Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
|
Termin(er)
|
2025/26
|
|
Institution
|
Y - UNORD
|
|
Fag og niveau
|
Biologi C
|
|
Lærer(e)
|
Maria Louise Rentsch
|
|
Hold
|
cb25ht1c-bioc-gf (cbht1c-bioc-gf)
|
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
|
Titel
1
|
Naturens byggesten
Vi starter med en introduktion til faget biologi C. Herefter arbejdes der med livets kendetegn og det cellulære liv, hvor eleverne skal kunne redegøre for forskellige celletypers opbygning (eu- og prokaryoter) samt betydningen af forskellige organeller i celler og cellemembrantransportprocesser. Eleverne skal også kunne beskrive mitosen og meiosen ud fra figurer samt kunne redegøre for opbygning af DNA, proteinsyntesen, det centrale dogme, mutationer, karyotyper samt kromosomafvigelser.
Eleverne skal kunne udføre forsøg i laboratoriet herunder anvende et mikroskop samt udføre journalskrivning.
Forsøg:
- Osmose i kartoffelskiver
- Mikroskopi af celler (NV-forsøg fra chilliprojektet)
|
|
Indhold
|
Kernestof:
-
Introduktion til faget biologi_2025.docx
-
1. Det cellulære liv | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
1.1 Livets kendetegn | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
1.2 Liv trives næsten overalt på Jorden | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
1.3 Spontan genese | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Velkommen til HTX. I bedes hjemme læse de fire links på lektien.
-
Dagens program:
-
1.4 Celler | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
1.4.1 Prokaryote celler | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
1.4.2 Eukaryote celler | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Når I har læst linksene, skal I besvare følgende:
-
Arbejdsspørgsmål cellemembranen og transportprocesser.docx
-
I skal læse nedenstående links om cellemembranen og transportprocesser:
-
Osmose i kartofler_bio c.docx
-
Vi skal i laboratoriet og udføre forsøget "Osmose i kartofler". Læs øvelsesvejledningen grundigt igennem, så I ved, hvad der skal ske i lab. Besvar derefter følgende spørgsmål:
-
5. På opdagelse i generne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
5.1 DNA | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
5.2 Det centrale dogme | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
5.2.1 Genregulering | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
5.2.2 Proteinsyntesen | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
5.3 Kromosomer | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Når I har læst linket, skal I besvare følgende:
-
Dagens plan:
-
5.3.1 Karyotype - et kort over kromosomerne | Biologi i udvikling C-niveau, 2. udgave
-
Mutationer:
Skriftligt arbejde:
| Titel |
Afleveringsdato |
|
Osmose i kartoffel
|
12-10-2025
|
|
|
Omfang
|
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over:
18 moduler
|
|
Særlige fokuspunkter
|
|
|
Væsentligste arbejdsformer
|
|
{
"S": "/lectio/2236/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75931000806",
"T": "/lectio/2236/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75931000806",
"H": "/lectio/2236/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d75931000806"
}