Holdet 1nops id/1 (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Holstebro Gymnasium og HF
Fag og niveau Idræt C
Lærer(e) Jacob Steen Odgaard
Hold 2025 id 1nops/1 (1nops id/1)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Ultimate (Boldspil)
Titel 2 Rytmisk opvarmning (Musik og bevægelse)
Titel 3 Crossfit (Klassiske og nye idrætter)
Titel 4 Basketball (Boldspil)
Titel 5 Pickleball (Klassiske og nye idrætter)
Titel 6 Hip-Hop (Musik og bevægelse)
Titel 7 Repetition og drejebøger

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Ultimate (Boldspil)

Vi arbejde med forskellige tekniske og taktiske elementer af spillet "Ultimate". Herunder baghåndskast, forhåndskast, spillets regler, cuts, stacking. Derudover arbejder vi med "Ultimate" som boldspil og taler om andre boldspilstyper.

Omfang: ca. 20 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 Rytmisk opvarmning (Musik og bevægelse)

Forløbet har til formål at bevidstgøre eleverne om formålet med opvarmningsprogrammer generelt. Vi arbejde systematisk med det typiske opvarmningsprograms opbygning, og snakker om fysiologiske og mentale fordele, opvarmning har. Derudover arbejder vi også med samspillet mellem musik og bevægelse, samt grunde til at vælge forskellig musik til opvarmningsprogrammernes enkelte dele. Musiktælling og basal forståelse for strukturen i et musiknummer spiller også en rolle i forløbet og i elevernes udarbejdelse af egne opvarmningsprogrammer.

Omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 8 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 Crossfit (Klassiske og nye idrætter)

Vi arbejder med Crossfit som relativt ny idrætsdisciplin, og diskuterer bla. hvor den indplacerer sig i forhold til idrættens organisering. I det praktiske arbejder vi med den måde Crossfit-WODs kan struktureres på, samt hvordan Crossfit blander aerobt og anaerobt arbejde. I forbindelse med det praktiske arbejde snakker vi ligeledes om de vigtigste muskelgrupper i forhold til arme, ben samt rygsøjlen.

Omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 6 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 4 Basketball (Boldspil)

I basketball-forløbet har vi arbejdet med basale færdigheder såsom almindelig skud, lay-up, driblinger og afleveringer, samt taktiske færdigheder såsom cuts, spacing, give-and-go, screeninger og opdækninger. Vi har snakket om boldbasis, samt basal teori omkring teams og teamudviking.

Omfang: ca. 25 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 5 Pickleball (Klassiske og nye idrætter)

I forløbet har vi arbejdet med basale tekniske færdigheder såsom serv, returnering, dink, flugtning og lob. Taktisk har vi har fokus på hensigtsmæssig placering på banen, samt regler og pointtælling. I forhold til det teoretiske har vi snakket om idrættens organisering i forhold til foreningsidrætten overfor den selvorganiserede idræt.

Omfang: ca. 22 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 Hip-Hop (Musik og bevægelse)

I Hip-hop-forløbet har vi arbejdet med hip-hop-ens grundtrin og armbevægelser. Derudover har vi snakket om musiktælling og om, hvordan musikken fordrer bestemte bevægelsesudtryk. Eleverne har arbejdet med grundtrin, som sættes sammen til en række koreografier.

Omfang: ca. 15 sider
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 7 Repetition og drejebøger

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 5 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer