Struer Statsgymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Struer Statsgymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/1bf - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Struer Statsgymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Anne Kirstine Johansen
Hold
2022 DA/1bf (
1bf DA
,
2bf DA
,
3bf DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
Nyere noveller
Titel 2
Skrivekursus
Titel 3
Erindringsprojekt med Struer Museum
Titel 4
På tur, billedanalyse og mundtlig fremlæggelse
Titel 5
Stine Pilgaaard og anmeldelse
Titel 6
Skriftlig dansk: Den reflekterende artikel
Titel 7
Jens Blendstrup - autofiktion
Titel 8
Ungdomsoprør før og nu
Titel 9
Haiku-digte
Titel 10
Romantikken
Titel 11
Autofiktion og realisme i Korsgaards forfatterskab
Titel 12
Explainer
Titel 13
Avisjournalistik - nyhedsjournalistik
Titel 14
Ulighed
Titel 15
Nyhedsjournalistik fortsat
Titel 16
Meningsjournalistik
Titel 17
Krimi
Titel 18
Dokumentar
Titel 19
Skriftlighed
Titel 20
Køn
Titel 21
Middelalder, Renæssance, Barok
Titel 22
Oplysningstiden
Titel 23
Det moderne Gennembrud
Titel 24
Modernisme og realisme i 1900-tallet
Titel 25
Modernisme og nyrealisme i 1960ërne
Titel 26
Lyrik
Titel 27
Fortællende journalistik og vores tids litteratur
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
Nyere noveller
Noveller fra midten af 1990erne og starten af 2000
Fokus på analysefærdighed - brug af Håndbog til dansk - og tidskendetegn
Tekster:
Naja Maria Aidt: "En kærlighedshistorie" (1993)
Charlotte Weitze: "Biller" (1997)
Jan Sonnergaard: "Kimono mit hus" (1997)
Jens blendstrup: "Manden der blandt andet var en sko" (2000)
Helle Helle: " Én stol for lidt" (2001)
Supplerende:
Fokus på remediering:
Filmatiseringer af Blendstrups "Manden der blandt andet var en sko"
Fokus på skriftlig analyseopgave: Ibsen: Kikkerne
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk i 1bf
Til brug i timen: Virkeligheden kalder kompendium.pdf
Til brug i timen: Aidt kaerlighedshistorie opgaver.docx
Læs til timen novellen "Biller" i Virkeligheden kalder kompendium.pdf
Til brug i timen: Spørgsmål til Biller første læsning.docx
Til analyse af novellen "Biller": spoergsmaal Biller.docx
Genlæs til timen novellen "Biller": Virkeligheden kalder kompendium.pdf
Besvar til timen første opgave til analyse af "Biller"i vedhæftede: spoergsmaal Biller.docx
Læs til timen Jan Sonnergaards novelle "Kimono mit hus" i Virkeligheden kalder kompendium-3.pdf
Til brug i timen: Spørgsmål Kimono mit hus .docx
Genopfrisk til timen Jan Sonnergaards novelle "Kimono mit hus" og opgaverne til novellen fra sidste time - Virkeligheden kalder kompendium-2.pdf
Til brug i timen: Opgaver til: Manden der blandt andet var en sko.docx
Genopfrisk til timen novellen fra sidste time "Manden der blandt andet var en sko" i Virkeligheden kalder kompendium-2.pdf
Genopfrisk også opgaverne fra sidste time til novellen "Manden der blandt andet var en sko".docx
Manden der blandt andet var en sko filmatiseringer.docx
En stol for lidt - opgaver.docx
Husk stadig at overveje, om I kender nogen, der kunne interviewes om deres liv på en af følgende gader: Strandvejen, Jyllandsgade, Sneppevej, Engen, Sarpsborgvej, Kjelding Høj - I må meget gerne spørge nogen af dem, I kender, om de evt kunne tænke si
Kikkerne (Ipsen) 1bf.pdf Læs til timen novellen "Kikkerne" til kommende aflevering - nu ligger alle sider der
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Skrivekursus
Skrivekursus ved Emil Foder
Fokus på kreativ skrivning
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Erindringsprojekt med Struer Museum
Eleverne samarbejder med Struer Museum om at skaffe materiale til museets projekt: Gadens museum
Gruppevist interviewer eleverne beboere i 6 gader i Struer:, udvalgt af museet: Sneppevej, Sarspborgvej, Engen, Kjelding Høj, Strandvejen og Jyllandsgade
På basis af teori om interviews og museets ønske om at få kendskab til de forskellige gaders beboeres opfattelse af og erindring om deres gade arbejder eleverne med at udforme interviewspørgsmål. I grupperne udformes et introduktionsbrev til beboerne for ud for interviewet + museet har materiale til information og underskrift i interviewsituationen.
I grupperne transkriberes interviewene inden aflevering af både lydoptagelser og det skriftlige materiale
Projektet afsluttes i foråret med billeder og lydoptagelser + sanseskrivning fra elevernes research på de tildelte veje - det hele afleveres til Struer Museum
Teori om erindring:
Dorthe Bentsen: "Erindring" (Tænkepauser 15 Aarhus Universitet 2014) s. 6-23 om "Selvbiografiske erindringer" og "Spontane erindringer"
"Lidt skydning i gaderne tog vi ret roligt: En psykologisk tematisering af erindringsbilleder fra Danmarks besættelse 1940-45" (2005) s. 39-63 om Blitz-erindringer
Tekster:
Finn H. Lauridsen: "Om det, der længst har været. Barndom og ungdom i Struer i 1920erne og 1930erne (Harsyssefolk 1: Livet i byen, Lions Clubber i Hardsyssel, 1981)
Kristian Leht: "En vej ud af tågen" (2022) s. 7-35
Azar Nafasi: "At læse Lolita i Teheran" (2006) sæ 323-329
Jørgen Leth: "Det uperfekte menneske" (uddrag i Litteraturens huse på Systime) (2005)
Supplerende
Wikipedia om Iran og Khomeini
Indhold
Kernestof:
Til læsning i timen: - Om det, der længst har været.pdf
Til notater om erindringen fra Jyllandsgade, Struer: Lauridsen Om det, der engang har været.docx
Læs videre, så I i løbet af denne første time kan blive færdige med læsningen af erindringerne - Om det, der længst har været.pdf
Interviewspørgsmål 6 gader i Struer.docx
Informationsbrev til informanter ifm. gymnasieelevernes skæbnehistorier 1.1.doc
Samtykkeerklæring til informanter ifm. gymnasieelevernes skæbnehistorier 1.1.doc
Kristian Leth.pdf
Gademuseets Værksted
Til brug i timen: Læs til timen til og med side 13 i: Kristian Leth.pdf
Kristian Leth opgaver.docx
Læs til timen resten af tekstuddraget af "Vejen ud af tågen" og besvar opgaver hertil: Kristian Leth opgaver.docx
Til brug i timen: Selvbiografiske erindringer.pdf
Opgave i timen: Brev til beboere på de 6 veje.docx
Fordeling: veje og grupper 1bf.docx
Skabelon til interview: Interviewspoergsmaal 1bf 6 gader i Struer.docx
Julehygge
interviewspørgsmål til hustanden januar 2023.docx
Til brug i timen: Om ERINDRING: Berntsen Erindring.pdf
veje og grupper 1bf-2.docx
Læs teksten fra sidste time, hvis ikke I blev færdig der: Berntsen Erindring.pdf
Informationsbrev til informanter ifm. gymnasieelevernes skÃÂ_bnehistorier 1.1.doc
Medbring til folk, der skal interviewes: SamtykkeerklÃÂ_ring til informanter ifm. gymnasieelevernes skÃÂ_bnehistorier 1.1.doc
Til brug i timen: Berntsen Blitz-erindringer.pdf
Læs til timen s. 39 til og med side 42 i: Berntsen Blitz-erindringer.pdf
Til evt brug i timen: Azar Nafisi At læse Lolita i Teheran.pdf
Husk: om Da/hi-tur til Aarhus + om biograftur
Til timen: følg link og få facts i forhold til Iran og Khomeini på plads: Ruhollah Khomeini - Wikipedia, den frie encyklopædi
Til brug i timen: Azar Nafisi At læse Lolita i Teheran.pdf
Til orientering: Pararbejde på Aros 26.01.23.docx
Spørgsmål til uddraget af teksten af Azar Nafisi.docx
Til brug i timen: Uddrag på Systime: Jørgen Leth: Det uperfekte menneske (uddrag, 2005)
8.00: Afgang fra Struer med bus kl 8:00 (bygning B /hovedindgangen)
Pararbejde på Aros 26.01.23.docx
Arbejde i timen med billedanalyser (ang ekstra interviews)
Grupper til pararbejde på Aros.docx
9. Billedanalyse
Arbejde med billedanalyser i denne time
Arbejde med billedanalyser + øv fremlæggelser
Fremlæggelser
Forbered jer på at skulle transskribere jeres interviews til Gadens Museum - læs, hvad der står under Opgaven i lectio
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 33
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
På tur, billedanalyse og mundtlig fremlæggelse
Fælles tur for 1gerne til Aarhus, Moesgaard og Aros
På Aros arbejde i grupper med udvælgelse af billeder til analyse
Derefter arbejde med billedanalyse og mundtlig fremlæggelse
Fokus på fagligt indhold i billedanalyserne og fokus på fremlæggelsesteknik
Indhold
Kernestof:
8.00: Afgang fra Struer med bus kl 8:00 (bygning B /hovedindgangen)
Pararbejde på Aros 26.01.23.docx
Arbejde i timen med billedanalyser (ang ekstra interviews)
Grupper til pararbejde på Aros.docx
9. Billedanalyse
Arbejde med billedanalyser i denne time
Arbejde med billedanalyser + øv fremlæggelser
Fremlæggelser
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 9
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
Stine Pilgaaard og anmeldelse
Hella Joof: "Meter i sekundet" (2023) Filmatisering af romanen med samme navn
Tekst
Stine Pilgaard: Af: "Meter i skeundet" (2020) (uddrag på systime 5års litteratur med intro til romanen)
Musikvideo:
Stine Pilgaard og Katrine Muff: "Fortabt er jeg stadig" (2020)
Gennemgang af anmeldelsen som genre
Skrivning af anmeldelse af filmatiseringen af "Meter i sekundet"
Indhold
Kernestof:
Læs til timen introen til og uddraget af Stine Pilgaard: Meter i sekundet: 5aarslitt.systime.dk
Til brug i timen: Arbejdsspørgsmål: Meter i sekundet
Genlæs hele tekstuddraget til timen: Stine Pilgaard: Meter i sekundet
Genopfrisk også opgaver til "Forstanderinden", opgaverne c og d 5aarslitt.systime.dk
Til brug i timen: Skriv en anmeldelse af filmen.docx
Husk angående Forårsfestival 20. april
De, der ikke var med i sidste time skal til timen fredag have skrevet en anmeldelse af "Meter i sekundet" - se evt: Skriv en anmeldelse af filmen.docx
Musikvideo: 'Fortabt er jeg stadig' af Stine Pilgaard & Katrine Muff (2020)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
Skriftlig dansk: Den reflekterende artikel
Intro til opbygning af og stil i "Den reflekterende artikel"
Start på skrivning af artikeltypen
Indhold
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 2
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
Jens Blendstrup - autofiktion
Intro til autofiktion
Tekster
Jens Blendstrup: "Gud taler ud" (uddrag) (2006)
Jens Blendstrup: "Luskefisefortællinger" (2014) (VÆRK)
Gruppearbejde om romanen
Mundtlig fremlæggelse i grupper for klassen
Indhold
Kernestof:
Husk ang. PAS Læs til timen første markerede afsnit af: Blendstrup Gud taler ud (uddrag).pdf
Til brug i timen: Opgaver til Gud taler ud-uddrag.docx
Vi gennemgår opgaverne fra sidste time til "Gud taler ud"
Læs til timen til og med side 33 i Jens Blendstrups "Luskefisefortællinger" - husk stikord til de enkelte afsnit
Til brug i timen: gruppearbejde 1bf Blendstrup Luskefisefortllinger.docx
Læs til timen min. til og med s. 85 i Jens Blendstrups "Luskefisefortællinger" (Hvis ikke I kan nå at læse så langt MED et par notater til hvert afsnit, så læs uden notater)
Forbered jer på jeres gruppes arbejde + på de fælles opgaver, så I i grupperne på en time kan nå at klargøre en lille fremlæggelse til anden time: gruppearbejde 1bf Blendstrup Luskefisefortllinger.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
Ungdomsoprør før og nu
Som oplæg til DHO: der var engang et ungdomsoprør - er der også et i dag?
Tekster
Fotos som intro: "To kulturer - Familien Koppel (1965 & 1969)
"100 års barndom: 1970-1980 - Flippe - Det er noget til at tage om halsen" (Marianne Kemp, 1997) (dokumentar)
"Kvindefestival '74" (Janne Giese, 1974) (dokumentar)
Susanne Giese: "Enlig mor, 26 år, lever i storfamilie " (1970) (interview)
Leif Panduro: (af) "Et godt liv" (1971) (drama)
Dan Turell: "Hyldest til Irma-røverne" (1976) (lyrik)
Vita Andersen: "Lænken om min hals" (1977) (lyrik)
Tessa: "Ben" (2020) (rap)
Kasper Kolling Nielsen: Af: "Det europæiske forår" (2017) (roman)
Peter Nielsen: Det bedste håb for fremtidens klima er, at det nye ungdomsoprør bliver permanent" (Information12. februar 2020) (kommentar)
Fokus på politiske taler (og på analyse af denne genre)
Ebbe Kløvedal Reich: "Vietnamkrigens lære" (1968)
Lizette Risgaard: "Tale i anledning af 100-året for kvinders valgret" (2015)
Jonas Eika: "Takketale ved Nordisk Råds Litteraturpris" (2019)
Greta Thunberg: "Tale ved Klimatopmødet i Polen" (Jordbrug.dk 2018)
Greta Thunberg: "Tale ved klimamarchen 2019 i København" (danske taler)
Glen Bechs nytårstale 2023 (danske taler)
Teori
Introduktion til DHO og akademisk skrivning
Supplerende
Om Casper Colling Nielsen (Altinget)
Indhold
Kernestof:
Til brug i timen: Tekster til DHO 2023.pdf
Læs til timen digtet af Vita Andersen: Lænken om min hals i kompendiet: Tekster til DHO 2023.pdf
Besvar også til timen opg. 1 + 2 i: Opg Vita Andersen Lænken om min hals 1bf 2023.docx
Til brug i timen: Opg Dokumentar Kvindefestival 74.docx
Lektie til timen er, at alle grupper får sendt en udgave af deres billeder og film fra Photo Chase i Hamborg - send gerne i lectio til både BLO og AJO
Sanseskrivning i starten af timen
Til brug i timen: Projekt med Struer Museum sidste omgang.docx
Colling N Det europæiske forår opgaver.docx
1bf: der ligger et dokument til jer længere nede på denne time
Til 1bf retningsliner: Projekt med Struer Museum sidste omgang.docx
Læs til timen den første tale i vedhæftede: Greta Thunberg taler.pdf
Lav også til timen en analyse af Afsender, Emne, Situation, Modtagere og Takegenre - se link: 7. Retorisk analyse af taler
Virtuel opgave: send besvarelsen til mig før kl 16 i dag: Jonas Eika tale opgaver 1bf 2023.docx
Kompendium: Tekster til DHO 2023.pdf
Vi følger op på talerne fra de sidste timer + om metoder i dansk og om DHO
Link til at forklaring på, hvad DHO er: DHO og den akademiske opgave
Ben
Lektien til timen er at læse opgaveformuleringer og tekster til de forskellige opgaver - I har fået link af LBH (hvis I har svært ved at finde formleringer og tekster, skriver I lige til mig)
DHO og den akademiske opgave
GIU_Folder_beslutningstager_A5_web.pdf
Tekster til DHO 2023.pdf
Debat: Det bedste håb for fremtidens klima er, at det nye ungdomsoprør bliver permanent
Link til DHO Skriveguide: Opgavens opbygning
Analysevejledninger
På SSGs hjemmeside: manual til storre skr. opgaver.pdf
Glen Bechs nytårstale med linjetal.pdf
Link til brug før DHO-fremlæggelse: Skriv et godt talepapir til SRP
Skrive indledning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
Haiku-digte
Teori om Haiku-digte
Skrivning af Haiku-digte
Den 19.4. til SSGs Forårsfestival organisering af 'bod' med mulighed for læsning af Haiku-digte og med hjælp til gæster i 'boden', der gerne vil skrive Haiku-digte
Indhold
Kernestof:
Til brug i timen: Tekster til DHO 2023.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Romantikken
Videointroduktion til Romantikken (Litteraturhistorien - på langs og på tværs, Systime)
Nyplatonisme og Schack Staffeldt (Litteraturhist....)
Schack Staffeldt: "Liljen og Dugdraaben" (Nye Digte 1808)
Universalromantik Adam Oehlenschläger og H. C. Andersen (Litteraturhist....)
Oehlenschläger: "Morgenvandring" (1805)
H. C. Andersen: "Klokken" (1845)
Nationalromatik (Håndbog til dansk. Litteraturhistorie, systime 2022)
Nationalromatik (Litteraturhistorien - på langs og på tværs, systime)
Adam Oehlenschläger: "Der er et yndigt land" (1819)
N. F. S. Grundtvig: "Danmarks trøst - Langt højere bjerge" (1820)
Biedermeier og poetisk realisme (Litteraturhist....)
H. C. Andersen: "Den lille pige med svovlstikkerne" (1848)
Steen Steensen Blicher og den poetiske realisme (Litteraturens genveje, systime)
Steen Steensen Blicher: Hosekræmmeren" (1829)
Romantisme (Litteraturhistorien - på langs og på tværs, systime)
Emil Aarestrup: "Angst" (1838)
Supplerende
Oplæsning ved Martin Hansen af "Klokken" (100 danske skuespillere læser H C Andersen, 2020)
Indhold
Kernestof:
Se til timen videointroduktionen til perioden Romantikken + læs teksten til intro: 5. 1800-1870: Romantikken
Til brug i timen: Staffeldt.pdf
Læs til timen vedhæftede om aktivitetsdagen igennem og vær' klar til hurtigt at lave hold og aftale aktiviteter: klasselærerseddel den 1. september 2023.docx
Læs til timen om: Nyplatonisme og Schack Staffeldt
Læs om universalromatikken: Universalromantikken
gloser til digtet Morgenvandring.docx
Læs til timen digtet Morgen-Vandring igennem og forsøg at forstå handlingsforløbet. Scannet - Morgen vandring.pdf
Til brug i timen: Morgen-Vandring spørgsmål.docx
Til brug i timen: Universalromantik: Adam Oehlenschläger og H.C. Andersen
Til brug i timen: Opgaver til Der er et yndigt land.docx
Læs Fædrelandssang/Der er et yndigt land igennem til timen og find ud af, hvilke emner digtet bringer i spil: Oehlenschläger og Grundtvig.pdf
Til brug i timen: 2. Litterær analyse af digte
Følg link og læs til timen den generelle intro til Den analyserende artikel
Til brug i timen: Langt højere bjerge spørgsmål.docx
Til brug i timen: Oehlenschläger og Grundtvig.pdf
Til brug i timen: Nationalromantik Oehlenschläger Grundtvig.pdf
Til brug i timen: H C Andersen Klokken.pdf
Til brug i timen: Klokken
Jeg er desværre lidt forsinket - jeg vil gerne bede jer starte med at læse "Den lille pige med svovlstikkerne"
Til brug i timen: Den lille pige med svovlstikkerne.pdf
Til brug i timen: Opgaver Den lille pige med svovlstikkerne.docx
Hosekræmmeren.pdf
Læs til timen videre i Blichers tekst - husk starten: fortælleren (vandringsmanden) er for en del år siden kommet ind i et hus hos en hosekræmmer, hans kone og hans smukke unge datter. Læs fra linje 41, hvor hosekræmmeren ser en ung fyr komme hen imo
Følg linket og læs til timen om: Steen Steensen Blicher og den poetiske realisme
Romantisme 2bf.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
Autofiktion og realisme i Korsgaards forfatterskab
Tekster
Thomas Korsgaard: Af: "Hvis der skulle komme et menneske forbi" (2017)
Thomas Korsgaard: "Tyverier" (2019) VÆRK
Interviews
Thomas Korsgaard: "Jeg vil fortælle om "taberne". Fordi jeg kender dem. Det er dét, jeg kommer af (BOGDK 19.juli 2023)
Forfatterweb-stafet med Thomas Korsgaard om især Tue-trilogien (interviewer Sarah Hvidberg) (11. maj 2022)
Anmeldelse
Thomas Thurah: "Thomas Korsgaard kan med en Fætter BR-pose og ord som "tænkeben" trylle en virkelighed frem (Information 20. sept. 2019)
Indhold
Kernestof:
Vi afslutter Romantikken og starter på "Nyeste tid"
Til brug i timen: Til brug i timen: indledning analyserende artikel.docx
Til brug i timen: Korsgaard uddrag Hvis der skulle komme et menneske forbi.pdf
Til brug i timen: Opgaver til Korsgaard romanuddrag.docx
Til brug i timen: skr dansk: Præsentér
Følg link, læs interviewet fra 2017 til timen og noter' pointer:Thomas Korsgaard: Jeg vil fortælle om “taberne”. Fordi jeg kender dem. Det er dét, jeg kommer af.
Til brug i timen: Forfatterweb-stafet med Thomas Korsgaard
Thomas Korsgaard: TYVERIER (GRØN M ORANGE RYG), Lindhardt & Ringhof; sider: 22-50
Læs novellen "Diskretionslinjen" (se linjetal ovenfor) til timen
Opgaver til brug i timen: Diskretionslinjen Korsgaard.docx
Genopfrisk til timen "Det kolde bord" og læs til timen "En far"
Husk, at alle skal medbringe bogen
SSG Studietur_Amsterdam2024 (1).pptx
Læs til timen de sidste noveller igennem, hvis ikke I er færdige i forvejen - i timen: gruppearbejde
Gruppearbejde om Tyveri-noveller 2bf.docx
I får et kvarter af timen til at samle op på jeres gruppearbejde, derefter går vi i gang med fremlæggelser
Evt til brug i timen: Praxis
Læs om Bæredygtighed: Hvad er bæredygtighed? + "Gennemgang af de tre dimensioner" + sidste opgave i dette kapitel
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 19
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Explainer
Flerfagligt innovativt forløb med engelsk
Teori
1 Faglig formidling (Explainer Vidensformidling med video, systime)
5. Komposition (som ovenfor)
Håndbog i filmiske virkemidler (Skoletjenesten FILM-X, Det Danske Filminstitut 2003)
Analysevejledning til explainer (dok på grundlag af Explainer Vidensformidling med video, systime)
Explainer videoer
"Hvordan påvirker gaming din hjerne?" DR 15. julig 2019)
"Hvorfor smider vi så meget mad ud?" (DR 6. april 2023)
Opgave: Lav en explainer video med fokus på begrebet bæredygtighed: Hvordan kan man fremme bæredygtighed i Struer Kommune?
Målgruppen er udenlandske tilflyttere og beboere i Struer Kommune.
Explaineren skal udformes på engelsk, og der skal laves en danskfaglig analyse af explaineren
Indhold
Kernestof:
Læs om Bæredygtighed: Hvad er bæredygtighed? + "Gennemgang af de tre dimensioner" + sidste opgave i dette kapitel
Læs til timen ned til og med forklaringen af, hvad en explainervideo er (I behøver ikke se videoen øverst): 1. Faglig formidling
Til brug i timen: Læs om opbygningen af explainervideoer: 5. Komposition
Orienter' jer til timen i vedhæftede "Håndbog i filmiske virkemidler": HÃÂ¥ndbog i filmiske virkemidler-2.pdf
Se explainer igen i timen og lav analyse: Hvordan påvirker gaming din hjerne?
Analysevejledning til brug i timen: analyse af explainer fra DR.docx
Se til timen denne explainer og overvej, hvilke indholdsmæssige dele explaineren falder i: DRTV - Explainer: Hvorfor smider vi så meget mad ud?
I får en virtuel opgave, da jeg er nødt til at blive hjemme pga forkølelse. Udfyld og forklar indholdet i de enkelte dele i explaineren (se mit dokument) - gerne i grupper + send til mig ved timens afslutning - find også nogle steder i explaineren, h
Arbejde med explainer om bæredygtighed i Struer
Husk ang studietur
Til komposition af explainer: 5. Komposition
Fortsat arbejde med explainers - samtidig er der mulighed for at få en karaktersamtale
Arbejde med explainer
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
Avisjournalistik - nyhedsjournalistik
Teori
Hvad er en avis? - Avistyper- Stofområder - De fem nyhedskriterier - Ydre komposition (layout) - Billedlayout - Kilder - Veinkling - Avisens genrer - Nyhedsjournalistik - Nyhedstrekanten - Det journalistiske sprog (5.1. Avisjournalistik i Håndbog til dansk på systime)
Tekst
Nyhedshistorie:
"Ulla får endelig sine penge tilbage" (Ekstra Bladset 19. november 2019)
Analysevejledning
Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik i Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Vi starter nyt forløb: Nyhedsjournalistik
5.1 Avisjournalistik
Til brug i timen: Avisjournalistik spørgsmål 2bf 2023.docx
Læs videre på ovenstående link og besvar til timen opgave 6 + 7 + 8 i vedhæftede: Avisjournalistik spørgsmål 2bf 2023.docx
Tjek, om I er færdige med opgaverne fra sidste time - alle skal være færdige med opgaverne
Til brug i timen: Ulla får endelig sine penge tilbage .pdf
Vi ser på den kommende skriftlige aflevering
Til brug i timen: 10. Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik
Ulla fÃÂ¥r endelig sine penge tilbage .pdf Læs til timen denne artikel nøje igennem
Bestem medie (avistype) og modtager i forhold til ovenstående artikel - dvs de to første punkter i denne analysevejledning: 10. Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik
Alle skal have læst teksten fra sidste time + være klar til at forklare, hvordan teksten er opbygget (husk nyhedstrekanten): Ulla fÃÂ¥r endelig sine penge tilbage .pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14
Ulighed
Kristian Bang Foss Af:: "Frank vender hjem" (2019) (roman)
Simon Fruelund: Af: "Borgerligt tusmørke" (2004) (roman)
Stine Askov: Af: Nøjsomheden" (2022) (læseprøve på
Gyldendal.dk
) (roman)
"Udsultet SU?" (Deadline, DR2, 19. december) (om afskaffelsen af det 6. år, man som studerende kan få SU)
Asbjørn Sonne Nørgaards velkomsttale ved Ulighedens Topmøde (Danske taler, 20. november 2023) (tale)
Oplæg til SRO om ulighed
Repetition af analyse af episke tekster, af argumentationen i et tv-debatprogram og af talegenren
Indhold
Kernestof:
Alle skal have læst teksten fra sidste time + være klar til at forklare, hvordan teksten er opbygget (husk nyhedstrekanten): Ulla fÃÂ¥r endelig sine penge tilbage .pdf
Virtuel time pga teater - besvar opgaver i grupper op til 4 og send til mig i besked eller elevfeedback inden kl 15: Borgerligt tusmørke uddrag virtuel opgave.docx
Fruelund Borgerligt tusmørke uddrag.pdf
Se og lyt til timen til uddrag af podcast fra 11.35 til og med 16.08 og husk pointer: Med Iben Maria Zeuthen
Til brug i timen: Titel
7. Retorisk analyse af taler
Julehygge i dansk 191223.docx
Til brug i timen: Læseprøve af roman: Nøjsomheden
Til brug i timen: DRTV - Deadline: Udsultet SU?
