Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Billedkunst C
|
|
Lærer(e)
|
Pernille Damsgaard Jensen
|
|
Hold
|
2025 grf bk/1 (grf bk/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
KUNST OG LEG
Eleverne introduceres til Billedkunst gennem forløbet KUNST OG LEG. Det har titlen, da eleverne i forløbet gerne skal opleve, at man kan forene Teori, Analyse og Praksis ud fra varierende indfaldsvinkler, problemstillinger, og med undersøgende og eksperimenterende tilgange.
Modulernes grundstruktur er skabt gennem et fokus på kunst set i 2-dimensionale værker og kunst set i 3-dimensionale værker inspireret af analyseafsnit i elevernes grundbog; Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk
Formålet med forløbet er således også, at eleverne opnår et kendskab til fagbegreber, som de kan anvende i tilknytning til forløb efter det første introducerende forløb.
Teori:
Lise Mark: "Kunstens stemmer", www.systime.dk. Heri kapitlet "Værktøjer", afsnit B1 og B2 (eleverne har denne i-bog som grundbog).
https://tilbygningen.dk/skulpturstudier/artikler/begreber/semiotisk-billedlaesning
Oversigt over indfaldsvinkler i forløbet:
Introduktion
1) Semiotik
Billeder i flade
2) Komposition
3) Farve
4) Lys
5) RUM
3-dimensionalitet
6) Fremstillingsteknikker
7) Skulpturens materiale, overflade og farve
8) Skulpturens detaljering, komposition og synsvinkel
9) Skulpturens bevægelse, volumen-rum-relation, beskuerinddragelse
10) Skulpturens massivitet, helhed og sokkel
I det introducerende forløb er der en vekselvirkning imellem præsentation af teori og relevante fagbegreber, analytiske greb og udførsel af visualiseringsøvelser. Til hver indfaldsvinkel er der en særskilt visualiseringsøvelse.
Eleverne bliver i forløbet introduceret for arbejdet med portfolio, som består af en værkmappe og en individuel mappe i OneNote.
Eleverne introduceres desuden til, at indholdbiblioteket i OneNote indeholder materiale fra oplæg, øvelser mv. i undervisningen.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
10,00 moduler
Dækker over:
10 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71781903365",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71781903365",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71781903365"
}