Holdet cbht3f-stu-sop (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2023/24 - 2024/25
Institution Y - UNORD
Fag og niveau projektfag -
Lærer(e)
Hold cb23ht1f-stu (cbht1f-stu, cbht2f-stu)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 SO1: Skab en film om et forsøg fra kemi el biologi
Titel 2 SO2: Demokrati og medier
Titel 3 SO 3: Studietur til Aarhus
Titel 4 SO 4: Studietur til Berlin
Titel 5 SO5: Dansk-Idéhistorieopgaven
Titel 6 SO6: Digitalt børneprodukt

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 SO1: Skab en film om et forsøg fra kemi el biologi

Baggrund:
Fagene i HTX-uddannelsen supplerer hinanden på mange måder. Det er en vigtig pointe på HTX, at man anvender fagene på tværs, men samtidig ved, hvad der hører til hvert fag, så man kan anvende de rigtige termer og begreber. I skal i dette tema arbejde med og forstå hvordan fagene Kom / IT, Biologi og Kemi spiller sammen.

Fagområder:
- Tværfaglighed og præsentation
- Biologi, Kemi og kommunikation & IT.

Kompetencer:
Biologi og kemi:
• Forsøgsteknik, teori, laboratoriesikkerhed, reaktionsskemaer, videnskabelig dokumentation

Kommunikation & IT:
• Planlægge og gennemføre produktion af enkle kommunikationsprodukter.
• Præsentere og formidle data og informationer under anvendelse af informationsteknologiske værktøjer.
• Gøre rede for gængse spilleregler for anvendelse af it, herunder ophavsret, plagiat og etikette i forbindelse med it-baseret kommunikation.

SO:
• Dokumentere viden om forskellige arbejds- og samarbejdsformer og planlægge og anvende disse hensigtsmæssigt i praktiske forløb
• Kombinere fagenes metoder og skabe sammenhæng i faglig viden inden for det enkelte fag og fagene imellem
• Udvikle kommunikative færdigheder, skriftligt og mundtligt, især ved formidling af videnskab og teknik
• Mundtlige, skriftlige og visuelle præsentationsformer

Kernestof:
- videnskab og teknologi

Produkt: Video
Bedste video præmieres efter følgende kriterier:
1. Introholdet stemmer om det - kan I formidle jeres budskab og rammer I målgruppen.
2. Det kemi- og biologifaglige indhold vurderes af Maria og Martin


Projekt:
I skal fremstille en video på max 4 minutter, der præsenterer et biologi- eller et kemiforsøg. I skal på forhånd fremstille et storyboard, som sikrer, at I er klar til optagelserne.

Videoen skal vises for og bedømmes af et hold af brobygningselever.
I videoen skal der være forklaring af teorien bag forsøget, og forsøget skal udføres. Der skal desuden redegøres for relevant laboratorieteknik, sikkerhedsregler og affaldshåndtering i laboratoriet.

I skal vælge et medie som passer til kommunikationssituationen.

Videoen skal afspilles for en introklasse (8.kl) med en kort præsentation, og på denne dag skal folkeskoleeleverne så udvælge den bedste.

Som afslutning afleveres følgende:
• En kort redegørelse for, hvordan fagene har spillet sammen, og hvordan man kan udnytte fagene til bedre at forstå hinanden.
• Jeres storyboard
• Jeres film, eller et link til et sted, hvor man kan se den.
• Jeres kemi/biologijournal (for kemi er det præsentationen) for forsøget
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
gruppekontrakt og udkast til tidsplan 13-03-2024
Omfang Estimeret: 20,00 moduler
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 2 SO2: Demokrati og medier

Deltagende fag: Dansk A, Engelsk B og Samfundsfag C

Fagligt indhold og kernestof: Demokrati og medborgerskab.
Underemne: Hvordan påvirker sociale medier vores demokrati?

På sociale medier har brugerne mulighed for at interagere med hinanden, og det skabte store forhåbninger til de sociale mediers demokratiske potentiale. De var fri fra de etablerede mediers kontrol og "gatekeeping". Alle kunne pludselig dele holdninger, virkelighedsopfattelse og bidrage til den demokratiske debat. Det skabte en enorm entusiasme.  
Entusiasmen blev dog afløst af pessimisme, da de sociale medier ikke danner grobund for en alsidig og mangfoldig demokratisk debat. Flere eksperter mener i stedet, at sociale medier udfordrer – og måske ligefrem skader – vores demokrati. De har nemlig bidraget til at sprede falske nyheder, skabe ekkokamre og polarisering, at favorisere sensation, konflikt og forsimpling over dybde, kompromis og kompleksitet, at gøre os til forbrugere frem for borgere osv. (Eggers, 2022) (Knudsen, 2022) (Oehlenschläger, 2021)

