Struer Statsgymnasium
lan
Hovedmenu
history
Versionsinformation
Struer Statsgymnasium
Hovedmenu
Log ind
keyboard_arrow_down
login
Brugernavn
login
MitID
Kontakt
Hjælp
Hjælp
Holdet 2022 DA/1y - Undervisningsbeskrivelse
menu
document_scanner
Vis udskriftsvenlig udgave
print
Print med tilpasset bredde til A3
print
Print med tilpasset bredde til A4
Undervisningsbeskrivelse
Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er)
2022/23 - 2024/25
Institution
Struer Statsgymnasium
Fag og niveau
Dansk A
Lærer(e)
Hanne Rohde
Hold
2022 DA/1y (
1y DA
,
2y DA
,
3y DA
)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1
grundforløb.
Titel 2
Køn
Titel 3
Erindring - Gadens museum. Struer Museum - projekt
Titel 4
vikingetid
Titel 5
autofiktion
Titel 6
krimi
Titel 7
innovationsforløb med fysik
Titel 8
sro
Titel 9
litteratur historie
Titel 10
Dokumentar
Titel 11
litteraturhistorie
Titel 12
Det Moderne gennembrud
Titel 13
modernisme og realisme
Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1
grundforløb.
Teori: Håndbog til dansk s. 13-14,29-35,71-73, 46-51, 54-65, 67-69 , s. 101-108, 112-126, s. 254-260
tekster:
Sidsel Falsig Pedersen: Heavy Metal
Per Uldal 2005: City of dreams
Werdelin: jeg ved en lærkerede
Jan Sonnergaard: Onsdag formiddag hos Annette
Jan Sonnergaard: Sex
Herman Bang: Pernille
Klaus Rifbjerg: Værtshus
Emil Bønnelycke: Ungdom
Vita Andersen: Værn
Tekster - taler (retorik og argumentation)
Greta Thunberg: tale Kbh 25/5 2019
Phd-cup: Louise Klinge - tale om pædagogik
Bent Høie. Takk til ungdommen 27/4 2020 - tale
Kronprinsens tale til Dronning Margrethe 11/9 2022 (50 års jubilæum)
Mette Frederiksens tale til Dronningens jubilæum 11/9 2022
Selvskreven tale - forskellige emner og tildeling af enten logos, patos eller etos - mundtlig oplæg
Skrivedag kombineret med mundtlighedsforløb (konkurrence med parallelklassen):
Skriv og hold en tale
Film - Kongens store tale
Indhold
Kernestof:
Vi henter bøger i bogdepotet, hvis de er sat frem. I skal have 4 bøger, så tag en pose med
emne - køn
Hente bøger - de er klar!!! Mind mig om det!!
Afsnit
I nåede at læse 20 minutter i fredags - har I brug for 20 min mere?
15 minutters gruppearbejde - så præsenterer grupperne deres forfatter af bogen Ludermanifestet -
https://www.dr.dk/drtv/serie/maskulin_340980
I skal:
Vi nåede 20 minutter sidst, hvor I så jeres afsnit. Vi ser alle afsnit, og så får I 15 min til at gøre følgende klar: (og fremlægge dette)
De sidste oplæg Maskulin
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 16
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2
Køn
køn og krænkelseskultur
Håndbog til dansk - diskursanalyse
Stil/tekster til denne:
https://kvinfo.dk/sexisme-og-seksuel-chikane-2/
https://faktalink.dk/sexisme-ligestilling
INFORMATION : MODERNE TIDER – BREVKASSEN:
11. januar 2020 - læserbrev og to svar
IDENTITETSPOLITIK22.07.19 KL. 21:00
Forskere: Hold op med at tale om krænkelser
Politiken: UDDANNELSE14. JAN. 2019 KL. Mia Haugård: Ny krænkelsessag på Københavns Universitet
Struer Holstebro Dagblad 16. nov. 2022: pigerne scorer højere karakterer end drengene, og det bliver kun værre
Dansk På Ny - emne og tekster om køn
"Tredie dag, første fortælling. Nonnernes gartner" af Giovanni Boccaccio af Decameron (1350)
Herman Bang: pernille (repetition fra grundforløb)
"Lænken om min hals” af Vita Andersen (1977)
”Den perfekte vej” af Kjetil Østli (2013)
”Hvad er dét? Det er kvindekampens nyeste fortrop” af Marie Carsten Pedersen (2016)
uddrag af Ludermanifestet
Glenn Beck Jeg anderkender ikke længere jeres autoritet s. 230-235
Maren Uthaug 11% (uddrag)
dr.dk
: tv-serie: Maskulin.
https://www.dr.dk/drtv/serie/maskulin_340980
Skrivekursus: Lars Emil Foder (ekstern underviser)
Indhold
Kernestof:
Vi henter bøger i bogdepotet, hvis de er sat frem. I skal have 4 bøger, så tag en pose med
emne - køn
Hente bøger - de er klar!!! Mind mig om det!!
Afsnit
I nåede at læse 20 minutter i fredags - har I brug for 20 min mere?
15 minutters gruppearbejde - så præsenterer grupperne deres forfatter af bogen Ludermanifestet -
https://www.dr.dk/drtv/serie/maskulin_340980
I skal:
Vi nåede 20 minutter sidst, hvor I så jeres afsnit. Vi ser alle afsnit, og så får I 15 min til at gøre følgende klar: (og fremlægge dette)
De sidste oplæg Maskulin
læs hjemme til timen: teksten om drenge og pigers karakterer/dagbladet - ligger i mappen dansk/ køn i lectio
Projekt med Struer Museum - gadens museum. Strandvejen, Jyllandsgade, Sneppevej, Sarpsborgvej, Engen, Kjelding Høje. Lektien til denne gang er at finde familie/ venner på disse gader ( en eller flere) og kontakte dem og spørge, om I må lave et interv
Vil I huske kontaktoplysninger (tlf og adresse og email) på de kontakter, I har skaffet på de 6 gader?
gademuseum.kontakter i gaderne.docx - Vil du, Firat, sende kontaktoplysninger
Vi fortsætter med at lave interviewspørgsmål
Gruppe 1 - de gode værdier
Hver gruppe skal skrive et brev til jeres kontaktperson på vejen - og få aftalt en tid til et besøg.
gademuseum.kontakter i gaderne.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 24
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 3
Erindring - Gadens museum. Struer Museum - projekt
Gadens museum - samarbejde med Struer Museum
Interviewsprøgsmål laves i grupperne, deles i klassen og med 1fm - fælles ark til brug ved interview
Interview i grupper med beboere på 6 veje i Struer: Sneppevej, Sarpsborgvej, Engen, Kjelding Høje, Strandvejen, Jyllandsgade.
Bearbejning af interview til aflevering til Struer Museum
Dorthe Bentsen: Erinding. Tænkepause 15. Århus Universitet 2014. s. 6-23
Azar Nafisi: At læse Lolita i Teheran. Viborg 2003
Kristian Leth: En vej ud af tagen 2022 s. 7-33
Jørgen Leth: Det uperfekte menneske (uddrag)
Jørgen Leth: Det perfekte menneske (uddrag på youtube)
Hardsysselfolk 1: Livet i byen. Lions clubber i Hardsyssel 1981. Finn H. Lauridsen- Om det, der længst har været
Biograf: Meter i sekundet - film af Hella Joof
Tur til ARoS og Moesgård. Ud af kaos (folkevandringstiden og romerrigets undergang) og billeder fra Det moderne gennembrud
Elevoplæg efter besøget: et realistisk billede med fortid
Lydoptagelse og billeder på vej valgt af Struer Museum. Sanseskrivning på samme vej - afleveret som stil til Struer Museum
Indhold
Kernestof:
gademuseum.kontakter i gaderne.docx - har I fået svar???? Hvis ikke, så ringer I til jeres kontakt i starten af denne time.
Jeg er blevet syg, så I skal læse i teksten - om Jyllandsgade/Finn H Lauridsen (Mappen i lectio: Gadens museum) og i grupper besvare nedenstående spørgsmål. Svarene lægges ind i elevfeedback på denne time. I skal kun aflevere et svar pr gruppe, senes
Grupper:
interview.spørgsmål til hustanden samlet.endelige.docx
Husk sedlen med underskrift fra den person, I har interviewet til Gadens museum. Afleveres til mig i denne time, så jeg kan give den til museet
Ift. transskribtion: Instruktion fra museet:
Gruppe 1 - feberen s. 14-17
mind mig om biograftur!!!! og Opgave på Aros - vedhæftet denne time
Jørgen Leth: Det uperfekte menneske (uddrag, 2005)
Billedanalyse af et selvvalgt maleri fra Aros.docx
8.00: Afgang fra Struer med bus kl 8:00 (bygning B /hovedindgangen)
Værtselever til VIA-dag - er der to, der vil være det?
fremlægge billedanalyse i grupper
DET PERFEKTE MENNESSKE by Jørgen Leth
Gruppe 1
De sidste billedanalyser
lektie til timen: læs hjemme Nafasi - som vi startede på sidst
I har i grupper sidste gang set Jørgen Leth Det perfekte menneske. I skal i denne time og i de samme grupper lave en anmeldelse, hvor I tager stilling til, hvad det er , I ser, virkemidler, budskab, bedømme det sete og argumentere for jeres holdning.
Læs til timen Dekameron ( som vi startede på fredag før ferien - link til dansk på ny herunder)
Dekameron (uddrag): Nonnernes gartner (1350)
Vita Andersen - systime, Dansk på ny - læs teksten hjemme til timen
lektie - læs resten af Den perfekte vej hjemme til timen (Dansk på ny/systime)
Den perfekte vej (2013)
Bagefter læser vi Glenn Beck
Gruppe 1 Glen Beck s. 230
Vær klar til at fremlægge jeres digt! (Glenn Beck)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 38
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4
vikingetid
www.sagatid.dk
- definition af saga - kendskab til databasen mhp at finde kilder
Gunlaug Ormstunges saga
Ravnkel Frøjgodes saga
Preben Meulengratch Sørensen: Fortælling og ære: analyse af Gunlaugs saga
Sproghistorie og runer:
Jellingestenene
Lincoln kam
Guldhornene
Vølvens spådom
Indhold
Kernestof:
Maren Uthaug 11% - undervise den anden halvdel af klassen. Dvs I har som lektie at læse den tekst af Uthaug, I ikke har læst. Vi starter med 30 minutters gruppearbejde, hvor I planlægger jeres undervisning af resten af klassen
Lektie til læsning hjemme til timen - hele Uthaug/begge afsnit, så I kan svare på alle gruppers undervisning.
Husk Falkenstjerne 1 - tag bogen med i skole - sagalæsning - som lektie skal I have læst s. 25 - 35
Vi starter med et gruppearbejde ud fra netstedet sagatid.dk
Vejledning | Sagatid
Gruppe 1
saga - læs resten af Gunlaugs saga hjemme til timen (Falkenstjerne 1 ) Tag bogen med i skole
saga-læsning -tag falkenstjerne 1 med. Vi fortsætter med citater og afslutter Gunlaugs saga. Derefter skal I læse Ravnkels saga
opsamling Ravnkel - grupperne viser deres citater og pointer. Vi starter med 30 minutters gruppearbejde, hvor I arbejder videre, derefter oplæg/gennemgange. Husk citater i elevfeedback til brug for dem, der vil arbejde med temaet
Ingen lektie, men tænk over, hvilken vej I vil have til næste projekt med museet.
Spille.
1bf: der ligger et dokument til jer længere nede på denne time
Til 1bf retningsliner: Projekt med Struer Museum sidste omgang.docx
Vi gennemgår krav til dho og ser ex og tag jeres runeark med - vi mangler Jellingestenene, som vi kigger på sammen
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 22
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5
autofiktion
Håndbog til dansk s. 20-35 (kap 2 - fakta og fiktion og blandingsformer)
Christina Hesselholdt: af: Hovedstolen
Knud Romer:af: Den der blinker er bange for døden.
Georg Græsholdt: Kære Knud (debatindlæg som reaktion på Romers bog)
Exit afs 1 - (norsk serie om 4 rigmænd og deres liv i Oslo)
pramatikanalyse af samtalen afs 1 hos svigermor
Håndbog til dansk - kommunikation og pragmatik afs 4.12 s. 176.195
Kristian Ditlev Jensen: Det bliver sagt
Alexandre Nsomi: I Afrika fødes der ikke drenge kun mænd - værk
Anna Elisabeth Jessen: Om 100 år
Annie Ernaux: årene (uddrag)
Casper Eric: af: Nike
https://www.alt.dk/artikler/alexandre-nsoni-digtsamling-i-afrika-foedes-der-ikke-drenge-kun-maend
Klovn 3 afsnit: Franks fede ferie, ambassadøren, Carøes barnedåb
(17 og 18 og 20)
Selvfortalt- interview med Iben Hjejle s. 248 og artikel om Casper Christensen fra EB s. 250
Indhold
Kernestof:
Håndbog til dansk - fAKTA OG FIKTION: https://hbdansk.systime.dk/?id=238
Vi samler op på elevfeedback og håndbog kap 2.
Vi læser i timen Knud Romer - den der blinker er bange for døden. Vi blev færdige med Hesselholdt sidste gang. Derudover læser vi den korte artikel om definitionen på autofiktion
repetition Romer og læsning af Græsholdt. Derefter Exit
DRTV - Exit - de norske milliardærer
Vi starter med ? til serien, derefter Håndbog om pragmatik og samtalen hos Svigermor i Exit. Mind mig om at gennemgå stil
4.12 Kommunikationsanalyse
pragmatik.noter håndbog 176-195.docx
vi fik opsamlet kap 4.12 Håndbog - vi repeterer begreberne, så er I i tvivl om noget, læser I det igen.
pragmatik.noter håndbog 176-195 (3).docx
Svigermor: jeg mødte din veninde i dag. Hende den rigtig sød. Hvad er det nu, hun hedder? Jeg er så dårlig til navne. Jo hende du gik på psykologistudiet sammen med.
Gruppe 1
2 værtselever 10/10 Rullende Universitet
jeg er med hf´erne på tur. - I skal derfor læse digtsamlingen "I Afrika fødes..." - og vælge 3 digte ud - et digt fra hver af de livsfaser, vi hører om - Afrika/barndom/flugt - Danmark med familien/nordjylland - Horsens. I skal næste gang læse et a
Alle har læst Nsomi og udvalgt 3 digte - fra hver epoke - barndom/Afrika - Nordjylland - Horsens. I skal læse et af de valgte digte op og opdeles i grupper
25-årige Alexandre flygtede fra krig som barn: ”Jeg lærte at løbe, før jeg kunne gå”
Vil I printe jeres stile ud (ikke jer, hvor jeg fjernede fravær i går)
lektie - læs hjemme - gruppens to digte (grundigt)
klovn -
betale Bio - 35 kr - 29600611 - vil I få overført dem inden denne time
Nadia mangler at betale til biograf.
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 26
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6
krimi
Puslespil - om plot og anslag i krimier
Starten af Flaskepost fra P, Den der hader kvinder, Broen, Forbrydelsen, Varg Veum
Kort tekst - krimitræk
Theorin: Skumringstimen ( indledningen)
Forbrydelsen afs 1 og 2
Søndag nr 23 2018: En mors hævn og nr 24: Ind i tågen
Gunhild Agger: Typer af krimier.
www.krimiforsk.aau.dk/awpaper/
(Teori om krimigenrerne)
Indhold
Kernestof:
Jessen - Om 100 år (mappen autofiktion i lectio) - læs denne til timen
Tid til at skrive stil - Lektie - at finde et billede, I kan anvende - et billede af jer selv som små. Der skal være et landskab eller andre mennesker på billedet, så du - via dette billede - kan fortælle om en episode/noget der skete (du behøver ikk
5 krimiindledninger
Vi ser den sidste indledning - derefter gruppearbejde om de valgte krimier
Vær klar til fremlæggelse af 5 krimiindledninger
stile tilbage - mind mig om det, hvis jeg glemmer!!! Jeg vil bede flere af jer om at læse op!
Vi læser sammen de to krimier, der ligger i mappen lectio/krimi - søndag nr 23 og søndag nr 24 og laver analyse
Gruppe 1 - en mors hævn
start projekt med fysik -
1.time af innovationsforløbet - Energi til verden (5).pptx
fysik-dansk - innovativt forløb (3).docx
Den Videnskabelige Basismodel_ny (2).docx
Kilder
1. Faglig formidling
Den Videnskabelige Basismodel
point innovation.docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 15
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7
innovationsforløb med fysik
Fysik: Energi - innovation i forhold til energiformer og forbrug
dansk: formidling (retorik, argumentation og reklamer) -
begreber:
inkrementel/radikal,
nytænkende, relevant, forbedrende
4 områder: proces, produkt, markedsføring, organisation
innovationsforståelse - markedsorienteret, alment orienteret, vidensorienteret
produkt: pitch og bedømmelse ud fra ovenstående kriterier
Håndbog til dansk: retorik, argyumentation og reklamer
https://explainer.systime.dk/?id=148
https://vidensmoenstre.systime.dk/?id=248
Indhold
Kernestof:
start projekt med fysik -
1.time af innovationsforløbet - Energi til verden (5).pptx
fysik-dansk - innovativt forløb (3).docx
Den Videnskabelige Basismodel_ny (2).docx
Kilder
1. Faglig formidling
Den Videnskabelige Basismodel
point innovation.docx
2.time af innovationsforløbet - Energi til verden (4).pptx
fysik-dansk - innovativt forløb (2).docx
grupper:
Innovationsprojekt med fysik
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 8
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8
sro
Doping og træning - et forløb med Idræt og Bioteknologi
DR3 dokumentar
https://hval.dk/mitCFU/mm/player/?copydan=331612292045:
Besat af den perfekte krop.
