Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Dansk A
|
|
Lærer(e)
|
Karoline Lassen
|
|
Hold
|
2025 DA/grf/7 (grf/7 DA)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Selvfremstillinger (grundforløb i dansk)
Forløbsintroduktion
Forløbet strækker sig over 14 moduler og introducerer danskfagets tre perspektiver gennem temaet selvfortællinger. De litterære hovedgenrer, dokumentarfilm og de sociale medier er fokusområder i forløbet.
Kernestof
Jonas Suchanek. Do danska, Gyldendal 2014
Maja Lee Langvad. "Part C 20 spørgsmål til mig selv", Find Holger Danske, Borgen 2006.
Lone Hørslev. "Giftige blomster og bær". I: Jeg ved ikke om den slags tanker er normale. Skilsmissedigte, Forlaget Hjørring 2009.
Olga Ravn: Jeg æder mig selv som lyng. Pigesind, Gyldendal, 2012
Tove Ditlevsen: "Til mit døde barn". I: Pigesind, Gyldendal, 1937
Morten Pape: Planen. Politikens Forlag, 2015
Christina Hesselholdt: Hovedstolen. Rosinante, 2009
Hassan Preisler: Brun mands byrde, manuskriptuddrag, teateropsætning på Aarhus Teater, Lindhardt og Ringhof, 2015.
Mette Korsgaard: Min barndom i helvede (2012)
Tom Jensen: ”I stedet for oplyst borger er man endt som algoritmens sløve slave” (2017)
[/b]Supplerende stof[/b]
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
14,00 moduler
Dækker over:
15 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71709869554",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71709869554",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71709869554"
}