Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Samfundsfag C
|
|
Lærer(e)
|
Pia Vogel
|
|
Hold
|
2025 sa/grf/6 (grf/6 sa)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Grundforløb - Køn og ulighed
Faglige mål:
Dette er samfundsfagligt forløb om køn, hvor vi bruger sociologi, økonomi og politik til at forstå hvilken rolle køn spiller i Danmark.
Læringsmål
Efter dette forløb skal I kunne
- anvende viden om kernestoffet køn og ulighed
- formidle indholdet i modeller, tabeller og diagrammer
- formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
- lave simple kvalitative interviews
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fællesfilm: "Alle hader feminister"
-
Modul 1 - Introduktion grf6.docx
-
Læs i vedlagte dokument, om hvordan man læser elektroniske tekster på en fordelagtig måde. Læg mærke til, at der er forskel på dybdelæsning og orienteringslæsning.
-
Modul 2 Socialisering Hvordan bliver vi dem, vi er.pptx
-
Modul 2 Socialisering.docx
-
Lektie til næste gang (modul 3): I skal i gang med selv at lave et interview med jeres bedsteforældre eller forældre om “Køn og opdragelse.” I skal selv være med til at udforme ("operationalisere") de spørgsmål, I konkret vil stille, men forslag til
-
Køn med sociologiske briller
-
Kønsrollemønstre2.pptx
-
Kønsroller modul 3.docx
-
Medbring jeres eget interview
-
Modul 4 Dagens arbejde grf6.docx
-
Ligeløn Modul 4.pptx
-
1.2 Ligestilling med økonomiske briller – fordeling af ressourcer | LUK SAMFUNDET OP!
-
Myte afkræftet_ Der er ligeløn i det offentlige - Mediearkiv - Infomedia (1).pdf
-
Modul 5 Barsel Dagens arbejde.docx
-
Fædre tager mere barsel, og forsker ser positiv effekt - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
image.png
-
Modul 7 Mænd anno 2025.pptx
-
Briefing: Levealder og pension
-
Modul 7 Statistik til ulighed i sundhed mellem kønnene.docx
-
Feminisme – en politisk strømning for at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd | LUK SAMFUNDET OP!
-
Ditlev og dæmonerne | Den glemte kvindekamp | Lyt som podcast | DR LYD
-
FeminismeGrf 2025.docx
-
1.4: Ligestilling med politiske (politologiske) briller | LUK SAMFUNDET OP!
-
Modul 9 Køn og politik.pptx
-
Begreber fra grundforløbet i samfundsfag.docx
-
Se videoen om sexisme
-
Find en krænkelsescase, der viser sexisme, fra de danske medier 2025, og vær parat til at præsentere den for din gruppe, varighed ca 1-2 minutter. Det kan også være noget du selv eller en bekendt har oplevet
-
Modul 10 Sexisme.docx
-
Digital dannelse - modul 1 (ændret af PV 2025).docx
-
Hvad er digital dannelse?
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Grundforløb - Køn og ulighed
Faglige mål:
Dette er samfundsfagligt forløb om køn, hvor vi bruger sociologi, økonomi og politik til at forstå hvilken rolle køn spiller i Danmark.
Læringsmål
Efter dette forløb skal I kunne
- anvende viden om kernestoffet køn og ulighed
- formidle indholdet i modeller, tabeller og diagrammer
- formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
- lave simple kvalitative interviews
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Fællesfilm: "Alle hader feminister"
-
Modul 1 - Introduktion grf6.docx
-
Læs i vedlagte dokument, om hvordan man læser elektroniske tekster på en fordelagtig måde. Læg mærke til, at der er forskel på dybdelæsning og orienteringslæsning.
-
Modul 2 Socialisering Hvordan bliver vi dem, vi er.pptx
-
Modul 2 Socialisering.docx
-
Lektie til næste gang (modul 3): I skal i gang med selv at lave et interview med jeres bedsteforældre eller forældre om “Køn og opdragelse.” I skal selv være med til at udforme ("operationalisere") de spørgsmål, I konkret vil stille, men forslag til
-
Køn med sociologiske briller
-
Kønsrollemønstre2.pptx
-
Kønsroller modul 3.docx
-
Medbring jeres eget interview
-
Modul 4 Dagens arbejde grf6.docx
-
Ligeløn Modul 4.pptx
-
1.2 Ligestilling med økonomiske briller – fordeling af ressourcer | LUK SAMFUNDET OP!
-
Myte afkræftet_ Der er ligeløn i det offentlige - Mediearkiv - Infomedia (1).pdf
-
Modul 5 Barsel Dagens arbejde.docx
-
Fædre tager mere barsel, og forsker ser positiv effekt - Mediearkiv - Infomedia.pdf
-
image.png
-
Modul 7 Mænd anno 2025.pptx
-
Briefing: Levealder og pension
-
Modul 7 Statistik til ulighed i sundhed mellem kønnene.docx
-
Feminisme – en politisk strømning for at fremme ligestilling mellem kvinder og mænd | LUK SAMFUNDET OP!
-
Ditlev og dæmonerne | Den glemte kvindekamp | Lyt som podcast | DR LYD
-
FeminismeGrf 2025.docx
-
1.4: Ligestilling med politiske (politologiske) briller | LUK SAMFUNDET OP!
-
Modul 9 Køn og politik.pptx
-
Begreber fra grundforløbet i samfundsfag.docx
-
Se videoen om sexisme
-
Find en krænkelsescase, der viser sexisme, fra de danske medier 2025, og vær parat til at præsentere den for din gruppe, varighed ca 1-2 minutter. Det kan også være noget du selv eller en bekendt har oplevet
-
Modul 10 Sexisme.docx
-
Digital dannelse - modul 1 (ændret af PV 2025).docx
-
Hvad er digital dannelse?
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
12 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Grundforløb - Køn og ulighed
Faglige mål:
Dette er samfundsfagligt forløb om køn, hvor vi bruger sociologi, økonomi og politik til at forstå hvilken rolle køn spiller i Danmark.
Læringsmål
Efter dette forløb skal I kunne
- anvende viden om kernestoffet køn og ulighed
- formidle indholdet i modeller, tabeller og diagrammer
- formulere viden om faglige sammenhænge med anvendelse af faglige begreber
- lave simple kvalitative interviews
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
12,00 moduler
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71710333912",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71710333912",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71710333912"
}