|
Titel
1
|
GRUNDFORLØB - 2025
Udkast til forløbsbeskrivelse:
Formål
- Formålet med forløbet er at give eleverne:
- En bred introduktion til Engelsk på HHX og det faglige niveau, der forventes.
- Kendskab til forskellige teksttyper (faglige tekster, reklamer, artikler, fiktion).
- Indsigt i centrale arbejdsmetoder i faget, herunder individuel fordybelse, gruppearbejde, fremlæggelser, peer-review og mundtlig diskussion.
- Grundlæggende viden om udvalgte teorier og metoder: Ciceros retoriske pentagram, appelformer, Maslow’s behovspyramide, CSR og branding-analyse.
- Grammatiske kerneområder (artikler, substantiver, ejefald, adjektiver/adverbier, ordstilling, konjunktioner).
- Et trygt læringsmiljø, hvor det er naturligt at kommunikere på engelsk både mundtligt og skriftligt.
Indhold
Forløbet er bygget op om en række temaer og moduler:
- Intro til faget & retoriske værktøjer
- Video og speech-analyse
- Ciceros Pentagram og modes of appeal
- Screening af niveau (læsning, skrift, grammatik)
- Branding
- Maslow’s Hierarchy of Needs
- Substantiver (ental/flertal)
- Business Correspondence
- Formelle handelsbreve (forespørgsel, tilbud, klage)
- Ejefald (apostrof/of)
- Oprettelse af fiktiv virksomhed
- CSR & Greenwashing. Hvad er CSR? Eksempler og analyse
- Forbindelse mellem branding og CSR
- Analyzing fiction
- Kortfilm eller novelle (fx “For the Birds”)
- Analysemodel: composition, characterization, theme & message
- Mundtlig præsentation (Assignment 1)
- Struktur, brug af stikord, fri tale
- Reklameanalyse
- Arbejde i grupper
- Grammatik indarbejdes løbende: ubestemt artikel, substantiver, ejefald, adjektiver/adverbier, ordstilling, konjunktioner, regelmæssige og uregelmæssige verber.
Metode
- Undervisningen kombinerer forskellige arbejdsformer for at sikre variation og aktiv deltagelse:
- Individuelt arbejde: stilleskrivning, læseopgaver, skriftlige opgaver.
- Par- og gruppearbejde: dialogøvelser, casearbejde, reklame- og tekstanalyse.
- Klasseundervisning: fælles gennemgang af teori, grammatik og opgaver.
- Præsentationer: mundtlige fremlæggelser med peer-feedback.
- Feedback-former: peer review, lærerfeedback, selvvurdering.
- Sprogtræning: faste ugentlige øvelser – samtaleøvelse, stilleskrivning og sætningsanalyse.
Materialer
- Tekstmateriale: Artikler, cases (fx Diesel branding, CSR, greenwashing)
- Video: Reklamer, taler, kortfilm (fx “For the Birds”)
- Grammatikmateriale: MinLæring og lærers egne materialer
- Teorihæfter: “How to analyze fiction”, introduktion til Ciceros pentagram og appelformer
- Business correspondence-hæfte
- Online ressourcer til opgaver og træning
Evaluering
- Løbende evaluering af mundtlige præstationer og skriftlige opgaver.
- Formativ feedback i forbindelse med præsentationer og skriftlige afleveringer.
- Peer-feedback på udvalgte opgaver for at styrke samarbejde og refleksion.
- Opsamling på grammatik i uge 43 baseret på arbejdet i MinLæring.
- Afsluttende mundtlig præsentation i grupper (Assignment 1) som helhedsafslutning på grundforløbet.
|