28/12-22 https://www.information.dk/indland/2022/12/laege-aktiv-doedshjaelp-lidelsen-kan-saa-utaalelig-lov-sige-stop
19/2-25 https://www.altinget.dk/etik/artikel/la-ungdom-danskere-skal-have-retten-over-deres-egen-doed-det-burde-ikke-vaere-kontroversielt
24/4-25 https://www.altinget.dk/artikel/laegeforeningen-danskerne-ved-ikke-hvad-aktiv-doedshjaelp-er-derfor-kan-vi-ikke-bruge-altingets-maaling
7/3-20 https://videnskab.dk/krop-sundhed/forsker-derfor-boer-aktiv-doedshjaelp-vaere-lovligt-i-danmark/
8/9-25 https://patientakademiet.dk/nyheder/samfund/5985-peter-lund-madsen-naede-at-vaere-med-i-bog-om-aktiv-dodshjaelp-vi-slar-ikke-hinanden-ihjel.html

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 14 Økonomi i Danmark efter Coronakrisen (SA)

I forløbet har vi arbejdet med de samfundsøkonomiske mål, samt de konflikter der kan opstå mellem dem. Eleverne har via det økonomiske kredsløb undersøgt hvordan forskellige situationer påvirker økonomien og der er arbejdet med forskellige former for styring af økonomien, herunder finanspolitik, pengepolitik og arbejdsmarkedspolitik. Eleverne har via centrale begreber og modeller undersøgt den aktuelle situation i dansk økonomi.

Kernebegreber
Økonomiske hovedmål
Det økonomiske kredsløb
Produktion
Planøkonomi, markedsøkonomi og blandingsøkonomi
Økonomiske konjunkturer
Økonomiske kriser
Finanspolitik
Pengepolitik
Arbejdsmarkedspolitik
Flexicurity

Faglige mål:
- anvende og kombinere viden og kundskaber om økonomi, politik, sociologi og teknologisk udvikling til at redegøre foraktuelle samfundsmæssige problemer og diskutere løsninger herpå
- anvende viden, begreber og faglige sammenhænge i kernestoffet til at forklare og diskutere samfundsmæssige problemer
-  formidle indholdet i enkle modeller, tabeller og diagrammer med brug af digitale hjælpemidler
Kernestof:
- Økonomi
- det økonomiske kredsløb, økonomiske mål og økonomiske styringsinstrumenter

Materiale:
Beyer, Mads m. fl:  Samfundsfag C, I-bog, Systime, 2017 Afsnit 12 samfundsøkonomiske mål, afsnit 13 Økonomiske grundbegreber (13.1,13.2 og 13.3), afsnit 18 Økonomien Politik (18, 18.1, 18.2, 18.3 og 18.5) Diverse statistikker med økonomiske nøgletal fra Danmarks statistik.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 8,00 moduler
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 15 Repetition mm. (Hi)

I forløbet har vi lavet en fællesfaglig prøvesynopsis, der bestod af:
- "Åbent brev fra fem storbyborgmestre (1997)"
- "Muslim: Derfor bærer jeg niqab med stolthed" (https://www.religion.dk/muslim-derfor-baerer-jeg-niqab)
- "Aminah Tønnsen: Grunde til at fravælge tørklædet (2004)"
- "Debatinterview 9. januar 2023 Berlingske af Nina Schaumann"
- "Statistik om tilknytning til arbejdsmarkedet"
- "Kilde: Uddrag af regeringens ghettoliste, 2020, trm.dk. CC BY-NC-ND 4.0."
- "Udlændinge er tilbage i dansk politik. Det er risikabelt for især Socialdemokratiet", 8. maj 2025, Kristeligt Dagblad, Sektion 1, Side 3, Henrik Hoffmann-Hansen

Derudover har vi prøvet en enkeltfaglig prøveeksamen, der bestod af:
- "Bilag 1: Tysk plakat fra valget i 1936"'
- "Bilag 2: Otto Kumm om hvorfor han blev nazist i 1930’erne "
- "Bilag 3: Opfordring til boykot af jødiske forretninger"
- "Bilag 4: Optagelsesceremoni i Deutsches Jungvolk (DJ)"

Til sidst har eleverne repeteret forløb fra 1hf.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 16 Forløb#15

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer