Holdet 2024 sa/x - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2024/25
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Samfundsfag C
Lærer(e) Pia Vogel
Hold 2024 sa/x (1x sa)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb - Køn og ulighed
Titel 2 Ideologier og politiske partier (politik)
Titel 3 Det danske parlamentariske system (politik)
Titel 4 Dansk nationaløkonomi og velfærdsstat (økonomi)
Titel 5 At være til i det senmoderne (sociologi)

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb - Køn og ulighed

Fælles grundforløb for alle grundforløbshold:

Faglige mål:
Dette er samfundsfagligt forløb om køn, hvor vi bruger sociologi, økonomi og politik til at forstå, hvilken rolle køn spiller i Danmark.

Læringsmål
Efter dette forløb skal I kunne
- anvende viden om kernestoffet køn og ulighed     
- formidle indholdet i modeller, tabeller og diagrammer
- formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
- lave simple kvalitative interviews

Centrale begreber og temaer:

Sociologi:
- Kønsroller – normer
- Sociale mønstre
- Traditioner og samfundsmæssige vilkår – påvirkning på kønsroller
- Kønsrollemønstre
- Sociologisk ligestilling mellem kønnene
Økonomi:
- Økonomisk ligestilling mellem kønnene
- Arbejdsmarkedet og fordeling af barsel
Politik:
- Politisk ligestilling - kvoter
- Feminisme som politisk strømning

Kernestof ibog
Køn med sociologiske briller:: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p290  
Socialisering https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p140
Kønsrollemønstre: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p292
Arbejdsmarkedet: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p293
Politik og ideologi: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=p294
Feminismebølger: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=201
Sexisme: https://lso.ibog.forlagetcolumbus.dk/?id=c1315 (kun videoen)

Indhold
Omfang Estimeret: 12,00 moduler
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Ideologier og politiske partier (politik)

I dette forløb vil I lære om de politiske ideologier og hvordan de stadigvæk kan ses i det danske politiske partisystem. I lærer forskellige teorier om partiadfærd her især om Downs, Strøms og Molins modeller, der forklarer, hvorfor partier ikke altid følger de politiske ideologier. I skal også lære om class voting kontra issue voting og om fordelingspolitik  kontra værdipolitik.

Kernestof:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det danske parlamentariske system (politik)

I løbet af dette politikforløb vil vi undersøge, hvordan det parlamentariske system fungerer, lære om magtbegrebet og hvem der i samfundet besidder magt. Vi vil også dykke ned i forskellige demokratiopfattelser såsom deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati og diskutere, hvad man som medborger i det danske demokrati har ret og pligt til. Endelig vil vi også diskutere mediernes betydning for et velfungerende demokrati.

Kernestof:
Politiske beslutningsprocesser i Danmark - dog ikke meget om det i en global sammenhæng.
Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Dansk nationaløkonomi og velfærdsstat (økonomi)

I dette forløb vil I blive introduceret til det man forstår ved dansk nationaløkonomi. I løbet af forløbet vil I lære centrale økonomiske begreber og modeller såsom markedsøkonomi, det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik. Vi vil også komme ind på målkonflikter, hvor en af de helt store problemstillinger i samfundsøkonomien er, hvordan vækst i produktion desværre også har medført planetære ressource- og forureningsproblemer. I introduceres derfor til Kate Raworths donut-model der er en mere bæredygtig økonomisk model.

Derudover vil vi se på tre forskellige velfærdsstatsmodeller med særligt fokus på det danske velfærdssystem og de pres, der er på den danske velfærdsmodel med øgede forventninger, demografiske udfordringer og for få skaffedyr og omsorgspersonale.


Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 At være til i det senmoderne (sociologi)

I dette forløb introduceres I til grundlæggende sociologiske teorier om socialisering, identitetsopbyggelse, sociale grupper og hvordan samfundet er gået fra det traditionelle til det senmoderne samfund.
Særligt skal vi med udgangspunkt i Giddens og Ziehes teorier undersøge, hvorfor der tilsyneladende er en stigning i antallet af unge, der mistrives, mens ungdommen aldrig har haft så mange valg og muligheder.
Endelig skal vi ud fra Bourdieus teori om kapitaler og habitus gennemgå forskellige former for ulighed - både økonomisk og kulturelt. Spørgsmålet er, om man selv kan vælge at blive frisat af sin opvækst (Giddens og Ziehe) eller om man er bundet af sin sociale arv (Bourdieu).

Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering.
Sociale og kulturelle forskelle
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer