Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Holstebro Gymnasium og HF
|
|
Fag og niveau
|
Idræt C
|
|
Lærer(e)
|
Jacob Steen Odgaard
|
|
Hold
|
2025 id 1nops/1 (1nops id/1)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Ultimate (Boldspil)
Vi arbejde med forskellige tekniske og taktiske elementer af spillet "Ultimate". Herunder baghåndskast, forhåndskast, spillets regler, cuts, stacking. Derudover arbejder vi med "Ultimate" som boldspil og taler om andre boldspilstyper.
Omfang: ca. 20 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
Rytmisk opvarmning (Musik og bevægelse)
Forløbet har til formål at bevidstgøre eleverne om formålet med opvarmningsprogrammer generelt. Vi arbejde systematisk med det typiske opvarmningsprograms opbygning, og snakker om fysiologiske og mentale fordele, opvarmning har. Derudover arbejder vi også med samspillet mellem musik og bevægelse, samt grunde til at vælge forskellig musik til opvarmningsprogrammernes enkelte dele. Musiktælling og basal forståelse for strukturen i et musiknummer spiller også en rolle i forløbet og i elevernes udarbejdelse af egne opvarmningsprogrammer.
Omfang: ca. 15 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Supplerende stof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
8 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
Crossfit (Klassiske og nye idrætter)
Vi arbejder med Crossfit som relativt ny idrætsdisciplin, og diskuterer bla. hvor den indplacerer sig i forhold til idrættens organisering. I det praktiske arbejder vi med den måde Crossfit-WODs kan struktureres på, samt hvordan Crossfit blander aerobt og anaerobt arbejde. I forbindelse med det praktiske arbejde snakker vi ligeledes om de vigtigste muskelgrupper i forhold til arme, ben samt rygsøjlen.
Omfang: ca. 15 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
6 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
Basketball (Boldspil)
I basketball-forløbet har vi arbejdet med basale færdigheder såsom almindelig skud, lay-up, driblinger og afleveringer, samt taktiske færdigheder såsom cuts, spacing, give-and-go, screeninger og opdækninger. Vi har snakket om boldbasis, samt basal teori omkring teams og teamudviking.
Omfang: ca. 25 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
Pickleball (Klassiske og nye idrætter)
I forløbet har vi arbejdet med basale tekniske færdigheder såsom serv, returnering, dink, flugtning og lob. Taktisk har vi har fokus på hensigtsmæssig placering på banen, samt regler og pointtælling. I forhold til det teoretiske har vi snakket om idrættens organisering i forhold til foreningsidrætten overfor den selvorganiserede idræt.
Omfang: ca. 22 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
Hip-Hop (Musik og bevægelse)
I Hip-hop-forløbet har vi arbejdet med hip-hop-ens grundtrin og armbevægelser. Derudover har vi snakket om musiktælling og om, hvordan musikken fordrer bestemte bevægelsesudtryk. Eleverne har arbejdet med grundtrin, som sættes sammen til en række koreografier.
Omfang: ca. 15 sider
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
7 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
7
|
Repetition og drejebøger
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
5 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71782969604",
"T": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71782969604",
"H": "/lectio/222/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d71782969604"
}