Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
|
2024/25
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
Lærer(e)
|
Pia Vogel
|
Hold
|
2024 sa/x (1x sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel
2
|
Ideologier og politiske partier (politik)
I dette forløb vil I lære om de politiske ideologier og hvordan de stadigvæk kan ses i det danske politiske partisystem. I lærer forskellige teorier om partiadfærd her især om Downs, Strøms og Molins modeller, der forklarer, hvorfor partier ikke altid følger de politiske ideologier. I skal også lære om class voting kontra issue voting og om fordelingspolitik kontra værdipolitik.
Kernestof:
Politiske partier i Danmark og politiske ideologier
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
9 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
3
|
Det danske parlamentariske system (politik)
I løbet af dette politikforløb vil vi undersøge, hvordan det parlamentariske system fungerer, lære om magtbegrebet og hvem der i samfundet besidder magt. Vi vil også dykke ned i forskellige demokratiopfattelser såsom deltagelsesdemokrati og konkurrencedemokrati og diskutere, hvad man som medborger i det danske demokrati har ret og pligt til. Endelig vil vi også diskutere mediernes betydning for et velfungerende demokrati.
Kernestof:
Politiske beslutningsprocesser i Danmark - dog ikke meget om det i en global sammenhæng.
Politiske deltagelsesmuligheder, rettigheder og pligter i et demokratisk samfund.
|
Indhold
|
Kernestof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
4
|
Dansk nationaløkonomi og velfærdsstat (økonomi)
I dette forløb vil I blive introduceret til det man forstår ved dansk nationaløkonomi. I løbet af forløbet vil I lære centrale økonomiske begreber og modeller såsom markedsøkonomi, det økonomiske kredsløb, de økonomiske mål, økonomiske konjunkturer og økonomisk politik. Vi vil også komme ind på målkonflikter, hvor en af de helt store problemstillinger i samfundsøkonomien er, hvordan vækst i produktion desværre også har medført planetære ressource- og forureningsproblemer. I introduceres derfor til Kate Raworths donut-model der er en mere bæredygtig økonomisk model.
Derudover vil vi se på tre forskellige velfærdsstatsmodeller med særligt fokus på det danske velfærdssystem og de pres, der er på den danske velfærdsmodel med øgede forventninger, demografiske udfordringer og for få skaffedyr og omsorgspersonale.
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
12 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
Titel
5
|
At være til i det senmoderne (sociologi)
I dette forløb introduceres I til grundlæggende sociologiske teorier om socialisering, identitetsopbyggelse, sociale grupper og hvordan samfundet er gået fra det traditionelle til det senmoderne samfund.
Særligt skal vi med udgangspunkt i Giddens og Ziehes teorier undersøge, hvorfor der tilsyneladende er en stigning i antallet af unge, der mistrives, mens ungdommen aldrig har haft så mange valg og muligheder.
Endelig skal vi ud fra Bourdieus teori om kapitaler og habitus gennemgå forskellige former for ulighed - både økonomisk og kulturelt. Spørgsmålet er, om man selv kan vælge at blive frisat af sin opvækst (Giddens og Ziehe) eller om man er bundet af sin sociale arv (Bourdieu).
Kernestof:
Identitetsdannelse og socialisering.
Sociale og kulturelle forskelle
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
Særlige fokuspunkter
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65306161681",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65306161681",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d65306161681"
}