Faglige mål og fokuspunkter
- undersøge og afgrænse en problemstilling ved at kombinere viden og metoder fra forskellige fag og udarbejde en problemformulering
- søge, vurdere og anvende fagligt relevant information
-  kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen kunne anvende relevante studiemetoder - - samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde

Produkt:
Mundtlig fremlæggelse af projektet

Vurdering:
- Problemformulering
- Fagenes metoder
- Planlægning af projektarbejdet
- Mundtlig formidling af projektets resultater, samt refleksioner over læreprocessen


Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Afsluttende refleksion over SO2 14-03-2024
Omfang Estimeret: 22,00 moduler
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 3 SO 3: Studietur til Aarhus

Fag: Dansk og Kom/IT

- Projektforløb, som inddrager eksterne samarbejdspartnere, organisationer eller virksomheder, som giver eleven mulighed for at forholde sig personligt til karriereafklaring.
-  Arbejdsformer, som understøtter produktiv læring.

- Besøg på ARoS kunstmuseum
- Besøg på Institut for Datalogi, Aarhus Universitet
- Rundvisning i IT-Byen Katrinebjerg med demo i CAVI (AAU
- Workshop om Prototyping  (AAU)
Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer


Titel 5 SO5: Dansk-Idéhistorieopgaven

Dansk-Idéhistorieprojektforløb under temaet: Natursyn.

Eleverne arbejder med et historisk perspektiv på et aktuelt nøgleproblem; bæredygtighed. Undertemaet er natursyn.

I forløbet arbejdes med kildekritik og med opbygning af en individuel skriftlig flerfaglig opgavebesvarelse, herunder brugen af kildehenvisninger, noter og litteraturliste. Forløbet har et omfang på mindst 24 timers undervisningstid. Der afsættes ca. 12 timers fordybelsestid til udarbejdelse af dansk-idéhistorieopgaven.
Der undervises både i emnerelevante tekster og i opgaverelevante genrekrav; dvs. skrivehandlingerne: Redegørelse, analyse og diskussion trænes i de to fag.
Eleverne vælger imellem en række opgaveformuleringer, som lærerne i fællesskab har udarbejdet til temaet.

Forløbet afsluttes dansk-Idéhistorieopgaven, hvor eleverne skal anvende deres viden og kompetencer fra den særfaglige undervisning, samt de overfaglige kompetencer fra SO-timerne.

Vurdering:
- I hvor høj grad udviser eleven forståelse for, hvordan man opbygger en skriftlig, flerfaglig opgave. Her vurderes bl.a.
     - i hvor høj grad I udviser forståelse for de forskellige skrivehandlinger i en opgave (redegørelse, analyse, diskussion)    
     - i hvor høj grad I udviser forståelse for opbygning af en opgave (opgavestruktur, rød tråd/sammenhæng i opgaven)
    - I hvor høj grad formalia til en individuel skriftlig opgave er overholdt, herunder brugen af kildehenvisninger, noter og litteraturliste
     - I hvor høj grad I kan kombinere viden og metoder fra fagene i besvarelsen af problemstillingen
     - I hvor høj grad I kan vurdere fagenes og deres metoders muligheder og begrænsninger
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
DIHO 07-02-2025
Selvevaluering af DIHO 27-02-2025
Omfang Estimeret: 18,00 moduler
Dækker over: 38 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer

Titel 6 SO6: Digitalt børneprodukt

Et flerfagligt projekt under studieområdet med fagene Programmering B, Kommunikation og it A og Dansk A.

Eleverne skal skabe en interaktiv, digitalt børneprodukt  som skal bruges til undervisning i 1. klasse (grundskolen).

SO-faglige mål
- kombinere viden og metoder fra fagene til indsamling og analyse af empiri og bearbejdning af problemstillingen
- demonstrere evne til faglig formidling såvel mundtligt som skriftligt, herunder beherske forskellige genrer og fremstillingsformen i en skriftlig opgavebesvarelse
- vurdere forskellige fags og metoders muligheder og begrænsninger i arbejdet med problemstillingen
- kunne anvende relevante studiemetoder samt forholde sig refleksivt til egen læreproces og eget arbejde.

Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Drejebog (digitalt børneprodukt) 17-02-2025
Digitalt børneprodukt: Så langt som I er nået 18-02-2025
Digitalt børneprodukt: Så langt som I er nået (2) 19-02-2025
Digitalt børneprodukt: Så langt som I er nået (3) 20-02-2025
Digitalt børneprodukt 21-02-2025
Omfang Estimeret: 40,00 moduler
Dækker over: 37 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer