Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2023/24 - 2024/25
|
|
Institution
|
Y - UNORD
|
|
Fag og niveau
|
projektfag -
|
|
Lærer(e)
|
|
|
Hold
|
cb23ht1f-stu (cbht1f-stu, cbht2f-stu)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
SO1: Skab en film om et forsøg fra kemi el biologi
Baggrund:
Fagene i HTX-uddannelsen supplerer hinanden på mange måder. Det er en vigtig pointe på HTX, at man anvender fagene på tværs, men samtidig ved, hvad der hører til hvert fag, så man kan anvende de rigtige termer og begreber. I skal i dette tema arbejde med og forstå hvordan fagene Kom / IT, Biologi og Kemi spiller sammen.
Fagområder:
- Tværfaglighed og præsentation
- Biologi, Kemi og kommunikation & IT.
Kompetencer:
Biologi og kemi:
• Forsøgsteknik, teori, laboratoriesikkerhed, reaktionsskemaer, videnskabelig dokumentation
Kommunikation & IT:
• Planlægge og gennemføre produktion af enkle kommunikationsprodukter.
• Præsentere og formidle data og informationer under anvendelse af informationsteknologiske værktøjer.
• Gøre rede for gængse spilleregler for anvendelse af it, herunder ophavsret, plagiat og etikette i forbindelse med it-baseret kommunikation.
SO:
• Dokumentere viden om forskellige arbejds- og samarbejdsformer og planlægge og anvende disse hensigtsmæssigt i praktiske forløb
• Kombinere fagenes metoder og skabe sammenhæng i faglig viden inden for det enkelte fag og fagene imellem
• Udvikle kommunikative færdigheder, skriftligt og mundtligt, især ved formidling af videnskab og teknik
• Mundtlige, skriftlige og visuelle præsentationsformer
Kernestof:
- videnskab og teknologi
Produkt: Video
Bedste video præmieres efter følgende kriterier:
1. Introholdet stemmer om det - kan I formidle jeres budskab og rammer I målgruppen.
2. Det kemi- og biologifaglige indhold vurderes af Maria og Martin
Projekt:
I skal fremstille en video på max 4 minutter, der præsenterer et biologi- eller et kemiforsøg. I skal på forhånd fremstille et storyboard, som sikrer, at I er klar til optagelserne.
Videoen skal vises for og bedømmes af et hold af brobygningselever.
I videoen skal der være forklaring af teorien bag forsøget, og forsøget skal udføres. Der skal desuden redegøres for relevant laboratorieteknik, sikkerhedsregler og affaldshåndtering i laboratoriet.
I skal vælge et medie som passer til kommunikationssituationen.
Videoen skal afspilles for en introklasse (8.kl) med en kort præsentation, og på denne dag skal folkeskoleeleverne så udvælge den bedste.
Som afslutning afleveres følgende:
• En kort redegørelse for, hvordan fagene har spillet sammen, og hvordan man kan udnytte fagene til bedre at forstå hinanden.
• Jeres storyboard
• Jeres film, eller et link til et sted, hvor man kan se den.
• Jeres kemi/biologijournal (for kemi er det præsentationen) for forsøget
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
gruppekontrakt og udkast til tidsplan
|
13-03-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
20,00 moduler
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
2
|
SO2: Demokrati og medier
Deltagende fag: Dansk A, Engelsk B og Samfundsfag C
Fagligt indhold og kernestof: Demokrati og medborgerskab.
Underemne: Hvordan påvirker sociale medier vores demokrati?
På sociale medier har brugerne mulighed for at interagere med hinanden, og det skabte store forhåbninger til de sociale mediers demokratiske potentiale. De var fri fra de etablerede mediers kontrol og "gatekeeping". Alle kunne pludselig dele holdninger, virkelighedsopfattelse og bidrage til den demokratiske debat. Det skabte en enorm entusiasme.
Entusiasmen blev dog afløst af pessimisme, da de sociale medier ikke danner grobund for en alsidig og mangfoldig demokratisk debat. Flere eksperter mener i stedet, at sociale medier udfordrer – og måske ligefrem skader – vores demokrati. De har nemlig bidraget til at sprede falske nyheder, skabe ekkokamre og polarisering, at favorisere sensation, konflikt og forsimpling over dybde, kompromis og kompleksitet, at gøre os til forbrugere frem for borgere osv. (Eggers, 2022) (Knudsen, 2022) (Oehlenschläger, 2021)
Faglige mål og fokuspunkter
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen kunne anvende relevante studiemetoder - - samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde
Produkt:
Mundtlig fremlæggelse af projektet
Vurdering:
- Problemformulering
- Fagenes metoder
- Planlægning af projektarbejdet
- Mundtlig formidling af projektets resultater, samt refleksioner over læreprocessen
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Afsluttende refleksion over SO2
|
14-03-2024
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
22,00 moduler
Dækker over:
21 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
3
|
SO 3: Studietur til Aarhus
Fag: Dansk og Kom/IT
- Projektforløb, som inddrager eksterne samarbejdspartnere, organisationer eller virksomheder, som giver eleven mulighed for at forholde sig personligt til karriereafklaring.
- Arbejdsformer, som understøtter produktiv læring.
- Besøg på ARoS kunstmuseum
- Besøg på Institut for Datalogi, Aarhus Universitet
- Rundvisning i IT-Byen Katrinebjerg med demo i CAVI (AAU
- Workshop om Prototyping (AAU)
|
|
Indhold
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
4
|
SO 4: Studietur til Berlin
|
|
Indhold
|
Kernestof:
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
0 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
5
|
SO5: Dansk-Idéhistorieopgaven
Dansk-Idéhistorieprojektforløb under temaet: Natursyn.
Eleverne arbejder med et historisk perspektiv på et aktuelt nøgleproblem; bæredygtighed. Undertemaet er natursyn.
I forløbet arbejdes med kildekritik og med opbygning af en individuel skriftlig flerfaglig opgavebesvarelse, herunder brugen af kildehenvisninger, noter og litteraturliste. Forløbet har et omfang på mindst 24 timers undervisningstid. Der afsættes ca. 12 timers fordybelsestid til udarbejdelse af dansk-idéhistorieopgaven.
Der undervises både i emnerelevante tekster og i opgaverelevante genrekrav; dvs. skrivehandlingerne: Redegørelse, analyse og diskussion trænes i de to fag.
Eleverne vælger imellem en række opgaveformuleringer, som lærerne i fællesskab har udarbejdet til temaet.
Forløbet afsluttes dansk-Idéhistorieopgaven, hvor eleverne skal anvende deres viden og kompetencer fra den særfaglige undervisning, samt de overfaglige kompetencer fra SO-timerne.
Vurdering:
- I hvor høj grad udviser eleven forståelse for, hvordan man opbygger en skriftlig, flerfaglig opgave. Her vurderes bl.a.
- i hvor høj grad I udviser forståelse for de forskellige skrivehandlinger i en opgave (redegørelse, analyse, diskussion)
- i hvor høj grad I udviser forståelse for opbygning af en opgave (opgavestruktur, rød tråd/sammenhæng i opgaven)
- I hvor høj grad formalia til en individuel skriftlig opgave er overholdt, herunder brugen af kildehenvisninger, noter og litteraturliste
- I hvor høj grad I kan kombinere viden og metoder fra fagene i besvarelsen af problemstillingen
- I hvor høj grad I kan vurdere fagenes og deres metoders muligheder og begrænsninger
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
SO htx: kap. 4.4 Fagenes identitet og metoder
-
SO htx: kap. 4.5 Det humanistiske fagområde
-
DIHO - SO-timer 1. gang (ENJs version).pptx
-
Dansk og historie-kap 1.pdf
-
Gyldendals studiebog-emne- og problemorienteret arbejde.pdf
-
DIHO - 2. gang - Opgavens sammenhæng og form med fokus på redegørelsen.pptx
-
Haven er på en måde en metafor for menneskets forhold til naturen Politiken 2020.pdf
-
Kilder | Historieportalen
-
Metode - kildekritisk fremgangsmåde.pdf
-
Analysevejledninger | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
-
Textanalyse | Textanalyse
-
8. Retorik og argumentation | Begreb om dansk. Litteratur, sprog og medier
-
Danskfaglig analyse.docx
-
Diskussion, vurdering og perspektivering | DHO - en skriveguide
-
Metode - kildekritisk fremgangsmåde (2).pdf
-
national-vikingestrategi.pdf
-
1.3.1. Historiebrugsformer | Historiefaglig arbejdsbog
-
1B Gretha Thunberg FN speech 2019 - elev-eksemplar.docx
-
Greta Thunberg full speech at UN Climate Change COP24 Conference
-
6. Populærvidenskabelig formidling | Teknologiens tekster – teknologi i litteratur, sprog og medier
-
Vejledning-Referencer og litteraturlister (1).pdf
-
Indledning og konklusion - DIHO.pptx
-
Struktur og sammenhæng - DIHO.pptx
-
Vi får besøg af "Generation hope", der i forbindelse med både vores DIHO og vores teatertur vil tale om (og lave et par øvelser til) vores syn på og drømme om fremtiden. Tag din kreative hjernehat på og mød glad :D
-
Dagens plan:
-
Dansk-idéhistorieopgaven 2025 (2F).pdf
-
Lektie: Læs problemformuleringerne GRUNDIGT inden vi mødes i auditoriet mandag morgen kl. 8!
-
DIHO projektguide Nyeste.docx
-
Planlæg din tid.pptx
-
Eksempel på opgavestruktur.docx
-
Der er klyngevejledning i 1.-4. lektion i dag. Både Ea og jeg har flere klasser, så vi er altid at finde på 2. års gangen, men vi cirkler mellem 2A, 2D og 2F. Find os, hvis vi ikke lige er i klassen og I har spørgsmål. :)
-
Lektier: Du skal have forberedt dig på at komme i gang med den opgave, du endeligt har valgt. Det betyder, at du inden timen skal:
-
Tidsplan:
-
Join conversation
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
DIHO
|
07-02-2025
|
|
Selvevaluering af DIHO
|
27-02-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
18,00 moduler
Dækker over:
38 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
|
Titel
6
|
SO6: Digitalt børneprodukt
Et flerfagligt projekt under studieområdet med fagene Programmering B, Kommunikation og it A og Dansk A.
Eleverne skal skabe en interaktiv, digitalt børneprodukt som skal bruges til undervisning i 1. klasse (grundskolen).
SO-faglige mål
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.
|
|
Indhold
|
Kernestof:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Drejebog (digitalt børneprodukt)
|
17-02-2025
|
|
Digitalt børneprodukt: Så langt som I er nået
|
18-02-2025
|
|
Digitalt børneprodukt: Så langt som I er nået (2)
|
19-02-2025
|
|
Digitalt børneprodukt: Så langt som I er nået (3)
|
20-02-2025
|
|
Digitalt børneprodukt
|
21-02-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
40,00 moduler
Dækker over:
37 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75930992399",
"T": "/lectio/2236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75930992399",
"H": "/lectio/2236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75930992399"
}