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15
Nyhedsjournalistik fortsat
Tekster
Nyhedshistorie
"En barndom nær grønne omgivelser styrker dit mentale helbred" (Jyllands-Posten, 9. november 2019)
Nyhedsreportage
"Julie flygtede fra ekskæresten: "Man mister sig selv, når man bliver udsat for vold" (Kristeligt Dagblad 15. feb. 2022)
Fokus på analysefærdighed
Indhold
Kernestof:
Læs til timen vedhæftede artikel igennem: En barndom nær grønne omgivelser styrker dit mentale helbred.pdf
10. Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik
Til brug i timen: Julie flygtede fra ekskæresten_ _ Man mister sig s (e8ae652f).pdf
Vi arbejder med teksten, der var lektie til aflyst time i tirsdags
Læs til timen vedhæftede: Julie flygtede fra ekskæresten_ _ Man mister sig s (e8ae652f).pdf
Til brug i timen: nyhedsjournalistik analysepunkter.docx
Til brug i timen: 5.1 Avisjournalistik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16
Meningsjournalistik
Ledende artikler
Fokus på argumentation og sprog
"Kongens latter" (lederen, Ekstra Bladet, 15. jan. 2024)
"Jesus, noget vrøvl" (lederen, Ekstra Bladet, 4. dec. 2023)
"Bræk-Brun" (lederen, Ekstra Bladet, 25. nov. 2023)
"Kaptajn Vanopslagh" (lederen, Ekstra Bladet, 29. dec. 2023)
"Traktorerne truer" (lederen, Ekstra Bladet, 21. feb. 2024)
Debatartikel
"Katherine Diez findes ikke mere. Men tragedien består." (Marie Høgh, Jyllands-Posten, 29. januar 2024)
Analysevejledning: Retorisk analyse af meningsjournalistik (Håndbog til dansk)
Supplerende
Ekstra Bladet om sig selv som medie (facts, kerneværdier) på EBs hjemmeside
Arbejde med Den d´´´Debatterende Artikel
Indhold
Kernestof:
Læs til timen vedhæftede: Julie flygtede fra ekskæresten_ _ Man mister sig s (e8ae652f).pdf
Til brug i timen: nyhedsjournalistik analysepunkter.docx
Til brug i timen: 5.1 Avisjournalistik
Genlæs til timen EBs leder og find til timen påstande i teksten og evt belæg for påstandene: Kongens latter
2bf ledere EB .docx
Læs til timen alt til næste skriftlige aflevering i form af debatterende artikel - og forbered jer på at skulle arbejde med afleveringen i timen
Læs de tre vedhæftede ledere igennem til timen: Bræk-Bruun leder mfl.pdf
Lav til timen en kompositionsanalyse af den sidste leder i vedhæftede (hvilke indholdsmæssige afsnit falder teksten i?) Bræk-Bruun leder mfl.pdf
Fokuser på jeres sro i stedet for at lave lektier til timen
Katherine Diez findes ikke mere. Men tragedien består - Mediearkiv - Infomedia.pdf
Læs igennem til timen: Traktorerne truer
Til brug i timen: Analyseopgave 2bf 220224.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 14
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17
Krimi
Fokus på krimigenren, dens udviklingshistorie, de psykologiske aspekter + selvlæst værk
Teori om krimi
Gysergenren (fra: Gys, splat og Freud, Dlf 1999)
1. Indledning
1.1 Krimiens forhistorie, s. 7-14
1.2 Kriminalgenrens typer, s. 52-57
(alle tre tekster fra Benni Bødker: På kant med loven - en antologi af danske kriminalhistorier, systime 2003)
Krimityper: Litteraturens snushaner eller hvordan en genre kom til ære og værdighed (Bo Tao Michaelis, Politiken 05.04.2008)
Tekster
Agatha Christie: "Hvordan er Deres have anlagt?" (1939)
Arthur Conan Doyle: Sherlock Holmes: "De rødhåredes forening" (filmatisering fra 2008)
Dan Turell: Humprey Bogart morgen" (1984)
Jo Nesbø: Af: "Marekors" (2003)
Maj Sjöwall og Per Wahlöö: Af: "Terroristerne" (1975)
Camilla Läckberg: " Isprinsessen" (filmatisering fra 2005)
Selvlæste værker i dansk oversættelse - gruppevist - med fremlæggelse af analyse og perspektivering (VÆRK)
Elly Griffiths: "Pigen under jorden" (2028 på dansk)
Colleen Hoover: "For sent" ( 2023)
Chris Couter: "Blodig jagt" (2022)
Keigo Higashino: "Den hengivne hr. X" (2017)
Holly Jackson: "En god piges guide til mord" (2023)
Agatha Christie: "Fine sko med spænder" (dansk 2014)
Agatha Christie: "invitation til mord" (dansk 2014)
Colleen Hover: "Mørkt bedrag" (2023)
Supplerende
Youtube: "Humprey Bogart som Sam Spade"
Indhold
Kernestof:
Lektie til timen er at kigge efter en international krimi, som du kunne tænke dig at læse som selvlæst værk
Til brug i timen: Selvvalgt international krimi 2bf .docx
Til brug i timen: litteraturlisteTitel
krimi.teori.pdf
Ang. Buchholtz Prisopgave + ang. Forårsfestival
Vi gennemgår hovedpointerne i de første 5 sider: krimi.teori (1).pdf
Læs hurtigt igennem s. 9-14 - besvar spørgsmål til s. 52 -57: Krimiteori.docx
Læs færdig om krimigenrer: krimi.teori (1) (5).pdf
Til brug i timen: Agatha Christie hvordan er Deres have anlagt.pdf
Agatha Christie opgaver 2bf.docx
Se - i relation til "i sit syvoghalvfjerdsindstyvende år": Talnavne.pdf
Agatha Christie hvordan er Deres have anlagt.pdf
Opgaver til besvarelse: "Hvordan er Deres have anlagt?" i Agatha Christie opgaver 2bf.docx
I skal til timen have besvaret de sidste spørgsmål til "Hvordan er Deres have anlagt?" - tekst og spørgeark på tirsdagstimen
Til brug i timen: Arthur Conan Doyle.docx
Vi ser og arbejder med filmatisering af Sherlock Holmes
Humphrey Bogart morgen.pdf
Genlæs digtet, tag noter til, hvad digtet siger om de to krimigenrer - den konservative krimi og den amerikanske krimi: Humphrey Bogart morgen.pdf
humphrey bogart som sam spade youtube - Google-søgning
Marekors uddrag.pdf
jo nesbø marekors opgaver.docx
Genlæs teksten og lav opgaverne i dokument nedenfor færdige: Marekors uddrag.pdf
Terroristerne uddrag.pdf
Sidste frist for færdiglæsning af krimi, så I kan arbejde i grupper med præsentation af jeres krimi
Selvvalgt international krimi 2bf præsentation.docx
Foreløbigt program: program Amsterdam 2bf.docx
Arbejde med krimi
Huskeseddel til elever A'dam 24 (2).docx
2bf Amsterdam PROGRAM.docx
Til brug i timen: For elever | Studieinfo
krimi.teori (1) (5).pdf (bl a om krimityper s. 52 ff)
I første time arbejder I videre på jeres præsentationer af krimier - i 2. time fremlægger de tre fuldtallige grupper
I får tid til at færdiggøre jeres fremlæggelser af krimi
Fremlæggelser af krimier
Vi mangler nogle fremlæggelser - vær' klar
Lektie til timen er at læse igennem, hvad der står på linket om Filmiske virkemidler (det er forberedelse til årsprøve)
Til læsning i timen: Terroristerne uddrag.pdf
Læs til og med s. 34 ned - tag nogle noter til de karakterer, vi møder i teksten Terroristerne uddrag.pdf
Læs til timen en kort intro til starten af filmatiseringen fra sidste time, så I er klar til at se videre: Isprinsessen Läckberg starten.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18
Dokumentar
Teori
Kreativ bearbejdning af virkeligheden - Dokumentarfilmtyper - Den dybdeborende dokumentar - Den observerende dokumentar - Den deltagende dokumentar - Den refleksive dokumentar - Den poetiske dokumentar - den dramatiserede dokumentar - Autenticitetsmarkører i dokumentarfilm Brugen af fakta- og fiktionskoder - Brugen af fiktion og fiktionskoder (kap. 5.2. Dokumentarfilm og mockumentary i Håndbog til dansk, systime)
Etik og Manipulation (Af: DOX 2016)
Tekster
Af: "Advokaternes tag-selv-bord" (DR 2015)
Af: Lars Engels: "Dømt til behandling" (DR 1997)
Kontant: "Handicapsvindleren" (DR 28. oktober 2020)
Artikel: "Hvad folk ved, og havd de tænker" (Information, 12.08.2007)
"Jagten på den eneste ene" (Cathrine Marchen Asmussen, 2009)
"Tusindfødt - Digteren Pia Tafdrup" (Cæcilia Holbek Trier, 2003)
"Prinsesser fra Blokken - otte år senere" (1. afsnit, DR 2024)
"Blodets bånd" (Christian Sønderby jepsen, 2013) - (VÆRK)
Hjælpemidler
Filmiske virkemidler (I Håndbog til dansk - litteratur, sprog, medier, systime)
Analysevejledning: medieanalyse af dokumentarfilm i Håndbog til dansk
Indhold
Kernestof:
Velkommen til dansk i 3g: dokumentargenren
Link: Til brug i timen: 5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
3bf dokumentar læsning + 1 opgave.docx
Analysevejledning: 11. Medieanalyse af dokumentarfilm
I skal være færdige med læsning om dokumentar + have set starten af dokumentaren via linket i vedhæftede: 3bf dokumentar læsning + 1 opgave.docx
Genkig til timen de første 6 min af dokumentaren "Advokaternes tagselvbord" og genopfrisk også de opgaver til dokumentaruddraget, som I lavede sidste time: 3bf dokumentar læsning + 1 opgave.docx
Til brug i timen: 3bf dokumentar 2.docx
Læs til timen om: Filmiske virkemidler (hele siden)
Arbejd i de grupper, vi har aftalt, om dokumentaruddraget - I skal se uddraget flere gange og lave 3 screen shots, som I skal sende til mig i en besked ved timens afslutning sammen med en kort analyse af dem. Link til uddraget her: 3bf dokumentar 2.d
Ang morgentime fredag
3bf dokumentar 3.docx
Vær klar med besvarelse af opgaverne til Deltagende dokumentar: 3bf dokumentar 3.docx
Læs til timen: Hvad folk ved og hvad de tænker: Hvad folk ved og hvad de tÃÆÃâ ̢̮_nker (2).pdf
Til brug i timen: Opg Hvad folk ved og hvad de tænker 3bf.docx
Til brug i timen: Etik og Manipulation i dokumentar .pdf
Til brug i timen: Jagten på den eneste ene 3bf 2024.docx
Link til dokumentaren (log in med unilogin): Jagten på den eneste ene
Genopfrisk til timen: Jagten på den eneste ene 3bf 2024.docx
Til brug i timen: Dokumentaropgave 3bf 2024 Tusindfødt.docx
Vi fortsætter, som vi startede i går: Dokumentaropgave 3bf 2024 Tusindfødt.docx
Vi taler først om jeres skriftlige aflevering og går derefter til gennemgang af "Tusindfødt - digteren Pia Tafdrup"
Skema over den analyserende artikels opbygning
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 23
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19
Skriftlighed
Indhold
Kernestof:
Vi taler først om jeres skriftlige aflevering og går derefter til gennemgang af "Tusindfødt - digteren Pia Tafdrup"
Skema over den analyserende artikels opbygning
Lektie: I skal have læst alt til næste aflevering Debatterende artikel, så vi kan gennemgå den
Til brug i timen: 3bf Skriftlig dansk + plan for timerne.docx
Læs til timen opgaveformulering og tekster til aflevering den 16. dec.
Arbejde med skriftlig aflevering
Den reflekterende artikel | Eksamensgenrerne dansk stx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 32
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 20
Køn
Teori
Queerteori - Queer som litterært tema - Queer som litterær metode - Eksemplarisk queering (alle fra: Fuck normen, Dlf 2016)
Tekster
Morti Vizki: "Det almene" (2000)
Jens Rosendal: "Du kom med alt det, der var dig" (1981) (begge fra Fuck normen)
Henriette Lind, Lotte Thorsen, Anette Vestergaard: Af: "Nynnes dagbog" (1999)
Tobias Rahim: "Når mænd græder" (2022)
Julia Butschav: "Kartofler, kød, noget grænt" (2011)
Naja Marie Aidt: "Sår" (2006)
Naja Barie Aidt: "Kvinden i baren" (2006)
Helle Thorning-Schmidt: Af: "Blondinens bekendelser" (2021)
'
Fremstilling af køn i reklmaefilm
El-Giganten: "Lad gaverne tale - fra far" (2016)
VW: "Du er, hvad du kører" (2020)
DSB: "Livet har mange skift og mange spor" (2018)
Brug af analysevejledning til reklamefilm og metodisk queering
Supplerende
Ander Agger-interview med Jens Rosendal
Blik for køn (Ditte Camion, Dlf 2016): Diskursanalyse, diskurser, magt og køn
Bedekvinder og karrieremænd får plads i retskrivning (artikel, Tv2, 18.11.2024)
Indhold
Kernestof:
Lektie: I skal have læst alt til næste aflevering Debatterende artikel, så vi kan gennemgå den
Til brug i timen: 3bf Skriftlig dansk + plan for timerne.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 25
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 21
Middelalder, Renæssance, Barok
litteraturhistorie
Teori
1.1000-1536 Middelalderen
2 1536-1650 Renæssancen
3. 1650-1720 Barokken (alle i :Litteraturhistorien - på langs og på tværs, systime)
Tekster
"Germand Gladensvend"
"Hr. Ebbes døtre"
Thomas Kingo: "Ked af verden, kær ad himmelen" (1681)
Indhold
Kernestof:
Se til timen Videoinstroduktionen på Systime: 1. 1000-1536: Middelalderen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Til brug i timen: Folkeviser 3bf 2024 .pdf
Til brug i timen: Germand Gladensvend opg .docx
NB VIRTUEL OPGAVE - SEND I EEVFEEDBACK: Virtuel opgave til 3bf torsdag 5.12.24.docx
Til evt brug i timen: Hr. Ebbes døtre opg.docx
Tekster: Folkeviser 3bf 2024 .pdf
Germand Gladensvend opg .docx
Hr. Ebbes døtre opg.docx
Læs til timen "Hr. Ebbes døtre" i Folkeviser 3bf 2024 .pdf
2. 1536-1650: Renæssancen | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
3. 1650-1720: Barokken | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Thomas Kingo Ked af verden, og kær ad himmelen.pdf
Læs til timen Kingos salme igennem: Thomas Kingo Ked af verden, og kær ad himmelen.pdf
4. 1720-1800: Oplysningstiden | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Holbergs drama.pdf
Ludvig Holbergs teater spøgsmål.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 7
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 22
Oplysningstiden
Teori
4 1720-1800 Oplysningstiden (Litteraturhistorien - på langs og på tværs, systime)
Ludvig Holbergs teater (i: Drama i dansk, systime) (s. 18-22)
Tekster
Ludvig Holberg: Af: "Henrik og Pernille" (i Drama i dansk)
Ludvig Holberg: Af: "Erasmus Montanus eller Rasmus Berg" (1731)
Ludvig Holberg: "Kvinders rettigheder" 81739)
Indhold
Kernestof:
Læs til timen Kingos salme igennem: Thomas Kingo Ked af verden, og kær ad himmelen.pdf
4. 1720-1800: Oplysningstiden | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Holbergs drama.pdf
Ludvig Holbergs teater spøgsmål.docx
Teksten fra sidst + spørgsmål nedenfor, som skal være besvarede til timen: Holbergs drama.pdf
GODT NYTÅR! Læs til timen uddrag af Holbergs stykke "Henrik og Pernille" - fra s. 23 nederst i: Holbergs drama.pdf
Til brug i timen: Holberg Af Henrik og Pernille spørgsmål.docx
Til brug i timen: Erasmus.montanus og Kvinders rettigheder.pdf
Opgaver 3bf Holberg Erasmus Montanus.docx
Holbergordbog — ordnet.dk
Til timen skal I have genopfrisket hele tekstuddraget + besvaret de to første spørgsmål i dokumentet længere nede: Erasmus.montanus og Kvinders rettigheder.pdf
Til evt brug i timen: 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Læs så langt til denne time, at I har besvaret spørgsmålene nedenfor til og med spørgsmål 10: 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Det moderne Gennembrud spoergsmaal 3bf.docx
I kan evt bruge vedhæftede link med Oplæsning af Henrik Pontoppidans Naadsensbrød
nådsensbrød spørgsmål 3bf.docx
Hele novellen: naadsensbrød Pontoppidan 3bf.pdf
metoder_i_dansk.pdf
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 12
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 23
Det moderne Gennembrud
6 1870-1890 Det Moderne Gennembrud (i: Litteraturhistorien -- på langs og på tværs, systime)
Tekster
Henrik Pontoppidan: "Nådsensbrør" (1887)
Amalie Skram: "Karens jul" (18859
Herman Bang: "Foran alteret" (1880)
Herman Bang: "Den sidste balkjole" (1887)
Holger Drachmann: "Engelske socialister" (1871)
J. P. Jacobsen: "Et skud i taagen" (1875)
August Strindberg: "Den Starkare" (1889) VÆRK
Oplæsning
Ordnet-ordbog til svensk
Skriftlig gruppe-analyse som til mundtlig eksamen
Fokus på sociale forhold, Kvindens situation og kirken/troen
Fokus på skrivestile
Indhold
Kernestof:
Læs så langt til denne time, at I har besvaret spørgsmålene nedenfor til og med spørgsmål 10: 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Det moderne Gennembrud spoergsmaal 3bf.docx
I kan evt bruge vedhæftede link med Oplæsning af Henrik Pontoppidans Naadsensbrød
nådsensbrød spørgsmål 3bf.docx
Hele novellen: naadsensbrød Pontoppidan 3bf.pdf
metoder_i_dansk.pdf
Se til timen videointroduktionen til perioden: 6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Tilbrug i timen: Det moderne Gennembrud spoergsmaal 3bf.docx
6. 1870-1890: Det moderne gennembrud | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Besvar til timen alle resterende spørgsmål: Det moderne Gennembrud spoergsmaal 3bf.docx
Skram.karens.jul.pdf
Lektien til timen er til elever med manglende afleveringer i dansk: skriv aflevering
Til brug i timen: Bang.herman.foran.alteret.pdf
Til brug i timen: Foran alteret startspørgsmål.docx
Genopfrisk til timen Bang-novellen fra sidste time
Virtuel opgave: Læs vedhæftede novelle og send til mig ved timens slutning - gerne gruppevist - en analyse og perspektivering af novellen (tænk på eksamenssituationen: hvordan ville I gribe en tekst som denne an): Bang Den sidste balkjole.pdf
Læs til timen vedhæftede digt igennem og forsøg at forstå handlingsforløbet: ENGELSKE SOCIALISTER.pdf
Læs J.P. Jacobsens novelle færdig til timen: Et Skud i Taagen.pdf
Til brug i timen: Den Starkare.pdf
Svensk - dansk ordbog Titel
Til brug i timen: Den.starkare.spørgsmål.docx
Den Starkare.pdf
Kom til timen med svar på opgaverne til dramaet: Den.starkare.spørgsmål.docx
Til brug i timen: 7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Opgaver - modernisme og realisme i 1900-tallet (3).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 18
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 24
Modernisme og realisme i 1900-tallet
Teori
7 1890-2000 Modernisme og realisme (i. Litteraurhistorien - på langs og på tværs, systime)
Tekster
Jeppe Aakjær: "Min Hjemmen" (1901)
Jeppe Aakjær: "Jens Vejmand" (1902)
Martin Andersen Nexø: "Lønningsdag (Idyl) " (1900)
Tom Kristensen: "Det blomstrende slagsmål" (1920)
Johannes V. Jensen: "På Memphis station" (1906)
Tove Ditlevsen: "Vorherrebevares" (1948)
Karen Blixen: "De blå øjne" (1942)
Martin A. hansen: "Fasanen" (1948)
Indhold
Kernestof:
Den Starkare.pdf
Kom til timen med svar på opgaverne til dramaet: Den.starkare.spørgsmål.docx
Til brug i timen: 7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Opgaver - modernisme og realisme i 1900-tallet (3).docx
Link til terminsprøven ligger i præsentationen, der åbner kl 9.00. I skal aflevere Jeres terminsprøveopgave i lectio
Genopfrisk de læste afsnit: "Det moderne samfund" og "1900-tallets stilretninger" på link: 7. 1890-2000: Modernisme og realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Vær klar til timen med besvarelse af: Opgaver - modernisme og realisme i 1900-tallet (3) (1).docx
Til brug i timen: Modernisme og realisme i 1900-tallet del 1 (3) (9).pdf
Til brug i timen: jeppe aakjaer Min hjemmen Jens Vejmand opgaver 3bf 2025.docx
Genopfrisk til timen og vær helt klar med besvarelsen af opgaverne til de to digte, som du finder i pdf'en herunder: jeppe aakjaer Min hjemmen Jens Vejmand opgaver 3bf 2025.docx
Modernisme og realisme i 1900-tallet del 1 (3) (9).pdf
Til brug i timen: Nexø Lønningsdag opgaver (2).docx
Tekster til brug i denne og næste time: Slagsmål og Vorherrebevares (1).pdf
Ditlevsen Vorherrebevares opgaver 3bf.docx
Læs til timen i vedhæftede Ditlevsens novelle: "Vorherrebevares": Slagsmål og Vorherrebevares (1).pdf
Læs til timen Karen Blixens tekst: de.blå.øjne.pdf
Opg Blixen Peter og Rosa (3).docx
Til brug i timen: På Memphis station (1).pdf
Til brug i timen: Agerhønen Martin A Hansen.pdf
opg Agerhoenen Martin A Hansen (2).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 11
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 25
Modernisme og nyrealisme i 1960ërne
Prosaen i 1960ërne: 60ër modernisme - Nyrealisme (i: Litteraturhistorien - på langs og på tværs, systime)
Tekster
Leif Panduro: "Uro i forstæderne" (1962)
Christian Kampmann: "Emilie Grüen" (1962)
Peter Seeberg: "Patienten" (1962)
Klaus Rifbjerg: "Frække Jensen" (1964)
Anders Bodelsen: "Signalet" (1865)
Villy Sørensen: "De forsvundne breve" (1955)
Indhold
Kernestof:
Læs til timen i morgen første novelle "Uro i forstæderne" i vedhæftede kompendium:1960erne Modernisme og nyrealisme.pdf
Til brug i timen: Opgaver Uro i forstæderne (3).docx
Til brug i timen: Emilie Gruen opgaver .docx
Læs til timen langt nede på siden, der er linket til, hvad der står om "Prosaen i 1960'erne": 60’er-modernisme (1960-1970) | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Til brug i timen: Kompendium: 1960erne Modernisme og nyrealisme.pdf
København studieretningstur 3bf 2025 (1).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 5
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 26
Lyrik
Fokus på sprog og genre
Teori:
Hvad er lyrik? i Litteraturhistorien - på langs og på tværs
Værk;
Søren Ulrik Thomsen: "Det værste og det bedste" (2002)
Om sprog i Håndsbog til dansk"
Indhold
Kernestof:
København studieretningstur 3bf 2025 (1).docx
Læs til timen den sidste novelle "De forsvundne breve" i kompendiet: 1960erne Modernisme og nyrealisme.pdf
Læs også til timen evt manglende digte i digtsamlingen: Det værste og det bedste (1).pdf
Det værste og det bedste analyse af 3 digte.docx
Kom med en klar analyse af de to sidste digte i digtsamlingen: Det værste og det bedste (1).pdf
Hvad er lyrik? | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 4
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 27
Fortællende journalistik og vores tids litteratur
Fortællende nyhedsjournalistk
Tekst:
"En tabt kasse udløste en bombe på 282 ton krudt - i dag har det fortsat konsekvenser" (Peter Møller, TV2, 15. dec 2017 / opdateret 27. cec. 2018)
Teori:
i Håndbog til dansk: 5.1. Avisjournalistik: Nyhedsjournalistik -+ Det journalistiske sprog + Hey-You-See?-So + Den tredje fortællemåde
Litteraturhistorie
Eksperimenterende realisme i Litteraturhistorien - på langs og på tværs
Indhold
Kernestof:
Læs til timen vedhæftede artikel og find steder, hvor der er indre syn på personer i teksten: Titel
10. Medieanalyse af nyhedsjournalistik og fortællende nyhedsjournalistik | Håndbog til dansk – litteratur, sprog, medier
8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
3h2 1960erne Modernisme og nyrealisme.pdf
Læs de sidste to afsnit om litteraturen i vores egen tid: 8. 2000-2020: Eksperimenterende realisme | Litteraturhistorien – på langs og på tværs
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 6
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523682534", "T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523682534", "H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523682534" }