|
Titel
9
|
Religion - Indvandring og integration - islam
Formålet med dette forløb:
- At give eleverne kendskab til grundlæggende elementer ved islam - såsom islams grundlæggelse, troen, praksis og ritualer - og til moderne islam i Danmark, Skandinavien, Europa i dag.
- At eleverne får indsigt i islams mangfoldighed (ved at møde forskellige indefra-stemmer og udefra-stemmer)
- At eleverne kan bruge deres viden om islam til at forstå de muligheder og udfordringer, der ligger i kulturmøder som følge af flugt og indvandring
Fokus i forløbet:
- Væsentlige sider ved og fænomener i islam (de 6 troselementer, de 5 søjler, Muamalat, Koranen og Hadith som kilder)
- Islams mangfoldighed (dette illustreres ved at lade forskellige udefra- og indefra-stemmer møde hinanden)
- Hovedvægten er lagt på nutiden og islams nutidige udtryk (Vi prøver at forklare og forstå aktuelle problematikker ud fra religionen og dens oprindelse, ritualer og historie).
- Desuden arbejder vi i forløbet videre med forskellige religionsfaglige begreber, som vi fik introduceret i første forløb (myte, ritual, overgangsritual, åbenbaring mm)
Faglige mål (fra læreplanen):
Eleverne skal kunne:
̶ diskutere egne og andres kulturelle værdier i forhold til nutidige og fortidige værdier
̶ sætte religionerne og deres virkningshistorie i relation til udvalgte aspekter af dansk, europæisk og global kultur og tænkning
̶ islam, navnlig med henblik på dens europæiske og danske fremtrædelsesformer, herunder både nutidige og klassiske tekster
̶ religioners samfundsmæssige, politiske og kulturelle betydning i fortid og nutid
Væsentlige begreber og vinkler:
Indefra-udefra
Minimalisme-maksimalisme
Elite-mainstream
Genrer som religiøs grundtekst, artikel mm (herunder en vurdering af tale-siuationen priviligeret /ikke-priviligeret)
Monoteisme
Idealtyperne: Fundamentalisme, traditionalisme, modernisme, sekularisme - samt euroislam og skandinavisk islam.
Nu-kontekst >< Da-kontekst
Integration, assimilation og segregation
Minoritet - Majoritet
Dette har vi brugt på forskellige ’tekst-typer’; traditionelle tekster, debatindlæg, afsnit fra serien SKAM m.fl.
Kilder og grundbogsstof:
Religion C s. 89-91 + 92-95 +97-103 + 108-9 + 110-112 + 113-118
Sura 53, 1-18, http://www.forlagetvandkunsten.dk/104682/
”Den første åbenbaring” fra Hadith-samlingen: Bukhari, Gads Religionshistoriske tekster, 1984, s. 414 f.
”5 skarpe om Islam” DR2 - MitCFU
Isam B - “I Danmark er jeg født som muslim”
”Euro-islam” KS-bogen s. 112-3 (tjek)
SKAM, sæson 4 afsnit 1, 4 og 7
Norsk forfatter vil skabe skandinavisk islam - 27. juni2017 Kristeligt Dagblad, ULRIK STRØJER KAPPEL
Geeti Amiri: ”Fri os for klichéen, Sana”, Soundvenue, 23. juni 2017. http://soundvenue.com/film/2017/06/fri-os-for-klicheen-sana-261780
Dogmebegreber for god debatkultur: https://www.emu.dk/sites/default/files/Til%20download%202%29%20Dogmeregler%20for%20god%20debatkultur_0.pdf
Debatten: Grænser for religion (34:20 – 49.37) (maj 2018) – diskussion om ramadan
Inger Støjberg: BLOG Nu er det ramadan, og jeg vil gerne slå tre ting fast. https://www.bt.dk/blogs/stoejberg-nu-er-det-ramadan-og-jeg-vil-gerne-slaa-tre-ting-fast
Thomas Ambrosius: Arriva efter Støjbergs ramadan-opsang: Det billede kan vi slet ikke genkende. 21. maj 2018
https://www.bt.dk/danmark/arriva-efter-stoejbergs-ramadan-opsang-det-billede-kan-vi-slet-ikke-genkende
Muslimer til Inger Støjberg: Hvis du passer dit arbejde, skal vi nok passe vores, Tirsdag 22 maj. 2018, Af Julie Steenbuch Holt
https://www.avisen.dk/muslimer-til-inger-stoejberg-hvis-du-passer-dit-arbe_499350.aspx
Materiale til prøvesynopsis:
Muslim: Derfor bærer jeg niqab med stolthed, 21. marts 2018
Fra: https://www.religion.dk/muslim-derfor-baerer-jeg-niqab
"Jeg vil hellere miste mit job end smide tørklædet", Af Saliha Marie Fetteh,
Fra: https://www.religion.dk/synspunkt/jeg-har-ikke-taenkt-mig-smide-mit-toerklaede-paa-grund-af-dig-martin-henriksen
Aminah Tønnsen om tørklædet, Fra: Madsen, Maria et al. KS-bogen, Columbus, 2015
Koranen. Sura 24 (Lyset) vers 31
Eksempler – vist og flygtigt berørt i undervisningen…
http://www.wakf.com/index.php/da/medie-bibliotek/boger/100-profeten-mohammed
http://www.barn-i-islam.dk/Profeten%20Muhammad%20(saws).htm
http://www.danskmuslim.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=79
The noble Quran, Chapter 3, Verse 7 + Chapter 6, Verse 67
Kilde: http://www.ahl-alquran.com/English/show_article.php?main_id=733
Bønsindkaldelse (Adhan): https://www.youtube.com/watch?v=4_LN0hznp-A
Wudu: https://www.youtube.com/watch?v=5KweAf1Z8sY
Fajr: https://www.youtube.com/watch?v=Kuk6HgOH9yQ (den tidlige morgenbøn – solopgang)
A is for Allah af Cat Stevens alias Yusuf Islam:
https://www.youtube.com/watch?v=-L-GOHa5-YQ
Om dommedag i islam:
https://religion.systime.dk/index.php?id=480#c3075
https://www.youtube.com/watch?v=P8ryFVNVLDE Elias Lamrabet: Hizb ut-Tahrir og loven
https://www.youtube.com/watch?v=ilyMHoftsxs Junes Kock: mediernes fremstilling af islam
Arbejdsformer:
Klasseundervisning
Projektarbejdsform (synopsistræning)
Refleksions- og hurtigskrivning
Gruppearbejde
Pararbejde
Matrixgrupper
Virtuel diskussion
|