Holdet 2p ks (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25 - 2025/26
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau K og S faggrup. -
Lærer(e) Lise Debel Christensen, Morten Fly, Niels Olaf Lysdahl Christensen, Nina Brücker-Kristensen
Hold 2024 ks/p (1p ks/ hi, 1p ks/ re, 1p ks/ sa, 2p ks intern projekt og prøve, 2p ks/hi, 2p ks/re, 2p ks/sa)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Dansk kolonisering i Vestindien (Hi)
Titel 2 Vikingetiden inkl. historieopgave (Hi)
Titel 3 Tyskland og nazismen (Hi)
Titel 4 Jødedom (Re)
Titel 5 Det gode samfund (Hi)
Titel 6 Det gode samfund - inkl. kristendom (Re)
Titel 7 Det Gode Samfund - ks/sa
Titel 8 Indvandring og integration + Islam (religion)
Titel 9 Indvandring og integration (Hi)
Titel 10 Indvandring og Integration KS/sa
Titel 11 Repetition mm. (Hi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Dansk kolonisering i Vestindien (Hi)

Forløbet handler om Danmarks kolonitid med fokus på de Dansk-vestindiske øer.

Der vil især være tale om lærerstyret undervisning, gruppearbejde, oplæg, litteratur-/informationssøgning.

Samlet sidetal: 55 sider

Materiale:

Fremstillinger:

- Pedersen, Karen Lerbech: 100-årsdag vækker Danmarks kontroversielle kolonifrtid til live, dr.dk 26/03/2017.
- Film: "Slavenation Danmark" DR 2017, 3 afsnit á cirka 30 minutter "1671-1755", "1755-1803" og "1803-1917".
-Kapitel 2,6 og 8 i "Dansk Vestindien - fra dansk koloni til amerikansk territorium" (https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=1)
-https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=177
-https://danskvestindien.ibog.frydenlund.dk/?id=178
- Rostgaard, Marianne og Lotte Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal 2010, side 182-185 (kapitel 7).

Kilder:

- "Guvernør Philip Gardelins Slavereglement af 5. september 1733" (https://www.his2rie.dk/kildetekster/dansk-vestindien/tekst-27/)
- Peter Mose: Ingen dansk undskyldning for slavehandel, Politiken 3. juli 1998, (kapitel 7, kilde 4), i: Rostgaard, Marianne og Lotte Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal 2010, side 190.
- Sig undskyld, Leder i Politiken 6. juli, 1998, (kapitel 7, kilde 5), i: Rostgaard, Marianne og Lotte Schou: Kulturmøder i dansk kolonihistorie, Gyldendal 2010, side 190-191
- Statuen af "I am Queen Mary"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Vikingetiden inkl. historieopgave (Hi)

I forløbet om Danmarks tilblivelse vil der - helt overordnet set - være fokus på kildekritik. Ellers vil vi behandle emnerne: Den danske kongemagts fremvækst og kristendommens indførelse. Dernæst vil vi se på samfundsstrukturen og slaveriet (trælle) i vikingetidens samfund. Og endelig på vikingetogterne til England.

Der arbejdes med materialekritik, henunder kritik af dokumentarfilm og spillefilm.
Der er tale om lærerstyret tavleundervisning kombineret med par- og gruppearbejde.

Læst: 75 sider

Materiale:
Fremstillinger:
- "Historien om Danmark" - afsnittet om vikingetiden (dokumentarfilm)
- "Vikingeborgen - en dokumtarfilm om Trelleborg", You-tube, ca. 21 minutter.
- K. B. Danielsen m.fl.: Fra antikken til reformationen, Gyldendal 2007, side 64-72. (læst som i-bog)
- ”Danemordet 13. november 1002”, https://danmarkshistorien.lex.dk/Danemordet_13._november_1002
- ”John af Wallingfords krønike”, https://danmarkshistorien.lex.dk/John_af_Wallingfords_Kr%C3%B8nike,_ca._1220
-Historiebrug - hvad er det?" (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug)
-"Historiebrug af vikingetiden" (https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/historiebrug-af-vikingetiden)

Kilder:
- ”arkæologiske vidnesbyrd” i: C. Harding-Sørensen: Danmark i vikingetiden, 1980, side 105-110 (pdf)
https://danmarkshistorien.lex.dk/Ottars_og_Wulfstans_nordiske_rejsebeskrivelser_ca._890
- ”Widukind om hvordan danskerne blev kristne” (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=258)
-"Adam af Bremen om hedenskabet" (https://fraantikkentileuropaeiskekspansion.systime.dk/?id=257)
-"A.D. Jørgensen: Vikingetogene, 1882" (pdf)
- "Ibn Fadlan", i: C. Harding-Sørensen: Danmark i vikingetiden, 1980, side 61-63, 98-101 (pdf)
- Uddrag af filmen: "Den 13. kriger" - om Fadlan (ca. 4 minutter)
-"Vikings" (2013, Bo m.fl)



Derudover har eleverne udarbejdet en historieopgave, hvor de har besvaret følgende opgaveformulering:
· Redegør for centrale træk i vikingetidens samfund på baggrund af det, du har læst i undervisningen og Grundbog til Danmarkshistorien (Systime; kapitel 2: Vikingetiden)

· Analyser vedlagte kilder med henblik på at vise, hvad synet på vikingerne er i de fire kilder. Forklar, så vidt muligt, hvorfor teksterne har det syn på vikingerne, som du analyserer dig frem til. Anvend skemaet til kildekritik (Værktøjskassen) i dine analyser (skemaet ser du nederst i dette dokument).

· Vurder, om det syn der er på vikingerne i kilderne, svarer til det syn, du har fået på vikingetiden på baggrund af det, du har læst i undervisningen og Grundbog til Danmarkshistorien.


- Bilag 1: En arabisk købmand i Hedeby (En arabisk købmands beretning om Hedeby, ca. 950 (danmarkshistorien.dk))
- Bilag 2: Brev til klosteret på Lindisfarne (Kilde 1.2 Alcuin om Angrebet på Lindisfarne, ca. 793 | Danmark i Europa (systime.dk))
- Bilag 3: Adam af Bremen om hedenskabet (4. Adam af Bremen om hedenskabet. Fra slutningen af 1000-tallet | Fokus – kernestof i historie 1. Fra antikken til europæisk ekspansion (systime.dk))
- Bilag 4: Jim Lyngvilds bidrag til Nationalmuseets udstilling "Mød vikingerne", 2018 (Sådan lyder dommen over Jim Lyngvilds kontroversielle vikinger | Kristeligt Dagblad (kristeligt-dagblad.dk))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Tyskland og nazismen (Hi)

I dette forløb har vi haft fokus på Hitlers vej til magten. Indledningsvis havde vi fokus på Weimarrepublikkens krise og sammenbrud. Derefter så vi på det nazistiske parti og dets vej til magten. Og slutteligt arbejdede vi med det nazistiske folkefællesskab.

Materiale:
Fremstilling:
-I I-bogen "Tyskerne og nazismen" har vi læst følgende: "Den politiske plakat", introduktionen til kap. 1, 1.1-1.3, introduktionen til kap. 2, 2.1-2.3, introduktionen til kap. 3, 3.1-3.3, 3.5, 5.5
-"Vores århundrede - fred og nye farer"
-"Hitler brutale inderkreds: Jødehad, afsnit 4" (https://www.dr.dk/drtv/se/hitlers-brutale-inderkreds_-joedehad_263348)
-Youtube-film om gennemgang af ww2 (https://www.youtube.com/watch?v=-CQatuQdQv4)

Kilder:
-Tekst 2.1: NSDAP’s partiprogram, 24. februar 1920 (fra: "Tyskerne og nazismen")
-Tekst 3.2: Baldur von Schirach om Hitler-Jugend, 1934 (fra: "Tyskerne og nazismen")
-"Die Welle" (Gansel, 2008)

Samlet sidetal i forløbet: 80 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Jødedom (Re)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 32 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Det gode samfund (Hi)

Forløbet har haft fokus på udviklingen af den danske velfærdsstat - særligt med fokus på perioden 1945-1973. Udover fokus på velfærdsstatens udvikling har vi også kort set på hvordan samfundet forandredes i slutningen af 1960'erne/starten af 1970'erne ift. diverse oprør.

Materialer:

Fremstilling:
-I I-bogen "Veje til velfærdsstaten" (https://xn--vejetilvelfrdsstaten-s0b.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=1) har vi læst følgende: Kap. 1 ("Hvad er velfærd?"), hele kap. 2, hele kap. 3, kap. 4 ("Kanslergadeforliget" og "Verdenkrise - også i Danmark"), hele kap. 5, kap. 6 ("Velfærdsstaten i det senmoderne samfund", "Velfærdsstaten i slutningen af 1990'erne", "Fra velfærdsstat til konkurrencestat" og "På vej mod konkurrencestaten", kap. 7 ("Fremtidens velfærdsstat" og "Fremtidens udfordringer"
- Kühle, Ebbe: Danmark Historie Samfund, 2 udg., Gyldendal, 1994: s. 206-215
- Dokumentar: Uddrag af Hammerichs Danmarkskrønike (Gamle Danmark), DR del 10, ca 40 minutter om ungdomsoprøret.
- Afsnit fra historien om Danmark "Det svære demokrati", episode 9, 2017 (60 min)
- Afsnit fra historien om Danmark "Velfærd og Kold krig", episode 10, 2017 (60 min)
-https://danmarkshistorien.dk/vis/materiale/miniforedrag-velfaerdsstaten

Kilder:
Følgende kilder fra I-bogen "Veje til velfærdsstaten": Kilde 7 (Skildring af den uværdigt trængende familie), kilde 8 (Skildring af den værdigt trængende familie), kilde 14 (Interview med ung arbejdsløs i 1930'ernes København, kilde 20 (Poul Møller: Velfærdsstaten sløver modstandskraften), kilde 22 (Bent Rold Andersen: Den aktive velfærdsstat, 1966), kilde 23 (Kildeskatten løber løbsk)
- Olsen, Anne Okkels & Knud Ryg Olsen: Når lyset bryder frem, Systime, 1985, billederne side 25 (De unge rige, 1958), side 48 (To kulturer – Familien Koppel (1965 & 1969)), side 73 (Undervisning - Århus Universitet 1957 & AUC 1978), side 79 (Gymnasieelever 1981), side 104-105 (Familiebilleder 1 (1958-1981)).
-Foged, Ebbe m.fl.: Danmark i opbrud: Kilder: tekst 24-26: "Finn Ejnar Madsens tale ved Københavns Universitets årsfest 1968", "Mogens Fog om besættelsen af konsistorialkontoret marts 1970", "Et spark i røven"

Synopsis bestående af:
1. Jensen, Henrik Gade: ”Der var velfærd før velfærdsstaten” i Information 16/1 2012
2. Juhl, Sine Søndborg ”Tak til velfærdsstaten, som løftede min familie op fra bunden” fra Politiken 12/6 2016
3. Kirkens korshær: I fattigdommen tegn, 2010, Kirkens Korshær, 3/9 2010
4. Winther, Bent: ”Mette Frederiksen skal lytte til sin borgmester i Herlev: Velfærdssamfundet er ved at kollapse” Berlingske.dk, 23/2 2021
5. Statistik: Befolkningsfremskrivninger, dst.dk (Fra: https://www.dst.dk/da/Statistik/nyheder-analyser-publ/nyt/NytHtml?cid=30674), 2021


Samlet sidetal: 140
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Det gode samfund - inkl. kristendom (Re)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 8 Indvandring og integration + Islam (religion)

Inkl. prøvesynopsis og generel eksamensforberedelse

Formålet med dette forløb:
- At give eleverne kendskab til grundlæggende elementer ved islam - såsom islams grundlæggelse, troen, praksis og ritualer - og til moderne islam i Danmark, Skandinavien og Europa i dag.
- At eleverne får indsigt i islams mangfoldighed (ved at møde forskellige indefra-stemmer og udefra-stemmer samt ved at stifte bekendtskab med forskellige idealtyper: fundamentalisme, traditionalisme, modernisme og sekularisme)
- At eleverne kan bruge deres viden om islam til at forstå de muligheder og udfordringer, der ligger i kulturmøder som følge af flugt og indvandring

Fokus i forløbet:
- Væsentlige sider ved og fænomener i islam (de 6 troselementer, de 5 søjler, Sharia, Koranen og Hadith som kilder)
- Islams mangfoldighed (dette illustreres ved at lade forskellige udefra- og indefra-stemmer møde hinanden)
- Hovedvægten er lagt på nutiden og islams nutidige udtryk (Vi prøver at forklare og forstå aktuelle problematikker ud fra religionen og dens oprindelse, ritualer og historie).
- Desuden arbejder vi i forløbet videre med forskellige religionsfaglige begreber, som vi fik introduceret i første forløb (myte, ritual, åbenbaring, indefra- / udefra-kilder mm)

Faglige mål (fra læreplanen):
Eleverne skal kunne:
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
̶ religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid

Væsentlige begreber og vinkler:
Indefra-udefra
Minimalisme-maksimalisme
Elite-mainstream
Genrer som religiøs grundtekst, artikel mm (herunder en vurdering af tale-situationen - privilegeret /ikke-privilegeret)
Monoteisme
Idealtyperne: Fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme - samt skandinavisk islam.
Integration, assimilation og segregation
Minoritet - Majoritet

Dette har vi brugt på forskellige ’tekst-typer’; traditionelle tekster, debatindlæg, afsnit fra serien SKAM mm.


Tekster og materiale:

”Øjenåbner: Hvorfor være muslim?” i: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=156 (ca 4 s.)

”Fakta om islam” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p157
”Islams historiske udvikling” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p158
Øvelse 3 – islam indefra og udefra: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=c505
Læreroplæg om islams slægtskab med andre religioner + historisk tidslinje (se dok. ”Intro til Islam – modul 1”)

Muhammed – den sidste profet:
Læreroplæg om Islams helligtekster Koranen og Hadith (bl.a. med fokus på Muhammed som profet)
Sura 53, 1-18, http://www.forlagetvandkunsten.dk/104682/  
”Den første åbenbaring” fra Hadith-samlingen: Bukhari, Gads Religionshistoriske tekster, 1984, s. 414 f.

Ritualer – De 5 søjler:
”Religiøs praksis i islam” (kort intro) https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p159
”Obligatoriske ritualer” (De 5 søjler”) https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p219  
Bønnen – 5 daglige bønner:
Kald til bøn (Adhan): https://www.youtube.com/watch?v=fe8qRj12OhY  
Wudu (renselse før bønnen): https://religion.systime.dk/?id=c2750
"Mekka - hvad sker der?" DR Kultur, 2015 (via MitCFU)

De 6 trosartikler
”Islamiske forestillinger”: https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p222
Om dommedag i islam:
https://religion.systime.dk/index.php?id=480#c3075
Sura 47,15:  Muhammad (om dommedag – paradis og helvede)
Sura 1: Koranens åbning (om Gud) https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=222#c540
”A is for Allah”, sang af Cat Stevens / Yusuf Islam: https://www.youtube.com/watch?v=-L-GOHa5-YQ

Sharia og synet på samfundet:
” Det islamiske samfundssyn” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=p223
Læreroplæg om sharia (kilder, fortolkninger, eksempler på brug)
” Religionen i spil: Muslimer i Danmark” https://grundbogentilreligionc.systime.dk/?id=161 inkl.
• Tekst 5: Moustapha Kassem m.fl.: Vi tror på en sekulær islam
• Tekst 6: Hizb ut-Tahrir om synet på samfundet
Ruling on hair coloring and plucking of eyebrows - Assim al hakeem: https://www.youtube.com/watch?v=nFcAa4lfcLY (eksempel på en fatwa – wahabismen)
Restudy-video om grupperinger af muslimer: https://restudy.dk/undervisning/religion-islam/lektion/video-hvordan-grupperes-muslimer/ (til repetition)


Religionsnørdens video om Islam:
https://www.youtube.com/watch?v=yo9_9Cg8XJA&ab_channel=Religionsn%C3%B8rden

”5 skarpe om Islam” DR2 - MitCFU

Islam i Danmark, Skandinavien og Tyskland:
“I Danmark er jeg født som muslim” - Interview med Isam B, af Daniel Øhrstrøm, Kristeligt Dagblad, 7. august 2015: https://www.kristeligt-dagblad.dk/kultur/i-danmark-er-jeg-foedt-som-muslim
SKAM, sæson 4 afsnit 1 og 7 (udklip), norsk TV-serie (MitCFU)
“Norsk forfatter vil skabe skandinavisk islam”, af Ulrik Strøjer Kappel, Kristeligt Dagblad, 27. juni 2017
Fri os for klichéen, Sana”, af Geeti Amiri, Soundvenue, 23. juni 2017: http://soundvenue.com/film/2017/06/fri-os-for-klicheen-sana-261780
”Reformisten – den kvindelige imam” (Interview med Sherin Khankan, TV2, 2019):
https://www.facebook.com/watch/?v=532297343960753
Links om islam i Tyskland (pga. klassens studierejse til Hamborg, selvom ikke alle elever deltog)

Materiale til prøvesynopsis:
Sura 33 (Forbundsfællerne), vers 59
Borgere viser deres utilfredshed med det mulige maskeringsforbud, 2017 (foto)
Aminah Tønnsen: Koranen giver ikke mænd autoritet over kvinder, 2018

Besøg hos ’Bydelsmødre’ i Trivselshuset, Holstebro, der fortalte om udfordringer for nytilflyttede indvandrere og om, hvordan bydelsmødre på mange forskellige måder hjælper andre kvinder (og derigennem deres familier) med integration i det danske samfund.

Væsentlige arbejdsformer:
Klasseundervisning
Projektarbejdsform (synopsistræning) med gruppefremlæggelser
Refleksions- og hurtigskrivning
Gruppearbejde
Pararbejde
Quiz og byt
Ekskursion
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 35 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 9 Indvandring og integration (Hi)

Forløbet har haft fokus på indvandringen til Danmark siden ca. år 1900. Der har været nedslag ift. den jødiske indvandring omkring 1905-1920, men særligt fokus på indvandringen fra 1967 (gæstearbejderne) og frem imod starten af 2000'erne. Vi har set på hvordan lovgivningen har ændret sig og på hvordan synet på disse grupper også har ændret sig over tid.

Materialer:

Fremstilling:
- I I-bogen "Den ny indvandring" (https://dennyindvandring.systime.dk/?id=1) har vi læst følgende: kap. 2, kap. 3, kap. 4, kap. 5, kap. 6
- "Fra huguenotter til afghanere" s. 85-91
- "Indvandringen historie" afsnit 1-6 (https://www.dr.dk/drtv/episode/indvandringens-historie_-polakkerne-paa-lolland_428318)
-https://integrationsbarometer.dk/tal-og-analyser/INTEGRATION-STATUS-OG-UDVIKLING

Kilder:
-"Om de russiske jøder" (tekst 20) i "Fra huguenotter til afghanere"
- Følgende kilder fra I-bogen "Den ny indvandring": Kilde 7 (Udenlandske arbejderes forhold i Danmark, 1971), Kilde 14 (Udlændingeloven, 1983), kilde 18 (Åbent brev fra fem storbyborgmestre, 1997)

Samlet sidetal: 100
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 33 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 11 Repetition mm. (Hi)

I forløbet har vi lavet en fællesfaglig prøvesynopsis, der bestod af:
- "Åbent brev fra fem storbyborgmestre (1997)"
- "Muslim: Derfor bærer jeg niqab med stolthed" (https://www.religion.dk/muslim-derfor-baerer-jeg-niqab)
- "Aminah Tønnsen: Grunde til at fravælge tørklædet (2004)"
- "Debatinterview 9. januar 2023 Berlingske af Nina Schaumann"
- "Statistik om tilknytning til arbejdsmarkedet"
- "Kilde: Uddrag af regeringens ghettoliste, 2020, trm.dk. CC BY-NC-ND 4.0."
- "Udlændinge er tilbage i dansk politik. Det er risikabelt for især Socialdemokratiet", 8. maj 2025, Kristeligt Dagblad, Sektion 1, Side 3, Henrik Hoffmann-Hansen

Derudover har vi prøvet en enkeltfaglig prøveeksamen, der bestod af:
- "Bilag 1: Tysk plakat fra valget i 1936"'
- "Bilag 2: Otto Kumm om hvorfor han blev nazist i 1930’erne "
- "Bilag 3: Opfordring til boykot af jødiske forretninger"
- "Bilag 4: Optagelsesceremoni i Deutsches Jungvolk (DJ)"

Til sidst har eleverne repeteret forløb fra 1hf.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 13 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer