Holdet 2022 DA/1e - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Dansk A
Lærer(e) Flemming Kjærrumgaard Madsen
Hold 2022 DA/1e (1e DA, 2e DA, 3e DA)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Grundforløb i dansk (1g)
Titel 2 Nyhedsformidling
Titel 3 Det moderne gennembrud
Titel 4 Faglig formidling
Titel 5 Litterære metoder
Titel 6 Samtaleanalyse
Titel 7 Essayet
Titel 8 Humorens genrer
Titel 9 Romantikken
Titel 10 Dokumentar
Titel 11 Utopi/dystopi
Titel 12 Mellemkrigstiden
Titel 13 Podcast
Titel 14 Realismens former
Titel 15 God og dårlig debatkultur
Titel 16 Kortfilm som kunst og kampagne
Titel 17 Aktuel litteratur: temaer og tendenser
Titel 18 Ungddomssprog
Titel 19 Litterær kvalitet: hvad er god/dårlig litteratur?

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Grundforløb i dansk (1g)

Grundforløbet i dansk er afholdt på forskellige danskhold, men eleverne har modtaget samme læringsindhold:


LÆRINGSINDHOLD:

Analyse af lyrik
-komposition
-Billedsprog
-Stilfigurer

Retorik: den gode tale
-retorikkens klassiske og moderne opgave
-de tre talegenrer
-ciceros pentagram
-de seks sproglige dyder
-disposition af talen: klassisk tre-deling + den 4-fasede model (stasis)
-de tre appelformer
-de 8 argumenttyper
-Toulmins modeller: enkel + simpel

Analyse af fortællende litteratur
-Synsvinkler og fortælletype
-Fremstillingsformer
-Komposition i episk litteratur
-Tema og perspektivering

Analyse af ordbetydning
-polysemer og homonymer
-denotation og konnotation
-konkret / abstrakt
-semantisk felt
-sms-sprog




MATERIALE

Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime 2022

Analyse af sprog/lyrik:
- kapitel om billedsprog: https://hbdansk.systime.dk/?id=188#c533
- kapitel om sproglige figurer: https://hbdansk.systime.dk/?id=194
- kapitel om ordenes betydninger: https://hbdansk.systime.dk/?id=179

Analyse af fortællende litteratur:
- kapitel om komposition: https://hbdansk.systime.dk/?id=155
- kapitel om synsvinkel og fortællerforhold: https://hbdansk.systime.dk/?id=159
- kapitel om  fremstillingsformer: https://hbdansk.systime.dk/?id=163
- kapitel om tema og perspektivering: https://hbdansk.systime.dk/?id=170

Retorik og argumentation
- kapitel om retorik: https://hbdansk.systime.dk/?id=204
- kapitel om argumentation: https://hbdansk.systime.dk/?id=205

Indhold
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 0 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Nyhedsformidling

Vi ser på nyhedsformidling, primært i trykte og digitale tekstudgaver, herunder har vi set på pressefotos. Rundet af med skriftlig analyseopgave om fortællende journalistik ("Bruderov")


FAGLIGT INDHOLD
- Hvad er en avis (når den ikke lige er af papir)?
- Avistyper og deres målgrupper
- Stofområder i avisen
- Samfundsområder og den “borgerlige offentlighed”
- De fem nyhedskriterier
- Ydre komposition og layout af tekst og billede
- Kilder og vinkling
- Avisens genrer: nyhedsjournalistik + meningsjournalistik
- Fortællende journalistik (reportage, New Journalism, feature),
- Indre komposition
- Journalistisk sprog
- Pressefotoets genrer og virkemidler
  
MATERIALE

Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, Systime (2020): Kapitlerne
- “Avisjournalistik”, https://hbdansk.systime.dk/?id=218
Lars Kabel: “FotojournaIistikkens genrer”, i: Nyheder i nutid, Update, 2009
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 25 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3 Det moderne gennembrud

Vi ser på Det Moderne Gennembrud, herunder Pontoppidans "Fra Hytterne" (læst som værk).

(Herman Bang læst i 3.g i forbindelse med et forløb om realisme)

Temaerne i tiden: KKK: Køn, klasse, kirke
-Manderoller og kvinderoller i det moderne gennembrud, herunder sædelighedsfejden
-Kvindens underkuelse / kvindens frigørelse
-Arv og miljø
Naturalisme - Kritisk realisme - impressionisme.
Ideologikritik som analysemetode

MATERIALE

Baggrund
Barbara Kjær-Hansen, Peter Kennebo, Tinne Serup Bertelsen: “Litteraturhistorien på langs og på tværs”:
- “Det moderne gennembrud”: https://litthist.systime.dk/?id=125
- “1800-tallet på vrangen” (1864-1900), afsnit 6+7

Analysetekster / primærtekster:
-Henrik Pontoppidans "Fra Hytterne" læst som værk
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Faglig formidling

Vi ser på faglig formidling i forskellige genrer: populærvidenskabelige artikler, og explainer videoer. Herunder skulle eleverne selv i grupper udforme en explainer video.

FAGLIGT INDHOLD
- Tre typer af faglig formidling
- Abstraktionsstigen
- Forklarende fremstillingsformer
- Relevanskriterier
- Videnssamfundets behov for populærvidenskab
- Det klare sprog i faglig formidling
- Forklarende fremstillingsformer i faglig formidling


MATERIALE
- Eksempel på explainer: DR: “Har du altid ret”, 2020
-Flemming Kjærrumgaard Madsen: Explainer, kap 5 (forklarende fremstillingsformer: https://explainer.systime.dk/?id=170)
- Weile & Petsersen: "Del din viden", s. 10-16 + 53-55
- "Slip din viden løs", s. 31-37

- Eksempel på
- populærvidenskabelig artikel: Jan Ingar Thon: “Europa hjemsøgt af varulven”, Historie, 2010, nr. 10
- explainer: DR: Sådan knækkede en økonom koden til nyredonation: https://www.dr.dk/drtv/se/explainer_-saadan-knaekkede-en-oekonom-koden-til-nyredonation_218942
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 18 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Litterære metoder

Vi ser på forskellige metodiske tilgange til skønlitteratur:
-biografisk
-nykritisk
-psykoanalytisk
-strukturalistisk
-ideologikritisk
-læserorienteret
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 10 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Samtaleanalyse

Et primært sprogligt forløb (men med eksempler fra litteratur og medier) om hvad vi mener med det, vi siger. Blandt andet mellem linjerne, i samtalens skjulte undertekst. Eleverne skrev analyseopgave om Helle Helles "Søndag 15:10" med fokus på dialogen.


LÆRINGSINDHOLD

- Pragmatik som sprogvidenskabelig disciplin
- Samtaleanalytisk kommunikationsmodel
- Turtagning, gambit, dialogskik, forhandling
- De 5 typer af sproghandlinger, direkte/indirekte sproghandlinger
- Optoning og nedtoning
- Samarbejdsprincipper
- Høflighedsprincipper
- Facework og ansigtstruende handlinger
- Undertekst
+
-Multimodalitet: typer af samspil ml tekst og billede

ANVENDT LITTERATUR

Teori
- Ole Schultz Larsen: Håndbog i dansk, Systime, i-bogen, 2020, Kapitlet “Sprog => kommunikationsanalyse”: https://hbdansk.systime.dk/?id=210

Analyseeksempler
- Diverse tv-reklamer (fx “Kampagne mod snus”) og uddrag fra serier og film (fx “Breaking Bad”)
- Helle  Helle: “Søndag 15:10” (1996)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Essayet

I dette forløb arbejder vi med essayet, både som en af de skriftlige eksamensgenrer og som en genre man kan analysere sprogligt-litterært (og altså trække til mundtlig eksamen).

Indhold

-Renæssancen og essayets rolle
-Essayets elementer og sproglige virkemidler (konkretion og abstraktion)
-tre essaygenrer: det personlige, det saglige og det kritiske essay
-personlig-narrativ: HJ. Nielsen: "Svømmerne i Basel"
-saglig-systematisk: F. Dessau: "Om magt"
-kritisk-aktuel: C. Jensen: "Hvad skal jeg sige til min datter?" + "En ny slags ensomhed"
+ Knausgaard: "Cykel"

Materiale:
-Karen Thygesen: Fra essay til klumme; essayets elementer
-HJ. Nielsen: "Svømmerne i Basel"
-F. Dessau: "Om magt"
-C. Jensen: "Hvad skal jeg sige til min datter?" + "En ny slags ensomhed"
-Knausgaard: "Cykel""
-Montaigne: Om langsom og hurtig tale

Dokumentarfilmen om Michel de Montaigne: https://drive.google.com/file/d/0B8XJE6xNAxdzcXBvNTZDYUVVaGc/view?usp=drive_link&resourcekey=0-agSbTlkQVqKFB4MIBd43wQ
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Humorens genrer

Vi ser på humor i forskellige genrer, medier og formater: standup, memes , satire og komedier

LÆRINGSINDHOLD
- Sproglige virkemidler (kendt fra standup), som gør en fremstilling humoristisk
- Teori om humor: betinget humor, de tre teorier om humor
- Visuel humor: memes og satiretegning  
- Karakterkomedien som genre
- Oplysningstiden, herunder borgerlig offentlighed

TEORI OG BAGGRUND
- Henrik Skovdal: “Sig noget seriøst sjovt”, Cochlea, Kbh., 2021, s. 1-10
- Martin Mauricia: “Memes er satiretegningens arvtager”, marts 2021, Altinget: https://www.altinget.dk/artikel/memes-er-satiretegningens-arvtager-de-provokerer-tager-pis-og-spidder-dem-der-sidder-paa-magten
- "Holberg og oplysningstiden" (video: https://www.youtube.com/watch?v=QuTNgYBQR7U&t=394s)
- "Holbergs komedier" (video: https://www.youtube.com/watch?v=UrazZB4NpSg&t=27s)
-Litteraturens Genveje: "Borgerlig offentlighed" (https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=170)
-Per Stig Møller: Per Stig Møller: Satiren er demokratiets salt – uden den bliver det hele ferskt
-Michael Balle Jensen: Humor i da(n)sk, Kap 1: ”Huller i verden”, s.7-12, Systime, 2007


ANALYSEMATERIALE
- Anders Matthesen: "Shhh" (de første 45 min. af standup show)
- Holberg: Erasmus Montanus (tekst + indspilning fra 1972)
Indhold
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 19 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Romantikken

Vi så på romantikken som periode (1800-1870), med fokus på de 4 underperioder: universalromantik, nationalromantik, biedermeier og romantisme. Herunder værklæsning af Blichers "Sildig Opvaagnen" (1830) + Analyseopgave om  Grundtvigs nationalromantiske digt "Langt højere bjerge"

Baggrund
- Ole Schultz Larsen: "Håndbog til dansk - litteraturhistorien", kap. om Romantikken: https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=139

Læste tekster
- Oehlenschläger:  “Guldhornene” (1802)
- Staffeldt: “Indvielsen” (1804) + Paa Toppen af Mont-Cenis (1804)
- HCA: “Den lykkelige familie" (1835) + diverse indledninger
- N.F.S. Grundtvig: "Langt højere bjerge"
- Blicher: “Sildig Opvaagnen" (1830)
- Emil Aarestrup: "Paa Sneen" (1838)
- Søren Kierkegaard: “Forførerens Dagbog” (1841) (uddrag)
+
- Svensk og norsk nationalsang på originalsprog (som del af rep. i 3.g)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 20 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Dokumentar

Vi ser på dokumentarfilmens undergenrer og virkemidler. Skriftlig opgave om portrætdokumentaren "Vinterbader"

FAGLIGT INDHOLD:
- Den autoritative dokumentar
- Den observerende dokumentar
- Den deltagende dokumentar
- Den refleksive dokumentar
- Den poetiske dokumentar
- Den performative dokumentar
- Mocumentary
- Autenticitetsmarkører

Vi så Jørgen Leths portrætdokumentar om Søren Ulrich Thomsen som eksempel på en poetisk dokumentar
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 7 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11 Utopi/dystopi

Et forløb om utopi og dystopi som udtryksformer i litteratur og film. Vi så på forskellige eksempler på utopier gennem tiderne - fra Platon til nutidens science fiction. Så læste vi Orwells "Kammerat Napoleon" som værk (med fokus på bl.a. Squealers retoriske retfærdiggørelse af grisenes magt). Og vi så på sci-fi filmen som genre og filmen "The Island",  - om en verden, hvor klonede personer bruges som reservedelslager til organer for rige mennesker.  

Materiale:
- Per Olsen: "Utopia tur/retur", i Bogens Verden, 1994: http://wayback-01.kb.dk/wayback/20101103145025/http://www2.kb.dk/guests/natl/db/bv//bv-94/5-94/olsen.htm
- Erling Sørensen: "Science Fiction", i Genrefilm og filmgenrer, Systime, 2018
- Arbejdet med sci-fi genren og sci-fi filmen "The Island"

MATERIALE:
George Orwell: Kammerat Napoleon (roman, værk)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12 Mellemkrigstiden

Vi ser på mellemkrigstiden med fokus på tre tendenser:
- 1920ernes ekspressionisme (Tom Kristensen) - 7 digte af Tom K
- 1930erne socialrealisme (Kirk, Herdal) - "Kolonihaven"
- tidens kulturradikalisme (Poul Henningsen) - visen "Nå..." + "Danmarksfilmen" (uddrag)



TEORI / BAGGRUND

Sørensen & Rangvid: “Brug litteraturhistorien”, afsnittene:
- Mellem de to verdenskrige: https://bl.systime.dk/?id=217
- Reaktioner i litteraturen: det kunstneriske oprør: https://bl.systime.dk/?id=215
- Reaktioner i litteraturen: det sociale oprør: https://bl.systime.dk/?id=214
- Mellemkrigstidens skrive stile: https://bl.systime.dk/?id=213
- Tom Kristensen: fantasi om en kunstnerisk revolution: https://bl.systime.dk/?id=212

Fibiger & Kristensen: Litteraturens Genveje, afsnit om:
-Kulturradikalisme, revy og teater – PH og Kjeld Abell  https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=265

Liv Thomsen: “Digtere, divaer og dogmebrødre” (1918-1930)
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13 Podcast

Et forløb om podcast formatet, dets genrer og virkemidler. Vi zoomer ind på truecrime genren: en journalistisk fortælling med fokus på opklaringen af en kriminalgåde. Hvordan gøres det i ren lyd alene?

Herunder skr. opgave om podcasts om true crime.


FAGLIGT INDHOLD OG TEORI:

Mimi Olsen O.a.: Podcast, kapitlerne / afsnittene:
Podcastens særtræk: https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=132
Podcastens formater: https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=139
Musik: https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=147
Lyde: https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=148
Fortællerforhold: https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=144
Dramaturgi: https://podcast.ibog.dansklf.dk/?id=143


HØRTE PODCASTS:

DR: “Djævlen i detaljen”: episoderne “Liget i branddammen”, episode 1+2 (værk): https://www.dr.dk/lyd/special-radio/djaevlen-i-detaljen/djaevlen-i-detaljen-3

Radio24Syv: Den sjette masseuddøen, afsnit 1: https://soundcloud.com/user-831233468/afsnit-1-oprab?in=user-831233468/sets/den-sjette-masseuddon-podcast

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 11 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 14 Realismens former

Realisme er en bred og mangeartet strømning indenfor kunst og litteratur. I dette forløb ser vi på forskellige slags realisme som litterær stil. Herunder læser vi en del kanonforfattere, som har strejfet realismen, fx: poetisk realisme (HCA), impressionisme (Bang), kritisk realisme (Pontoppidan), socialrealisme (Nexø), psykologisk realisme (Branner), magisk realisme (Martin A.Hansen)

Vi ser på forskellige typer af realismer op gennem 1800-tallet, 1900-tallet og 2000-tallet

Baggrund og teori
-Auring & Svendsen_ Realismer og modernismer (s. 7-16)
-FMA: PowerPoint om realisme ('realismometrets' seks variabler)

Læste tekster
- Poetisk realisme (H.C. Andersen: ”Hun duede ikke”, 1850)
- Impressionisme (Bang: ”Irene Holm”, 1880 - læst i 1.g)
- Kritisk (social-)realisme (Pontoppidan: ”Idyl”, 1888)
- Folkelig realisme (Nexø: ”Lønningsdag”, 1904)
- Socialrealisme (Herdal: ”Kolonihaven”, 1933)
- Psykologisk realisme (Branner: ”To minutters stilhed”, 1944)
- Magisk realisme (Marin A. Hansen: ”Agerhønen”, 1947)
- Nyrealisme (Bodelsen: ”Signalet”, 1965)
- Minimalisme (Helle Helle: ”Fasaner”, 1999)

Desuden læstes (som modsætning til "Signalet": Peter Seeberg: "Braget" (1962))
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 15 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 15 God og dårlig debatkultur

Debat foregår mange forskellige ‘steder’ i samfundet, fx aviser og deres kommentarspor, TV, radio/podcast og forskellige slags sociale medier. Hvad betyder “stedet” (mediet, genren, konteksten) for vores krav og forventninger til ‘en god debat’? Og hvordan kan mediet og dets virkemidler fremme eller hæmme muligheden for en god debat?


LÆRINGSINDHOLD
- de 4 faser i den typiske debat (konstatere, definere, evaluere, advokere)
- forskellige tilgange til en debat (fra læring til trolling)
- provokation som retorisk strategi  hos debattører (Eva Selsing som eksempel)
- de ydre rammer for debatten i TV-debat - herunder 3 krav til underholdning (Deadline på DR2)
- debat på sociale medier (interaktionsteknik: kommentar, likes...)
- hvad er en shitstorm - på sociale medier
- strategier for håndtering af en shitstorm

MATERIALE
- Journalistica, nr. 1: 2013 Hanne Bruun: "Det politiske talkshow og dets publikum" (uddrag)
Ole Schultz Larsen: “Håndbog til dansk”, afsnittene
-  “Argumentationskneb”, https://hbdansk.systime.dk/?id=205#c628
- “Sproglige figurer”: https://hbdansk.systime.dk/?id=194
- “Overdrivelse og underdrivelse”: https://hbdansk.systime.dk/?id=188#c2236

Marianne Johnsen o.a.: “Grundbog i retorik”, Systime, 2020, afsnittene
-Shitstorme: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=147
-Krisestyring: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=148
-Apologien: https://grundbogiretorik.systime.dk/?id=149
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 14 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 16 Kortfilm som kunst og kampagne

Danmark er blandt verdens bedste i kortfilmsformatet,; vi har fået Oscars og vi har vores egen filmfestival (i Odense OFF). Og de seneste år er organisationer og virksomheder også begyndt at bruge kortfilm som kampagnefilm på andre platforme end TV.

LÆRINGSINDHOLD
- De tre typer af kortfilm
- Raskins 7 parametre til at beskrive/vurdere kortfilm
- Kortfilmens DNA
- brug af kortfilm i kommerciel kontekst som content marketing
- vigtigste filmiske virkemidler
  - Billedbeskæring
  - Perspektiv
  - Billedkomposition
  - Kamerabevægelser
  - Lyd
  - Lys og skygge
  - Farver
  - Klipning

TEORI
Knudsen og Sørensen: “Autenticitet er motoren”, i Markedsføring,
Wolfhagen & Granild: Shorts”, Systime 2022, disse afsnit:
- "Kortfilmens DNA": https://shorts.systime.dk/?id=136
-  "Tre typer kortfilm": https://shorts.systime.dk/?id=140
-  "Den klassisk fortællende": https://shorts.systime.dk/?id=141
- "Slice of life": https://shorts.systime.dk/?id=142
- "Den eksperimenterende kortfilm": https://shorts.systime.dk/?id=143

Raskins 7 parametre (Pdf uden kilde)
Ole Schulz Larsen: Håndbog til dansk, analysevejledning til film

FILM
Slice of life: "Pistol" + "Alle siger: "Jeg elsker dig" + "Black hole"
Eksperimentende: "End of time"  
Klassisk fortællende: “Helium"
Kommercielle:  “Generationer” (VW) + “Familien” (afsnit 1) (Ford) + “Natsværmer” (TUBA)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 17 Aktuel litteratur: temaer og tendenser

Vi ser på aktuelle temaer og tendenser i samtidens litteratur: kulturmøder, katastrofer, medialisering, køn, autofiktion. Herunder: selvvalgt dansk novellesamling fra de seneste 10 år..


