Holdet cbht1f-eng-gf (2025/26) - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2025/26
Institution Y - UNORD
Fag og niveau Engelsk B
Lærer(e) Nicklas Banke
Hold cb25ht1f-eng-gf (cbht1f-eng-gf)

Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Short Fiction

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Short Fiction

FORLØB #1: SHORT FICTION

BESKRIVELSE AF FORLØBET
Eleverne læser korte fiktionstekster og ser fiktionskortfilm og lærer om basal fiktionsanalyse, Blooms taksonomi og fagets identitet og metoder. Eleverne introduceres for en række faglige hjælpemidler (ordbøger, grammatikbøger, etc.) og de lærer om basal sætningsanalyse (syntaks), ordstilling og ordklasser.

FOKUSPUNKTER
- At kunne redegøre for og anvende basale tekstanalytiske begreber, koncepter og tilgange (herunder plot, genre, conflict, setting, point of view, style, theme, characterization, etc.).
- Bevidst at kunne anvende og reflektere over Blooms taksonomi ifm. tekstanalyse.

KERNESTOF
- (Novelle) Stephen King: The Man Who Loved Flowers (1977) — 9 s.
- (Kortfilm) Night Shift (2018), instr. Marshall Tyler — 4 s. [https://vimeo.com/276387189]
- (Novelle) T.C. Boyle: Chicxulub (2004), The New Yorker — 14 s. [https://www.newyorker.com/magazine/2004/03/01/chicxulub]
- (Novelle) Shirley Jackson: The Lottery (1948) — 8 s.
- (Novelle) Jennifer Egan: Found Objects (2017) — 11 s.
- (Tegneserie) Lee Bermejo: Batman — Rule Number One (2013). From: Batman Black and White #3, DC Comics — 8 s.
- (Artikel) Thomas Ehrlich & Ernestine Fu: Why Read Fiction? (2015), Forbes — 2 s. [https://www.forbes.com/sites/ehrlichfu/2015/06/14/why-read-fiction/#4b373beec6a7]

SKRIFTLIGT ARBEJDE OG ANDEN FORDYBELSESTID
- Job application
- Creative writing
Indhold
Kernestof:

Skriftligt arbejde:
Titel Afleveringsdato
Hjemmeopgave: Cover letters 17-09-2025
Oversættelsesopgave 08-10-2025
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer