Holdet 1nops bk/2 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Billedkunst C
Lærer(e) Pernille Damsgaard Jensen
Hold 2025 bk 1nops/2 (1nops bk/2)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 KUNST OG LEG

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 KUNST OG LEG

Eleverne introduceres til Billedkunst gennem forløbet KUNST OG LEG. Det har titlen, da eleverne i forløbet gerne skal opleve, at man kan forene Teori, Analyse og Praksis ud fra varierende indfaldsvinkler, problemstillinger, og med undersøgende og eksperimenterende tilgange.

Forløbet består af 10x90 minutter, hvor grundstrukturen er skabt gennem et fokus på kunst set i 2-dimensionale værker og kunst set i 3-dimensionale værker inspireret af analyseafsnit i elevernes grundbog; Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk

Formålet med forløbet er således også, at eleverne opnår et kendskab til fagbegreber, som de kan anvende i tilknytning til forløb efter det første introducerende forløb.

Teori:
Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk. Heri kapitlet "Værktøjer", afsnit B1 og B2 (eleverne har denne i-bog som grundbog).

https://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/begreber/semiotisk-billedlaesning

Oversigt over indfaldsvinkler i forløbet:
Introduktion
1) Semiotik

Billeder i flade
2) Komposition
3) Farve
4) Lys
5) RUM

3-dimensionalitet
6) Fremstillingsteknikker
7) Skulpturens materiale, overflade og farve
8) Skulpturens detaljering, komposition og synsvinkel
9) Skulpturens bevægelse, volumen-rum-relation, beskuerinddragelse
10) Skulpturens massivitet, helhed og sokkel  

I det introducerende forløb er der en vekselvirkning imellem præsentation af teori og relevante fagbegreber, analytiske greb og udførsel af visualiseringsøvelser. Til hver indfaldsvinkel er der en særskilt visualiseringsøvelse.

Eleverne bliver i forløbet introduceret for arbejdet med portfolio, som består af en værkmappe og en individuel mappe i OneNote.
Eleverne introduceres desuden til, at indholdbiblioteket i OneNote indeholder materiale  fra oplæg, øvelser mv. i undervisningen.
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: 10,00 moduler
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer