|
Titel
8
|
Indvandring og integration + Islam (religion)
Inkl. prøvesynopsis og generel eksamensforberedelse
Formålet med dette forløb:
- At give eleverne kendskab til grundlæggende elementer ved islam - såsom islams grundlæggelse, troen, praksis og ritualer - og til moderne islam i Danmark, Skandinavien og Europa i dag.
- At eleverne får indsigt i islams mangfoldighed (ved at møde forskellige indefra-stemmer og udefra-stemmer samt ved at stifte bekendtskab med forskellige idealtyper: fundamentalisme, traditionalisme, modernisme og sekularisme)
- At eleverne kan bruge deres viden om islam til at forstå de muligheder og udfordringer, der ligger i kulturmøder som følge af flugt og indvandring
Fokus i forløbet:
- Væsentlige sider ved og fænomener i islam (de 6 troselementer, de 5 søjler, Sharia, Koranen og Hadith som kilder)
- Islams mangfoldighed (dette illustreres ved at lade forskellige udefra- og indefra-stemmer møde hinanden)
- Hovedvægten er lagt på nutiden og islams nutidige udtryk (Vi prøver at forklare og forstå aktuelle problematikker ud fra religionen og dens oprindelse, ritualer og historie).
- Desuden arbejder vi i forløbet videre med forskellige religionsfaglige begreber, som vi fik introduceret i første forløb (myte, ritual, åbenbaring, indefra- / udefra-kilder mm)
Faglige mål (fra læreplanen):
Eleverne skal kunne:
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
̶ religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
Væsentlige begreber og vinkler:
Indefra-udefra
Minimalisme-maksimalisme
Elite-mainstream
Genrer som religiøs grundtekst, artikel mm (herunder en vurdering af tale-situationen - privilegeret /ikke-privilegeret)
Monoteisme
Idealtyperne: Fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme - samt skandinavisk islam.
Integration, assimilation og segregation
Minoritet - Majoritet
Dette har vi brugt på forskellige ’tekst-typer’; traditionelle tekster, debatindlæg, afsnit fra serien SKAM mm.
Tekster og materiale:
”Øjenåbner: Hvorfor være muslim?” i: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=156 (ca 4 s.)
”Fakta om islam” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p157
”Islams historiske udvikling” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p158
Øvelse 3 – islam indefra og udefra: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c505
Læreroplæg om islams slægtskab med andre religioner + historisk tidslinje (se dok. ”Intro til Islam – modul 1”)
Muhammed – den sidste profet:
Læreroplæg om Islams helligtekster Koranen og Hadith (bl.a. med fokus på Muhammed som profet)
Sura 53, 1-18, http://www.forlagetvandkunsten.dk/104682/
”Den første åbenbaring” fra Hadith-samlingen: Bukhari, Gads Religionshistoriske tekster, 1984, s. 414 f.
Ritualer – De 5 søjler:
”Religiøs praksis i islam” (kort intro) https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p159
”Obligatoriske ritualer” (De 5 søjler”) https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p219
Bønnen – 5 daglige bønner:
Kald til bøn (Adhan): https://www.youtube.com/watch?v=fe8qRj12OhY
Wudu (renselse før bønnen): https://religion.systime.dk/?id=c2750
"Mekka - hvad sker der?" DR Kultur, 2015 (via MitCFU)
De 6 trosartikler
”Islamiske forestillinger”: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p222
Om dommedag i islam:
https://religion.systime.dk/index.php?id=480#c3075
Sura 47,15: Muhammad (om dommedag – paradis og helvede)
Sura 1: Koranens åbning (om Gud) https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=222#c540
”A is for Allah”, sang af Cat Stevens / Yusuf Islam: https://www.youtube.com/watch?v=-L-GOHa5-YQ
Sharia og synet på samfundet:
” Det islamiske samfundssyn” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p223
Læreroplæg om sharia (kilder, fortolkninger, eksempler på brug)
” Religionen i spil: Muslimer i Danmark” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=161 inkl.
• Tekst 5: Moustapha Kassem m.fl.: Vi tror på en sekulær islam
• Tekst 6: Hizb ut-Tahrir om synet på samfundet
Ruling on hair coloring and plucking of eyebrows - Assim al hakeem: https://www.youtube.com/watch?v=nFcAa4lfcLY (eksempel på en fatwa – wahabismen)
Restudy-video om grupperinger af muslimer: https://restudy.dk/undervisning/religion-islam/lektion/video-hvordan-grupperes-muslimer/ (til repetition)
Religionsnørdens video om Islam:
https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden
”5 skarpe om Islam” DR2 - MitCFU
Islam i Danmark, Skandinavien og Tyskland:
“I Danmark er jeg født som muslim” - Interview med Isam B, af Daniel Øhrstrøm, Kristeligt Dagblad, 7. august 2015: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/i-danmark-er-jeg-foedt-som-muslim
SKAM, sæson 4 afsnit 1 og 7 (udklip), norsk TV-serie (MitCFU)
“Norsk forfatter vil skabe skandinavisk islam”, af Ulrik Strøjer Kappel, Kristeligt Dagblad, 27. juni 2017
Fri os for klichéen, Sana”, af Geeti Amiri, Soundvenue, 23. juni 2017: http://soundvenue.com/film/2017/06/fri-os-for-klicheen-sana-261780
”Reformisten – den kvindelige imam” (Interview med Sherin Khankan, TV2, 2019):
https://www.facebook.com/watch/?v=532297343960753
Links om islam i Tyskland (pga. klassens studierejse til Hamborg, selvom ikke alle elever deltog)
Materiale til prøvesynopsis:
Sura 33 (Forbundsfællerne), vers 59
Borgere viser deres utilfredshed med det mulige maskeringsforbud, 2017 (foto)
Aminah Tønnsen: Koranen giver ikke mænd autoritet over kvinder, 2018
Besøg hos ’Bydelsmødre’ i Trivselshuset, Holstebro, der fortalte om udfordringer for nytilflyttede indvandrere og om, hvordan bydelsmødre på mange forskellige måder hjælper andre kvinder (og derigennem deres familier) med integration i det danske samfund.
Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning
Projektarbejdsform (synopsistræning) med gruppefremlæggelser
Refleksions- og hurtigskrivning
Gruppearbejde
Pararbejde
Quiz og byt
Ekskursion
|