Lippmann og Larsen: Udbryderne 2015
Jacob Knudsen: Når engle græder blod 2013
Theis Ørntoft: af: Solar
Robert Zola Christensen: Jysk Fitness
Indhold
Kernestof:
Hercule Poirot færdig. Analyse
derefter tekster til SRO (mappe i lectio)
https://studievanerpaastx.systime.dk/?id=148&L=10
I arbejder i jeres sro-grupper - d. 19/12 skal alle tekster være læst og dokumentaren være set og I skal være klar til at fremlægge (der er 6 lektioner til arbejdet)
aflevere stil - udprintet - jeg henter dem i morgen kl 7.55 i jeres klasse, hvis I ikke er klar til at aflevere i denne time
sso projekt -
5.6 Studieretningsopgave
sso projekt
hvor der er fugle 4 ex.docx
sso projekt - I fortsætter arbejdet med oplæg (næste uge) (virtuel pga synopsisretning eksamen)
sso projekt - præsentation af teksterne
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 10
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9
litteratur historie
Folkeviser:
https://litteraturensveje.systime.dk/?id=548
Torbens datter
Ebbe Skammelsen
Harpens Kraft
German Gladensvend
Rødhætte
Tolkninger Chatgpt og vurdering af disse ud fra egen tolkning
Barokken - systime
https://litteraturensgenveje.systime.dk/?id=166
Gijsbrechts malerier (gruppeoplæg - vanitas og Trompe l´oeil)
Kingo: Hver har sin skæbne
Kinge: Far, verden, far vel
Leonora Christina: af: Jammersminde -gåturen fra havn til Blåtårn
Leonora Christina: af: den fransk selvbiografi - gåturen fra havn til Blåtårn
Kirsten Munk - brev til Leonora Christina - kode om svenskersamarbejde
Simon de Petkum: brev fra London, da Leonora Christina er fanget
Cortfitz Ulfeldts sidste brev til Leonora Christina (i London)
Jammersminde: Leonora Christina forklaring på Corfitz Ulfeldts sidste brev
Ludvig Holberg: Jeppe på Bjerget - værk
Søren vrist Christensen: video om oplysningstid i litteratur
Indhold
Kernestof:
Folkeviser -tag Falkenstjerne 1 med
Folkeviserne
De af jer, der ikke har printet jeres stile, afleverer udprintet i denne time
fremlægge teori om folkeviser, trylleviser, ridderviser -læg noterne ind i elevfeedback på denne time og vis noter og forklar ved fremlæggelsen - gruppen vælges ved lodtrækning
Tag Falkenstjerne 1 med
folkevise.billede.pdf
lektie - læs hjemme til timen: Harpens Kraft s. 95--- i Falkenstjerne 1 og tag bogen med (vi så billederne sidste gang og de ligger på timen fredag)
German Gladensvend: Falkenstjerne 1 s. 91 - husk bogen
Fremlæggelse i grupper: German Gladensvend: Falkenstjerne 1 s. 91 - husk bogen
Afsnit
rødhætte.pdf
Rødhætte: Vi arbejder videre.....
Ingen lektier - Vi skal i gang med Barok (kingo), oplysningstiden og pietismen. Tag bogen Falkenstjerne 1 med. Næste mandag - virtuelle timer - skal I læse Jeppe på Bjerget, der er i Falkenstjerne 1 s. 169
Melancholia – ked af verden - stillleben - billede
Barokken - tekst og kort film
opsamling af det kapitel, I læste om Barokken i fredags (link på 3. time fredag)
Tag Falkenstjerne 1 med - repetere Sorrig og glæde og videre med Kingo: Far Verden far vel
Tag Falkenstjerne 1 med - vi skal færdiggøre Kingo. Vi starter med Malou
Leonora Christina - fremlæggelse af jeres skema over de to uddrag - færdiggør det hjemme, hvis I ikke blev færdige
Arbejde hjemme efter aftale med klassen - afleveres på timen tirsdag inden denne starter (elevfeedback). I må lave det to og to eller individuelt.
Bonanza | TV-T - 80erne | Jeppe på Bjerget, 2. del
virtuelle skal være afleveret senest ved timens start i elevfeedback
vi skal lige færdiggøre Jammersminde - lektie: læse teksten færdig hjemme og Tag Falkenstjerne 1 med/vi skal læse Holberg - Vi starter i klassen og læser Jeppe i performance lokalet bagefter
oplysningstid litteratur - Google-søgning
Lektie:
Holberg,jeppe,citater (2).docx
Grupper - svarende til en akt i Jeppe på Bjerget
søren vrist oplysningstid - Google-søgning
Fremlæggelse i denne time: Grupper - svarende til en akt i Jeppe på Bjerget - vær klar til at fortolke jeres citater og fremlægge jeres pointer (citater i fil på timen tirsdag)
Holberg,jeppe,citater (2) (4).docx
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 28
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10
Dokumentar
håndbog til dansk - kapitlet om dokumentar samt analysemodel
Diamantfamilien. afsnit 1 af alle sæsoner - 1. fem minutter samt Elvira i Dubai afs 1
Balladen om kolonihaven
Guldfeber i Vindelev - afs 1 og 2
Ingen slinger i valsen 1998. del 1 - - starten 1998
dr.dk
Ingen slinger i valsen - 25 år efter (https://www.dr.dk/drtv/se/ingen-slinger-i-valsen-_-25-aar-efter_-dansedynastiet_449091)
Debatten Clement Kjærsgård: Debatten - om skærme og (Ithttps://www.dr.dk/drtv/se/debatten_-skaermfri-fremtid_450143)
Indhold
Kernestof:
De sidste oplæg i Holberg - akt 3 mangler de sidste 2 citater, akt 4 og akt 5
https://hbdansk.systime.dk/?id=224
DRTV - Christian Kjær - farvel og tak
Christian Kjærs sidste vilje | Se dokumentaren her | TV 2 Play
5.2 Dokumentarfilm og Mockumentary
Vi læser videre dokumentar - nåede til autenticitetsmarkører - og måske når vi at starte på dokumentaren
DRTV - Apolonia, Apolonia
DRTV - Guldfeber i Vindelev
Diamantfamilie - Dubai (myt afsnit)
Vi ser dokumentar og laver analyse - Matilde bestemmer, hvad vi starter med
Vi ser de sidste to grupper (Diamantfamilien)
Balladen om kolonihaven - tv2 play
dokumentar - I trækker et emne, før vi ser den
Fremlæggelser af Guldfeber i Vindelev
Se afsnit 2 Guldfeber i Vindeløv - spørgsmål trækkes, inden vi ser dokumentaren - besvares ved fremlæggelse bagefter
DRTV - Ingen slinger i valsen - 25 år efter: Dansedynastiet
Inden slinger i valsen. Vi ser dokumentaren og derefter gruppearbejde.
DRTV - Ingen slinger i valsen - 1998
https://www.dr.dk/drtv/se/apolonia-apolonia_411162
Debatten - Clement Kjærsgård - og diskussion - Clement Kjærsgård er Andrea og Niclas - I andre overvejer til timen jeres holdning til skærme og it - bla i undervisningen
DRTV - Debatten: Skærmfri fremtid?
Min læring - stilgenrer - I arbejder med dette i timen - er der spørgsmål til årsprøven, stiller I dem i denne time
Minlæring
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 17
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 11
litteraturhistorie
Medier: Legolanddebat:
Retfærdighed og danskhed: JP
Politiken 3. aug 2024: Thorborg ryster på hovedet, mens vi nadre diskuterer køen i Legoland
bt 30. juli 2024: Thorborg tosset over Legoland-gate: hold fucking kæft...
4. aug 2024:
avisen.dk
: Jakob Ellemann-Jensen om kø-hoppere i Legoland
24. juli 2024 Berlingske Tidende: Forarget far om at købe sig uden om.
Litt. hist:
Søren Vrist Christensen-Marselisborg Gymnasium - video: universalromantikken, nyplatonisme, nationalromantik, biedermeier, romantisme
Johannes Ewald: Rungsteds lyksaligheder
Ewald: af: Levned og Meninger: Arendse
Staffeldt: indvielsen
Adam Oehlenschläger: Guldhornene og Simon Peder
Stagnelius - Hvad sucker Häcken og Endymion (svensk). Gruppevis AI-analyse og præsentation af prompter og resultater
Oehlenschläger: Det er et yndigt land
Grundtvig: At sige verden ret farvel og Ta og Læs/Sven Bjerg - tolkning af digtet
Thomasine Gyllembourg: Den lille Karen
Aarestrup: angst, En middag, Paa Sneen
Blicher: Sildig opvaagnen
Filmen Elise (filmatisering af Blicher)
HC Andersen: Thepotten og de tolkninger, der er i Litteraturens veje (biografisk, nykritisk, strukturalistisk,ideologikritisk, psykoanalytisk, læserorienteret, postkolonial
https://hbdansklitteraturhistorie.systime.dk/?id=139
- afsnittet om romantikken
Emil Aarestrup: Amngst, En middag, På Sneen
Blicher: Sildig opvaagnen
Metoder: H C Andersen Thepotten samt alle de litterære læsninger, der introduceres i Litteraturens Veje
Viggo Bjerring: Verdenshjertet (uddrag) - stilskrivning/perspektivering til Romantikken
Jon Kalman Stefansson: Den gule ubåd (stil)
https://www.dr.dk/drtv/se/kunst-til-tiden_-romantikken_484187
Filmen Kontra (Jonas Risvig) i biografen
Indhold
Kernestof:
Romantikkens filosofi
Tag Falkenstjerne 1 med!
Tag Falkenstjerne 1 med - læs Ewald igen hjemme, så I er klar til nærlæsning i timen (lektie)
Afsnit
Nationalromantikken - dansk litteratur
Romantikken og universalromantikken - dansk litteratur
Biedermeier - dansk litteratur
Romantisme - dansk litteratur
poetisk realisme you tube - Søg Videoer
grupper:
Vi arbejder med videoklip af perioder - link på timen onsdag
Bindende tilmelding til studietur til København d. 30.april -2. maj 2025. Tilmeld jer ved at sende en besked i lectio, hvor I skriver, at I laver bindende tilmelding, vil betale 900 kr og er indforstået med skolens ordensregler. Johnny og jeg skal me
Vi når også videoen om nyplatonisme - og oplæg fra
Matilde sørger for franskbrød og juice - husk alle at tage krus/drikkedunk og en kniv og en tallerken med. Vi betaler Matilde i timen.
Tag Falkenstjerne 1 med - Vi starter timen med nyplatonisme: Denne gruppe er på: Emma, Nadia, Firat, Maja - se video og vise notatark
Tag Falkenstjerne 1 med
Stilskrivning: I skal have læst teksten vedhæftet opgave 1 meget grundigt. Husk blyant/kuglepen - I får spørgsmål og tekst udleveret på papir ved timens start og skal skrive i de to lektioner, på papir. I må gerne have musik i ørerne, men telefonen
læs hjemme: Guldhornene af Oehlenschläger( F1 s. 255-) til denne time og tag Falkenstjerne 1 med (gruppen med unoversalromantik tager noter)
Husk at tage Falkenstjerne 1 med - Vi gør Guldhornene færdig/oplæg fra de grupper, der arbejdede med afsnit i digtet. læs digtet hjemme (igen) og også digtene af Stagnelius s. 286 og s. 287 (der er oversættelse af svenske ord under digtene)
Tag Falkenstjerne 1 med - læs hjemme til timen: Simon Peder (vi mangler de sidste 3 strofer) og svenske digte s. 286-287
Gruppe 1
Tag Falkenstjerne 1 med - lektie/læs hjemme: de to svenske digte af Stagnelius, vi læste højt i fredags.
oehlenschläger.det er et yndigt land (1).docx
Tag Falkenstjerne 1 med - I har som lektie at gøre "Det er et yndigt land"-opgaven klar til præsentation (gruppeopgave)
Kontra - bio 21/10 7-9 lektion. Pris 35 kr. MobilePay 29600611
gyllembourg.den.lille.karen (1).pdf
Pga studietur og ekskursion er timerne virtuelle. Som virtuel undervisning skal I lave dette - minlæring.dk - retskrivning 1. Skal være afleveret senest mandag morgen kl 8
pga studietur og ekskursion er timerne virtuelle. se 5. lektion
Alle har til timen læst Den lille Karen (Link på onsdagstimen sidste uge) - oplæg fra grupper, der ikke var på ekskursion/studietur
Romantisme - Husk Falkenstjerne 1
Vær på plads i biografen kl 13.30. Filmen slutter lidt senere end 15.15
Tag Falkenstjerne 1 med - vi skal læse en lang tekst
Skrive stil - husk af få læst teksten grundigt. (ligger på opgaven) Husk blyant/kuglepen
Tag Falkenstjerne 1 med - som lektie hjemme skal I læse det sidste af Sildig Opvågnen
Gruppe 1 - spørgsmål 1
I en mappe under dansk i dokumenter i lectio (metoder. H C Andersen Thepotten) findes alle teksterne. I skal arbejde sammen og I skal både lave et dokument, der skal sendes til mig i lectio senest i dag kl 14, og en mundtlig fremlæggelse
Præsentation af det arbejde, I har lavet om metoder:
Opsamling litt hist (ark vi udfyldte sidst)
DRTV - Kunst til tiden: Romantikken
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 44
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 12
Det Moderne gennembrud
Søren Vrist Christensen: Det Moderne Gennembrud (https://www.youtube.com/watch?v=Uy29WdY7TYE)
Tidslinje over historiske begivenheder og perioder fra slut 1700 til 1915
Matilde Fibiger: 12 breve - værk
Statens Museum for kunst: tema: Det moderne Gennembrud (https://open.smk.dk/theme/19)
Brendekilde: Udslidt
Brendekilde: Udslidt, En Landevej
Henningsen: Den sårede arbejder, Sat ud, Hos Pantelåneren,
Krøyer: Jernstøberiet,
L.A. Ring: Aften ,
Anne Ancher: En begravelse
Drachmann: Engelske Socialister
Brendekilde: En landevej
Zakarias Nielsen: Den gamle Stenslager
Jeppe Åkjær: Jens Vejmand
Amalie Skram: Karens jul
Henrik Ibsen: Et Dukkehjem - film og drama - værk
Knut Hamsun: Sult og uddrag af filmatiseringen
Martin Andersen Nenø: indledningen bog 2: Pelle Erobreren
I P Jacobsen: Marie Grube
Strindberg: Frk Julie. Uddrag på svensk. Håndbog til dansk s. 179... pragmatik - anvendes tiL analysen
Pontoppidan: Den første gendarm
Herman Bang: Pernille
Herman Bang: Frøkenen
Herman Bang: indledningen til Ved Vejen
Herman Bang: En lille replik (brev til Erik Skram)
1800 tallet på vrangen: klunkestil, navlepilleri, nye tider nr 8
Indhold
Kernestof:
Stilskrivning - I skal selv printe teksten ud, hvis I vil have den ved jeres side
Timerne er i dag virtuelle. I skal løse de 2 nedenstående opgaver og lægge ind i elevfeedback senest kl 12. Til opgaverne skal I anvende nedenstående ( det ene er holdt op med at virke - I finder i stedet billederne via beskrivelsen herunder)
søren vrist christensen det moderne gennembrud - Søg Videoer
Individuel opgave, der skal lægges op i elevfeedback senest kl 12:
kort skriveøvelse om teksten til stil
Grupper - opgaven ligger i elevfeedback. Lektie - skim de to digte hjemme ( Jens vejmand, 2 tekster. I mappen, næsten nederst, DMG i lectio)
DMG fortsættes - fremlægge Jens Vejmand - vær klar! (grupper fra sidste gang - de 3 analyser, sammenligning, træk fra Det Moderne Gennembrud)
gruppe 1
Nora
DRTV - Et dukkehjem
Lektie - Et Dukkehjem - se filmen færdig hjemme til denne time - link /eller læs dramaet (mappen i lectio)
gruppearbejde og oplæg:
Se uddrag Sildig opvågnen
DMG fortsættes
Minlæring - der ligger korte videoer til stil - vi ser dem i timen
Video: Hvordan skriver man en god analyserende artikel? | Eksamensgenrerne dansk stx
Fremlæggelse af de ark, I har lavet om genrer - send dem til mig senest torsdag aften.
Sult
vi læser I P Jacobsen Marie Grube og Strindberg (hvis vi når det). Tag Falkenstjerne 2 med - deri er teksten (og et uddrag (kun kap 1 i mappen i lectio)
Udviklingsromaner | Litteraturens veje
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 13
modernisme og realisme
Auring og Svendsen - Realismer - Modernismer
Grundbog til dansk - det modernistiske spor (systime)
Litteraturens genveje: Modernisme og... (systime)
Johannes Jørgensen: af Symbolisme
Johannes Jørgensen: Mørke
Johannes V Jensen: På Memphis Station
Bønnelycke: Århundredet
Tom Kristensen: Henrettelsen og Det blomstrende slagsmål
Gustav Munch Petersen: Det underste land
Karen Blixen: Storkehistorien fra Den afrikanske farm
Karen Blixen: Sorg Agre
Stig Dagermann: Att döda ett barn
Ole Sarvig Husene
Martin A Hansen: Agerhønen
Peter Seeberg: Hullet
Malinovski: Dijecta membra
Rifbjerg: Livet i badeværesler
Rifbjerg: 0-time
Inger Christensen: af: Alfabet
Strunge Helligt Helligt
Jonas Eika: Efter solen
Mathilde Fibiger: Clara Rafaels 12 breve - værk
Thomasin Gyllembourg: Den lille Karen
Herdal: Kolonihaven
Branner: To minutters stilhed
Per Højhold: Skabningens suk
Helle Helle: Biler og dyr.Helle Helle: Biler og dyr: Sit eget system, syltning, Der er ikke flere sennepsmarker, Tirsdag nat...
Morten Pape: Planen
Dorthe Nors. Kantslag
Repetitionsforløb - tidslinjer og pensum. Eksamensfilm Ved det grønne bord
Indhold
Kernestof:
Bang: Ved Vejen og hans teknik
1800 tallet på vrangen (mitcfu) - starter vi med at se
Sophus Clausen og første oplæg - Niclas - teori om modernisme og realisme
Dette er rækkefølgen og alle de tekster, vi skal læse - så har I lidt en ide om, hvornår I er på?
Alle læser de 3 digte hjemme, så I kan følge med i de to oplæg og stille spørgsmål
Auring og Svendsen - Realismer - Modernismer - niclas
Læs alle hjemme: Dagermann Att døda et barn og Blixen Storkehistorien og de 2 første sider af Sorg Agre- oplæg ved Katrine/Ysra og Katrine/Maja
Blixen: Storkehistorien og 1. side af Sorg Agre - læses af alle hjemmefra
link til terminsprøven ligger i præsentationen, der åbner kl 9.00. I skal aflevere i lectio, opgaver
Periodens tænkesokkel | Litteraturens genveje - video om modernisme - vi starter med at se denne
Lektie: Læse Seeberg Hullet hjemme og lave spørgsmål til teksten og lægge dem ind her i elevfeedback. Mind mig i timen om, vi skal se video fra Systime!!!
3.6.9 Det modernistiske spor | Grundbog til dansk - på de gymnasiale uddannelser
6. Modernismer og virkelighed (1960-1990) | Litteraturens genveje
Periodens tænkesokkel | Litteraturens genveje
Vi starter med at høre litteraturhistorie, I lavede i fredags.
læs hjemme: Jonas Eika: Efter Solen (mappen Det 20. årh). Vi når også Strunge: Helligt Helligt og Inger Christensen Alfabeth (som vi læser i timen)
Omfang
Estimeret:
Ikke angivet
Dækker over: 20
moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Vis samlet undervisningsbeskrivelse samt elevtilknytning til forløb
lan
Hovedmenu
login
MitID
login
Brugernavn
more_horiz
Mere
{ "S": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_student.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523800718", "T": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_teacher.aspx?teacherid=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523800718", "H": "/lectio/224/stamdata/stamdata_edit_hold.aspx?id=666\u0026prevurl=studieplan%2fuvb_hold_off.aspx%3fholdid%3d52523800718" }