FAGLIGT INDHOLD / EKSEMPLER:

Medialisering:
- Caspar Erics “Jeg har tømmermænd”
Lone Hørslev: “Alt er data”

Katastrofer
- Theis Ørntoft: “Jeg analyserer samfundene med min kritiske bevidsthed”

Kulturmøder
- Christna Hagen: “White Girl” (uddrag)  
- Yahya Hassan: “Jetlagformørkelse”

Autofiktion
- Leonora Christine Skov: DEN, DER LEVER STILLE (ROMAN)

Køn
-Bjørn Rasmussen. “Jeg hører Medina” (Fra: “Forgabt”, 2021)

MATERIALE:

- Haaning o.a.: "De seneste 5 års litteratur", Systime (ovennævnte kapitler): https://5aarslitt.systime.dk/?id=289
- Ovennævnte tekster/uddrag
- Liste over selvvalgte novellesamlinger: https://docs.google.com/document/d/1E5mraA1Oev57zR2194jYqvn2bIEoKDYpQU7vGNfB22w/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 16 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 18 Ungddomssprog

Vi undersøger om der er et særligt ungdomssprog, hvad der kendetegner det og hvordan det bruges alvorligt/ironisk og heldigt/uheldigt i forskellig sammenhænge i og udenfor medier og markedsføring. Sporoghistorisk oversigt over import af ord (arveord, låneord, fremmedord)

Indhold
-Kommunikative sammenhænge, hvor unge er målgruppen
-eksempler på reklamekampagner, som (mislykket) er henvendt til unge
-kendetegn ved ungdomssprog: engelsk, slang, bandeord, skældsord
-sproghistorisk overblik, terminologi for ordlån
-RAP som ekstremt eksempel på ungdomssprog
-tre reklamestrategier (selling points), der bruger ungdomssprog på hver deres måde: unique, emotional og ironic
- Schrøders modtagermodel til beskrivelse af “de unge” som målgruppe

Materiale
-Når de voksne er (t)unge) med de unge
-Diverse reklamefilm
-Lars Bukhdal: Poesi dér - om sproglig stil i rap
-Sprogforløb i dansk af Jimmy Zander Hagen og Pia Quist: Unges sprog
-Babelstårnet: kapitlet “Sprog i globaliseringens tidsalder”
-DR2/A. Hughes: “Kampen om sproget”: kodeskift
-Ole Schultz Larsen: “Sms-sprog” (https://hbdansk.systime.dk/?id=179#c530), i Håndbog til dansk
-Folkeskolen: SMS-SPROGET SMITTER AF PÅ DANSK, 2021, nr. 5
-Michael Bregendahl, Morten Haase og Jan Halberg Madsen: Markedskommunikation, s. 56-61, Systime, 2011 (reklamens tre strategier)
-Flemming K. Madsen: Explainer, https://explainer.systime.dk/?id=159 (Schrøders modtagermodel)

Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 9 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 19 Litterær kvalitet: hvad er god/dårlig litteratur?

Et litterært forløb om forskellige syn på litterær kvalitet. Herunder læses en række kanonforfattere (Johannes V. Jensen, Blixen, Rifbjerg) og en selvvalgt nordisk krimi læses som værk med fokus på spørgsmålet: "Er det god litteratur"?). Vi så "SorgAgre" som remediering af tekst til TV-mediet og diskuterede om det andet medie gjorde en forskel for den litterære kvalitet (fx kompleksitet). Desuden læstes Rifbjergs digtsamling "Konfrontation" (1960) som værk, som eksempel på den 'uforståelighed' som (1960ernes) modernisme er blevet kritiseret for (i bl.a. kunstfonddebatten)

- Hvem er de litterære dørvogtere der bestemmer den litterære kvalitet?
- De litterære kredsløb - de litterære institutioner
- Hvordan har synet på "god" litteratur skiftet historisk - litteraturens skiftende nytte?
- På hvilke måder kan læseren "bruge" litteraturen (konfirmativ, formativ, diversiv)
- Hvilke almene kriterier kan beskrive kvalitet (enhed, kompleksitet, intensitet)
- 1960ernes kundfond-debat

Karen Blixen: "Sorg-Agre"
Johannes V. Jensen: "Ved Frokosten" (1906)
Rifbjergs digtsamling "Konfrontation" (1960) som værk
Selvvalgt nordisk krimi - se liste her:
https://docs.google.com/document/d/16JKMvzZEz9qGdtRoxcTpNresVvxnV7x1oaI_erg_fcs/edit?tab=t.0
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 28 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer