Holdet 2022 HI/1bf - Undervisningsbeskrivelse

Undervisningsbeskrivelse

Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser
Termin(er) 2022/23 - 2024/25
Institution Struer Statsgymnasium
Fag og niveau Historie A
Lærer(e) Johnny Ewan Østergaard Nielsen, Lasse Blichfeldt Hansen
Hold 2022 HI/1bf (1bf HI, 2bf HI, 3bf HI)
Oversigt over gennemførte undervisningsforløb
Titel 1 Faget historie: identitet og metoder
Titel 2 Og det var Danmark...
Titel 3 Vikingetid
Titel 4 Ungdom ca. 1950erne til i dag (DHO-forløb)
Titel 5 Kulturmøder (med fokus på indvandring)
Titel 6 Antikkens idéer
Titel 7 Anden Verdenskrig og jødeforfølgelser
Titel 8 Grønland (kolonisering og afkolonisering)
Titel 9 Rettigheder i Frihedens Land
Titel 10 Demokrati og velfærd i Danmark

Beskrivelse af de enkelte undervisningsforløb (1 skema for hvert forløb)
Titel 1 Faget historie: identitet og metoder

Klassen er blevet introduceret til følgende:
* Materialesøgning
* Hjemmesiders troværdighed
* Kildekritisk analyse
* Historiebrug
* Refleksion over fortolkning af historien
* Erindringspolitik

I introduktionen benyttedes det lokale eksempel Æ Skawmand (fra Oddesund)
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 12 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 2 Og det var Danmark...

Nedslagsforløb med centrale dele af Danmarkshistorien i forhold til dansk selvforståelse. Væsentlige spørgsmål i forløbet er, hvilke begivenheder/epoker, der har formet Danmark som nation, samt et kritisk blik på netop denne nationsdannelse.
I forløbet er blandt andet blevet analyseret symboler på Danmark og fortolkning af danske nationale fortællinger.

Nedslag inkluderer:
* Vikingerne
* Danmark i middelalderen (Dannebrog og Kalmarunionen)
* (Svenskekrigene)
* Danmark som neutralt land
* Danmark bliver et demokrati
* 1864
* Genforeningen

Kernestof, ca. 35 normalsider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 24 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 4 Ungdom ca. 1950erne til i dag (DHO-forløb)

Forløb til DHO, hvor ungdomskulturens udvikling belyses fra 1950erne til i dag. Der er tre hovedspor eleverne kan følge til DHO'en: 1. generationsopgør, 2. oprør eller 3. køn. Hovedvægten lægges på ungdomsoprøret, men alle årtierne fra 1950'erne til årtusindskiftet inddrages og sættes i kontrast til i dag.

Faglige nedslag inkluderer:
* Boomere, Generation X, Generation Y (Milennials) og Generation Z (Zoomere)
* Ungdomskultur ca. 1950-1999
* Teenagebegrebet
* Ungdomsoprøret (herunder studenteroprøret, atommarcher, Vietnam-marcher og Thy-lejren)
* Kønsroller og feminisme
* Oliekrisen (og dens konsekvenser for livsstil)

Kernestof omfang: ca. 38 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 5 Kulturmøder (med fokus på indvandring)

Forløbets fokus er på indvandring til Danmark, integration og holdninger til indvandring. Af periode er der fokus på perioden fra 1956 og frem - tidligere migration er kun behandlet i grundtræk.

Faglige nedslag inkluderer:
* Flygtninge fra Ungarn
* Gæstearbejdere/fremmedarbejdere
* Flygtninge (fra bl.a. Uganda)
* Udlændingeloven 1983 (samt historiebrug af denne)
* Ghettoproblematikken
* Udlændingepolitik gennem tiden

Som afrunding på forløbet, har vi haft nogle af de andre kulturmøder/-sammenstød, der har været mellem Den Islamiske Verden og Vesten gennem tiden med en kort, meget grundlæggende, gennemgang af følgende:
* Islams grundlæggelse
* Kalifatet
* Al-Andalus
* Korstogene
* Vestlig imperialisme og modernisering
* 9/11
* Muhammedkrisen
* Huntington (Civilisationernes sammenstød)

Kernestof omfang: ca. 60 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 22 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 6 Antikkens idéer

Forløb om antikkens Grækenland (Hellas) og Rom, med fokus på nogle af de idéer og begivenheder, der på den ene eller anden måde har præget Europa.

Nedslag inkluderer:
* (Kulturen i Hellas overordnet)
* Athens demokrati (Sparta som kontrast)
* Perserkrigene
* Den Peloponnesiske krig
* Sporten i antikken
* Den romerske republik (embeder, senat, folketribuner og samfundsklasser)
* Uro i senantikken (Graccherne, samt Marius og Sulla)
* Julius Cæsar og det første triumvirat
* Augustus
* Gladiatorer
* Rigets opdeling
* Konstantin den Store og kristendommen
* Romerrigets fald

Kernestof omfang: 52 sider
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 31 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 7 Anden Verdenskrig og jødeforfølgelser

Forløb om Anden Verdenskrig, hvor jødeforfølgelser er et særligt fokusområde. Eleverne i 2b fik valgmuligheder til SRO i forløbet i kombination med enten tysk eller fransk.
Klassen så filmen "The Zone of Interest" i biografen.

Faglige nedslag inkluderer:
* (Oversigt over jødeforfølgelser og folkemord gennem tiden)
* Tyskland i mellemkrigstiden
* Nazisternes vej til magten
* Nazisternes ideologi og antisemitisme
* Krigen i Europa (i overblik)
* Frankrig under Anden Verdenskrig
* (Danmark under besættelsen)
* Holocaust i Tyskland og Frankrig
* Fred og retsopgør
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 21 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 8 Grønland (kolonisering og afkolonisering)

Forløb om Grønland, med fokus på inuitkultur og relationen med Danmark på godt og ondt. Vinklen er overvejende inuitisk/grønlandsk, således at det er et forløb om Verden uden for Europa.

Faglige nedslag inkluderer:
* Inuitkultur, herunder:
    * Forholdet til naturen
    * Familie, kønsroller og børneopdragelse
    * Seksualmoral
    * Inuitreligion (herunder myter, angakkoq/åndemaner og taburegler)
    * Tatoveringer
* Koloniseringen i grundtræk (Hans Egede, missionen, KGH og forstanderskaberne)
* Overgang fra koloni til amt, til hjemmestyre til selvstyre
* G50
* Eksperimentbørnene
* G60 (med vægt på hjemstavnskriteriet og fødestedskriteriet)
* (Spiralkampagnen dækket gennem podcast)
* Selvmord (i traditionel inuitkultur og i det moderne Grønland)
* Debatten om selvstændighed
Indhold
Kernestof:

Supplerende stof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 27 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 9 Rettigheder i Frihedens Land

Forløb om rettigheder i USA med særlig fokus på afroamerikaneres rettigheder fra slaveri til Black Lives Matter, men med hovedvægt på perioden fra de første slaver kom til den amerikanske østkyst i 1619 til racelovene i slutningen af 1800-tallet (forløb med hovedvægt på perioden 1500-1900).
Der har i forløbet været behandlet flere former for historiebrug, blandt andet hvordan en historiebog i Sydstaterne behandler borgerkrigen, uddrag fra "Birth of a Nation" (og samtidige reaktioner herpå) og i nyere tid med afroamerikansk musik. Vi har i forløbet set filmen "12 Years a Slave" og analyseret uddrag af bogen af samme navn.

Faglige nedslag inkluderer:
* Oplysningstanker
* Uafhængigheden
* Slavehandlen
* Slaveriet som institution før borgerkrigen
* 12 Years a Slave
* Borgerkrigen og dens betydning
* Historiebrug (særligt i de tidligere Sydstater) af borgerkrigen
* Racisme og diskrimination efter borgerkrigen (herunder Jim Crow og KKK)
* Perspektivering til borgerretsbevægelsen og Black Lives Matter
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 39 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer
Titel 10 Demokrati og velfærd i Danmark

Forløbet har to grene: 1. demokratiets udvikling i Danmark og 2. velfærd i Danmark fra ca. 1849 og frem. Således er forløbet afgrænset i tid (midten af 1800-tallet til i dag) og sted (Danmark). Selvom forløbet har to grene, har de også en del overlap og har begge rod i Danmarks politiske historie.

Faglige nedslag inkluderer:
* Revolutionsåret 1848
* Junigrundloven
* Forfatningskampen
* Systemskiftet 1901
* Grundlovsændringer
* Fattighjælp
* Samfundsklasser
* Industrialiseringen
* Skønsprincip og retsprincip
* Kanslergadeforliget og Socialloven 1933
* "Velfærdsstatens guldalder"
* Fra velfærd til "workfare"
Indhold
Kernestof:
Omfang Estimeret: Ikke angivet
Dækker over: 17 moduler
Særlige fokuspunkter
Væsentligste arbejdsformer